השם ג'ואן קולינס מעלה בדמיון של רובנו חיי הדר, פאר ויוקרה. אולי גם כריות כתפיים והרבה תככים - בעיקר בזכות התפקיד האייקוני שלה כאלקסיס ב"שושלת". אבל קולינס היא גם הרבה מעבר לאותה דמות.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
אולי קצת קשה להבחין בזה, כי טייפקאסט הפאם-פטאל התככנית הודבק לה כבר מתחילת הקריירה. התקשורת הבריטית אפילו כינתה אותה בעבר "הילדה הרעה של בריטניה", והיא דיברה על כך: "הדביקו לי את התדמית הזאת מהרגע שבו החתימו אותי על חוזה בגיל 17. שיחקתי יצאניות צעירות, פושעות צעירות. זו תדמית שהייתה לי לאורך מרבית חיי".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
היום (ג') היא חוגגת 90, וזו הזדמנות לספר על חייה של אישה לא רגילה.
7 צפייה בגלריה
ג'ואן קולינס
ג'ואן קולינס
הרבה שנים בתעשיית הזוהר. ג'ואן קולינס
(צילום: GettyImages)
קולינס נולדה בלונדון ב-23 במאי 1933, להורים שעבדו בעסקי הבידור: אימה הייתה מורה לריקוד ואביה (היהודי) היה סוכן כישרונות מצליח, שבהמשך ייצג שמות גדולים כמו הביטלס וטום ג'ונס. היו לה שני אחים צעירים – אחת מהן היא הסופרת המצליחה ג'קי קולינס. כיאה לבת להורים שהיו שקועים עמוק בעסקי הבידור, רק התבקש שגם קולינס הצעירה תמצא את עצמה בלב התעשייה - ואכן, כבר כילדה קטנה היא הופיעה על הבמות.
7 צפייה בגלריה
טייפקאסט ''הילדה הרעה'' דבק בה החל מגיל 17
טייפקאסט ''הילדה הרעה'' דבק בה החל מגיל 17
טייפקאסט ''הילדה הרעה'' דבק בה החל מגיל 17
(צילום: דיוויד סימור)
כשהתבגרה עברה מהתיאטרון אל מול המצלמות, וההצלחה הגיעה במהרה – בקושי מלאו לה 19 כשהחלה לקבל שרשרת ארוכה של תפקידים קולנועיים.
לא עבר זמן רב עד שהוליווד הבחינה בה, ובשנת 1955 היא עשתה את המעבר המתבקש לעיר המלאכים, שם חיכה לה חוזה יוקרתי של שבע שנים עם אולפני פוקס. היא אפילו נחשבה כמחליפה למרילין מונרו – ולאחר שהכוכבת הבלונדינית פרשה מהסרט The Girl in the Red Velvet Swing מכיוון שהסתכסכה עם הבמאי, קולינס נבחרה להיכנס לנעליה.
כוכבה של קולינס זרח יותר ויותר, אבל מדי פעם גילתה שהיא בכל זאת לא הבחירה הראשונה של האולפנים לפרויקטים יוקרתיים יותר. היא רצתה, למשל, לגלם את התפקיד הראשי בסרט "קליאופטרה", אבל הופתעה לגלות שאליזבת טיילור נבחרה במקומה. קולינס המאוכזבת הודיעה לאולפנים שלא תעבוד איתם יותר, ויצאה לדרך עצמאית.
ההחלטה של קולינס לנתק את הקשר עם האולפנים הגדולים פגעה בה, ואחרי שנים רבות של עבודה ללא הפסקה היא מצאה את עצמה יושבת בבית יותר ויותר. היא חזרה ללונדון לכמה שנים והשתתפה שם בהפקות מקומיות, וב-1964 עשתה גם את המעבר לטלוויזיה האמריקאית - צעד שבזמנו נחשב להודאה בהידרדרות המעמד ההוליוודי.
7 צפייה בגלריה
ג'ואן קולינס
ג'ואן קולינס
דרש להרוויח יותר מכולם. כוכבי ''שושלת'' קולינס וג'ון פורסיית
(צילום: GettyImages)
אבל לא היה צורך בשום הספד למעמד שלה. הקריירה הקולנועית התאוששה עם הזמן, ויותר מכך, היא עשתה חיל על המסך הקטן. היו לה הרבה תפקידים לאורך השנים, אבל רק בשנת 1981 הגיע התפקיד האייקוני ביותר: אלקסיס קולבי התככנית בסבוניית הפריים-טיים "שושלת".
קולינס הצטרפה לסדרה בעונתה השנייה, ומיד הפכה לכוכבת הגדולה ביותר שלה. מעשיה ומזימותיה, והיריבות המפורסמת והבלתי נגמרת עם קריסטל - שהגיעה לשיא בסצנה המפורסמת ביותר בסדרה, שכללה קרב אלים בין שתיהן שבמהלכו נפלו לתוך הבריכה - העסיקו רבים בשיחות סביב הברזייה ביום שאחרי השידור.
סצנת הריב בין אלקסיס לקריסטל
הרייטינג של הסדרה הרקיע שחקים - מתוך תשע עונות, שבע הראשונות נכללו בטבלת 30 הסדרות הנצפות ביותר - ובעונה החמישית שלה היא אף הייתה במקום הראשון, וניצחה את היריבה הקשה "דאלאס".
קולינס הייתה מועמדת לפרס גלובוס הזהב בקטגוריית השחקנית הראשית בסדרת דרמה במשך שש שנים רצופות, וזכתה פעם אחת בשנת 1984 – השנה שבה גם הייתה מועמדת לפרס האמי (הפעם היחידה בקריירה שלה).
כשגילתה שהכוכב שלצידה, ג'ון פורסיית, מרוויח הרבה יותר ממנה, דרשה מהמפיק אהרון ספלינג להשוות את שכרה - וגילתה שלפורסיית יש סעיף בחוזה שמבטיח שהמשכורת שלו תמיד תהיה גבוהה בלפחות 5,000 דולר מזו של השחקנים האחרים. "התחלתי את הסדרה עם משכורת של 15 אלף דולר לפרק, והוא קיבל אז בסביבות 25 או 30 אלף", סיפרה.
אף על פי שנחשבה לכוכבת הגדולה של הסדרה, ההפקה לא ששה לתת לה יותר כסף, ורק אחרי שאיימה לעזוב (ואכן לא הופיעה בפרק הראשון של העונה השישית) היא קיבלה את ההעלאה המבוקשת - לפי הדיווחים היה מדובר ב-60 אלף דולר לפרק, שהפכו אותה לשחקנית בעלת המשכורת הגבוהה ביותר בטלוויזיה בזמנו.
הצוות לא ממש פרגן: "אמרו לי שאהיה בפחות פרקים כי הם לא יכולים להרשות לעצמם לשלם לי. חשבתי שזה אכזרי מצידם, אבל זו עיר קשוחה, צריך שיהיו לך ביצים מפלדה". לפורסיית מן הסתם לא נאמר כזה דבר: "הם היו שוביניסטיים מאוד", סיכמה בפשטות.
אחרי שהסדרה ירדה מהאוויר, היא המשיכה לעבוד ללא הפסקה. הפרויקטים היו קטנים יותר, אבל היא המשיכה לעשות הכול מהכול – תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה, ואפילו הוציאה קלטת כושר משלה כשהייתה בת 60 – Joan Collins Personal Workout. היא לא נתנה לגיל לעצור אותה, ורשימת התפקידים הארוכה כאורך הגלות שלה נמשכת עד שנים אלו.
בין היתר היא גם הוציאה כמה ספרים, שחלקם אף ראו אור בתרגום לעברית. כישוריה כסופרת עוררו לא פעם ויכוח. בתחילת שנות ה-90 היא חתמה על חוזה להוצאת שני ספרים תמורת 4 מיליון דולר, שמתוכם קיבלה מקדמה של 1.2 מיליון דולר, אך כשהגישה את הטיוטה הראשונה הודיעה לה ההוצאה לאור שהספר לא מספיק טוב ודרשה לקבל בחזרה את המקדמה. קולינס לא ויתרה, הגישה טיוטה נוספת ודרשה את שארית התשלום, בטענה שלפי החוזה היא נדרשה להגיש שתי טיוטות – לא בהכרח כאלו שההוצאה תהיה מרוצה מהן. העניין הגיע לבית המשפט, שנטה לטובתה של קולינס ופסק שתוכל לשמור את המקדמה ובנוסף תקבל מההוצאה לאור מיליון דולר נוספים. בסך הכול היא הוציאה שבעה ספרים עלילתיים ולא פחות מארבע אוטוביוגרפיות.
אימון עם ג'ואן קולינס. הוציאה קלטת בגיל 60
לאורך השנים הייתה לה גם פעילות מרשימה בתחום הפילנתרופי. קולינס השתתפה במאבק למען הגדלת התקציבים למחקרים רפואיים, ואפילו נאמה בנושא בפני הקונגרס האמריקאי ב-1982. היא פעלה למען העלאת המודעות לסרטן השד ותרמה הרבה לארגונים שונים למען ילדים – ב-1988 אפילו הוקם בבית החולים לילדים במישיגן אגף שלם שנקרא על שמה. ב-1997 העניקה לה המלכה אליזבת את תואר האבירות הבריטי OBE, כהוקרה על פעילות הצדקה הענפה שלה. "זה היה מרגש", סיפרה קולינס בשנה שעברה והוסיפה: "אני מחבבת מאוד את הנסיך צ'ארלס. הוא אמר לי אז שהגיע הזמן".
קולינס הייתה אישה עסוקה לא רק מבחינת הקריירה אלא גם בתחום הרומנטי, ואם כבר הזכרנו את אליזבת טיילור, אז גם בהקשר הזה קולינס הלכה בעקבותיה – בעוד שטיילור הייתה נשואה שבע פעמים לשישה גברים, קולינס הסתפקה בחמש חתונות ועוד שלל רומנים בין לבין.
כאמור היא הוציאה כמה אוטוביוגרפיות, כך שהיה לה הרבה מה להגיד על אותן מערכות יחסים. "עשיתי כמה טעויות נוראיות", הודתה באחד מספריה. "האמת המרה היא שרוב הבעלים שלי התגלו כשקרנים משכנעים מאוד. במבט לאחור אני מבינה שארבעת הראשונים התנהגו אליי בצורה נוראית, כל הזמן העליבו אותי והעבירו עליי ביקורת, ועל אף שרק הראשון שבהם היה אלים כלפיי בצורה פיזית, לפעמים מילים פוגעות יותר מחבורות".
נישואיה הראשונים, לשחקן מקסוול ריד, נמשכו כארבע שנים. זו לא הייתה זוגיות שהתפתחה מאהבה - ולמעשה היא החלה באירוע מזעזע וטראומטי. ב-2014 חשפה קולינס שריד סימם ותקף אותה כשהייתה בת 17: "לפתע מצאתי את עצמי מוטלת על הספה בזמן שהוא אנס אותי. הוא סימם את המשקה שלי. זו לא הייתה אשמתי, אבל לא ידעתי את זה".
קולינס סיפרה שהייתה תמימה מדי והמשיכה להיפגש איתו: "בגלל ש'עשיתי את זה', מה שנערות טובות לא היו אמורות לעשות, ניסיתי לשכוח מהעניין והמשכתי לצאת איתו". כשהציע לה נישואים השיבה בחיוב: "חשבתי שעליי להתחתן איתו כי הוא לקח את בתוליי. שנאתי אותו, אבל הרגשתי אשמה על כך שהוא עשה לי את מה שעשה". הם התחתנו בשנת 1952, יום אחד לאחר שמלאו לקולינס 19. "הסקס איתו היה נוראי", סיפרה, "אבל מכיוון שאמא אמרה לי שנשים צריכות פשוט לעשות את זה, חשקתי שיניים, חשבתי על משהו אחר וצפיתי בטלוויזיה תוך כדי. למזלי היא הייתה קרובה".
גם חיי הנישואים לא היו נעימים או שלווים: "זה היה אסון עוד מההתחלה. הוא לא הצליח להתמודד עם זה שקיבלתי ביקורות טובות. פעם הוא לא דיבר איתי במשך שלושה ימים בגלל זה, ואם גבר ברחוב היה רק מעיף לעברי מבט, הוא היה מאיים 'אני אחתוך את הפנים היפות והקטנות שלך כדי שאף אחד לא יסתכל עלייך שוב'".
קולינס אף סיפרה בספרה שפעם אחת, במהלך בילוי במועדון, גבר אחר הציע לו עשרת אלפים לירות סטרלינג כדי שייתן לו לבלות איתה את הלילה. ריד רצה לקבל את ההצעה, אבל היא סירבה וברחה. לבסוף עזבה אותו ונאלצה להוציא על הגירושים כמה עשרות אלפי דולרים. "מדובר בהון תועפות ב-1956, שנאלצתי ללוות מאולפני פוקס. עזבתי ענייה יותר, חכמה יותר ופחות בוטחת בגברים".
לאחר מכן יצאה עם ארתור לאו ג'וניור, הבן של מייסד אולפני MGM, ועם ניקי הילטון ממשפחת מקימי המלונות העשירה והמפורסמת. בשנת 1957 הכירה את השחקן הארי בלפונטה במהלך צילומי סרט משותף - ואף שהיה נשוי, הם ניהלו רומן: "כל הצוות שם לב שהוא שולח לי מבטים פתייניים. לא נדרש זמן רב עד שהתחלנו להיפגש רק שנינו, בדירה הקטנה שלי". אחרי כמה מפגשים לוהטים הם מיצו את הקשר: "הוא חזר לאשתו ואני המשכתי הלאה".
7 צפייה בגלריה
הארי בלפונטה
הארי בלפונטה
''שלח לי מבטים פתיינים''. הארי בלפונטה
(צילום:Central Press/Hulton Archive/Getty Images)
גם מערכת היחסים הבאה שלה הייתה עם גבר תפוס – מפיק הקולנוע ג'ורג' אנגלוד, שהיה נשוי באותה עת לשחקנית קלוריס ליצ'מן. לזכותה של קולינס ייאמר שהיא חשבה שהוא וליצ'מן פרודים, אבל גילתה את האמת כשליצ'מן הגיעה להתעמת איתה בביתה: "היא דפקה בדלת שלי וצרחה: 'ג'ורג' שם? אני יודעת שכן, אני דורשת לראות אותו!'. הוא באמת היה אצלי, והוא היה מבועת. אמרתי לה שאין אצלי אף אחד והיא עזבה. שאלתי אותו אם הם עדיין ביחד, והוא נשבע לי בחייהם של שלושת ילדיו שלא. לא האמנתי לו, אז יום אחד הגעתי לביתו ונכנסתי לחצר. הצצתי לחדר השינה שלו וראיתי אותו ואת אשתו מתכוננים להיכנס למיטה. הוא סיפר לי אחר כך שלא רק שהם עדיין ביחד, אלא שהיא גם בהיריון".
למרות הכול היא המשיכה להיפגש איתו – עד שפגשה גבר אחר.
וורן בייטי, אז שחקן בתחילת דרכו, היה בן 22 והיא הייתה בת 26. היא כתבה עליו בספרה: "הוא נראה טוב, אבל נהג לומר לי שיש בחוץ בחורים צעירים ויפים יותר ממנו. לכן הוא סיפר לפעמים לאנשים שהוא צעיר יותר מכפי שהיה".
הם התארסו, והיא קיבלה ממנו טבעת זהב ענקית מעוטרת פנינים: "לא הייתי מאוהבת בו אבל הייתה בינינו כימיה, אפילו שהוא רצה לעשות סקס כמה פעמים ביום וזה התיש אותי".
7 צפייה בגלריה
''כיום הוא נשוי באושר''. וורן בייטי ואנט בנינג
''כיום הוא נשוי באושר''. וורן בייטי ואנט בנינג
''כיום הוא נשוי באושר''. וורן בייטי ואנט בנינג
(gettyimages)
לחתונה עצמה הם לא הגיעו. "בשנה וחצי שבה היינו ביחד הוא הפך מאלמוני לכוכב עולה ולוהט. לא רק שהוא נראה נהדר, הוא גם למד לפזר סקסאפיל, וכהוכחה כל הנשים סביבו נשבו בקסמו - מה שלא תרם לקשר בינינו. אפילו עיניה של הנסיכה מרגרט נצצו כששוחחה איתו במסיבה".
אחרי שגילתה שהוא בוגד בה (לפי השמועות עם שרשרת נשים שכללה בין היתר את נטלי ווד, דיאן קיטון וגולדי הון), הם נפרדו - אבל היא לא לקחה את זה קשה מדי: "הוא היה רק ריבאונד עבורי. הייתי אומנם צעירה אבל הייתי צריכה להיות חכמה יותר". היא גם סיפרה שהיא נכנסה ממנו להיריון, אבל עשתה הפלה כי ידעה שסקנדל של היריון מחוץ לנישואים יפגע בקריירות של שניהם.
"אנחנו עדיין נפגשים מדי פעם במסיבות", סיפרה לא מזמן. "פעם הוא אמר לבעלי הנוכחי שהוא עדיין אוהב אותי. כיום הוא נשוי באושר לאנט בנינג, וכשאנחנו מתראים פה ושם אנחנו מתחבקים ואומרים שצריך להיפגש לארוחת ערב. אני בספק אם זה יקרה אי פעם".
ב-1963 התחתנה עם השחקן אנתוני ניולי, שאיתו הביאה לעולם שני ילדים במהלך נישואים שנמשכו שמונה שנים. שנה אחר כך היא נישאה בשלישית והביאה לעולם בת נוספת. נישואים אלו ארכו 11 שנים.
בשנת 1985 התחתנה בפעם הרביעית, הפעם לזמר השבדי פיטר הולם, ואלו היו נישואיה הקצרים ביותר: שנתיים בלבד.
7 צפייה בגלריה
ג'ואן קולינס פרסי גיבסון
ג'ואן קולינס פרסי גיבסון
חיים באושר ובעושר. קולינס ופרסי גיבסון
(צילום: GettyImages)
לאחר מכן לקחה קולינס פסק זמן ארוך אבל לא ויתרה על הרומנטיקה, וב-2002 התחתנה עם פרסי גיבסון הצעיר ממנה ב-32 שנים. "הוא האהבה הגדולה של חיי. נישואים נהדרים, זוגיות נהדרת. יש לנו מריבות כמו לכל הזוגות, אבל גם את המקום הבטוח שלנו - לו יש את המשרד שלו ולי את ארון הבגדים הענק שלי. וחדרי שירותים נפרדים. יש לנו מזל, אני יודעת שלרוב האנשים אין שני חדרי שירותים".
הם נשואים עד היום, ואלו נישואיה הארוכים ביותר. משתלם להתמיד ולא לוותר על האהבה – תלמדו מג'ואן.
גם עם כניסתה לעשור העשירי בחייה, קולינס נשארת עסוקה וממשיכה לשחק בטלוויזיה ולהופיע על הבמות: "אני גאה ששרדתי שבעה עשורים בתעשייה כל כך אכזרית. אני לא מכירה הרבה שחקניות שהצליחו", אמרה לפני שנתיים בריאיון ל-Irish Times.
על האנרגיות והמרץ שעדיין יש לה היא נותנת קרדיט לאמא שלה: "אני חושבת שזה בגלל שאמא שלי הייתה מאוד זהירה עם הדברים שנתנה לנו כשהיינו ילדים. היא התעקשה שנאכל את כל הירקות שלנו ולא נתנה לנו ממתקים. היא עודדה אותנו לעשות פעילות גופנית והייתה קפדנית מאוד בכל הנוגע לאורח חיים בריא, הרבה לפני שזה הפך לפופולרי. וכמובן שהיה לי המזל לגדול לפני שהתחילו להכניס כל מיני חומרים לא בריאים למאכלים".
7 צפייה בגלריה
ג'ואן קולינס
ג'ואן קולינס
בלי רעלים
(צילום: GettyImages)
עוד טיפ? תחשבו צעיר, תהיו צעירים, ועדיף גם בלי רעל לפנים: "מה שחשוב זה לא הגיל אלא איך שאת נראית, מרגישה ומתנהגת", היא אומרת. "לא עשיתי את כל הדברים שהרבה מחברותיי עשו, את הטיפולים והמחטים וכל הרעלים שמכניסים לפנים. לא עשיתי את זה ולא אעשה. אני לא מעשנת, וגם בצעירותי לא שתיתי ולא לקחתי סמים. אף פעם לא חשפתי את פניי לשמש, השתזפתי רק בגוף וברגליים. אני מתאמנת וקצת סובלת מזה, אבל לא באמת, ובעיקר אני משתדלת לא לקחת שום דבר ברצינות".