"לא יהיו יותר אירועים המוניים של אלף איש. האירועים יהיו יותר קטנים ומדוייקים. יהיה בהם הרבה יותר תוכן וחוויה", אומרת אשת יחסי הציבור דניאלה רייבנבך ומוסיפה כי לדעתה, השגרה החדשה קרובה מתמיד. "אני מאמינה שבקרוב נוכל לראות שוב מסיבות עיתונאים, השקות ואירועים. ברגע שיאשרו בין 50 ל-100 איש, יתחילו אירועי בוטיק".
ברוכים הבאים לביצה במתכונת חדשה – כן למסכות, לכפפות ולאלכוג'ל, ולא למאות סלבס סוג ד' שמוכנים להגיע לכל מקום בתמורה לאלף שקלים. השפעתה של מגפת הקורונה על חיינו אמנם מתחילה להיחלש, ומיום ליום אנחנו נחשפים ליותר הקלות באיסורים, אבל אין ספק שהשגרה אליה אנחנו אמורים לחזור, היא למעשה שיגרה חדשה שלא הכרנו לפני כן. "הלקוחות ביקשו תוכנית אסטרטגית", אומרת רייבנבך שמשרדה מטפל בעשרות מותגי אופנה. "בימים הראשונים של הקורונה הייתי בהיסטריה, 60 אחוז מהלקוחות הקפיאו את הפעילות ביום אחד אבל התאפסתי על עצמי".
רייבנבך היא לא היחידה שחישבה מסלול מחדש. בין מאות האנשים שמושכים בחוטים מאחורי הקלעים נשמעים אותם קולות, ואפילו המפורסמים מבינים כי הם לא יכולים להמשיך לדרוש סכומים מופקעים עבור הופעה באירוע - בעידן שאחרי הקורונה. "הסלבס מבינים שהם ייאלצו להתגמש", אומר יונתן עראמי, מייסד ומנכ"ל חברת LDRS Group שמקדמת מותגים באמצעות תוכן. "מי שקיבלה עד היום עשרת אלפים שקלים לפוסט, תיאלץ להתפשר על שבעת אלפים שקלים", הוא קובע, ומבהיר: "היו גם הרבה סלבס שהסכומים שהם דרשו לא היו פרופורציונליים למה שהם סיפקו בפועל".
גם סימונה שרם, שמפיקה אירועים בביצה כבר יותר מעשרים שנה, מסכימה שהסלבס ידרשו ויקבלו פחות כסף. "הם מפרסמים באינסטגרם במחירים זולים יותר עכשיו. כל אחד צריך פרנסה ומי שלא מבין את המצב אני מסבירה לו שאם הוא לא יבוא, יהיה מישהו אחר שיגיע במקומו", היא אומרת ומדגישה כי רוב המפורסמים מבינים את הסיטואציה החדשה אליה נקלעו. "אף אחד לא ישלם יותר 15 אלף שקלים בשביל הופעה של סלב למשך חצי שעה באירוע, שזה היה מחיר שסוכנים ומפורסמים דרשו פעם. היום ברור שמדובר בחוסר פרופורציות, אלו שתי משכורות של אדם ממוצע, והחברות לא יפזרו סכומי עתק כשהן מתאוששות מהמשבר".
בנוסף לכך, יש לציין כי בתקופת הקורונה הייתה התגייסות כללית של המפורסמים באינסטגרם וכאלו שלא נהגו לעלות דברים ללא תשלום, שיתפו פעולה בהתנדבות למען מותגים ישראלים. קשה להאמין שאחרי שאותם מותגים קיבלו פרסומת בחינם, הם יסכימו לשלם אלפי שקלים על אותו דבר.
בין המרואיינים לכתבה, יש שהעדיפו להישאר אנונימיים, כדי לא לפגוע בפרנסתם ובפרנסת המיוצגים שלהם. אחד מהם, חולק על דעת קודמיו, וגורס כי יש מי שיצליח לדרוש ולקבל סכומים גבוהים כבעבר. "שם המשחק הוא רלוונטיות. מי שיישאר רלוונטי – ישלמו לו. מי שמספק את הסחורה יכול להמשך לדרוש סכומים גבוהים. לאנשים מבחוץ זה נראה כאילו מעלים רק סטורי, אבל יש מי שעבורם זה הלחם וחמאה".
ומי הם אותם סלבס שיכולים להמשיך לדרוש סכומים גבוהים? פה הדעות חלוקות. יש הטוענים כי הסלבס החזקים ביותר, כדוגמת רותם סלע, שהגיעה לאחרונה למיליון עוקבים, או נועה קירל, שהכפילה את כמות הצפיות שלה בסטורי בתקופת הקורונה, יכולים לדרוש ולקבל את מבוקשם. אבל השאלה אם הם יהיו חמדניים ואכן ינסו להשיג את כל מה שהם יכולים?
לפי רייבנבך, כולם קיבלו שיעור בצניעות. "התעשייה השתנתה. כולם למדו בתקופה הזו להעריך את מה שיש להם. אנשים נהיו פחות גרידים וזה בא לידי ביטוי בשכר. לפני הקורונה המחירים שהיינו צריכים לשלם לסלבס כדי שיגיעו לאירועים היו הזויים, מחירים מנותקים מהמציאות, ועכשיו כולם התכווצו".
מפיק העל מוטי רייף מסכים עם הדברים: "יש שינוי גדול ואנחנו צריכים לחזור וליהנות מהדברים הקטנים", הוא אומר ומבקש להבהיר שהוא לא נביא ובטח לא נביא זעם, אבל במקום לחשוב על המעטפת, יש לחשוב על התוכן. "הקושי הגדול עוד לפנינו. אנשים עוד לא קולטים, הם חושבים שהקושי הכלכלי היה בתקופת הקורונה, יש מעצבי אופנה שמתקיימים בקושי ועם כל הכבוד לנצנצים ולגלאם, צריך לעשות חישוב מסלול מחדש".
כזכור, רייף היה אמון על שבוע האופנה שהתבטל ברגע האחרון, ואמור היה לאכלס 35 אלף אנשים בחמישה ימים. גם הוא יודע שאירועי הענק לא יחזרו בחודשים הקרובים, אבל הוא מקווה ששנה הבאה המצב יהיה כבר יותר טוב. "אופנה זו אומנות, זה חלק מהתרבות. אנחנו נראה אופנה פשוט בצורה אחרת".
רני רהב, אחד השמות הידועים בתעשיית היח"צ בישראל, חושב שהמצב יחזור לקדמותו, עם שינויים קלים. אחד מהם הוא זהות הסלבס עצמם. "אני משוכנע שבשנה הקרובה, לצד אנשי התעשייה, נראה באירועים גם את אנשי הרפואה, שעברו לקדמת הבמה. מצד אחד יהיו גילה אלמגור, מירי בוהדנה ונועה קירל, ומצד שני יעמדו פרופסורים וחוקרים באותו אירוע השקה".
מפיק האירועים איתי משה, גורס כי השינוי המשמעותי ביותר בביצה יהיה באופן הפירסום. אם עד עכשיו בחרו בפרסומות ושלטי חוצות, בתקופה שאחרי הקורונה, הפעילות תתרכז בעיקר באינסטגרם, שנחשב זול ואפקטיבי יותר מפירסום בדרכים אחרות. "החברות מתכוננות ליום שאחרי ומתחילות לתת גז בכיוון. הכל היה משותק חודשיים והדרך הכי מהירה לחזור לתודעה ולהעביר מסרים זה דרך הסלבס באינסטגרם".
ואכן נראה כי האינסטגרם הוא הפלטפורמה הדיגיטלית העדיפה ביותר על המפרסמים בעידן החדש. בעוד שיש מקצועות שהצליחו לקיים מפגשים באמצעות אפליקציות כמו zoom, בביצה זה פחות רלוונטי. "אני לא חושבת שהשקה בזום נותנת את אותו אפקט כמו השקה אמיתית", אומרת שרם. ואכן, אחת מחברות הטיפוח ניסתה לייצר אירוע בזום לפני מספר שבועות שלא נחל הצלחה. "אנשים לא ידעו אם הם צריכים להתלבש לזום כמו לאירוע אמיתי, ולמה שמישהו בכלל ישלם על איפור ושיער – כשהוא רק יושב מול מסך המחשב?", אומרת בכירה בתעשייה, ושרם מחווה אחריה: "בתקופה של הקורונה אנשים היו טרודים בדברים אחרים ולא בהשקות בזום של בושם או תיק חדש".
אז האם הביצה תחזור לפעילות בעתיד הקרוב? האם תוך שבועות ספורים נזכה לראות מפורסמים עולים שוב על מחלצותיהם ומתלוצצים אחד עם השני בהשקה? לפיה המפיקה הוותיקה, זה לא יקרה כל כך בקרוב. "אין לי עדיין אירועי השקה שמתוכננים, אני גם מאמינה שלא יהיה מבול של אירועים פתאום. יהיו כמה דברים חדשים שמותאמים לתקופה שאחרי הקורונה, פרופורציה זו מילת המפתח".