לפני שבוע עצר העולם מלכת, כשהסלב מספר אחת, נינט טייב, צעדה החוצה מבית היולדות במבט עייף עם עגלה ותינוקת טרייה. נינט אמרה שלום מנומס לצלמים ויצאה אל עולם שכולו חיתולים, פליטות וחוסר שינה. הדבר היחיד שהיווה שוני בין נינט לכל אמא טרייה אחרת במצבה היו כמויות המתנות שהונחו אחר כבוד ברכבה, שלא עמדו בשום פרופורציה לגודל הפעוטה.
כל חברה מסחרית שמכבדת את עצמה ועוסקת בתחום מוצרי התינוקות שלחה מארז מהודר עם ברכה לבבית. גם הסלקל של התינוקת נקנה בהנחה משמעותית, העגלה ניתנה חינם, המנשא היוקרתי, המובייל ומשטח הפעילות - הכל חינם אין כסף. וזו לא רק נינט. מאחורי כל אמא מפורסמת בישראל עומדת מערכת משומנת של יחצנים שעוזרת לה להשתלב כלכלית בעולם שעולה אלפי שקלים לאמא מן השורה.
>> הכתבה המלאה בגיליון פנאי פלוס של השבוע - עכשיו בדוכנים
מה הן מקבלות? עגלות, חיתולים, כיסאות בטיחות, בגדים, מצעים ואפילו אספקה קבועה של תחליפי חלב על חשבון הברון. מה הן צריכות לעשות בשביל זה? במקרה הגרוע להצטלם תמונת פפראצי יזומה (כזו שבה הסלב יודע שמצלמים אותו), או להעלות תמונה שלהן ושל המוצר לאינסטגרם ולפייסבוק עם תיוג, ובמקרה הטוב יותר, לא לעשות כלום, פשוט לקבל חינם וליהנות.
"אם אני צריכה להעלות את התמונה של המוצר באינסטגרם או בפייסבוק, זה כבר לא מתנה, זו עבודה", אומרת שי־לי שינדלר, מאמאסלב טרייה. "אתה נותן משהו בתמורה וזה הכוח של האינסטגרם והפייסבוק, שהוא אדיר. זה כמה עשרות אלפי אנשים שהם כוח ממוקד. אני למשל, מתעסקת באופנה, אז אם עכשיו חברת בגדי ילדים שולחת לי בגדים כדי שאעלה אותם לאינסטגרם, הם מבינים שזה יעשה טוב למותג, כי זה מזוהה עם מישהי שמתעסקת באופנה".
כמה השתלם להפוך לאמא?
"קיבלתי המון מתנות, היה פה מצעד שליחים. כל משרד יח"צ שאני עובדת איתו שלח את מרכולתו. אם זה רני רהב, שעובד עם שילב, ששלחו סלקל על גלגלים, וגולף קידס וקסטרו, שהם חברים טובים, ששלחו לי בגדים. קיבלתי את העגלה של בוגאבו וחברת דרמלוג'יקה שלחה חבילה של פינוקים, שלחו חיתולים. אני מניחה שהרבה נשים מקבלות מתנות כשהן נעשות אמהות, אבל אני לא יודעת אם כל אמא מקבלת את כמות המתנות שאני קיבלתי, זה כנראה קשור למקצוע שבו אני עוסקת".
ליהיא גרינר, חלוצת הז'אנר, מתייחסת לעניין העוקבים באינסטגרם ברצינות רבה. "מה את חושבת? כשמעלים תמונה מסחרית לאינסטגרם, זה עולה לי בעוקבים", היא טוענת. "נמאס להם לראות אותי מעלה את הילד שלי עם שקית צ'יפס כשיודעים שאני מקבלת תמורת זה כסף, ואז הם פשוט מפסיקים לעקוב. אם לא יהיו לי מספיק עוקבים, אז לא יתנו לי מתנות יותר. היום יש לי 30 אלף עוקבים וזה כלום, לנטלי דדון יש איזה 120 אלף וברגע שאני מאבדת עוקבים, אני מאבדת אנשים שרוצים לתת לי מתנות. אני אומרת לך, כל מה שאני רוצה עכשיו זה עוקבים, כי אני עושה כסף מהאינסטגרם שלי".
את עושה את זה הרבה?
"כן, עכשיו נגיד אני צריכה כיסא לאוטו, שעולה אלף שקל, אז אעשה את זה כך: אני נותנת בתמורה פרסום באינסטגרם ופייסבוק או פפראצי כדי לייצר אייטם. ללידה קיבלתי מתנות מכל מקום, זה היה מטורף. קרטר'ס שלחו לי בגדים וקיבלתי מלא סטים של מצעים לחדר שינה. חיתולים קיבלתי מלא וזה חסך לי הרבה. תעשי חישוב כמה עולים חיתולים בחודש ותכפילי בתשעה חודשים שנותנים לך. חסכתי איזה 15 אלף שקל, אבל הכל היה תמורת פרסום. שום דבר לא חינם בארץ הזו".
גם זאביק דרור, בעל משרד ליחסי ציבור מהמובילים בארץ, מכיר את התופעה מקרוב. "אני מטפל בכמה חברות שמספקות מוצרים לאמהות וילדים, ורשת מוצצים, מוצרי מאמ שהם בקבוקים ומוצצים ורשת סבון, שיש להם סדרת מוצרים לאם ולילד, שולחים מוצרים לסלבז. אפילו המותגים פרסיל וסוד, שיש להם מוצרי כביסה לבגדי תינוקות, נוהגים כך. כשאמא מפורסמת יולדת, אנחנו שולחים אליה מתנה מטעם החברה ובשפה השיווקית זה נקרא זריעה. אנחנו עורכים לה היכרות ראשונית עם המוצר, זורעים אותו אצלה, ואז למעשה היא מחליטה אם היא ממשיכה להשתמש בו או לא. קודם כל אני מצליח לייצר ללקוח שלי עוד לקוחות, והן לקוחות שהן מובילות חברתיות. בדיוק כמו שיש לי רשימת נשים שמפעילות קבוצות של אמהות בפייסבוק והן משפיעות. מבחינתי דין נינט כדין אמא כזו שמפעילה קבוצה של אמהות".
מה הן צריכות לעשות בתמורה למתנות?
"אני לא מבקש מהן להצטלם, אבל בואי נגיד שהן יודעות שאני יחצן, ויש ביננו יחסים מובנים. כמו שהיא מצפה שאסגור לה שער בעיתון או אזמין אותה לאירוע, אז היא יודעת שאני שולח לה ואני מצפה למשהו בתמורה. לפעמים זה קורה ולפעמים לא, והכל קול. אין כפייה, אלא מערכת יחסים הדדית כזו".
כמה אמא מפורסמת, מדרג א', יכולה לחסוך לדעתך רק מעצם היותה כזו?
"אמא מפורסמת, בילד הראשון, יכולה לחסוך בסביבות ה־ 15 אלף שקל בהנחה שיש לה מעגל השפעה גדול.