כשיאיר פיש היה בן 22 ועבד כמלצר, פנתה אליו אשה מבוגרת שישבה במסעדה ואמרה לו, "אתה יודע? אתה ממש דומה ליהודה לוי". פיש חייך בצניעות, והאשה המשיכה: "רק בלי הכריזמה".
היום הוא יושב במסעדה, ומאחוריו מצחקקות שלוש בנות, ודי ברור שהוא נושא השיחה שלהן. כריזמה? לא נראה שחסר לו. "הצטלמתי עם הבנות האלו סלפיש", הוא מספר לי כשאנחנו מחפשים מקום שקט יותר, "זה כאילו סלפי, עם יאיר פיש, מבינה?".
6 צפייה בגלריה
עם כריזמה. יאיר פיש
עם כריזמה. יאיר פיש
עם כריזמה. יאיר פיש
(צילום: זיו שדה)
הבנתי. מצחיק הבחור. אבל יותר מצחיק היה כשמישהי התיישבה מאחוריו ואמרה למלצרית: "זה ההוא מ'האח הגדול', נכון? זיהיתי רק לפי הקול". כן, רבותיי. ככה זה להיות סלב טרי שהיה בפריים טיים של ערוץ 2: מזהים אתכם כבר לפי הקול, למרות שלא חסרים כאלה שיזהו את פיש גם לפי תווי פניו, שכן במהלך שבוע ויום נחשפו אליו 30 ומשהו אחוז מצופי הטלוויזיה בישראל בעת שגילם את דמותו של יאיר "מגדל הבקר" בתחילת העונה השישית של "האח הגדול". וכן, ייתכן שלא בדיוק מדובר בתקופה ארוכה דיה כדי להפוך לכוכב מקומי, אבל פיש בהחלט נחוש לנצל את המומנטום כראוי, כפי שהיה ברור מהרגע שהוא יצא מבית האח והסביר לאסי עזר ולכם, הצופים בבית, שהוא לא נשאר בתוכנית כי ביום שבת יש לו הופעה, תבואו. "נו מה, זאת אחלה פלטפורמה לקדם בה את הבייבי שלי", הוא אומר ומוציא מהתיק חבילת סיגריות עם סמל העין של "האח הגדול" עליה, "מה יותר טוב מהפריים טיים של ערוץ 2 כדי לספר על המופע שלנו, של "מכקלה", שיעלה בצוותא ביום שישי, ה־27 בחודש, ב־13:00? אני יודע שהמקום שנכנסתי אליו יכול להיות קרש קפיצה עצום, אז למה לא לנצל את זה?".
6 צפייה בגלריה
זו ציפור? זה דג? לא, זה יאיר פיש
זו ציפור? זה דג? לא, זה יאיר פיש
זו ציפור? זה דג? לא, זה יאיר פיש
(צילום: זיו שדה)
והוא צודק. בזמן שהבחורה מאחוריו מתלבטת אם לבקש ממנו חתימה, פיש - בן 27, מקריית אונו במקור - מנסה להסביר לי מה זה בדיוק "מכקלה" (או בעברית, מכה קלה), איפה ההופעות שלהם, כמה הופעות יש בשבוע, והאם הבנתי בדיוק במה עוסקות ההופעות והיכן הן מתקיימות. "אנחנו חמישה חברים טובים, נפגשנו בניסן נתיב, ואנחנו עושים מופעי אימפרוביזציה וסטנד־אפ. כולנו גברים, אשכנזים, אין יותר גזעני מזה", הוא צוחק. "כשהיינו בשנה ג' בניסן נתיב זכינו באליפות ישראל באימפרוביזציה. חמישתנו גם הגענו לאודישנים ב'האח הגדול'".
איך זה קרה, באמת?
"דרך הסוכנות. אמרו לנו שמחפשים שחקנים שיודעים לאלתר, והלכנו לאודישן. הכל היה מאוד סודי, לא ידענו לאן אנחנו הולכים ולמה קוראים לנו לשם. עברנו אודישן, ונראה לי שבחרו אותי בסוף כי אני יודע ספרדית, וזה התאים להם לשתי הדמויות שהוצעו לצופים כדי שיבחרו: מגדל הבקר והבחור העשיר. אחרי אודישן אחד המלהקת לקחה אותי לבמאי, ואז סיפרו לי מה רוצים ממני: להיכנס כשחקן שתול של ההפקה לשבוע אחד לבית 'האח הגדול', למשימה הסודית".
איך הגבת?
"חשבתי שזה פרויקט משוגע, ולא ידעתי אם מבחינה פיזית ונפשית אני יכול לעמוד בזה. לשחק עם רגשות של אנשים אמיתיים, לא של דמויות כמוני, זה לא נעים. היה לי דיון ארוך ביני לבין עצמי, הצפתי את התהיות שלי בפני הבמאים והם לא הסתירו ממני כלום. נתנו לי תחושה שאני חלק מההפקה, לא עוד דייר. גם בבית נתנו לי לעשות מה שאני רוצה יותר מאחרים. בסוף החלטתי שאני הולך על זה כי מדובר בחשיפה מטורפת".
6 צפייה בגלריה
לא ראה האח הגדול. יאיר פיש
לא ראה האח הגדול. יאיר פיש
לא ראה האח הגדול. יאיר פיש
(צילום: זיו שדה)
הקטע המדהים בכל הסיפור הזה, מלבד העובדה שאחרי כל עונה בה הדיירים היו בטוחים שיש ביניהם שתול, סוף סוף זה קרה, הוא שפיש כלל לא צפה באף תוכנית של "האח הגדול" לפני כן. "זה לא מעניין אותי", הוא מסביר, "כשחקן יש לי אנטי לריאליטי. אני בעד יצירות ודרמות מקוריות, קומדיות, פחות תוכניות מציאות".
ואם היו מציעים לך להשתתף כדייר מהמניין?
"אין מצב. אני לא חושב שזה נכון עבורי. בשביל מה למדתי שלוש שנים, והוצאתי פנקס קבלות, אם בשביל תוכנית ריאליטי פשוט לוקחים אנשים מהרחוב ונותנים להם במה?".
אוקיי, אז אתה מחליט ללכת על שחקן שתול, ומה קורה אז?
"מתחיל הלחץ הגדול. האודישן התרחש שבוע לפני התוכנית, והיה אסור לי לספר לאף אחד כלום. אז אני מתחיל לבטל עבודות ומתקשר לאנשים: 'היי, החלטורה של ה־400 שקל ביקנעם? אז לא אוכל לעשות את זה'. וכולם מתעצבנים שאני דופק אותם בלי שחקן, ואני מבטיח מחליף ולא יכול להגיד למה, וגם להורים אני לא יכול לספר כלום. זה לא קל".
6 צפייה בגלריה
לא התחבר. אורטל בן דיין
לא התחבר. אורטל בן דיין
לא התחבר. אורטל בן דיין
(צילום מסך)
למי הוא כן סיפר? לחברה. בלי הרבה פרטים, בלי יותר מדי מידע, רק אמר לה משהו על פרויקט גדול שהוא מתכנן להשתתף בו. וזה, אגב, המשפט היחיד שיאיר מוכן להגיד בנוגע לחברה. כן, יש לו חברה, לא, הוא לא רוצה לדבר עליה. נפגשו דרך חברים. כמה זמן הם ביחד? "אני לא יודע". או במילים אחרות, תחליפי נושא. לבית, נכנס יאיר קידר ("אמרתי שאני לא רוצה שיחליפו לי את השם הפרטי", הוא מבאר, "אף אחד לא יוכל להעיר אותי בבוקר כ'בועז'") כרווק: "רווק יוצר עניין בבית. הרגשתי יותר חופשי לפלרטט עם הבנות כי ידעתי שלא יקרה כלום. ולא רק זה, איזה פרצוף יהיה לי כדמות להתחיל עם מישהי בבית, היא תתאהב בי ואז אני אומר לה 'עבדתי עלייך'? זה לא מגניב".
ואיך היה להיכנס לבית האח כשתול?
"ברגע שהדלת נסגרת מאחוריך אתה שוכח מה שלמדת. אתה נכנס לשוק. זה נורא מרגש, לרדת במדרגות, לפגוש את האנשים האמיתיים שראית את תעודות הזהות שלהם. והכל אמיתי: הנה המצלמות, הספה, המטבח, זה קורה. ואנשים נכנסים ומכירים אחד את השני, ומתמנגלים, ושואלים אותי מה השם שלי ואני אומר יאיר, ושואלים 'יאיר מה', ואני אומר 'קידר'. והופס - הנה השקר הראשון. וזה עבר, אנשים מאמינים לי. ואני נהנה להגיד את זה, כי פתאום זה השואו טיים שהתכוננתי אליו עד עכשיו, הנה שיקרתי בפעם הראשונה ב'האח הגדול', וכולם האמינו לי, וזה היה מקסים מבחינתי".
עם מי התחברת באופן מיידי?
"מיקיאגי. הוא בחור מתוק, אני מת לפגוש אותו כבר. נורא רציתי שהוא יתקשר ברוחניות, יגלה אותי ויגיד 'אתה פייק, אתה שחקן', וממש ניסיתי לדחוף אותו לשם. והוא אמר כמה דברים מעניינים שהיו ממש קרובים לחשוף אותי".
מה למשל?
"היה את ערב המיסטיקה שהוא העביר, שבו לכל אחד היה נר וכוס מים, והמלאך השומר שלו מאחורה, וכל אחד שאל את המלאך שאלה. ואני שאלתי בלב אם 'מכקלה' תצליח. ואז כולנו מדליקים את הנר, מחכים שהשעווה תימס, שמים אותה במים, והצורה שיוצאת היא התשובה. ולי יוצא מין נחשול שעושה סיבוב ומתחיל להישפך. אז מיקי שואל מה היתה השאלה שלי למלאך, ואני עונה: 'לגבי הצלחה בקריירה'. והוא, מבחינתו, לא יודע מי אני. כמו כולם, הוא חושב שאני מגדל בקר. ואז הוא אומר לי, ואני לא מאמין למה שאני שומע, 'קודם כל אני רואה פה דג'".
פיש, יפה.
"כן! ואני מתלהב, והוא ממשיך: 'אני רואה דג שנכנס למים, שזה מקום חדש, ואתה, הדג, עומד לעזוב את המקום שלך ולהגיע למקום אחר שאתה לא מכיר', ומבחינתי זה אומר שהוא צודק, כי בעוד שלושה ימים אני עוזב את בית האח, והולך למקום חדש, שזה הפרסום, ההייפ והסלפיש".
6 צפייה בגלריה
לא שופט אנשים. יאיר פיש
לא שופט אנשים. יאיר פיש
לא שופט אנשים. יאיר פיש
(צילום: זיו שדה)
אם היית נכנס כעצמך, כיאיר פיש, ולא כיאיר קידר מגדל הבקר, איך היית מגיב כלפי טל?
"לא הייתי מגיב בכלל. לא הייתי עונה לה, אני לא חייב לה תשובות. אני לא שופט אנשים, אז שלא ישפטו אותי. את יודעת, לפני שהתפרסמתי היו מתחקרים אותי לגבי זה שאני שחקן: איך אתה משלם מע"מ, אתה צריך להיות שכיר, למה אתה משלם ביטוח לאומי לבד. אמהות של אקסיות היו שואלות אותי, 'מה זה, איך תדאג לבת שלי כשחקן', ואני לא מבין: אני לא שופט אותך על מה שאת עושה בחיים, למה את שופטת אותי? יכול להיות שאני אצליח, אני מאמין בעצמי".
מי הכי עצבן אותך שם?
"אורטל בן דיין, בגלל הריב של האשכנזים והמזרחים. הרגשתי מותקף כאשכנזי ובלי קשר לדמות, זה נגע בי במקומות אמיתיים, וגם הריב שהיה לי איתה היה חצי אמיתי".
מי הפתיע אותך ביחס לאיך שחשבת שיהיה?
"אחי. חשבתי שהוא יהיה הרבה יותר חברותי וחלק מהחבר'ה, והוא היה מאוד מרוחק בשבוע שהייתי. כשראיתי את הת"ז שלו הוא היה נראה לי פאן וקול, אבל במציאות הוא לא היה כזה".
עכשיו, אחרי שעבר כמעט חודש, דעתך השתנתה על מישהו?
"מבחוץ אני יותר מבין את אורטל, אני רואה את הצדדים שלא ראיתי בתוך הבית, את הפגיעות שלה, שמבחינתה אלה דברים שמאוד חשובים לה, ובבית הרגשתי שזה היה יותר לשם פרובוקציה".
מי אכזב אותך?
"צחי, כי ראיתי שיש בו מעבר לאיך שהוא מציג את עצמו, אבל הוא לא הסכים להיפתח באמת".
באיזה מהמחנות היית מוצא את עצמך אם היית נשאר?
"במחנה של אלדד, מיקי ומרטין. גם בגלל שאני אוכל בשר, וגם כי אלה אנשים שהתחברתי אליהם לא כדמות אלא כבנאדם".
מה דעתך על ההדחות שהיו עד כה?
"מאוד הפתיע אותי שאורטל יצאה. הייתי בטוח שהיא תישאר עוד הרבה".
מי אתה רוצה שיזכה?
"מיקיאגי. ראיתי שהוא מאוד נפגע מטל והבנתי את המקום שהוא נפגע ממנו. אני חושב שהוא הגיב מהמקום הכי אמיתי שלו, ואני מבין את הפגיעות שלו אבל גם את שלה".
6 צפייה בגלריה
הופתע שהודחה. אורטל בן דיין
הופתע שהודחה. אורטל בן דיין
הופתע שהודחה. אורטל בן דיין
(צילום: יח"צ)