20-26.04.1995 - השבוע לפני 25 שנים: טל מן על שער "פנאי פלוס"

שנים לפני שהריאליטי הפך לדבר הכי חם בטלוויזיה והשתלט על הפריים טיים, היו כמה תוכניות מציאות שהובילו את הגל, בלי לדעת בכלל איך קוראים לו. סוג של "המירוץ למיליון" פוגש את "הישרדות" פינת "מלכות היופי", ועם ישראל צפה בשקיקה בצעדים הראשונים של הריאליטי בארץ.
בשנת 1995 הודיעה נערת "גלגל המזל ",מירב לוין, כי היא מעוניינת לעזוב את התפקיד שהפך אותה לשם דבר, לצד המנחה ארז טל. על התפקיד הנכסף התחרו טל מן, רות גונזלס, ענת אלימלך ז"ל, סיגל שחמון ונשים נוספות .מן זכתה בתואר "חביבת הקהל" וגונזלס בתואר "נערת הגלגל", אך לאחר כשנה וחצי שחמון נכנסה לתפקיד המנחה, וב-1998, מן החליפה אותה. בהמשך, היא הפכה לכוכבת ילדים ונוער, והגישה תכניות כמו "זאפ לראשון" ואת "תוכניות הילדים והנוער". את השער במגזין, קטפה רגע אחרי התחרות וסיפרה על הבנות האחרות, הדימיון לכוכבת "בוורלי הילס", השאיפה להצליח ואפילו חנכה טור חדש במגזין.
6 צפייה בגלריה
נשיקה קטנה. טל מן
נשיקה קטנה. טל מן
נשיקה קטנה. טל מן
במגזין נכתב: "הצופים לא ידעו שהיו עוד שני סיומים לתוכנית, שכללו צילומי הכתרה של שתי מתמודדות נוספות, טל מן וסיגל שחמון. לטל מן (21), שהוגדרה מהתחלה כאחת הפייבורטיות שתיכנס לנעליה של מרב לוין, יש פרצוף מתוקי, תואם ברנדה מ'בוורלי הילס'. מאחוריה הופעות בתשדירי פרסומת בטלוויזיה, והיא רגילה לעמוד מול מצלמות כדוגמנית". כאמור, מן הייתה אחת המועמדות הוודאיות לניצחון, אבל היא מספרת על החוויה שלה מנקודת מבט אחרת לגמרי.
"חשבתי שהכל ייגמר בצילומים שערכנו ביום ראשון שלפני הקרנת תוכנית הגמר של 'גלגל המזל', הסתבר שלא", מספרת מן. "אחרי השקלול של קולות השופטים והקהל, הוחלט לצלם את שלוש הזוכות במקומות הראשונים, כדי לבלב את העיתונים. אותנו זה הכניס ליומיים של מתח נוראי, אבל אני מבינה את צוות ההפקה. הם הרי כל כך השקיעו...".
איך הרגשת, כשנודע לך שאת בין שלוש העולות לגמר?
"שמחתי מאוד. ההליכה לתחרות היתה כמו לכל אודישן, שאליו אני נשלחת מטעם סוכנות דוגמניות, מפורסמות וסתם אנונימיות. באודישן לאחר מכן כבר היינו שלושים. מאודישן לאודישן זה הפך למטרה, להגיע ל-12 שאחת מהן תקבל תוכנית בטלוויזיה".
מתי ידעת מי הזוכה?
"ביום השידור, יום שלישי בשבע בבוקר".
אז מה הכשיל אותך, בעצם?
"הניקוד של השופטים. לא כל חמישים השופטים אהבו אותי, מה לעשות".
6 צפייה בגלריה
בתור שבועי חדש ב"פנאי פלוס"
בתור שבועי חדש ב"פנאי פלוס"
בתור שבועי חדש ב"פנאי פלוס"
מה דעתך על הזוכה?
"רות בחורה מקסימה ונהדרת ומתאימה מאוד לתפקיד".
איך בילית את היום הראשון לאחר הקרנת התוכנית?
"במיון שיחות הטלפון שלי. התקשר אלי איזה ילד קטן וסיפר לי שהוא שכנע את כל הכיתה שלו להתקשר ולהצביע בעדי".
את לא יכולה ללכת ברחוב?
"אני הולכת ברחוב, אבל עוצרים אותי ומבקשים חתימה. טוב אני בטלוויזיה, קיבלתי המון הצעות טלוויזיוניות, שאני לא יכולה לפרט אותן כרגע. הכיוון שלי הוא טלוויזיה".
ערוץ הילדים?
"גם ערוץ הילדים, שזה אחד הדברים שאני מאוד רוצה לעשות."
6 צפייה בגלריה
עושה שמח לילדים
עושה שמח לילדים
עושה שמח לילדים
(צילום: רפי דלויה)

ומה היה כתוב בטור הראשון של טל מן ב"פנאי פלוס":

"קוראים יקרים,
שנינו רצינו להיפגש בצורה קצת אחרת, אתם מול המסך עם פופקורן, מנסים את מזלכם לנחש את הפתרון להגדרה, ואני כמסובבת האותיות הלאומית בניסיון לשעשע אתכם.
אך מה לעשות, זה לא קרה. לא נורא, אני השלמתי עם העובדה.
בטור זה יש לנו הזדמנות להכיר קצת יותר טוב, ודבר ראשון אני רוצה להודות לכם, קהל הצופים והקוראים, על שבחרתם בי. אין דבר יותר משמח מלקבל אהבה ופרגון. נו... אז מה אתם חושבים על הבחירה? אני מאוד אוהבת את רות. אנחנו חברות ואני מאחלת לה הצלחה! למרות זאת התאכזבתי. ומי שראה את השידור לא יכול היה להתעלם מהאכזבה שהיתה לי על הפנים. אפילו חיוך עלוב לא עלה לי על הפרצוף.
אולי יש אנשים שיכולים ללבוש מסכה ולחייך גם כשעצוב, אבל לי זה היה קצת קשה. אני מאוד אמיתית ומאוד רגישה ובאמת בהתחלה היתה לי בלב צביטה, אבל הגישה שלי היא שכל דבר בחיים קורה לטובה, וממש קצת אחרי האכזבה עלה חיוך, וההרגשה השתפרה".
6 צפייה בגלריה
לפני יותר מ-20 שנה יחד עם איל קיציס. מן
לפני יותר מ-20 שנה יחד עם איל קיציס. מן
לפני יותר מ-20 שנה יחד עם איל קיציס. מן
(צילום: רפי דלויה)
בהמשך הטור, כתבה מן על התחרות עצמה:
"באופן טבעי בחירת מנחת גלגל המזל הינה תחרות. כדוגמנית אני יכולה להעיד שאופי העובדה תחרותי. על כל תפקיד או פרסומת מתמודדות עשרות בנות ובסופו של דבר רק אחת זוכה. צריך לדעת תמיד לקחת דברים בפרופורציה, כי תחרות קיימת בכל מקום ומלווה אותנו עוד מילדות, בביה"ס ובכלל תמיד.
ההתמודדות והלחץ שבתחרות יכולים להשפיע עלינו באופן שלילי שמבטא בכעס, בעלבון ובחוסר ביטחון אך רצוי לראות תחרות בצורה אחרת, כספורט, כאמצעי להישגיות גבוהה, והכי חשוב להצליח בלי לרמוס אנשים אחרים במיוחד חברים.
אתם רוצים לדעת איך הגבתי? האמת היא שהייתי מאוד לחוצה והתרגשתי. רציתי לזכות, אבל ידעתי שהסיכויים שלי הם אחת לשש אז העדפתי גם לפרגן לבנות האחרות ולהתחבר איתן, כך שהאווירה תהיה יותר נחמדה ופחות מלחיצה. מצד שני רציתי לעשות את שלי על הצד הטוב ביותר ולא לוותר בתחום המקצועי.
חשוב שתזכרו תמיד לשמור על החברים שלכם ועל הקשר שביניכם, כי תמיד צריך חברים, גם כשמצליחים וגם כשנכשלים. תמיד הם שם לצדנו, עם עידוד, פרגון וחיבוק. אוהבת טל מן"
6 צפייה בגלריה
מתוקים. טל מן ואיתי שגב
מתוקים. טל מן ואיתי שגב
מתוקים. טל מן ואיתי שגב
(צילום: איציק בירן)
25 שנים עברו מאז אותו שער וטל מן הפכה לשם מוכר בישראל. במהלך השנים התחתנה פעמיים, ומבעלה השני, רונן ברקה, אף נולדה לה שתי בנות. כיום, היא מעצבת תכשיטים, ובשנים האחרונות מתמודדת עם מחלת הסרטן. בשנה שעברה, חשפה את מחלתה באינסטגרם:
"בחודש יוני אובחן אצלי סרטן צוואר הרחם בשלב מתקדם. גידול של 6 ס"מ עם גרורות באגן, ממצא מפתיע בהתחשב בעובדה שעברתי בדיקות פאפ באופן שוטף ואפילו חוסנתי לפני כ15 שנים. זה היה מצב שאי אפשר לנתח, עברתי טיפולים יום יומיים קשים והתמודדתי עם מה שצריך על מנת להחלים. בתקופת הטיפולים ואחריה לא הצלחתי לעבוד למרות שהיצירה בערה בי, פיזית לא הייתי מסוגלת. הייתי 20 שעות ביממה במיטה ו-4 שעות בבית חולים בטיפולים. לפני 3 חודשים עשיתי בדיקה שאישרה שהכל בסדר ושאני נקיה. לאט לאט התחזקתי והתחלתי לחזור לחיים", כתבה מן אך סיפרה כי הבשורות הרעות לא סיימו לתקוף את משפחתה. "ביום שלישי שעבר ביצעתי בדיקת מעקב נוספת בה גיליתי שהסרטן חזר. הוא עקשן והוא הצליח להרים את הראש. התפרקתי. לחטוף את הסטירה בפעם השניה זה יותר קשה. יודעים כבר כמה זה כואב".
אלא שמן החליטה כי היא תיקח את ההתנסות האישית הכואבת שלה ותעזור לנשים אחרות במצבה להתמודד, ועיצבה תליון שחצי מהרווחים ממנו נתרמים להקמת פרוייקט תמיכה במחלימות מסרטן צוואר הרחם במרכז הרפואי שיבא בתל השומר.
6 צפייה בגלריה
לא השתנה הרבה
לא השתנה הרבה
לא השתנה הרבה
(צילום: עדי אורני)
טל, איך את עוברת את הימים האלה?
"לא נעים לי להגיד, אבל אני ממש נהנית עם הבנות שלי ואני מסתכלת על התקופה כהזדמנות שלא היינו מגיעים אליה בלי האירוע העולמי המצער הזה. אפשר להבין מהם הדברים החשובים באמת, כולנו באותה סיטואציה, זה השיעור שאנחנו צריכים לקחת מזה. אני יודעת שיש אנשים שמטפסים על הקירות אבל גם אם מחר אומרים לי שיהלי יכולה לחזור לגן, אני לא מחזירה אותה. גם אני בקבוצת סיכון וגם מפצה על התקופה שפחות תפקדתי".
ומה שלומך היום באמת?
"אני במעקב, ה-PET CT השני שלי חזר נקי. החיים הם כרגע מפט סיטי אחד לשני. אני נקייה כבר בשתי בדיקות, תודה לאל, שרק ימשיך ככה. אני מעצבת תכשיטים, יש לי את הסטודיו שלי פה בארץ וגם חברה בארה"ב. היינו לפני מהלך גדול והכל כרגע נעצר, לכל דבר יש את הקצב שלו ואת הזמן שלו, נמנף את זה שיעבור זעם. חזרה לי עכשיו חדוות היצירה, עודף הזמן שיש פתאום נותן ליצור בלי לחץ, גורם ליצירה ממקום טהור. אני גם פעילה בפרוייקט תמיכה במחלימות מסרטן שהכרתי, הרבה הרצאות בזום, הרצאות העשרה, הרצתי על זה גם בארה"ב".
אקח אותך לשנייה אחורה בזמן, את זוכרת את התקופה של "גלגל המזל"?
"זו הייתה תקופה שבין לילה הפכתי מאדם אנונימי לדבר הכי חם במדינה. בוא נגיד שאם היה אז אינסטגרם, החיים היו נראים אחרת. היה בזה המון תום, יחד עם זאת היה אז ערוץ מסחרי אחד שכולם היו דבוקים למסך, 40% רייטינג זה היה דבר נורמלי והיום אפשר רק לחלום על זה. מבחינתי זו הייתה תקופה מקסימה. לא היו אז הצבעות בטלפון, היה צריך לקנות 'ידיעות אחרונות', לגזור את המועמדת שאהבת ולשלוח בדואר במעטפה".
מתגעגעת לתקופה?
"אני במקום כל כך שלם וטוב היום עם העסק והמשפחה, שלא הייתי רוצה לחזור לשום שלב אחר בחיים שלי, אבל זו בהחלט תקופה שמעלה חיוך. האמת שדווקא בשנה האחרונה פנו אליי כמה פעמים שאחזור למסך, אבל לא הייתה לי זמינות להתחייב לזה מבחינת לוח זמנים. כרגע זה קצת בעייתי כי אני לא אזנח את העסק או את המחוייבויות שלי כי אני צריכה להצטלם לטלוויזיה. כשאני עושה משהו, אני מאה אחוז בתוכו".
אנשים עוד מזהים אותך ברחוב? פונים אלייך?
"יש אנשים שאומרים לי 'גדלנו עלייך' ו'מתגעגעים אלייך' וזה כיף לשמוע, אבל המילניאלס, אין להם מושג מי אני. בשנים ההן, לא הייתה 'כוכבות', הייתה עבודה. זה אחד ההבדלים הגדולים בין אז והיום. היום אנשים רוצים להיות 'טאלנט' ואז זו הייתה עבודה, ובגלל זה גם הקריירה שלי נמשכה עשרים שנה. אתה ממציא את עצמך מחדש כל פעם. היום כל אחד עם ערוץ אינסטגרם ויוטיוב עושה פי 10 יותר כסף, אבל זה נאמר בחום ואהבה ולא ממקום שיפוטי, זמנים פשוט השתנו".