6 צפייה בגלריה
גברת מגונדרת. מוג'דה
גברת מגונדרת. מוג'דה
גברת מגונדרת. מוג'דה
(צילום: אפי שריר)
כשמדפדפים לאחור בדפי ההיסטוריה של מדינת ישראל ומגיעים לשנות ה-90, קשה להתעלם מילדת הפלא הטורקייה שכבשה את ישראל עם קול מדהים וחוש אופנה מדהים לא פחות. מוג'דה הפאוקור עלתה לטרץ מטורקיה רגע לפני שחגגה את יום הולדתה השמיני, והפכה ללהיט בזמר המזרחי במהירות האור. מוסטפה, אביה של הילדה, נולד למשפחה מוזיקלית והתחיל לנגן בדרבוקה כשהיה ילד. ללהקה מקומית חסר נגן, ומוסטפה מילא את מקומו ואילתר.
למרבה הצער, הוריו לא האמינו במקצוע וגרשו אותו מהבית. כשהגיע לגיל 16 הכיר את פיליז שקר, זמרת במקצועה ומי שלימים תהפוך לאימה של מוג'דה. הוריה של פיליז התנגדו למערכת היחסים בינה ובין מוסטפה ולאחר שהשניים התחתנו, הוריה רדפו אותם וזעמו כשהרתה לנגן דרבוקה. בזמן שמוסטפה הפך לזמר בעצמו, פיליז נכנסה לדיכאון והתמכרה לאלכוהול בעקבות רדיפת הוריה והקנאה שחשה כלפי הקריירה המשגשגת של בעלה. מוסטפה שלח אותה לגמילה וכשמוג'דה נולדה, פיליז שוב הידרדרה ונפלה לטיפה המרה. מוסטפה מילא את תפקיד האימא והאבא, רחץ, חיתל ודאג לתינוקת הקטנה. פיליז חזרה להתגורר עם הוריה, ומוג'דה נשארה בהשגחתה של סבתא שלה.
6 צפייה בגלריה
אבא שהוא גם אימא. מוג'דה ומוסטפה
אבא שהוא גם אימא. מוג'דה ומוסטפה
אבא שהוא גם אימא. מוג'דה ומוסטפה
(צילום: אביגיל עוזי)
במקביל, מוסטפה חבר לאמרגן טורקי והשניים נסעו לישראל לסיבוב הופעות שם הכיר אישה בשם זיוה. השניים התאהבו והתחילו לנהל מערכת יחסים בשלט רחוק, כשמוסטפה מזגזג בין טורקיה וישראל. היחסים התקדמו במהירות והשניים החליטו להתחתן, אולם פיליז לא התלהבה מהרעיון ופנתה לבית המשפט כדי לקבל משמורת על מוג'דה, אבל מוסטפה הצליח לשכנע את בית המשפט שאימה של הילדה לא יציבה, וקיבל משמורת. בני הזוג התגרשו ומוסטפה עבר לגור בישראל עם זיוה ומוג'דה. כשהגיעו לארץ, מוסטפה החל לעבוד עם מיקי גבריאלוב וחיים משה. מוג'דה הגיעה עם אביה לעבודה מדי פעם, ובאחד הימים ביקשה ממנו לשיר. בתחילה הוא סרב, אולם לאחר תחנונים רבים מצידה הוא נשבר והסכים. אחרי שהצליל הראשון בקע מפיה של מוג'דה הקטנה, אביה הבין שהיא זמרת.
6 צפייה בגלריה
מוג'דה, כיום
מוג'דה, כיום
מוג'דה, כיום
(צילום מתוך פייסבוק)
זיוה הייתה אמונה על העברית של מוג'דה, שהחלה תהליך גיור ושינתה את שמה לבת-אל. המפיק אלי בנאי שמע את קולה של הילדה והחליט להוציא אותה לסיבוב הופעות קצר בארץ. הילדה המוכשרת פרצה את גבולות המועדונים והגיעה לפריים טיים, כששירה המפורסם "בטיילת" הפך ללהיט והושמע תחת כל עץ רענן. בשנת 1992 הופיעה בפסטיגל עם מחרוזת שירים וכבשה את הקהל הישראלי עם הביטחון העצמי שהפגינה.
6 צפייה בגלריה
כבשה את הקהל הישראלי
כבשה את הקהל הישראלי
כבשה את הקהל הישראלי
(באדיבות ארכיון ידיעות אחרונות)
"היא הייתה ילדה צעירה, בת תשע, וביחס לגילה היא ידעה לשיר יפה, לסלסל ולרקוד. זה הדהים את הקהל. בנוסף לכשרון היה לה אופי נהדר והיא הייתה מאוד חיננית ופתוחה.אוד חיננית ופתוחה", סיפר מיקי גבריאלוב בריאיון ל-Pplus.
איך אתה ומוג'דה הכרתם?
"הכרתי אותה דרך אבא שלה, מוסטפה. חיפשתי נגן סאז, כלי טורקי שמזכיר בוזוקי. סיפרו לי עליו, שהוא הגיע לארץ מטורקיה ומתגורר בבת ים. נפגשנו ושאלתי אותו אם הוא רוצה לנגן. הוא ניגן איתי תקופה קצרה ואז כתבתי את השיר "גברת מגונדרת" על הבת שלי. משהו היה חסר בשיר וביקשתי ממנו שישיר בטורקית, אבל הוא סרב והציע שהבת שלו תשיר במקומו. הוא קרא לה, היא נכנסה לחדר ופצחה בריקוד ושירה. נדהמתי ממנה ושאלתי אם אפשר להקליט אותה ל"גברת מגונדרת". היא שרה וזהו, אחרי זה היא כבר התחילה להופיע כילדת פלא ושרה את "הופ הופ" ("בטיילת")".
איך אנשים הגיבו פה בארץ?
"היא הופיעה איתי רק פעם אחת בטלוויזיה ולאחר מכן אביה החליט לעזוב את ההרכב כדי לטפח אותה. היא התחילה להוציא קלטות ולהופיע בקרב קהל שאהב סוג כזה של שירים וחיפש זמרים טורקיים. חוץ מזה, ילדים תמיד גונבים, את ההצגה, בעיקר כשהם מעניינים ומדליקים".
6 צפייה בגלריה
לא תחזרי לאיזו הופעה קטנה?
לא תחזרי לאיזו הופעה קטנה?
לא תחזרי לאיזו הופעה קטנה?
(צילום: מיכאל קרמר)
למה הקריירה שלה נגמרה?
"היא התבגרה, ממש כמו נערות אחרות, ומכיוון שהגיעה לארץ עם אביה כשהייתה ילדה וגדלה עם אימא חורגת, היא החליטה שהיא רוצה לחזור לטורקיה ולהיות קצת עם אימה הביולוגית. היא התחתנה והתחילה קריירה בטורקיה וגרמניה, שם היא מופיעה הרבה מאוד".
6 צפייה בגלריה
יפיופה. מוג'דה - היום
יפיופה. מוג'דה - היום
יפיופה. מוג'דה - היום
(צילום: פייסבוק)
אם היא הייתה באה להופעה בארץ, היה ביקוש להופעה שלה?
"הרבה אנשים זוכרים אותה ואני מתאר לעצמי שאם היא הייתה באה לפה, היה עניין סביבה. בכל זאת, היא עשתה פה רושם טוב ומאוד אהבו אותה. הז'אנר הזה מאוד פופלרי היום והיו מקבלים אותה יפה. היא זמרת טובה והרבה אנשים היו באים מסקרנות כדי לראות מה קרה איתה".