אין מנוס מלהודות, אנחנו אומה מעט פרובינציאלית. אתם יודעים מה? אני מעדיפה לקרוא לזה פטריוטית, ומכלילה שם כמובן גם את עצמי. ברגע שאנחנו שומעים על ישראלים בחו"ל - בין אם כדורגלן שמשחק בליברפול, שחקנית שעברה אודישן בהוליווד או פרופסור מהטכניון שליקט פרס נובל - לבנו הומה וכולנו הופכים פרטנרים להצלחה הכחולה-לבנה.
לרשימה המכובדת הזאת הצטרף השבוע לראשונה המעצב הישראלי, עידן כהן, שהציג קולקציה בשבוע האופנה שהתקיים השבוע בניו יורק. מאחורי המילים הסטנדרטיות לכאורה, מסתתר הישג שקשה לתאר למי שאינו שולט בחומר. זה קצת כמו ליגת האלופות בכדורגל ואפילו אפשר לרפרר להרכבת קואליציה. במהלך שבוע האופנה ייקבעו היסודות שיכריעו איך כולנו נתלבש בסתיו 2015, בין אם בחרתם בכך ובין אם לא.
כהן, בן 27 בסך הכל, הציג שם לראשונה בתקווה להפוך לשם חם מעבר לים. קדמו לו מעצבים ישראלים שערכו פרזנטציה בשבוע האופנה בניו יורק (היוש, אלון ליבנה), אך זו הפעם הראשונה שהמסלול באוהל המרכזי בלינקולן סנטר זכה לטעום כישרון מקומי. כבוד!
כהן מקפיד לציין שהוא גאה בישראליות וישמח אם התצוגה והנוכחות שלו באירוע החשוב יסייעו איכשהו למדינה, אולם מעדיף שלא לשאול תארים לא לו. "אני לא מגיע מהמקום הזה", הוא משיב בשלילה כשאני שואלת אם הוא מרגיש שגריר ישראלי ועוטה חיוך מבויש.
"הדבר הכי חשוב מבחינתי ומה שעומד במוקד ההשראה שלי הוא גוף האישה", מספר כהן בהתלהבות, "עוד לפני שהתחלתי לעבוד על הקולקציה ערכתי מעין מחקר. בחנתי תמונות נשים מהמאה ה-12 ועד היום כדי להבין עם עצמי מה אני צריך להבליט ומה הדרך הכי טובה להחמיא לכל אישה באשר היא". בניגוד למעצבים אחרים - לא נזכיר שמות - שהחזון שלהם הוא מהות העניין - האישה, הביטחון והנוחות שלה משחקים תפקיד חשוב בהצגה של כהן.
זה לא מפליא, בהתחשב בדמויות שמפרות את דמיונו ויצירתו. "הוליווד הישנה והזוהרת, הימים הטובים של הוליווד, הם כל הזמן התפאורה מבחינתי. אליזבת טיילור עם הנוכחות המרשימה שלה בסרטים הישנים, עבודת היד, החריזה, הגלאם והאווירה הנוצצת - זאת ההשראה". גם זהות הנשים שהוא שואף להלביש מלמדת עליו הרבה. הוא משתוקק להלביש את ג'וליה רוברטס וסקרלט ג'והנסון - ואפשר לזהות את הכמיהה להוד, להדר ואפילו לקימורים של הוליווד של פעם. "הגזרות שונות, גם הסגנונות, אבל מה שהכי חשוב לי הוא הטאץ' הסקסי. הסקסיות היא חלק בלתי נפרד מכל שמלה שאני חתום עליה".
שבוע האופנה הוא לא המטרה כמובן, אלא רק האמצעי בדרך לכוכבות הגדולות ומשם לאורים ותומים של כל מעצב באשר הוא - טקס האוסקר הנכסף. השמלות של כהן כבר תופסות מקום בארונות הסטייליסטים של מדונה, ביונסה, וטיילור סוויפט, אז תמיד יש תקווה. גם אם לא בטקס הקרוב (שיתקיים ביום ראשון), תמיד אפשר לחכות לשנה הבאה.
בינתיים, בניו יורק, מינוס 13 מעלות בשמש, עם רוחות עזות ואני נפגשת עם כהן ובן זוגו, שהפך בסוף השבוע לבעלו - אלעד בורנשטיין. את השיחה אנחנו מקיימים על כוס שמפניה יותר מדי אופנתית במלון באזור סוהו בו שוהים השניים - ארבע שעות לפני התצוגה ופחות מחצי שעה לפני שהם אמורים להגיד "איי דו" ולהתאחד באופן רשמי.
"כשנפגשנו בדיוק השתחררתי מהצבא והתלבטתי באשר להמשך דרכי. הייתי מגיע בקביעות לחנות של עידן, עד שלאט לאט השתלטתי עליה", מתבדח בורנשטיין: "ביום השני פיטרתי את המוכרת שעשתה עבודה לא משהו, ביום השני הזמנתי צבע וביום השלישי כבר התמקמתי שם לגמרי".
עידן קיבל אותך לעסק בזרועות פתוחות?
"לא היה לו קל להכניס אותי לעסק, אבל ברגע שהגעתי סוף סוף, הגלגל התחיל לנוע. היו קצת חיכוכים אבל בסופו של דבר כל אחד מצא את הטריטוריה והנישה שלו". הטריטוריה של עידן היא העיצוב והקריאייטיב, ואילו אלעד מטפל בפן הניהולי ובעניינים הנוגעים לסחר החוץ. הסטודיו של כהן נמצא בנווה צדק, לשם עבר אחרי שנתיים וחצי של שהות במעוז הכלות דיזנגוף.
בארץ "עידן כהן" הוא מותג אלמוני יחסית. לא מוקדם מדי להגיע למעמד הנכסף הזה?
עידן: "בארץ נגענו בתהילה. עשיתי את הפרומו לעונה ה-3 של מעושרות, הלבשנו את אביבית בר זוהר, יאנה גור, שירז טל ואנחנו עושים את שמלת הכלה של ליאל מ"המרוץ למיליון". כהן גם מוסיף "אם בכל העולם נשים יכולות ללבוש זוהר ואופנה גבוהה ולוותר על ג'ינס בחתונות, אז גם אצלנו זה אפשרי. אני לא מתיימר לשנות שום דבר, אבל מי שרוצה להצטרף - הדלתות פתוחות", הוא אומר.
אלעד: "ניו יורק היא המפתח בסצנה הזאת. עשינו כברת דרך בארץ, השם של עידן עבר מפה לאוזן, אבל אם כבר משקיעים משאבים, עדיף שזה יהיה כאן. אנחנו רוצים להכתיב - וכשאתה פועל מהארץ אתה מקבל תכתיבים ונשען על טרנדים מבחוץ".
הם דואגים שמא יישמע חלילה שהראש שלהם בשמיים. "הרגליים שלי על הקרקע, למרות שעכשיו יש אופוריה. הכלות שלי מחכות בארץ ויש כל הזמן לקוחות שמתקשרות", מדגיש עידן. הזוג נשמע מפוכח ומנסה לשמור על פרופיל נמוך יחסית. אבל איך עושים זאת כשהם הופכים להיות הזוג שמעורר סביבו הכי הרבה הייפ בשבוע האופנה בניו יורק, בעקבות הבחירה להינשא על המסלול בלינקולן סנטר כמה דקות לפני שהתצוגה מתחילה? "תכננו לעשות את החתונה כבר לפני כמה חודשים, אבל זה לא יצא לפועל. הבנו שאם לא נעשה קאט, זה לא יקרה. אז אם כבר עושים את זה, אז הכי בגדול שאפשר", מסביר בשמחה אלעד.
בכלל נדמה שהכל גדול מהחיים עבור הזוג המאושר: הזוגיות, הבגדים, וגם היח"צ - כי זה אף פעם לא מזיק. מי שמופקדת על יחסי הציבור של המותג עידן כהן בחו"ל היא לא אחרת מאשר קלי קטרון, מותג בפני עצמה בניו יורק, שנודעה בזכות שיא גינס שהשיגה בארגון מספר התצוגות הרב ביותר ביום אחד בשבוע האופנה בניו יורק ב-2002, אך גם בזכות מיני שערוריות ריאליטי. כהן ובורנשטיין מספרים על קלי אחרת: "יש לנו חיבור אמיתי איתה, כמו אמא וילדים. מעבר לזה, היא האישה השנייה הכי חזקה בעולם האופנה", מציין אלעד.
מתי הבנתם שאתם הולכים להציג בלינקולן סנטר ולקבל את הזדמנות חייכם?
עידן: "את התהליך התחלנו כבר בספטמבר, מול IMG (החברה שמפיקה את שבוע האופנה, א.ל) ואת האישור הסופי קיבלנו אחרי ועדת הקבלה בנובמבר. שמרנו את זה בסוד עד תחילת ינואר".
מה מבדל אתכם ממעצבים אחרים?
"לא יודע, צריך לשאול את קלי קטרון ואת IMG", עונה כהן בנימה חצי מבודחת. כמובן לא מדובר בפקטור המרכזי, אך זה כמעט טריוויאלי לציין שמי שחפץ להציג את הקולקציה שלו באמצעות הפלטפורמה הזאת, נדרש להביא איתו סכום כסף מאוד משמעותי מהבית. "השליטה בחברה היא שלנו, אבל יש עזרה עסקית מבחוץ", אומר בורנשטיין.
זאת הקולקציה השישית במספר של כהן, שהתחיל לדבריו לעצב כבר בגיל 6, והעלה את בנות דודתו למסלול עם סדינים כבר אז. בשלב מאוחר יותר למד במכון מרנגוני במשך שנה אחת. "קיבלתי שם תפיסה רחבה יותר על עיצוב, יותר טכניקות ודברים בסיסיים שסייעו לי להתקדם לצעד הבא".
על המסלול בלינקולן סנטר הציג כהן 28 דגמים לעיניהם של חמש מאות צופים, בהם גם קניינים פוטנציאלים וגם אושיות מוכרות, כמו מיס ג'יי אלכסנדר ("הטופ מודל הבאה"). יום קודם נפגשו כהן ובורנשטיין גם עם וופי גולדברג, שהגיעה לתצוגת VIP מיוחדת. הרוב המוחלט של הדגמים הן שמלות ערב וגם כמה בגדי גוף. בכל הדגמים ניכרת עבודה מדויקת ומוקפדת של מישהו שלא מוכן להוציא למסלול דגם שהוא פחות ממושלם. את הקולקציה עיצב כהן בארץ, כשאת החריזה עשה בעצמו בהודו, וכך למעשה יצר בד חדש לגמרי.
"90 אחוז מעבודת היד בתחום האופנה נעשית בהודו. כל המעצבים הגדולים מגיעים לשם כדי לעשות את זה", מדגיש כהן. בלטו לטובה שמלת מקסי כחולה שכל אחת היתה רוצה בארון שלה ושמלה כסופה ונוצצת, שמצטיינת באורך מושלם (עד הברך) ובמחשוף שיורד עמוק ומיועד לנועזות שבינינו. כמעט כל הדגמים מאופיינים בנצנוץ פאייטים ומשחקי שקיפות - לא מפליא לאור מקורות ההשראה של כהן.
יש סיכוי לקולקציה אורבנית?
"אני לא פוסל כלום", הוא אומר, אך נשמע סקפטי מעט. השניים מפגינים ביטחון רב יותר באשר להמשך דרכם בשבוע האופנה.
אז מה, זה אירוע חד פעמי?
"אנחנו הולכים לחזור לכאן בספטמבר. הדבר הכי חשוב מבחינתנו זאת העקביות והשמירה על הנוכחות".
יכול להיות שכלות ישראל תיאלצנה להסתדר בלעדיכם, ואת הסטודיו בנווה צדק תעבירו לסוהו בניו יורק?
עידן: "בגדול אני שואף לחלק את הזמן שלי בין הסטודיו לניו יורק. אני לא מאמין שאסגור אותו. זה הבית שלי, ולא סוגרים את הבית".
אלעד: "אנחנו אנשים עם חזון, יעדים ומטרה. המטרה שלנו היא לבנות לאנשים ביטחון דרך המותג. זה היעד שהצבנו לעצמנו".
אילו בתי עסק מהווים השראה עבורכם?
"שאנל - מכל הבחינות. גם תדמיתית, גם האופן שבו הכל מתקתק בחנויות. האייקונים שלנו הם ללא ספק איב סן לורן ובן זוגו פייר ברז'ה, שהיו אחד הזוגות החזקים של תעשיית האופנה".
איך עושים את ההפרדה בין הבית לעסק? כנראה שבמקרה הזה לא עושים. "העסק הוא החיים", מסכימים שניהם ומבהירים שזה גם מה שמניע את המותג. האם בקרוב השם "עידן כהן" יהיה שגור בפי כל כוכבות הוליווד? בינתיים השניים מביעים תקוות זהירות, נרגשים מהיחס החם ומהמכונה המשומנת בשבוע האופנה, ובעיקר בטוחים שצעדו על המסלול בצורה הכי נכונה שיש.