"מבאס מאוד שהזוכה של 'האח הגדול' לא יוכל לנצל את הזכייה כדי לעשות כסף ולהתפרסם. אפילו ללכת ברחוב ולקבל אהבה הוא לא יוכל", אומרת ל-Pplus זוכת העונה השביעית של הריאליטי שי מיקה. ב-2 בינואר נכנסו לבית"האח הגדול" בנווה אילן 14 דיירים חדשים שהצליחו לעורר לא מעט עניין. כעת, שלושה חודשים אחרי, הדיירים שנותרו אחרונים בבית יוצאים לעולם שונה לחלוטין מזה שהם עזבו. כמו כל תחום אחר שנפגע בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, גם דיירי "האח הגדול" שציפו לצאת מהבית ולהפוך לכוכבים בביצה, יאלצו לראות את החלומות שלהם נמוגים בעודם נכנסים להסגר בביתם הפרטי, יחד עם כל המדינה.
"אני מקווה שיזכרו אותם בכלל כשהכל ייגמר", מוסיפה מיקה, שיודעת היטב על מה היא מדברת, אחרי שניצחה בריאליטי בגיל 23 בלבד. "כשאני זכיתי, ליוו אותי עד קצרין כתבים וצלמים. זה היה שבוע של ראיונות וטירוף אחד גדול", היא נזכרת. גם ישראל אוגבלו, זוכה העונה התשיעית של התוכנית, מבין שאת הטירוף והאהדה הגדולה שזכה לקבל בחוץ אחרי הניצחון, אי אפשר יהיה לשחזר הפעם. "לא יכולתי ללכת ברחוב, שמו לי מאבטחים, הייתי צריך לעבור לגור במלון לכמה ימים. צלמי פפראצי חיכו לי מתחת לבית, אנשים ברחוב עוצרים ומדברים איתך, מבקשים סלפי, זה היה טירוף", הוא נזכר.
אצל אביבית בר זוהר שהשתתפה ב-2 עונות של התוכנית, אהבת הקהל הגיעה גם בלי הגמר. "אני זוכרת שהלכתי לקניון ו-400 איש רדפו אחריי, היו צריכים לפנות אותי משם עם מאבטחים". גם שני גולדשטיין שהייתה במרחק נגיעה מהמיליון והגיעה עד למקום ה-2 והמכובד בעונה השמינית, זוכרת את כמויות האהבה שקיבלה כשחזרה למציאות: "אני עברתי לגור במלון בשבוע הראשון בגלל המעריצים. לא יצאתי מהחדר, לא ירדתי במעלית, זה לא היה דומה לשום דבר שהכרתי".
"90 אחוז מהדיירים נכנסו כדי להתפרסם. המטרה שלהם הייתה תהילה, והמצב גרם לזה שהם יצאו לעולם ללא אנשים ברחובות. מבידוד לבידוד", מצהירה בר זוהר. "זה מבאס בשבילם. אם הקורונה תיגמר תוך חודש, עוד יש סיכוי שיזכרו אותם, אבל אם זה יימשך הסיכוי שלהם להצליח חלף". מיקה מסכימה עם הקביעה שהקורונה די חיסלה את הסיכוי של הדיירים להשתלב בתעשיית הבידור. "גם ככה למי שמגיע מ'האח הגדול' קשה יותר להשתלב, כי מסתכלים עליו אחרת. אני חלמתי להיות בערוץ הילדים אבל אף אחד לא נתן לי צ'אנס בגלל שבאתי מריאליטי. צריך לזכור שהזוכה עכשיו יוצא לעולם שונה מזה שהיה לפני 90 יום. הוא לא יצליח לנצל את הרגע הזה כדי להתפרסם ולעשות כסף". וגולדשטיין, שהצליחה לנצל את המקפצה של "האח הגדול" והשתלבה בתעשייה כדוגמנית ומגישת טלוויזיה, מסכמת: "מסכנים, הם יוצאים לעולם אפל. נקרע לי הלב עליהם".
אוגלבו, שחזר לסיבוב שני בריאליטי כשהשתתף בעונה האחרונה של "הישרדות VIP" שעתידה לעלות בחודשים הקרוב למסך, יודע שחוקי המשחק הנוקשים חלים על כולם. "עד שהקורונה תיגמר כבר יישכחו מהדיירים. מספיק שעולה ריאליטי חדש לאוויר וכל תשומת הלב מופנית לאותם כוכבים חדשים על המסך".
המלהק מור שלומוביץ שליהק את העונה החדשה של "הישרדות VIP", יודע גם הוא שחוקי המשחק השתנו עבור הדיירים. "הזמן של כוכב ריאליטי קצר מאוד, ועכשיו הוא עוד יותר התקצר", מסביר שלומוביץ. "בדרך כלל יש דרך לתחזק את זה, ועכשיו אין איך לתחזק את הפרסונה שבנית בבית במשך שלושה חודשים". מי שליהק לא מעט כוכבים שהפכו לשם דבר בביצה, מכיר מקרוב את הבעיה של בוגרי תוכניות המציאות להשתלב בתעשייה ביום שאחרי: "גם ככה לבוגר ריאליטי קשה להתקבל לסדרות ולנפץ את התדמית שיצר לעצמו. תחשוב שעכשיו מוקפאים כל האודישנים ורוב השחקנים המקצועיים מחוסרי עבודה. כולם פנויים וכולם צריכים כסף, אז ברגע שהכל יחזור תהיה בחוץ הרבה יותר תחרות, השאלה הגדולה מי מהם יצליח לשרוד".
על פי הסוכן יוסי שיר, שתחת ניהולו עברו לא מעט כוכבי ריאליטי כמו לירון רביבו וטילטיל, שהשכילו לנצל את הפלטפורמה והפכו לכוכבים של ממש, הדיירים שיעזבו את הבית בשבת יוצאים למציאות קשה מאוד. "בחיים שלפני הקורונה, לכוכב ריאליטי לפעמים אין אפילו 15 דקות של תהילה, אז במצב הנוכחי, גם דקה זה הרבה", הוא אומר ומסביר שזה לא מעיד עליהם בשום צורה. "זה לא שהם לא מוכשרים או לא מוצלחים, זה פשוט כי העולם נמצא במצב כזה שריאליטי פחות מעניין אותו. המנצח וחבריו לגמר יוצאים לוואקום שלא היה כמותו. יש פחות פרסומות, אין לאן לצאת, כל המשכורת שהייתה יכולה להיות להם מאירועים והשקות היא לא אופציה בכלל בתקופה הקרובה".
יודע להעריך כמה כסף זוכה "האח הגדול" מפסיד בגלל המצב?
"סכום של כמעט 150 אלף שקל שהזוכה היה יכול לעשות בימים רגילים עם קמפיין בשילוב השקות ואירועים".
יש למישהו כן סיכוי לשרוד ביום שאחרי הקורונה?
"אני מאמין שכן, אבל רק מי שרוצה לעשות דרך אמיתית. העבודה הקשה תתחיל כשהתוכנית תסתיים. זה שזכית בריאליטי לא מבטיח לך קריירה".
סימונה שרם, שמפיקה אירועים והשקות בביצה כבר למעלה מעשרים שנה ומכירה מקרוב את עולם הריאליטי, יודעת שהעתיד לא ורוד לפליטי הריאליטי החדשים. "מעט מאוד יישרדו. אחד או שניים אולי, ולשאר פשוט לא תינתן ההזדמנויות בגלל המצב. תזכור שכוכב ריאליטי חם ורלוונטי עכשיו, אז אם נחזור לשגרה עוד שבועיים, אחרי פסח, יש על מה לדבר, אבל עוד חודשיים כאלה ואין להם צ'אנס".
אין סיכוי להצליח בלי השקות ואירועים?
"עולם ההשקות והאירועים נותן להם את החותמת 'אני כאן'. אין להם דרך לתחזק את מי שהם היו בבית בלי זה. זה בדיוק המאני טיים שלהם. אין להם את האופציה להפוך לכוכבים במציאות הקיימת".
וכמה כסף הם מפסידים בגלל הקורונה?
"ברור שאם יחזרו ההשקות, אביא את הדיירים ואתן להם הזדמנות ליהנות ולקצור את פירות התהילה. את תקווה וליאור יכולתי להביא יחד להשקה וזה בטוח היה מביא הרבה תקשורת ועניין. בדרך כלל אנשים שיוצאים מתוכניות ריאליטי יכולים להרוויח כמה עשרות אלפי שקלים בתקופה שאחרי. אבל אני יכולה להגיד לך שאת הסכומים שמפרסמים שילמו עבור אירועים והשקות כבר לא נראה, וזה לא תקף רק לגבי הריאליטי, זה לכל התעשייה".
מי שרואה נקודת אור במצב הוא זאביק דרור בעל משרד מוביל לאסטרטגיה שיווקית: "מצד אחד המתמודדים, ובעיקר חמישיית הגמר של 'האח הגדול' יצאה מאוד מורווחת. כי עם ישראל נמצא בבית, ומי שאוהד את התוכנית, צופה בה יותר גם בערוץ הלייב", הוא מסביר. "הקהל מתחבר רגשית בצורה יותר עוצמתית מעונות קודמות. אנשים בבית מחפשים עכשיו איזשהו מפלט וזה מה שבית 'האח הגדול' והדיירים בתוכו הציליחו לעשות, הם סיפקו נחמה להרבה מאוד אנשים". אלא שגם דרור יודע שזה לא תקף ליום שאחרי שהתוכנית תסתיים: "מבחינה כלכלית הם יוצאים מופסדים. התעשייה בהשבתה - אין אירועים, אין השקות, אין קמפיינים. הם לא יוכלו לפרוע את השטר. אם הם חלמו לעשות כסף - זה לא יקרה, גם לא בטווח הרחוק. התהילה קצרה, היא באמת 15 דקות. את רובם אנחנו כבר לא זוכרים. 15 הדקות שלהם יעברו בבידוד ואף אחד לא יזכור אותם. אין להם איך לתחזק את הנוכחות שלהם בתעשייה".
אתה יכול להעריך כמה כסף עלול להפסיד הזוכה בגלל המצב?
"בדרך כלל מי שיוצא כוכב מהעונה שהוא גם הזוכה יכול להגיע להכנסות של עד מיליון שקל בחצי השנה הראשונה. הכסף מגיע משני קמפיינים מרכזיים, מהגעה לאירועים ולהשקות, פוסטים ממומנים באינסטגרם, אירועים פרטיים וכרגע הכל נגמר".
ואיך בכל זאת יש סיכוי להישאר בתודעה? לכאורה זה תלוי את מי שואלים, אבל בסוף, התשובה של כולם סובבת סביב הרשתות החברתיות. על פי גולדשטיין, הדרך לשרוד ולהישאר רלוונטים היא למצוא נישה אמיתית. "הרכילות והבאזז ייגמרו מהר מאוד, גם בלי קשר לקורונה. זה יהיה מעניין לתקופה מסויימת, אבל עכשיו יותר מתמיד אין להם את האופציה להישען על אייטמים רכילותיים". דרור מסכים ומחווה אחריה: "הם צריכים להתמקצע במה שהם עושים, למשל אודליה שהיא בשלנית יכולה ללכת לגמרי על הכיוון הזה ולתחזק את המותג שלה". שיר טוען ש"הראשון שירים מצלמה ויספק תוכן אמיתי וחשוב הוא המנצח האמיתי של העונה, מיקה מוסיפה: "מזל שיש את האינסטגרם, ומי שיהיה מספיק חכם וידע לנצל את הבמה יכול להישאר בתודעה", ואוגלבו מסכם וממליץ לדיירים לעלות ללייב באינסטגרם: "זה הכי קרוב למגע אנושי בימים אלה".