רכילות+
תחקיר: כך עובדת תעשיית חופשות החינם של הסלבס
בשעה שאתם עסוקים בהשוואות מחירים כדי למצוא את הדיל הכי טוב לחו"ל, הסלבס הישראלים חוגגים בחופשות מנקרות עיניים ולא שולפים את הארנק אפילו פעם אחת. אז איך זה עובד, מי משלם את החשבון ואיך אתם קשורים לזה בכלל? קבלו את התחקיר המלא על התופעה שמשתלמת לשני הצדדים - על חשבון הלייקים שלכם

 

צילום: מתוך אינסטגרם

צילום: מתוך אינסטגרם

סגורסגור

שליחה לחבר

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

 

הכתבה הכי נקראת של השבוע האחרון אצלנו ב-Pplus, זו שאתם הקלקתם עליה הכי הרבה, הייתה זו של קרן פלס, שהוציאה לכולנו את העיניים בתמונות של חופים מופלאים, עצי דקל וביקיני אחד מפואר. מי שעוקב אחר היוצרת ברשתות החברתיות, ראה אותה מעלה באופן רציף תמונות וסרטונים מאתר הנופש - פוסטים שגרמו לנו להוריק מקנאה ובמקביל להרים גבה.

 

איפשהו בין התמונה-אחת-יותר-מדי שכללה תיוג של חברת התיירות שלקחה אותה לשם, לתמונה שלה מתחת ללוגו של אל על - הבנו שאת החופשה הזו היא קיבלה במתנה. הזדמנות מצוינת לבחון לעומק את ה"סוד" הכי גלוי של התעשייה - החופשות הממומנות שהסלבס מקבלים בתמורה לפוסטים ברשתות החברתיות.

 

החופשה של קרן פלס ומשפחתה במספרים (אינסטגרם)
החופשה של קרן פלס ומשפחתה במספריםאינסטגרם

 

אז בזמן שאתם מבלים באתרי השוואת מחירים כדי למצוא את הדיל הטוב ביותר לקוויקי בבורגס, הסלבס שלנו טסים לחופשות במקומות אקזוטיים כמו הפיליפינים, המלדיביים, טייוואן, הונג קונג ועוד שלל יעדים. פעם לא הייתם שוקלים אותם בכלל: אבל אולי אחרי שיאביסו אתכם במספיק תמונות לוהטות של סלבס בלי חולצה - אולי היעדים האלה יגיעו יחלחלו גם לתוכניות שלכם לקיץ הבא.

 

נכון, זה לא סוד שבשנים האחרונות הסלבס מקבלים מתנות וצ'קים שמנים תמורת העלאת פוסטים ברשתות החברתיות - אבל אינפלציה של טיולים מפנקים לחו"ל כמו שאנחנו עדים לה עכשיו, זה עוד לא קרה לנו.

 

פנינו לגורמים שמעורבים בעניין: סוכנויות הנסיעות, משרדי הפרסום, חברות התוכן וקידום האתרים וכמובן, הסלבס עצמם. חלקם הסכימו להתראיין, אחרים דיברו בעילום שם. ביחד, הם מרכיבים את הפסיפס של חגיגת הנסיעות החינמית הזו.

 

אסי עזר טס עם בעלו והוריו להונג קונג (אינסטגרם)
אסי עזר טס עם בעלו והוריו להונג קונגאינסטגרם

 

איך מקבלים כזו הצעה?

"התקשרו אליי מיחסי הציבור והציעו לי לטוס עם בני משפחה או חברים, לבחירתי, ליעד אקזוטי ספציפי שנבחר מראש. אולי השאר כבר היו תפוסים", מתוודה דוגמנית מפורסמת, שלא רוצה להזדהות. "ולמה שלא אעשה את זה? מי יסרב להצעה כזאת?".

 

הצדק איתה - והיא ממש לא לבד. מפורסמת אחרת שאיתה דיברנו מבהירה שמדובר בביזנס לכל דבר: "יש חוזה מסודר, זה מוכר כעבודה ואני מוציאה חשבונית".

 

את טסה לחופשה - זה לא קצת עול, להעלות תמונות וסטוריז כל הזמן?

"לא, מה פתאום. גם ככה כשאני טסה לחו"ל, או כשכל בן אדם טס לחו"ל, הוא מצלם ומנציח את המקומות היפים והחוויות שחווה ומעלה את זה לרשתות החברתיות. מבחינתי זה כיף, אפילו לא הייתי קוראת לזה עבודה".

 

יש דרישה למספר פוסטים שאת צריכה לעלות במהלך החופשה?

"האמת שלא נתקלתי בסעיף כזה בחוזה, אבל אולי סומכים עליי שאעלה גם ככה".

 

עסקה משלתלמת כפליים: המספרים של חן אמסלם ומאור זגורי (אינסטגרם)
עסקה משלתלמת כפליים: המספרים של חן אמסלם ומאור זגוריאינסטגרם

 

והם אכן מעלים. רק בשבועות האחרונים זכינו למבול של תמונות מגרות של הסלבס שלנו מיעדים אקזוטיים. אסי עזר לקח את בן הזוג אלברט אסקלה והוריו להונג קונג, חן אמסלם ומאור זגורי טסו לפני כמה ימים לטייוואן, ובשבוע הבא אמורות לטוס שביט ויזל, ירדן הראל וקורל סימנוביץ' לווייאטנם.

 

בכיר בתעשייה שמוציא לא מעט מפורסמים לחופשות, מבקש להבהיר כי לא מדובר בפינוק הסלבס. "זו עבודה עם חוזה לכל דבר, הם מוציאים לנו חשבונית ואנחנו במקום להפקיד להם כסף לחשבון הבנק - משלמים להם בחופשה".

 

 

אסי עזר בחופשה משפחתית בהונג קונג    (קרדיט צילום: מתוך אינסטגרם)

אסי עזר בחופשה משפחתית בהונג קונג    (קרדיט צילום: מתוך אינסטגרם)

סגורסגור

שליחה לחבר

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

יש חוזה מסודר - למשל כמה פוסטים הם צריכים לעלות?

"בטח. לפני השבוע עצמו, הם צריכים להעלות לפחות שלושה פוסטים שכוללים גם תכנים ספציפיים שאנחנו מכתיבים להם, ובמהלך השבוע עצמו לא פחות מארבעה פוסטים. אם הם רוצים יותר, אנחנו נשמח".

 

וההשקעה מצדיקה את עצמה?

"חד משמעית כן, ואף יותר מפרסומות בצורתן הקלאסית. חופשות זה מוצר שעובד הכי טוב באינסטגרם, כי זו עבודה עם מובילי דעת קהל. וכשעושים את זה נכון ולא אגרסיבי, זה עובד יותר טוב מכל פרסומת - כי זה מונגש כחוויה לכל דבר".

 

איך בוחרים את הסלב הנכון?

"הכל עניין של שיווק. לפי קהל היעד בוחרים את המפורסם המתאים. אם מדובר בחופשה שלרוב תעניין יותר גברים, אז דווקא בחורות יפות שיש להן המון עוקבים גברים יביאו לי את החשיפה הכי טובה".

  

קרן פלס טסה עם המשפחה לפיליפינים ולא שוכחת להצטלם מתחת לשלט של אל על (אינסטגרם)
קרן פלס טסה עם המשפחה לפיליפינים ולא שוכחת להצטלם מתחת לשלט של אל עלאינסטגרם

 

יודע דבר נוסף שאיתו דיברנו ושביקש להישאר בעילום שם לאור פעילותו האינטנסיבית עם המפורסמים, מבהיר כי יש כלים מדוייקים לחיפוש אחר הסלבס הנכונים לכל חופשה. "בכל פעילות עולים שמות בסבב לפי מי מתאים למותג, ומי יכול לקדם אותו. למשל, מישהי שהיא כוכבת ילדים, לא תתאים לפרויקט שאל על עשו עכשיו", הוא מסביר.

 

"הרעיון לפעילות עלה כשבחברת התעופה רצו לקדם את היעדים במזרח באמצעות מובילי דעת קהל. החברות המובילות בשוק היום מבינות שלשים שלט באיילון או לפרסם מודעה בעיתון - זה כבר לא עובד, ועדיף להם להשקיע במדיה החברתית, שגם ניתנת למדידה. כולם עושים את זה, ואנחנו רואים תוצאות בגוגל טרנדס, אחרי שהרצנו פעילות עם לקוח מסויים והגרף שלו קופץ לשמיים. אחרת הם לא היו מוציאים על זה כסף".

  

חן אמסלם ומאור זגורי בטייוואן    ( צילום: מתוך אינסטגרם)

חן אמסלם ומאור זגורי בטייוואן    ( צילום: מתוך אינסטגרם)

סגורסגור

שליחה לחבר

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

הכל כאמור ספור ומדיד, וסלבס לא מקבלים חופשות בגלל הפנים היפות שלהם, או בגלל הביקיני שהם מדגמנים. "כדאי שלסלב יהיו לפחות מאה אלף עוקבים כדי שיציעו לו להשתתף בפרויקט, אבל אם יש מישהו שיש לו 'רק' 50 אלף עוקבים, הוא עדיין יכול להיות רלוונטי אם הוא מתאים למוצר המדובר ולפרויקט שרוצים לקדם", הוא מבהיר. "לקרן פלס יש 143 אלף עוקבים והיא זמרת מאוד מפורסמת שנמצאת בתודעה כבר שנים, ומאוד התאימה לפרויקט הזה".

 

לשם השוואה, לאסי עזר יש כמעט חצי מיליון עוקבים באינסטגרם, לחן אמסלם יש קצת יותר מ-200 אלף ויחד עם בעלה מאור זגורי, הם מגיעים לרבע מיליון עוקבים שניזונים מכל פוסט, סטורי ותיוג כמו אוויר לנשימה.

 

גם אסי עזר, בעלו אלברט אסקולה וההורים עוצרים לתמונה עם חברת התעופה (אינסטגרם)
גם אסי עזר, בעלו אלברט אסקולה וההורים עוצרים לתמונה עם חברת התעופהאינסטגרם

 

ומה עם מובילי דעת קהל אחרים, לאו דווקא מפורסמים?

"אני פחות מאמין בזה. ילדה מהפריפריה שמצטלמת עם בגד ים - לא הגיוני שיש לה 200 אלף עוקבים. זה לא מסובך לגלות מי קונה עוקבים".

  

עובדת לשעבר בחברת תוכן המנתחת את השוק, מסכימה עם הדברים ומבהירה כי מדובר בניתוח מפורט של נתונים. "אני יכולה להגיד לך מי העוקבים של אסי עזר ובר רפאלי, מה הגילים שלהם ומאיפה הם מגיעים. לדוגמה, ידעת שרק 37 אחוז מהעוקבים של נטע אלחמיסטר מגיעים מישראל?" היא אומרת ומפרקת לגורמים את הבחירה במפורסמים כאלה ואחרים לפעילויות השונות. "אין ספק שככל שהיעד יותר אטרקטיבי, קל יותר לגייס לפרויקט כזה אנשים שמצליחים לייצר כותרות גם מחוץ לגבולות האינסטגרם. בדיוק כמו קרן פלס ואסי עזר, שקיבלו חופשה שווה".

 

חן ומאור מעלים סטורי מהטיסה. זה ביזנס חמודים? (אינסטגרם)
חן ומאור מעלים סטורי מהטיסה. זה ביזנס חמודים?אינסטגרם

 

אבל כמה סרטונים שהם מעלים ונמחקים תוך 24 שעות באמת שווים את ההשקעה?

"הסטורי זה לגמרי הדבר הבא. קל יותר להעביר חוויה כך, והעובדה שאפשר לשים לינק מאוד עוזרת. זה גם הכי אותנטי - אתה מתעד את מה שקורה עכשיו, בזמן נתון, בלי פילטרים. ואנשים מדפדפים יותר בסטורי מאשר מסתכלים בתמונות וגוללים בפיד".

 

ואם זה לא מספיק, היא מבהירה שלסטורי יש עוד יתרון גדול ברמת המעורבות של העוקב. "בסטורי אפשר לשלוח תגובות אישיות, וקל לאנשים להגיב למה שקורה שם כי אף אחד אחר לא רואה את זה. הרבה יותר פשוט מאשר לעשות לייק או להגיב על תמונה בפיד".

 

מעל 20 אלף לייקים לפוסט מתוייג שמחמיא ליעד (אינסטגרם)
מעל 20 אלף לייקים לפוסט מתוייג שמחמיא ליעדאינסטגרם

 

כן, מתברר שתמונות "רגילות" באינסטגרם כבר לא עושות את העבודה - והיום מדובר במתקפה משולבת של תמונה, כיתוב, סטורי, תיוג ולינק, בשביל שהחברה המפרסמת תרגיש שהיא מקבלת תמורה להשקעה.

 

והשקעה יש פה בשפע. סלבס שבעגה המקצועית נקראים "אייליסטרים" - כלומר, מהדרג הראשון - כבר לא מגיעים להצטלם באירועים ולהתראיין מטוב ליבם. אם פעם הם היו מוכנים לדפוק הופעה בתמורה למתנה קטנה, היום זו בדרך כלל מתנה פלוס צ'ק, והוא חייב להיות שמן. או, כאמור, משכורת שמגיעה בצורה של חופשה מפנקת.

 

כמעט 9000 לייקים לתמונה. קרן פלס (אינסטגרם)
כמעט 9000 לייקים לתמונה. קרן פלסאינסטגרם

 

בנובמבר האחרון התייצבו באירוע של "קלאב מד" כמות נאה של סלבס שידעו שבסופם של הראיונות, תחכה להם חופשה מפנקת באחד היעדים של החברה. "סלבס הוזמנו לאירוע וקיבלו חופשות, כל אחד בהתאם לערך שלו. אחד מקבל חופשה מפנקת יותר מאחר, הכל בהתאם לכמות העוקבים ושווי החשיפה - דברים שאנחנו יודעים מראש כמובן ", מספר לנו עובד לשעבר. "התופעה קיימת בכל העולם. יש סלבס שזה פחות מעניין אותם, ויש כאלה שאוהבים לקבל גם אם יש להם היכולת לקנות. כי לקבל חבילת מוצרים לתינוק או עגלה באלפי שקלים זה תמיד נעים כשכל מה שצריך לעשות בתמורה זה לפרסם תמונה עם ההאשטג הנכון. כל התהליך לוקח פחות מחמש שניות, אז למה שהם יסרבו?".

 

והם לא מסרבים. אז כמה זה היה עולה לכם? דיברנו בעילום שם עם חברת הנסיעות "כרמל תיירות", שתויגה על ידי קרן פלס במהלך הטיול שלה, והזמנו כרטיסי טיסה דרך "אל על" לאותם היעדים. אז נכון שהמחירים הם לקהל הרגיל כמונו וכמוכם, אבל הנה כמה מספרים, רק כדי לסבר את האוזן.

 

חן אמסלם ומאור זגורי בוחרים בפוזיציה רומנטית מתחת ללוגו (אינסטגרם)
חן אמסלם ומאור זגורי בוחרים בפוזיציה רומנטית מתחת ללוגואינסטגרם

 

הפיליפינים:

חופשה מפנקת של שבוע בפיליפינים כמו זו של קרן פלס הייתה עולה למשפחה בת ארבע נפשות (ולהזכירכם, הם נסעו בהרכב מלא - קרן, נועם, שני הילדים ונועה בל) בסביבות העשרת אלפים דולר, רק לריזורט עצמו. זה לא כולל את הטיסות, שנעות מ-7,000 דולר למשפחה במחלקת תיירים ועד 25 אלף לטיסה במחלקת עסקים.

 

הונג קונג:

טיסות אל על נעות מ-6,000 דולר לארבעה מבוגרים במחלקת תיירים ועד 21 אלף דולר לטיסה בביזנס. זה כמובן לא כולל מלונות, אטרקציות ומסעדות.

 

טייוואן:

חופשה מפנקת ברמה של חמישה כוכבים, מתומחרת ב-3,500 דולר לבן אדם לשבועיים. תוסיפו לזה טיסות, החל מ-3,000 דולר לזוג במחלקת תיירים ועד 13 אלף דולר בביזנס - ותבינו שלא מדובר בדמי כיס.

 

17,000 לייקים ועשרות אלפי צפיות לפוסט של אסי עזר (אינסטגרם)
17,000 לייקים ועשרות אלפי צפיות לפוסט של אסי עזראינסטגרם

 

יש לציין כי גורם בענף התעופה איתו דיברנו, העריך כי במקרה של אל על מדובר בעסקאות ברטר בלבד בתמורה לכרטיסי טיסה במחלקת תיירים. "הסלבס שיצאו לחופשה קיבלו כרטיסי טיסה במחלקת תיירים ומי ששדרג עשה זאת באמצעות נקודות או חברות במועדון הנוסע המתמיד. להבנתי, שאר החופשה מומנה על ידי חברת תיירות או לשכת התיירות של טייוואן, שמארחת בימים אלה את חן אמסלם ומאור זגורי בירח הדבש".

 

אז האם באמת שווה למפרסמים לשלוח את הסלבס שלנו לחופשות מפנקות ברחבי העולם? התשובה, לאן שלא תסתכלו, ככל הנראה חיובית. המדיה החברתית הפכה להיות הזירה הפרסומית הלוהטת החדשה, ואחרי שנים של דשדוש עם מוצרי טיפוח, אלקטרוניקה ובישול, כמו בכל דבר בחיים, עלינו מדרגה ועברנו לחופשות מנקרות עיניים.

 

גם בסטורי יש תיוגים! (אינסטגרם)
גם בסטורי יש תיוגים!אינסטגרם

 

המפרסמים מצידם הבינו שאנשים בין כה וכה נמצאים כל היום ברשתות החברתיות, וזה המקום הנכון להשקיע בו. הסלבס מגיעים בהמוניהם, ואחריהם גם הקהל. "בכל פעם שאני טסה, גם כשזה לא חופשה ממומנת, אנשים שואלים ומתעניינים", מספרת דוגמנית מצליחה. "חופשות זה לא סתם מוצר שהעלית תמונה שלו, זו חוויה". זה גם המנטרה של המפרסמים, שגורסים כי "לא מדובר בחציית גבול. אי אפשר לייצר תוכן טוב בלי שחווית אותו". ואכן, גורמים בענף התיירות מסכימים כי מדובר בפתרון אידיאלי לשני הצדדים. "מאז החופשות הפוטוגניות של סנדרה רינגלר ושגב משה ושל בר רפאלי - המכירות הוכפלו פי עשרה", אומרים לנו שם. "שני המועדונים של קלאב מד במלדיביים מלאים כמעט עד אפס מקום לשנתיים הקרובות".

 

איש יחסי הציבור זאביק דרור, בעל משרד לאסטרטגיה שיווקית ותקשורתית, מזהה במצב שנוצר הזדמנות לשני הצדדים להרוויח. "זה לא דבר חדש, שגופים מסחריים מתחום התיירות שמחים לארח אישים מפורסמים באתרי הנופש שלהם, או שחברות תעופה מטיסות אותם. זה קיים עשרות שנים", הוא אומר. "המדיה השתנתה. היום המפורסמים לא מגיעים רק עם ההילה של עולם הזוהר, אלא עם פלטפורמה חדשה שמעניקה להם ערך מוסף ומדיד ששווה כסף".

 

מודים, עשית לנו חשק לטוס. קרן פלס בפיליפינים (אינסטגרם)
מודים, עשית לנו חשק לטוס. קרן פלס בפיליפיניםאינסטגרם

 

סימונה שרם, מפיקת אירועים עם ניסיון של 28 שנים בתחום, שופכת עוד אור על הנושא. "בעבר ארגנתי חופשה לפיליפינים עם סלבס בשיתוף עם חברת 'Fly East'. לקחתי לשם את נטלי דדון, אנה ארונוב, יוליה פלוטקין ואדריאנו חאובל לטיול שהשווי שלו הוא 7,000 דולר - והם בתמורה היו צריכים להראות באינסטגרם כמה הם נהנו. ותאמינו לי, הם נהנו".

 

אבל הסלבס יכולים להרשות לעצמם לטוס ליעדים הכי שווים גם בלעדיכם, בשביל מה הם צריכים למכור את האינסטגרם הפרטי שלהם?

"מה זה משנה מי יכול להרשות לעצמו? אם אתה מקבל בחינם, אז למה לא לקחת? לכל אחד יש תמחור, גם לי וגם לך. כל אחד עם המזל שלו. אחד נולד רופא, ואחד נולד סלב".

 

------------------------------------- 

 

מחברת אל על נמסר בתגובה: "מדובר בחלק מפעילותה של אל על לקידום יעדי הנופש במזרח הרחוק".

 

מחברת "כרמל תיירות" נמסר: "כרמל תיירות איננה נוהגת לשתף גורמים חיצוניים בפרטים הנוגעים לחוויות הטיול והנופש של לקוחותיה (מפורסמים ואנונימיים כאחד). כך גם לגבי פעילויות השיווק הכלליות שלה. מידע בנוגע לתכנים ועלויות של טיולים וחבילות נופש לפיליפינים כמו גם לשלל יעדים נוספים, ניתן למצוא באתר החברה ובפרסומים השונים המופצים על ידה מעת לעת".

 

אסף דרעי, המנהל האישי של קרן פלס בחר שלא להגיב.

 

זוהר יעקובסון, הסוכנת של חן אמסלם בחרה שלא להגיב.

 

רפי עגיב, הסוכן של אסי עזר, בחר שלא להגיב. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פייסבוק
אינסטגרם
ספיישל
הדגמים המנצחים של 2018