המושג "הנחת סלב" איננו זר למפורסמי הביצה שלנו, ובכל זאת נדמה שבשנים האחרונות התופעה העלתה הילוך בכל מה שנוגע למדיניות "התן וקח". כתבות רבות כבר פורסמו בנושא הזה, כמו גם בנושא הפרסום הלא-סמוי באינסטגרם, אך דווקא חקירתה של דוגמנית העל, בר רפאלי, האירה מחדש על הנושא וחשפה הרבה מאוד תחומים אפורים. התקשרנו לאנשי יחסי ציבור שדואגים לשידוך הזה שבין הכוכבים ללקוחות המעוניינים בפרסום מוצריהם וגם לכמה סלבס שהעסק הזה ממש לא זר להם.
8 צפייה בגלריה
תחום אפור. בר רפאלי
תחום אפור. בר רפאלי
תחום אפור. בר רפאלי
(צילום: עידו ארז)
"אנחנו עובדים מול אנשי תיווך וכשנסגרת עסקה - כמובן שיש חשבונית. אנחנו לא משלמים שחור לאף אחד", כך מספרת לנו היום אשת יחסי ציבור בכירה ונותנת גם מספרים: "תמונה באינסטגרם מתחילה באלף שקל ומגיעה, במקרה של המפורסמים הבכירים בארץ, גם עד 30 אלף שקלים. אני חושבת שהסלבס יגנו על עצמם יותר מעכשיו. מי שעבד שחור יצטרך להיזהר".

כוכב מפורסם: "מי שעבד נכון אין לו ממה לחשוש"

ואכן, רוב הסלבס שפנינו אליהם היום, בעקבות פירסום שמה של "דוגמנית העל החשודה", ביקשו להישאר בעילום שם או בחרו שלא לשתף פעולה. "מי שעבד נכון אין לו ממה לחשוש ואותי זה לא מלחיץ", אמר לנו אחד המפורסמים היותר פעילים ברשתות החברתיות. "ברגע שאני מקבל שכר עבור פוסט או עבור הגעה לאירוע, אני מוציא חשבונית על כל דבר. לא אלך לאירוע בשביל מתנה, עבורי זו עבודה". אותו כוכב גם מסכים עם הקביעה כי בשנתיים האחרונות הפירסום ברשתות החברתיות קיבל "בוסט" רציני ומעיד כי הוא יודע שחברות מקדישות תקציב המיועד לסלבס שיגיעו לאירועים או יתלבשו עם פריט מסוים.
כוכבת נוספת שביקשה להישאר בעילום שם ציינה כי זה ממש לא קשור לתרבות האינסטגרם. "זה אולי התחיל כמתנות אבל זה כבר מזמן לא מתנות", מבהירה הכוכבת. "יש תשלום יפה מאוד שעליו תמיד מוציאים קבלות אבל לא מדובר על סכומים כמו של בר. הרבה הרבה פחות מ-60 אלף שקל. הסכומים שהיא עובדת איתם הם אחרים לגמרי - בלי קשר לאינסטגרם שלה".
8 צפייה בגלריה
פרסום לא סמוי. מתוך האינסטגרם של בר רפאלי
פרסום לא סמוי. מתוך האינסטגרם של בר רפאלי
פרסום לא סמוי. מתוך האינסטגרם של בר רפאלי
מיכל אמדורסקי, שמככבת במדורי הבידור והרכילות כבר כמעט עשרים שנה, מבהירה את הסוגיה מהצד שלה. "כשאני התחלתי לא היה אינסטגרם ולא רשתות חברתיות, אני מדור אחר. אם אני יוצאת להשקה זו עבודה לכל דבר, והאמת שיש גם פעמים שאני מגיעה לפרגן בלי שום תמורה. תשאל את אלה שחיים את זה. באופן אישי, המתנות פחות מדברות אלי ואני עובדת עם חשבוניות", מציינת אמדורסקי ומוסיפה: "יש לי שישה ילדים בבית, לכמה השקות נראה לך שאני הולכת?".

מיכל אמדורסקי: "אם אני יוצאת להשקה זו עבודה לכל דבר"

אשת התקשורת, אמירה בוזגלו, לא מבינה איך אפשר להיחשד בהעלמת מס במקרה הספציפי הזה. "יש הבדל בין מתנות שסלבס מקבלים ובין כסף על השקות ושכר על פעילות ברשתות החברתיות. זה טמטום לא להוציא קבלות. דווקא בתחום שלנו, אנשי התקשורת, הכל דורש חשבוניות. אני חושבת שעכשיו אנשים יחששו, אפילו בלי סיבה".
8 צפייה בגלריה
"מגיעה לפרגן גם בלי שום תמורה". מיכל אמדורסקי
"מגיעה לפרגן גם בלי שום תמורה". מיכל אמדורסקי
"מגיעה לפרגן גם בלי שום תמורה". מיכל אמדורסקי
(צילום: ענת מוסברג)
ליהיא גרינר שכנראה הכי מזוהה עם המושג "הנחת סלב" לא חוששת כמו תמיד להגיד את דעתה. "אני פשוט חושבת שזה ביזיון. כשאני מקבלת תשלום אני תמיד מוציאה חשבונית. עוד לא נתקלתי בחברה שתשלם לי בשחור. על רוב הדברים שאני מעלה אני לא מקבלת תשלום, כי הרבה פעמים אני פשוט רוצה את המוצר".

ליהיא גרינר: "הסלבס הם האנשים הכי מסכנים במדינה"

"אני לא מבינה למה צריך להצהיר על זה שהיא קיבלה מתנה?", תוהה גרינר ומוסיפה "הסלבס הם האנשים הכי מסכנים במדינה, לרובם אין מה לאכול, זה הכל שואו, זה לא אמיתי. אני יודעת בדיוק כמה משלמים עבור פרסומת, כשמקבלים פה ושם מתנות חינם להעלות לאינסטגרם זה ממש לא ביג דיל".
8 צפייה בגלריה
"לא נתקלתי בחברה שתשלם בשחור". ליהיא גרינר
"לא נתקלתי בחברה שתשלם בשחור". ליהיא גרינר
"לא נתקלתי בחברה שתשלם בשחור". ליהיא גרינר
(צילום: רפי דלויה)
"אני יודעת שמס הכנסה מחפשים למען יראו וייראו", טוענת סוכנת הדוגמניות בטי רוקוואי. "אני חושבת שלבר יש אנשי מקצוע טובים ואני לא מאמינה שהיא הייתה מסתבכת. ממתי צריך לדווח על כל מתנה שמקבלים? אולי על האינסטגרם היא הייתה צריכה לדווח אבל כל אחד שיש לו 4000 עוקבים מקבל כסף כדי להעלות תמונה".
את חושבת שזה יפגע לה בקריירה?
"להיפך. זה יזניק לה את הקריירה עוד יותר. היא תצא מזה כמו גדולה. בר היא הדוגמנית הכי גדולה שהייתה לנו בארץ. היא עובדת על רווחים ומקבלת אחוזים מהמכירות של החברות שהיא מפרסמת".

בטי רוקוואי: "היא תצא מזה כמו גדולה"

לעומת זאת, אשת יחסי הציבור, דניאלה רייבנבך, חושבת שזה עלול להסב לה נזק. "אם יוגש נגדה כתב אישום והיא תמצא אשמה, זה יכול לפגוע בה תדמיתית כי המהלך הזה מתחבר לעוד פרשיות עבר שמזוהות איתה כמו ההשתמטות מצה"ל וההתנהלות שלה בחתונה".
8 צפייה בגלריה
"יזניק לה את הקריירה". בטי רוקוואי
"יזניק לה את הקריירה". בטי רוקוואי
"יזניק לה את הקריירה". בטי רוקוואי
(צילום: ניר פקין)
"אני לא מאמין שיש בזה אמת, אני מכיר את הדוגמנית וההתנהלות אצלה למופת", חורץ הפרסומאי איילון זרמון. "מדובר באנשים מאוד ישרים ומאוד מסודרים, שמקפידים על ניהול תקין גם בהיבט הפרסומי וגם במסחרי. נראה לי שזה פשוט מאוד פופולרי וזוהר לעשות את הקרקס התקשורתי סביב הנושא. אין שום סיכוי שזה יסב לה נזק לקריירה, מכיוון שאני מאמין שזה יתגלה כלא אמיתי".

אילון זרמון: "פופולרי לעשות את הקרקס התקשורתי סביב הנושא"

ומה בנוגע לפרסום מסחרי באינסטגרם שלה?
"האינסטגרם שלה מייצר חשיפה שאין לערוצים בישראל, לכן השווי שלה עבור תמונה של עשרות אלפי שקלים מצדיק את זה ויותר. הלקוח מקבל חשיפה חסרת תקדים. היא מנהלת את האינסטגרם שלה בצורה מאוד טובה, היא עושה את זה בצורה נכונה, חכמה, במינון. אין מה להשוות את זה לאף אחד אחרת. עובדה שכמות העוקבים שלה כל הזמן עולה".
8 צפייה בגלריה
"מקפידים על ניהול תקין". ציפי ובר רפאלי
"מקפידים על ניהול תקין". ציפי ובר רפאלי
"מקפידים על ניהול תקין". ציפי ובר רפאלי
(צילום: ענת מוסברג)
איש יחסי ציבור נוסף שבחר להישאר בעילום שם סיפר לנו שכשהוא הציע לרפאלי להעלות תוכן שיווקי בתשלום באינסטגרם שלה היא סירבה. "היא הסלב הכי מבוקשת, חד משמעית, ושתבין שהיא לא מסכימה לכל דבר. היא הכי יקרה כיום בשוק. התמחור שלה לתמונה באינסטגרם הוא מאוד גבוה ולא כל אחד יכול לעמוד בזה. היא אשת עסקים לכל דבר, שלא יתבלבלו, היא באה לעשות כסף".

איש יחסי ציבור: "היא אשת עסקים לכל דבר, שלא יתבלבלו, היא באה לעשות כסף"

ומה בנוגע לזה שטוענים שהיא נמצאת בכל מקום?
"בר הכי יקרה כפרזנטורית, במושגים של מיליונים, לא פחות. נכון שהיו עליה ביקורות שהיא עושה יותר מידי קמפיינים, אבל זה פשוט בגלל שהיא יכולה. רוב הפרזנטורים מוגבלים בכמות הקמפיינים שהם יכולים לעשות או שאסור להם לעשות קמפיינים מקבילים. היא עושה בית ספר לכולם, היא מכתיבה את החוזה ולא ההיפך".
אתה חושב שזה יפגע בה?
"הכל עובד אצלה לפי הספר. כשמחפשים אותך תמיד מוצאים. רשויות המס מחפשים פרסום על חשבון הגב. לבר יש שם טוב בשוק, כולם יודעים מה זה שלטונות המס ובמדינה הזו רק מחפשים את מי שמצליח. לא מאמין שהיא עשתה משהו בידיעה שהוא לא חוקי, ואם ימצאו משהו היא תשלם, אני בטוח שהיא תצא מזה. יש בן אדם אחד במדינה שנקרא בר רפאלי שיכולה לעשות את מה שהיא עושה, היא פותחת דלתות, התמונה שלה תמיד שמה את המותג במלוא הדרו. מגיע לה על כל שקל שהיא מקבלת באינסטגרם, יש לה כוח אדיר בהשפעה על הציבור".
8 צפייה בגלריה
אשת עסקים. בר רפאלי
אשת עסקים. בר רפאלי
אשת עסקים. בר רפאלי
(צילום: גטי אימג')
לדעת עו"ד אורי גולדמן, ממשרד גולדמן ושות' המתמחה במיסים ואיסור הלבנת הון, מדובר בחקירה מיותרת ועל פניו בלתי מוצדקת: "לפי הפרסומים, אחד מהנושאים שעליה נשאלה הדוגמנית היא נושא הנחות הסלב. מדובר בנושא שלם שיש סביבו בעולם המס מחלוקת ופרשנויות רבות. לשיטתה של רשות המיסים, אם הדוגמנית קיבלה הנחת סלב משמעותית בעבור מוצר מסוים, הרי שמדובר בהכנסה לכל דבר, ועל הדוגמנית היה לרשום זאת בסעיף ההכנסות, אבל זה לא כל כך פשוט".
מה זאת אומרת?
"אם נניח הדוגמנית רכשה רכב יוקרתי ששוויו מיליון שקל, אך קיבלה אותו במחיר של חצי מיליון שקל, הרי שמדובר בהכנסה לכל דבר, כי יש בידיה הכנסה של ההפרש ממחיר השוק. אבל, לכל מטבע יש שני צדדים: אמנם ניתנה הנחה וישנה הכנסה, אבל במקרה של הדוגמנית אסור לשכוח שגם ניתן שירות עבורה. הדוגמנית לא קיבלה הכנסה ללא תוחלת, אלא ניתנה תמורה עבורה, ומנגד, עבור חברת הרכב, מדובר בהוצאה בסעיף של פרסום".
8 צפייה בגלריה
"לכל מטבע יש שני צדדים". בר והרכב שקיבלה
"לכל מטבע יש שני צדדים". בר והרכב שקיבלה
"לכל מטבע יש שני צדדים". בר והרכב שקיבלה
(צילום: לם וליץ סטודיו)