יצא לכם לגלול בפיד באינסטגרם ולראות סלבס שונים רוקדים את אותו ריקוד פשוט למדי עם אותן תנועות ואותה מנגינה? שמעתם על "הסוויץ'"? לא מבינים למה אנשים משחזרים תמונות ילדות שלהם לצלילי I'm Just A Kid של סימפל פלאן?
התשובה לכל השאלות האלה מתחילה ונגמרת ב-TikTok (טיק טוק ).האפליקציה הסינית שנחשבה כמיועדת לילדים בלבד עד לפני כמה חודשים, פרחה בתקופת הקורונה וצברה מיליוני משתמשים וצפיות. מדובר ברשת חברתית שצמחה במהירות הגדולה ביותר עד היום. לפני שהמגפה פרצה, היו לה מעל ל-900 מיליון משתמשים ברחבי העולם, מתוכם 500 מיליון משתמשים פעילים באופן יומיומי.
הנוסחה פשוטה למדי: סרטונים של עד 60 שניות (לרוב 15 שניות) שאפשר לערוך ולהשתמש בשלל אפקטים וקטעי סאונד, שלרוב צוברים תאוצה (שמתבטאת בצפיות) כשהם עונים על אתגר כלשהו, בדרך כלל ריקוד. הסרטונים שעולים לרשת, לא מופיעים רק לחברים ולעוקבים שלנו, אלא נחשפים - לפי תנאים שונים שהאלגוריתם של האפליקציה מייצר - גם בעמוד הבית של האפליקציה, שנקרא "פור יו" (For You).
"טיק טוק יצר קו אחיד בין אנשים וזה לא רלוונטי מה רמת הפרסום שלך, מספיק שתעשה סרטון שהטיק טוק העולמי יאהב, וזה יכול להיכנס לפור יו, שזה בעצם הפיד של הטיק טוק ו-10 מיליון ישראלים יכולים להיחשף לתוכן שלך", אומר ל-Pplus עומרי יערי, הבעלים של סוכנות הדוגמנות ITM שמייצגת את הכוכבות הגדולות ביותר של דור ה-Z, ביניהן עדן פינס, יעל שלביה ואנה זק. האחרונה אף נחשבת למלכה הבלתי מעורערת של הטיק טוק בישראל ומתחזקת חשבון עם 4.7 מיליון עוקבים.
2 צפייה בגלריה
מלכת הטיקטוק. אנה זק
מלכת הטיקטוק. אנה זק
מלכת הטיקטוק. אנה זק
(צילום: דור ערבה)
כמה שונה טיק טוק מהאינסטגרם?
"טיק טוק זו לא תמונה באינסטגרם, זו עבודה מאוד קשה. אתה צריך לחפש שיר, ללמוד מילים ולרקוד לפי כוריאוגרפיה מסויימת. באינסטגרם מספיק להעלות שתי תמונות בשבוע וזה ייחשב חשבון פעיל. בטיק טוק צריך לעלות 10 סרטונים ביום בממוצע כדי להיכנס ל'פור יו' ולצבור צפיות. מה שיפה בטיק טוק זה שלא משנה מה כמות העוקבים שלך, בשנייה אחת אפשר להפוך לוויראלי".
איך פתאום זה הפך לטרנד של המפורסמות הגדולות?
"בגדול, כשהאינסטגרם התחיל, כל המפורסמים של הדור הישן זלזלו בו, ואז צצו כוכבות רשת חדשות כמו נטע אלחמיסטר ואנה זק, שהפכו במהרה לבנות ה'חמות' של עולם הבידור. זה שרט את הדור הישן, מפורסמות ותיקות ראו הרבה בנות שעקפו אותן בסיבוב, ועכשיו, כשהתחיל הבאזז סביב טיק טוק, אותו דור ישן מפחד להירדם בשמירה".
הוא לוקח עוד רגע לחשוב ומוסיף: "הן עושות את זה כדי לא להישאר מאחור, הן קלטו שהן צחקו על האינסטגרם ומצאו את עצמן מחוץ לתמונה, ומבינות שהן חייבות לסמן וי, אז הן אומרות לעצמן 'נעשה טיק טוק גם אם זה נראה דבילי ומפגר'. אף אחד לא רוצה להישאר מאחור, ולפי הדיבור באוויר, זו האפליקציה שתחליף את אינסטגרם". עם זאת, יערי מבהיר כי הקורונה בהחלט הייתה תקופת פריחה עבור הטיק טוק, והמבחן האמיתי לאפליקציה יתחיל כשהמגפה תסתיים סופית.
מלי לוי מודה בפה מלא שהקורונה היא זו שהפכה אותה למשתמשת טיק טוק במשרה מלאה. השחקנית הישראלית, שבחודשים האחרונים מתחזקת חשבון עם מעל לעשרת אלפים עוקבים, מעלה לעיתים קרובות סרטונים שלה ושל בעלה שמעון, שזוכים להצלחה רבה – למרות שהיא לא השם הראשון שעולה לראש כשחושבים על קהל היעד. "יש לי אשפית טיק טוק בבית, הבת שלי הילי. אני זוכרת שיום אחד פשוט עשינו סרטון ומשם כבר אי אפשר היה לעצור את זה", היא מספרת ומבהירה: "אנחנו לגמרי משתעשעים עם זה. אני לקחתי על עצמי כמטרה להרים את המורל בתקופת הקורונה ולעשות לאנשים טוב דרך הסרטונים האלו".
ומה יהיה אחרי הקורונה, תמשיכי?
"אני מאמינה שמדי פעם נבליח, זה מאוד כיף. ברור שכשהכל ייגמר, אני אחזור לעשייה מלאה ואהיה עסוקה בימי צילום, אבל בינתיים זה באמת כיף".
לדעתך הטיק טוק החליף את האינסטגרם?
"האינסטגרם עדיין שולט והוא הפלטפורמה החזקה מבין השניים, אבל אין ספק שבקורונה היוצרות התהפכו".
מי שמצאה את עצמה מייצרת סרטונים כמעט על בסיס יומי בתקופת הקורונה היא הזמרת והרקדנית מיכל אמדורסקי. עבורה, האפליקציה הייתה להתחבר לבנות הגדולות שלה בתקופות הקורונה ולנצל את יכולות הריקוד שלה לייצר סרטונים שהפכו ללהיט ברשת. "לפני הקורונה בכלל מחקתי לבת שלי נינה את הטיק טוק, הייתי נגד זה כי זה השתלט לה על החיים" מספרת לנו אמדורסקי. "וכשהתחיל כל עניין הסגר הבנתי שאין לי מה להילחם בה, הייתי צריכה להעסיק אותן, ונינה פתחה חשבון עבורי".
איזה תגובות את מקבלת?
"תגובות מטורפות. בטיק טוק עוקבים אחרי ילדים שלא מכירים אותי באמת, זה לא הקהל שלי. מה שטוב הוא שאני משתמשת בחומרים האלו עבור האינסטגרם האישי שלי. עוקבות אחרי ילדות בנות 12, שזה משהו שבוודאות לא היה קורה לולא הקורונה".
את חושבת שתמשיכי עם הטיק טוק כשהקורונה תיעלם מחיינו?
"עכשיו כשהבנות חזרו לבתי הספר ולגן, אין לי מי שייתן לי את הדרייב לעשות את זה - למרות שאני עדיין לא עובדת, כי לא חזרו ההופעות בינתיים. אני לא מרגישה עדיין שאני אושיית טיק טוק, ולצערי זה גם לא מתרגם לכסף".
נושא הכסף הוא חלק מהותי בפלטפורמה, שכמו הפייסבוק והאינסטגרם, הפך למקור הכנסה מכובד עבור מפורסמים. קורן וויט, בעלים ושותף בחברת "בי קריאייטיב" שעובדת עם משפיעני רשת, מבהיר כי יש כבר מקום לתוכן שיווקי ממומן באפליקציה. "יש כבר קמפיינים שרצים שם, אבל בטח לא באותם סכומים כמו באינסטגרם. הבעיה בטיק טוק בניגוד לאינסטגרם, שכרגע אין אפשרות להוציא נתונים כמו פילוח אוכלוסייה שיכול לעזור למפרסמים שמחפשים אחרי מישהו שיוביל להם קמפיין דיגיטלי".
וויט לא מזלזל לרגע בחשיבות של מפורסמות בקליבר של מלי לוי או רותם סלע לטיק טוק, למרות שהן לא מובילות דעת קהל שם. "ברגע שאנשים רואים שהן עושות טיק טוק אז כולם אומרים לעצמם 'גם אני צריך להיות שם'. בכל פלטפורמה דיגיטלית חברתית, ברגע שנכנסים התותחים הכבדים, היא הופכת למיינסטרים וזה מה שקרה לטיק טוק בזכות הקורונה". הכוונה ב"תותחים הכבדים" היא אמנם למפורסמים, אך לא מוגבלת רק לכוכבי הביצה. דוגמה טובה לכך אפשר למצוא בשר החינוך לשעבר, נפתלי בנט, שהסרטון שהעלה בנו יוני, בו הם משחזרים תמונת ילדות - הפך לוויראלי.
"ההתפשטות של הטיק טוק הייתה חד משמעית בתקופת הקורונה. הסלבס הגדולים במדינה הבינו שאם אי אפשר לנצח אותם אז נצטרף אליהם וזה בדיוק מה שקרה שראינו את כולם כולל כולם עושים טיק טוק", אומר וויט ומוסיף: "מה שטוב באפליקציה הזאת עבור המפורסמים שזה מייצר להם גם תכנים לאינסטגרם, מעבר לתמונות היפות שהם מעלים בדרך כלל. אל תשכח שפעם גם הרימו גבה ודיברו בזלזול על האינסטגרם, שזה רק תמונות של בגדי ים ותוכן נורא זול ומיני ותראה איפה אינסטגרם נמצאת היום".
להבדיל ממנו, יערי דווקא חושב שיש כבר מותגים שהבינו את חשיבות הטיק טוק ומשקיעים בפרסום באפליקציה. "אם מישהי רוקדת עם מעדן וזה מגיע ל-100 אלף צפיות, זה עושה את העבודה, הוא אומר אך מבהיר: "עדיין יותר זול לפרסם בטיק טוק מאשר באינסטגרם".
טום באום מודה שעיקר ההכנסה שלו עדיין מגיעה מהאינסטגרם. "מבחינה מסחרית טיק טוק עדיין לא החליף את אינסטגרם, מפרסמים יעדיפו לשלם לי על פוסט או סטורי מסחרי שם ולא בטיק טוק. יש לי שם כרגע 20 אלף עוקבים. כולם רוצות להיות צעירות, לחזור אחורה בזמן, אפילו אמא שלי שהיא בת 60 פתחה חשבון טיק טוק והתחילה לעקוב אחרי כולם".
איך הגעת לזה בכלל?
"בהתחלה שנאתי את טיק טוק וזה אפילו הרגיש לי מתאמץ מדי, אבל בקורונה זה לגמרי מילא לי את הזמן. יש באפליקציה קסם. אני מבלה שם שעות, יש בה מלא תוכן מכל העולמות, דברים יצירתיים. מצד שני, יש בטיק טוק הרבה דברים לא חינוכיים, שבאינסטגרם זה לא היה קורה. בטיק טוק אין עדיין את הסינון הזה, אבל בהרגשה שלי זה בדרך להחליף את האינסטגרם".
נושא המסוכנות לילדים והתכניםהלא חינוכיים שאפשר לצפות בהם עלו לא פעם בהקשר של האפליקציה. אבל דווקא כאן מגיע חיזוק ממקור לא צפוי. מסתבר שאחד המשתמשים הפופולריים בישראל הוא לא אחר מאשר כוכב הילדים יובל (שם טוב) המבולבל. "בזמן הקורונה עשיתי שני סרטונים שהפכו להיות מאוד ויראליים ברשת", הוא מספר, ונבהיר כי בלי לשים לב, המבולבל הפך לאושייה, והסרטונים שלו חצו מזמן את מיליון הצופים, ואחד אף הגיע ל-32 מיליון צפיות. "לפני שהתחילה הקורונה הייתי בתאילנד ובצרפת ואנשים זיהו אותי מהטיק טוק, זה מטורף! בתקופת הקורונה עשיתי סרטון אחד שהיה מאוד מדובר על מכון כושר ושמתי בלונים במקום שרירים, ועשיתי גם אחד עם השיר של נטע ברזילי על הקורונה".
איך אתה מסביר את העובדה שפתאום כולם גילו את הטיק טוק?
"זה הפך לטרנד. לפני הקורונה היו כוכבים שזה לא היה מכבודם להיות בטיק טוק ועכשיו זה הפך לכלי שיווקי ותודעתי למפורסמים. אני מודה שבכלל לא כיוונתי להתפרסם שם, זה לא קהל היעד שלי. עשיתי מה שבא לי ומבחינתי זה היה ללכת עם השיגעונות שלך. זה כיף, עושים את זה מתוך פאן. כאילו לכל אחד יש תוכנית טלוויזיה משלו".
ואתה גם מתפרנס מזה?
"אני אמור לקבל הרבה כסף מהטיק טוק, משתמשים בשירים שלי וזה כמו תמלוגים. אני באמת צריך לבדוק את זה".
2 צפייה בגלריה
כוכב הטיק טוק! יובל (המבולבל) שם טוב
כוכב הטיק טוק! יובל (המבולבל) שם טוב
כוכב הטיק טוק! יובל (המבולבל) שם טוב
(צילום: שבי קדם)