אפשר היה להניח כי אין קבוצה דמוגרפית שסופרת באדיקות ובהתלהבות את הימים עד להכתרתו הרשמית של המלך צ'ארלס השלישי, יותר מאשר הדור המבוגר בבריטניה. המסורת, הפומפוזיות, טקס ההכתרה הראשון מאז 1953 שימשיך את המסורת של אמו, אליזבת האהובה - זו הרי פנטזיה של המכורים לנוסטלגיה ולימים הטובים ההם, מה שזה לא אומר. ב-2023, כשיותר ויותר בריטים צעירים מבינים כי אין סיבה שיממנו את חייהם המדושנים של בני משפחה שמעולם לא נכנסו בעצמם למכולת לקנות חלב, בני 55 ומעלה אמורים להיות רשת הביטחון של ארמון בקינגהאם.
לכן גם, אפשר להניח, הופעלו בארמון סירנות כשהתפרסם החודש סקר של "הדיילי מייל" ולפיו בני אותה קבוצת גיל, מגלים הכי פחות עניין להשתתף במסיבות ובאירועים שיחגגו את הכתרתם של המלך צ'ארלס והמלכה-רעיה קמילה. אפשר לחפש לזה כל מיני הסברים - קורונה, צפיפות, אנחנו זקנים מדי לשטויות האלה - אבל אותו חתך דמוגרפי בדיוק היה גם זה שהשתתף במספרים הגדולים ביותר בחגיגות 70 שנות המלוכה של אליזבת בקיץ שעבר.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
בסופו של דבר זה רק סקר כמובן, אבל הוא חלק מתחושה כללית שהכתרתו הקרבה של המלך החדש, אפעס, לא מסעירה את האומה. התקשורת באנגליה כמובן נמצאת במצב חירום כבר חודשים - עיתונאים בריטים, שמדובר עבורם בשילוב של ההפצצות בימי הבליץ עם משחק של הנבחרת במונדיאל, מפרסמים את כל מה שהארמון מדליף להם. אבל רוב הבריטים לא ממש מבינים למה צריך ארבעה ימי חופש (וויקנד + יום שני אחריו) בתקופה כלכלית קשה, בשביל אירוע שפשוט לא מרגש אותם. גם כי אליזבת כבר איננה, גם כי היורש שלה לא פופולרי, גם כי אשתו פופולרית עוד פחות, גם כי המלך החדש ואחד מבניו לא מדברים האחד עם השני, וגם כי כולם - אלה שהיו אז בחיים ואלה שסתם ראו "הכתר" - יחשבו בעיקר על דיאנה, שהייתה צריכה לעמוד על המרפסת של ארמון בקינגהאם.
7 צפייה בגלריה
וויליאם, קייט והילדים
וויליאם, קייט והילדים
יצאו מהמרפסת? ויליאם, קייט והילדים
(צילום: AP)
כל זה לא ישנה את העובדה שבעוד כחודש יהפוך צ'ארלס רשמית למלך צ'ארלס השלישי. הוא אומנם יעשה זאת כשמעליו מרחף הצל הבלתי אפשרי להתמודדות גם של אמו וגם של מי שהייתה אשתו הראשונה, ומולו אומה מאוד סקפטית, אבל בסופו של אירוע שיעלה למשלם המסים הבריטי כ-100 מיליון פאונד, הוא יהיה מלך. אמיתי. מוכתר. טהור.
ההכתרה הקודמת בבריטניה, זו של אליזבת ב-1953, הייתה הראשונה ששודרה בטלוויזיה, ראו אותה 27 מיליון איש בבריטניה ומיליונים נוספים ברחבי העולם. זה קרה גם כי אליזבת חיכתה 16 חודשים בין מות אביה לטקס הכתרתה, שאיפשרו לציבור להכיר אותה יותר והגבירו את הציפיה לאירוע. אבל צ'ארלס כבר בן 74 ולא היה סיכוי שהוא ימתין 16 חודשים. להגנתו ייאמר שהוא באמת שהוא מחכה כבר הרבה זמן.
בשעה 15:10 של 8 בספטמבר 2022, עצמה המלכה אליזבת השנייה את עיניה לתמיד. באותה דקה בדיוק הפך צ'ארלס, בנם הבכור של אליזבת והנסיך פיליפ, למלך אנגליה. ב-6 במאי הוא ואשתו, קמילה, גם יוכתרו רשמית בטקס במנזר וסטמינסטר. בשעת בוקר שעדיין אינה ידועה, ייצאו צ'ארלס וקמילה מארמון בקינגהאם, אך יוותרו הפעם על נסיעה ב-Gold State Coach, כרכרת הזהב, הרכב האיקוני בן 260 השנים ששימש את אליזבת באופן קבוע.
הוויתור על נסיעה בתוך מה שהיא מילולית ערימת זהב, הוא חלק מהניסיון להוריד אוקטבה או שתיים מניקור העיניים הכללי בתקופה של אינפלציה גבוהה. הטקס כולו יהיה קצר הרבה יותר מזה לו זכתה אליזבת ב-1953, וגם הצגת מתנות זהב מסורתיות למלך תסולק מהתוכנייה, אבל אל חשש - הכתרים של צ'ארלס וקמילה יהיו עדיין מכוסים בתכשיטים בשווי מיליוני פאונד.
7 צפייה בגלריה
המלך צ'ארלס ואשתו קמילה
המלך צ'ארלס ואשתו קמילה
לא פופולריים. המלך צ'ארלס ואשתו קמילה
(צילום: AP)
קמילה תוכתר באמצעות הכתר של המלכה מרי, וזו תהיה הפעם הראשונה בה ישמש כתר ממוחזר להכתרת בן/בת הזוג המלכותית. זו גם תהיה הפעם הראשונה שבה קמילה תציג לציבור את חמשת נכדיה. לפי "הסאנדיי טיימס", הנכדים גם יאחזו בחופה מעליה, כשהיא נמשחת בשמן קדוש במהלך חלק מהטקס. השמן, אגב, יופק מזיתים שנאספו בהר הזיתים, במטעים במנזר העלייה לשמיים ובכנסיית מריה מגדלנה, שבה קבורה סבתו של צ'ארלס ‑ הנסיכה אליס, אמו של פיליפ. צ’ארלס גם הקפיד כי הוא יהיה טבעוני למהדרין. סך הכול די מעודן וצנוע.
תפקיד בכיר נוסף צפוי כמובן גם לנסיך וויליאם, היורש העתידי והמלך הבא. דוכס קורנוול יחלוק כבוד לאביו באמצעות כריעת ברך בפני המלך, התחייבות להיות נאמן לו, נגיעה בכתר ונשיקה על לחיו הימנית. גם זה ייראה לגמרי נורמלי במאה ה-21.
וויליאם ישתתף כמובן בתהלוכה הענקית לאחר הטקס מווסטמינסטר בחזרה לארמון בקינגהאם. ג'ורג', הנסיך בן התשע של וויליאם וקייט מידלטון, בעצמו מלך עתידי, יצטרף להוריו בכרכרה שתיסע מאחורי המלך והמלכה. אגב, את הדרך חזרה יעשה כבר הזוג המלכותי בכרכרת הזהב, כי הרי יש גבול להשפלה. כשיגיעו לארמון, ייצאו המלך, המלכה ובני המשפחה - קח או תן נסיך הארי אחד - לנופף לנתינים מהמרפסת, ובשאר הזמן יהיו הרבה מסיבות, כי הבריטים מעולם לא דחו תירוץ לשתות. שירותי הביטחון, מצידם, רק יספרו את הדקות לסיום כל הטררם הזה, ויכול להיות שגם צ׳ארלס עצמו.
7 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
הבריטים לא שוכחים ולא סולחים. הנסיכה דיאנה עם המלכה אליזבת
(צילום: AP)
כמעט 20 שנה מתכונן ארמון בקינגהאם לטקס ההכתרה של צ'ארלס, שזכה לשם הקוד "מבצע כדור הזהב", במהלכן עשה את כל מאמצי הספין שלו כדי לגרום לבריטים לאהוב את צ’ארלס וקמילה. אבל המציאות היא שכנראה לא היו מלך ומלכה פחות אהודים ביותר מ-200 שנה. כדי למצוא אחד כזה צריך לחזור לג'ורג' הרביעי, ששלט בין 1820 ל-1830. יש הרבה סיבות בגללן צ'ארלס לא הצליח לגרום לבריטים לאהוב אותו, אבל נראה שמעל הכל הוא פשוט לא מחזיק בארומה המיסטית הנדרשת: הוא בגד בפומבי בדיאנה, הוא הביע דעה על כל דבר, הוא התראיין נון סטופ, הוא התבכיין בלי הפסקה על כמה קשה להיות הנסיך צ'ארלס והוא פשוט לא נראה להם כמו מלך. מעלתו, אבל בלי הוד.
חברים של בני הזוג מתעקשים שהתפיסה לפיה הם לא פופולריים ושטקס ההכתרה יהיה פלופ בכל הקשור להתייצבות של הבריטים ברחובות, לא קשורה למציאות. הם כנראה צודקים מהבחינה הזו, הציבור יגיעו בהמוניו לראות את הספקטל הנדיר שמתרחש לראשונה אחרי 70 שנה. "צ'ארלס מתקבל על ידי מעריצים בכל מקום אליו הוא מגיע", אמר חבר של הזוג ל"דיילי ביסט", "קמילה עוסקת בשקט במטרות חשובות ומאוד לא סקסיות כמו התמודדות עם אלימות במשפחה. טקס ההכתרה הוא הכרטיס הכי חם בעולם כרגע, אז אני לא חושב שזה הוגן להגיד שהם לא פופולריים. כל פוליטיקאי יהרוג כדי להשיג את רמת הפופולריות של צ'ארלס". כשנשאל החבר מה יכול לעמוד מאחורי הסקר לפיו רק 30 אחוז מתכוונים להשתתף במסיבת ההכתרה ברחובות לונדון, הוא ענה: "30 אחוז מהמדינה זה בערך 20 מיליון אנשים. 20 מיליון אנשים שמשתתפים במסיבות רחוב נראים לי כמו הרבה אנשים".
"אין מספיק תקציב לחלק של ההופעות באירועי ענק כאלה", אומר איש יחסי ציבור בריטי מוביל, "אז אמנים צריכים באמת לרצות לעשות את זה. ההכתרה של צ'ארלס וקמילה זו מכירה קשה. הם לא בדיוק השמות הכי מלהיבים, בוודאי לא לזמרים שפונים לקהל צעיר"
זה אכן הרבה אנשים, אבל גם צ'ארלס יודע שהמדד האמיתי לפופולריות של מנהיגים היום הוא תמיכת סלבריטאים. את ההשבעה של ברק אובמה ב-2009 חגגו ביונסה, ברוס ספרינגסטין ו-U2. בקצה השני של הסקאלה נמצא דונלד טראמפ, שאף אחד, חוץ מקיד רוק, לא רצה להופיע אצלו. צ'ארלס יהיה, כך נראה, איפשהו באמצע, עם הופעות מובטחות של קיילי מינוג, אנדרו לויד וובר, ליונל ריצ'י ואולי גם חברי להקת Take That, רק בלי רובי וויליאמס. סנופ דוג אמר בשבוע שעבר שישמח להופיע. לא לגמרי בטוח שזה מה שצ'ארלס כיוון אליו.
"המלך העלה שמות של מספר זמרים שהוא רוצה, אדל ואד שירן היו ברשימה", סיפר מקור בארמון ל"דיילי מייל", "הוא היה מאוד להוט שהם יהיו חלק מהקונצרט, אבל הם לא היו זמינים וזו הייתה אכזבה גדולה. הם טיטאנים של תעשיית השואוביז ובריטים במהות, אבל גם ידועים ברחבי העולם ויש להם התחייבויות. זה כל כך חבל“.
7 צפייה בגלריה
אלטון ג'ון
אלטון ג'ון
שומר אמונים לדיאנה. אלטון ג'ון
(צילום: Gettyimages)
שירן טען שיש לו הופעה בטקסס יום קודם, ולכן לא יוכל להגיע. אדל אפילו לא ניסתה להמציא תירוץ. בריטים מפורסמים אחרים שסירבו להופיע ביום הגדול של צ'ארלס כוללים את הארי סטיילס, אלטון ג'ון (אחד החברים הכי טובים של דיאנה) והספייס גירלז. כמעט כולם דיברו על התנגשויות לוחות זמנים, אבל אף אחד לא באמת קונה את זה. לשם השוואה, כשאליזבת חגגה בשנה שעברה 70 שנות מלכות, מצאו להקת קווין, דיאנה רוס, אלישיה קיז, אלטון ג‘ון ורוד סטיוארט זמן פנוי לשיר באירוע.
"תמיד קשה לתכנן את הדברים האלה", אמר אמר איש יחסי ציבור בריטי מוביל ל"ניו יורק פוסט", "אין מספיק תקציב לחלק של ההופעות באירועי ענק שכאלה, אז אמנים צריכים באמת לרצות לעשות את זה. ההכתרה של צ'ארלס וקמילה זו מכירה קשה. הם לא בדיוק השמות הכי מלהיבים, בוודאי לא מלהיבים זמרים שפונים לקהל צעיר. עבור הכוכבים, האסוציאציות הסמליות הגדולות הללו נושאות משקל רב ונכנסות לספרי ההיסטוריה בהדגשה ובקו תחתון. אני יכול להבין למה יהיה דיון יחסי ציבור גדול סביב אמנים שעושים את זה או שלא“.
כך או אחרת, מבחינת בית המלוכה, האירוע הזה הוא באמת הפרס הגדול. כל ההיררכיה המלכותית תיפרס בפני העולם דרך מסרים חזותיים, תלבושות, ובעיקר מי יישב ליד מי ובאיזו כרכרה. רשימת האורחים נקבעה בידי הארמון, בהתייעצות צמודה מאוד עם רחוב דאונינג 10 ומשרד החוץ. יותר מ-8,000 אורחים השתתפו בהכתרה של המלכה אליזבת ב-1953, הפעם נראה שיהיו קצת יותר מ-2,000, אם כי הזמנות רשמיות יישלחו רק באפריל ‑ ולפחות שניים מהמוזמנים עדיין לא אישרו את בואם.
זה לא חדש כמובן שבבקינגהאם רותחים על הארי ומייגן, אבל הסבלנות של צ׳ארלס באמת תפקע אם הם יעיבו על היום הגדול בחייו. דובר של בני הזוג אמר החודש כי "אני יכול לאשר שהדוכס קיבל לאחרונה מייל ממשרד הוד מלכותו בנוגע להכתרה. בשלב הזה לא עוד לא נודיע האם הדוכס והדוכסית ישתתפו“.
ההזמנה הגיעה ימים ספורים לאחר פרסום הידיעה על כך שצ'ארלס פינה את מייגן והארי מביתם הבריטי, Frogmore Cottage, בו כמעט ולא השתמשו מאז שעברו לקליפורניה. באחד הראיונות הרבים שהעניק לקידום רב-המכר ההיסטרי שלו, Spare, נשאל הארי האם יגיע להכתרה, והשיב: ”הרבה יכול לקרות עד אז, אבל הדלת תמיד פתוחה. הכדור נמצא במגרש שלהם. אני מקווה שהם מוכנים לשבת ולדבר, כי יש הרבה מה להגיד על שש השנים שעברו וגם על השנים שלפני כן".
7 צפייה בגלריה
הארי ומייגן
הארי ומייגן
הכלב יאכל את ההזמנה? הארי ומייגן
(צילום: AP)
פוליטית, די מתבקש שצ'ארלס ירצה לראות את מייגן והארי בהכתרה, ושהם ירצו להיות בה. מבחינת בני הזוג, ההתייצבות באירוע תשלח מסר לעולם כי הם שומרים על מחויבות כלשהי למשפחה - אחרי הכול, ההקשר המלכותי הוא שמוביל את רוב הפרויקטים שלהם, כך שמדובר גם במהלך עסקי. עבור צ'ארלס, הופעה של השניים בעיקר תייצב לו קצת את לחץ הדם. קינסי סקופילד, עיתונאית אמריקאית שהיא גם פרשנית לבית המלוכה, אמרה ל"טיים" כי הגעתם של הארי ומייגן להכתרה היא מצב של win-win לכל הצדדים. "שמו של המלך לא יוכתם בכך שאחד מבניו נעדר מהכתרתו, והארי ישמור על הקשר המלכותי שהוכח כמאוד משתלם לו בארה"ב".
להארי ומייגן גם יש עדיין קשרים חזקים עם כמה מבני המשפחה, כמו האחיות יורק, הלא הן הנסיכה ביאטריס והנסיכה יוג'יני, שהופיעו בסדרה התיעודית של בני הזוג בנטפליקס. הם גם יקוו שעוצמתו של האירוע תסיט מעט את תשומת הלב מהם. "היקף העניין בהכתרה ברחבי העולם הוא כזה שהם פשוט לא יוכלו להאפיל על אירוע בעל כזו משמעות עבור בריטניה וחבר העמים", אמר ל"טיים" ריצ‘רד פיצוויליאמס, מומחה מלכותי ותיק.
"אם הארי ומייגן יגיעו, יש מבקרים שיגידו שהם צבועים", אמרה פרשנית לבית מלוכה, "ומצד שני בדיוק אותם מבקרים יאשימו אותם בפחדנות אם לא ישתתפו. לא יהיה גם שום פיוס באירוע. המלך צ'ארלס חיכה כל חייו לרגע הזה. הוא ירצה להימנע מכל דרמה"
הפרשנים ברובם אכן סבורים כי תשומת הלב של הציבור תתחלק בין כל האורחים, מסורות בריטיות מוזרות והפאר המוגזם של האירוע, כך שהארי ומייגן יוכלו למלא רק תפקיד קטן, כפי שעשו בחגיגות 70 שנות המלכות של אליזבת, ולחזור בשקט לארה"ב. מצד שני, להערכתה של סקופילד, בני הזוג יקבלו כתפיים קפואות בכל מפגש כמעט עם חברי בית המלוכה. "סביר להניח שלא נראה אותם מתקשרים עם בני המלוכה הבכירים הבולטים ביותר, במיוחד האנשים שספגו פגיעות בספרו של הארי", היא אומרת, "הם יישבו כמה שורות מאחור ולא יוזמנו לכל האירועים החגיגיים. אף אחד במשפחת המלוכה לא יבטח בהם ולא יגיד להם שום דבר מהותי מחשש שזה יודלף".
אם זה לא מספיק, די ברור כי הארי ומייגן סובלים מאנטי גורף מאוד בבריטניה. הם פחות פופולריים אפילו מצ’ארלס וקמילה. סקר של YouGov קבע כי קייט מידלטון היא חברת בית המלוכה הפופולרית ביותר (68 אחוזי תמיכה), ואחריה וויליאם (67), הנסיכה אן (64), ורק אז צ׳ארלס (54). הארי עומד על 40 אחוזי תמיכה, רק אחוז אחד מעל קמילה. מייגן מתייצבת על 29 אחוזים בלבד, כי האנטגוניזם שהיא מעוררת גובר אפילו על מה שעשו צ'ארלס וקמילה לדיאנה.
הבעיה האמיתית של הארי ומייגן היא שהם באמת לא יכולים לנצח. "אם הם יגיעו, יש מבקרים שיגידו שהם צבועים", אמרה סקופילד, "ומצד שני בדיוק אותם מבקרים יאשימו אותם בפחדנות אם הם לא ישתתפו. הארי נמצא במצב קשה מאוד". יכול להיות שהארי ומייגן ירצו לראות בהכתרה הזדמנות להתפייס עם בני משפחת המלוכה, אבל העיתוי הופך את זה לבלתי אפשרי. "לא יהיה פיוס מתוכנן מכיוון שהאירוע הזה אינו קשור אליהם", אמרה סקופילד, "המלך צ'ארלס חיכה כל חייו לרגע הזה. הוא ירצה להימנע מכל דרמה".
מה שדי ברור הוא שגם אם הארי ומייגן ייענו להזמנה, הם עדיין ימצאו את עצמם כנראה ללא תפקידים רשמיים בתהלוכה. אפילו הדור השלישי הוא חלק מהקרע. לפי "הטיימס" הבריטי, כל שלושת ילדיו של וויליאם צפויים להשתתף בתהלוכת ההכתרה של המלך, שתכלול אך ורק בני מלוכה "עובדים", תואר שכבר לא רלוונטי להארי ומייגן. ילדיהם של הארי ומייגן, ארצ'י וליליבת, הפכו אומנם אוטומטית לנסיכים כשסבם עלה לכס המלכות, אבל הם עדיין לא הוזמנו לאירוע, כנראה כי הם צעירים מדי.
7 צפייה בגלריה
הנסיך אנדרו
הנסיך אנדרו
מה הוא ילבש? הנסיך אנדרו
(צילום: EPA)
מאידך, ההיסטוריונית המלכותית, ד“ר טסה דאנלופ, סבורה כי צ׳ארלס יהיה חייב להזמין לפחות את ארצ׳י, שיחגוג יום הולדת ארבע בדיוק ביום ההכתרה. "אם מסתכלים על הצילומים של ההכתרה של 1953, מי היה בולט מאוד, אם כי לזמן קצר? הנסיך צ'ארלס. הוא היה בן ארבע״, אמרה דאנלופ לערוץ הטלוויזיה True Royalty שמוקדש כולו לענייני בית המלוכה, ״ארצ'י יהיה בן ארבע ביום ההכתרה של סבא שלו ואם צ’ארלס רוצה את מייגן שם, הוא יצטרך להזמין את בנה ולהעניק לו יחס שווה של נסיך“.
גם ביידן לא צפוי להיכנס לאירוע. “התחושה היא שהנשיא לא יכבד את הטקס בנוכחותו”, אמר בכיר בבית הלבן ל”טיים”. אגב, גם הנשיא אייזנהאואר נעדר מהכתרת המלכה אליזבת בשנת 1953. מי שיהיו שם, הם בני משפחות המלוכה מאירופה ומהמזרח התיכון, ביניהם מלך מרוקו מוחמד השישי והמלך עבדאללה והמלכה ראניה מירדן. גם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, כבר הוזמן ואישר את הגעתו.
ולסיום, יש לצ'ארלס גם את כאב הראש שנקרא הנסיך אנדרו. לא ברור אם חברו הטוב של עבריין המין ג'פרי אפשטיין ישתתף בהכתרה, אבל בכל מקרה כמובן שלא יהיה לו תפקיד רשמי בחגיגות. ה"דיילי מירור" דיווח בעבר כי אנדרו זועם על ההחלטה לפסול את זכותו לעטות את גלימות הקטיפה ולענוד את הסמלים הנוצצים המציינים את מעמדו כאביר. צ'ארלס מתלבט עכשיו אם לאפשר לאחיו להתהדר בסמלים האלה בהכתרה, או להשאיר אותו מוגבל לחליפה רגילה - העונש החמור ביותר שבית המלוכה הצליח לייצר לאיש הזה - כי אחרי הכול, סקר אחרון העלה ש-12 אחוז מהבריטים דווקא מאוד מחבבים את הנסיך הפדופיל (לכאורה, כמובן). כך או אחרת, יש כאן כבר חומרים לעוד שתיים-שלוש עונות של "הכתר".
פורסם לראשונה: 07:46, 31.03.23