ז'אנר הריאליטי המשפחתי הוא אמנם לא ממש חדש (מישהו זוכר את הימים שבהם משפחת קרדשיאן עדיין לא הייתה על המסך?), אבל חווה בשנים האחרונות פריחה בשוק הטלוויזיה הישראלי. בעשור הקודם התוודענו מקרוב למשפחותיהן של יעל פוליאקוב וג'קי אזולאי, ואפילו המשפחה של עינב ויוסי בובליל כיכבה בסדרה משלה לזמן קצר.
אחרי כמה שנים של שקט בגזרה הזו, צצות להן שוב משפחות שונות על המרקע שלנו. את הקרדיט לקאמבק אפשר כנראה לתת לתוכנית המצליחה של משפחת בוזגלו, בעקבותיה קיבלה משפחת רפאלי תכנית משלה ובימים אלו עולה גם הסדרה החדשה של אילנית לוי ואלירז שדה. אבל כל אלו הן משפחות שהציבור כבר הכיר קודם לכן, לפחות את חלק מחבריה. במקרה של המשפחה החדשה בגיזרת הריאליטי - משפחת מנשרוב, מדובר במשפחה שרוב הציבור הישראלי לא הכיר כלל עד לפני כמה חודשים.
אם השם מצלצל לכם מוכר אבל אתם לא בטוחים במי מדובר, הנה כמה רמזים: תחשבו על אשקלון, חתונה מפוארת וביוטי נוצץ. מה קיבלתם? "פריפריה אימפריה", סדרת הלהיט החדשה של yes. הריאליטי עוקב אחרי העובדים של סלון הכלות המשפחתי ומצליח בעיר הדרומית. כצפוי, בניגוד לרוב המשפחות שאנחנו מכירים, חייהם נוטפים זוהר, ברק וגם לא מעט דרמות. בקיצור – כל מה שצריך עבור ריאליטי ממכר.
"זה לא מובן מאליו. דמיינו שזה יגיע למקומות כאלה, אבל באמת לא חשבנו שזה יגיע כזה מהר", מודים סינדי (28) ובעלה, אלירן דזן (35). סינדי היא בתה הבכורה של דליה, שהקימה ב-1994 את הסלון המצליח הקרוי על שמה, "דימיטריוס דליה", עם בעלה מיכאל, ומנהלת אותו כיום לצד בנותיה, סינדי וקים. פרט להן מככבות בסדרה גם אוריה עזרן, אורטל בניסטי ונעמה מריומה, וכל החבורה מספקת אסקפיזם מהנה, שלשם שינוי לא מתרחש במרכז הארץ אלא כפי שמכריז הטייטל: בפריפריה.
נתחיל מזה שבאמת קרה לנו משהו יוצא דופן אתכם. בדרך כלל בצילומי שער, יש פה צוות שלם שעושה שיער ואיפור לאלו שמצטלמים. הפעם אמרנו להם שאין צורך שיגיעו, כי עשיתם שיער ואיפור לעצמכם.
סינדי: "גם בצילומים של התוכנית היה להם נורא קל מהבחינה הזאת. לפני הטסטות שאלו אותנו כל הזמן 'מה, לא להביא לכם שיער ואיפור?'. ענינו 'לא נשמה, את לא צריכה להביא לנו שיער ואיפור, אנחנו עושים את זה כל החיים'".
אלירן: "זה חסך להם בתקציבים, בזבזו את זה על דברים אחרים".
אתם לא סומכים על אנשי מקצוע אחרים?
סינדי: "אני לא יכולה לתת למישהו אחר לעשות לי, זו בעיה. אנחנו רגילים לידיים שלנו. בחתונה שלי איפרתי את עצמי וסידרתי את השיער לעצמי ולכל המשפחה. אפילו סירקתי עוד כלה אחרת ביום החתונה שלי".
לא היה אכפת לך לעבוד ולהתעסק בזה רגע לפני שאת מתחתנת?
סינדי: "אני כבר עושה את זה בעיניים עצומות, אני באמת רגילה לזה ועושה את זה בקלות. אני ברמה שהאיפור שאתה רואה עכשיו, זה איפור שהתאפרתי באוטו. אני מתאפרת באוטו כבר שנים, אני נשבעת לך!".
אלירן: "זה חוסך לי מלא זמן, אני לא מהגברים האלה שצריכים לחכות לנשים שלהם. היא פשוט יורדת לאוטו ועושה הכול תוך כדי נסיעה".
רוב הלקוחות שלכם הן נשים שמגיעות אליכן ביום אולי הכי מרגש ומלחיץ בחייהן. לא קשה קצת?
סינדי: "אין דבר יותר מספק ומרגש מלעבוד עם כלות".
אלירן: "אחרת אי אפשר היה לשרוד את העולם הזה. זה מספק אותך בצורה מטורפת".
סינדי: "זו עבודה נורא אינטנסיבית, נורא קשה. אלירן תמיד אומר שזה לא רק לסרק ולאפר, אלא גם להיות פסיכולוג, להיות עבורן אוזן קשבת, לעזור, להבין".
אלירן: "אותה אחת שמתחתנת, יודעת שזה הולך להיות אחד הימים הגדולים בחייה, והיא בוחרת דווקא בסינדי ובאלירן. זה סוג של מעמד מסוים וזה נורא מרגש, שבחרו בך ולא במישהו אחר".
הסלון עצמו ממוקם אמנם באשקלון, אבל השניים מספרים שבפועל העבודה היא בכל הארץ ואפילו ברחבי העולם: "לא מזמן היינו אצל כלה בבלגיה ואצל אחרת בווינה. עכשיו יש לנו שתי כלות מדובאי וכלה מארה"ב", מספר אלירן: "הן מגיעות דרך האינסטגרם, והרבה גם מפה לאוזן".
הן מטיסות אתכם אליהן?
אלירן: "זה טיסה, מלון ובנוסף גם התשלום על העבודה".
מה חלוקת העבודה ביניכם?
סינדי: "אנחנו משלימים אחד את השנייה. אם כלה לוקחת חבילה, אלירן עושה את השיער ואני מאפרת אותה".
אלירן: "הן מקבלות פאוור קאפל".
לא קשה לעבוד ביחד צמוד ובמשך כל כך הרבה שעות?
אלירן: "בשנה וחצי-שנתיים הראשונות לא היה קל בכלל. קשה בצורה שזה כמעט והגיע לדברים לא נעימים. אבל איכשהו פיצחנו את הנוסחה, לקח זמן לעבוד על זה".
מה הפך את העבודה המשותפת לקשה?
אלירן: "היו בהתחלה חילוקי דעות, ה-24/7 בעבודה ובבית, לא הייתה לנו הזדמנות להתגעגע. אבל איכשהו הצלחנו באמת לנצח את הבעייתיות הזאת, והיום כבר לא כיף לנו לעבוד בנפרד".
סינדי: "זה יותר כיף מאשר לעשות את זה לבד. אני יכולה להגיד שאין לי מושג איך החיים שלי התנהלו בלי אלירן. בייעוץ, בתמיכה, אלירן עושה הכל, סוגר לי הכל".
אלירן: "אשתי אצלי במקום הראשון, אני שם אותה לפניי בכל דבר. בכל דבר. אני לא רואה רק את עצמי, אני רואה אותה ואותי כאחד. מאוד חשוב לי שהיא תהיה בפרונט, ושתמיד אדאג לה וארים אותה. אני כל הזמן אומר שסינדי זה לב. והיא באמת לב אחד גדול, היא הלב של כל המשפחה שלנו, ואני הכי מאמין בה בעולם ואני גאה לשים אותה לפני".
עשה ממך מלכה.
סינדי: "חיים שלי, הוא באמת עשה ממני מלכה. הרבה השתנה בזכות אלירן ומאז אלירן".
אלירן: "כן, היא נהייתה בלונדינית".
סינדי: "נהייתי בלונדינית, נהייתי רזה".
כמה שנים אתם ביחד?
אלירן: "נשואים אוטוטו עשר שנים, וביחד כמעט 12 שנה".
התחתנתם ממש צעירים.
אלירן: "היא הייתה בת 19 ואני בן 25. גם מהר מאוד הפכנו להיות הורים, לא מתוכנן אבל מהר מאוד".
סינדי: "אבל לא הייתי ילדה, אל תשכח שאני בעסק מגיל 16".
אלירן: כשסינדי הייתה בת 19 זה היה הפוך, היא הייתה בת 26 ואני בן 19. סינדי תמיד הייתה בוגרת יותר".
סינדי: "לגמרי, אלירן עדיין ילד".
אלירן, כשהכרתם כבר התעסקת בביוטי?
אלירן: "תמיד עסקתי בשיער, אבל המקצוע הראשי שלי היה עיצוב פנים".
יש סטיגמה כזו שרוב אלו שעוסקים בתחום הם נשים או גייז.
אלירן: "זה לא נכון. יש לי מלא חברים שהם בכלל לא מהצד הזה והם גברים ועושים שיער. אני לא יודע מאיפה התדמית הזו באה. זה כמו שפעם היו אומרים שרק אישה צריכה לבשל ולהיות במטבח. בעידן שלנו, הגברים נמצאים במטבח יותר מנשים".
סינדי: "אבל אלירן לא במטבח".
אלירן: "אלירן לא יודע לבשל. אני שורף מים בקומקום. אבל הכל סטיגמות ואלו דברים שצריכים להישאר בעבר הרחוק. שכל אחד יעשה מה שטוב לו ומה שמספק אותו והכי חשוב שהוא נהנה מזה. ומה אומרים ומה יגידו... תמיד יהיה לאנשים מה להגיד".
במרכז התוכנית נמצאים אמנם עובדי סלון הכלות, אבל ברקע עומדת דמות נוספת דומיננטית לא פחות: העיר אשקלון. לא סתם נכללה המילה "פריפריה" בשם התוכנית, יש כאן גימיק שמצהיר: גלאם, הדר ואפילו טראש לא חייבים להתרחש רק במרכז הארץ או בערים אשר נחשבות ליוקרתיות. סוף סוף גם דרום הארץ מקבלת קצת במה, ולשם שינוי – לא במהדורות החדשות.
איזה סטיגמות יש על הפריפריה?
אלירן: "שבפריפריה מבינים פחות ומודעים פחות. אלו סטיגמות שאף פעם לא האמנו בהן. אני תמיד אומר - פריפריה קונה יותר, פריפריה עושה יותר ובפריפריה יש גם אנשים הרבה יותר אמידים מאשר במרכז. וזה לא משהו שהמצאתי, זה כתוב שחור על גבי לבן. תראו סקרים, תכנסו לאתרים שמדברים על זה. בפריפריה יש רמת חיים הרבה יותר גבוהה, כמובן שיש את אלה שחיים למעלה ואת אלה שחיים למטה יותר, כמו בכל מקום. אבל חושבים שבפריפריה כולם נמצאים בקו הביניים, וזה לא נכון".
חשבתם פעם להעביר את העסק למרכז?
סינדי: "העסק שלנו קיים כבר 30 שנה באותו מקום באשקלון, ובעיניי המשפט 'משנה מקום משנה מזל' הוא די נכון, וברוך השם, ההורים שלי רק עולים וצומחים ובכל העולם".
אלירן: "אני אסביר לך מה היופי בלהישאר באשקלון ולא לעבור למרכז. כשאתה נשאר במרכז, אתה מבדל את עצמך מאחרים. המרכז רווי בהרבה מעצבים של שמלות כלה, אבל כשהן בוחרות לבוא עד אליך לאשקלון מכל רחבי הארץ, אז מה זה אומר? שבחורה התניעה את האוטו ולא רק באה לבד – הביאה את אמא שלה, ואת חמותה וחברה שלה ואחותה. רכב שלם עד אליך לאשקלון".
יש הבדל בין תעשיית החתונות שבמרכז הארץ וזה שמחוצה לו?
סינדי: "אני יכולה להגיד לך שבמרכז, תל אביבים למשל, ישקיעו פחות באירוע ולא יוציאו מאות אלפי שקלים על אירוע. זה סוג של אוכלוסייה, סוג של אנשים. יש תל אביביים שיקים, קלילים, שהכלה לא תוציא מעל אלף שקל על שמלה, וזה בסדר גמור. אצלנו בסלון כלות לעומת זאת, הן מוציאות 10, 15 וגם 17 אלף שקל על שמלת כלה ומשקיעות על זמרים ועיצוב של האולם. משקיעים".
"פריפריה אימפריה" אמנם עלתה לאוויר רק לפני כחודשיים, אבל בזמן קצר עשתה מספיק באזז ועניין כדי לרתק לא רק את הצופים בבית, אלא גם את אנשי תעשיית הבידור למיניהם.
איך באמת ההרגשה שכולם פתאום מכירים אתכם?
סינדי: "גם לפני התוכנית אזור הדרום די הכיר אותנו".
אלירן: "גם במרכז. אם אתה עובד טוב באינסטגרם, זה לא שונה הרבה מטלוויזיה. זה מפרסם אותך במידה מטורפת. יש אנשים שיצאו מ'האח הגדול' ואין סביבם רעש כמו שאנחנו עשינו רק מהאינסטגרם".
אתם מקבלים עכשיו יותר פניות?
אלירן: "המנהלת יומן שלנו קורסת".
סינדי: "היא תתמודד. אנחנו לא יכולים להעמיס הרבה לקוחות ביום, כי יש כלה, כמה מלוות שלה וזהו. אבל כן, יש מלא פניות".
"הייתה לנו כלה שראתה את התוכנית, ראתה שמלת כלה של אמא שלי וחשבה שהשמלה מדובאי. היא חייגה אלינו לסטודיו והבינה שהשמלות כאן, אז היא התחילה לבכות לאמא שלה שזה פה באשקלון ושהיא רוצה ללכת לראות, היא חשבה שצריך להטיס את השמלות".
אלירן: "היא באה והייתה באקסטזה".
כמו שקורה בדרך כלל במקרים כאלו, להצלחה הגדולה יש גם צדדים פחות נעימים. לא פעם האהבה של הקהל הולכת יד ביד עם ביקורת ואפילו השמצות, שבמקרה של סינדי ואלירן, הופנו כלפי ההתנהלות שלהם עם בתם הקטנה איימי.
איימי, כמו רבים מבני גילה, שקועה עמוק בתוך הטיקטוק ורצתה ליצור סרטון מושקע במיוחד. בניגוד לרבים מבני גילה, הוריה תרמו את כישרונם וכספם לעניין ועזרו לה ליצור וידאו שלא היה מבייש קליפ עתיר תקציב של כוכבת פופ בינלאומית. התגובות, מן הסתם, לא איחרו להגיע.
כשאנחנו מגיעים לנושא הזה, יש תחושה של שינוי קל באווירה, וסינדי ממהרת להסביר: "עשינו לה איפור ושיער בשביל התוכנית, לפרק הספציפי בטלוויזיה. הילדה לא הולכת כל היום עם תוספות שיער ואיפור".
אני מבין שיש מטען.
אלירן: "זה לא מטען, אבל נראה לי דבילי שאנשים שופטים לפי כמה שניות על המסך. שאנשים יגידו מה שבא להם ושכל הורה יתעסק בילד שלו".
איזה תגובות קיבלתם?
אלירן: "מזעזעות".
סינדי: "נוראיות. ברמה של 'הילדה לא צריכה הורים כאלה, תתקשרו לרווחה, למה מגדלים אותה להיות פרחה'. אלף ואחד מילים".
אלירן: "אני גאה בילדה שלנו. היא תלמידה מצטיינת 3 שנים, היא יורדת פעם בשבוע ללמד ילדים בכיתה א'. היא בחוגים, היא אחת הכוכבות המובילות בסטודיו בריקוד".
סינדי: "היא מאוד נבונה וחכמה. אם תדבר איתה, אתה לא תדבר עם ילדה, אתה תדבר עם כביכול נערה בוגרת".
אני מניח שזו פעם ראשונה שאתם נתקלים בכאלו תגובות.
אלירן: "כן, לפני זה נטו קיבלנו עליה רק תגובות של 'אמאל'ה, חלום שלי ילדה כזו'".
סינדי: "אנשים לא מכירים אותנו, באיזה קטע ובאיזו זכות אתם יכולים להגיד דברים כאלה?".
אלירן: "העובדה שבן אדם רואה שלוש שניות על המסך ובונה על זה תורה שלמה... אני שם את עצמי מהצד, צפיתי בזה אחרי זה עוד פעם ולא ראיתי שום דבר מוזר. כששאר ההורים שולחים את הבנות בפורים כבנות-ים, נערות ברזילאיות וטווסים ומאפרים אותן, זה בסדר בשביל שלושה ימים בפורים?".
סינדי: "מבחינתנו זה בסדר, זה מהמם. זו לא השגרה ולא היום-יום".
אלירן: "מה שהיה נגמר, התאוששתי מזה. מאז אני שם פס על הכול, היום זה יעבור לידי. הבנתי שאלו אנשים שכנראה משעמם להם בחיים".
זה גרם לכם לחשוב שאולי יש דברים שעדיף לא להראות, או להציג בדרך אחרת?
סינדי: "לא, אנחנו אותנטיים".
אלירן: "היינו הכי אותנטיים, גם בצחוקים ובדאחקות, גם אם יצאנו קצת טיפשים ומצחיקולים. זה ככה גם בבית".
סינדי: "כשהתחילו הצילומים לא ידענו איך להתנהל, אז לא ידענו איך לשחק את המשחק".
אלירן: "ביומיים הראשונים הרשינו להם גם טיפה לביים, אבל מהר מאוד נפל האסימון והיינו הכי אנחנו".
סינדי: "אני חושבת שזה מה שאוהבים בנו, את האמיתי, את הישר, את הכנות".
איפה אתם בעוד שנתיים-שלוש?
אלירן: "שאני אעצבן אותה? עם עוד ילד".
את לא רוצה?
סינדי: "כרגע לא. זה לא שאני לא רוצה, פשוט במצב שלנו היום אני לא רואה איפה אני מכניסה עוד ילד. אנחנו באמת עובדים מהבוקר. אפשר לדבר על זה עוד שנה, שנתיים. אני עדיין צעירה, אני בת 28, מה קרה?".
בתוכנית רציתם שיראו שעשיתם את זה, שהצלחתם.
סינדי: "אני חושבת שרואים שהצלחנו בגדול. מה שהצגנו לכולם, בעיניי זה היה שווה הכול".
אלירן: "אם זה מבחינת האם המטרה הושגה, אז כן, היא הושגה לגמרי, חד משמעית".
יש משהו שאתם מרגישים שלא הצלחתם להעביר בתוכנית?
סינדי: "לא באמת ראו את שגרת החיים שלנו, כמה שאנחנו עסוקים ועובדים, את זה לא הצלחנו להוציא".
אלירן: "אבל הצלחנו להראות דברים אחרים, שיש אנשים נורא מצליחים מהפריפריה שבאמת הגיעו לדברים בכוחות עצמם, וזה מסר - לא משנה מאיפה אתה, למה אתה, בן כמה אתה, ומה אתה. אם אתה באמת רוצה משהו, זה מלא שנה אם תהיה מהמרכז או מהפריפריה, בן להורים נורא עשירים או בן להורים נורא עניים, אתה תצליח אם אתה רוצה. זה המסר שרצינו להעביר".
צילום: דניאל אלסטר
סטיילינג: קובי בן יהודה
איפור ושיער: אלירן וסינדי דזן
צילום וידאו: אסף מגל
קרדיטים לבוש:
לוק סינדי באפור, אלירן בלבן:
ז'קט ג'ינס אפור - פקטורי 54
עגילים - אליזבת פראנקי
לוק אלירן - אוסף פרטי
לוק אלירן בלבן, סינדי בירוק:
אוסף פרטי
עגילים - אליזבתה פראנקי
לוק רקע אדום -
קימונו - אוסף פרטי
טי שרט אוסף פרטי
לוק רקע אדום -
שמלה - פקטורי 54
בלייזר - באמוס סקוואר
עגילים -אליזבתה פראנקי
אלירן - אוסף פרטי
לוק חצאית -
חצאית - הלגה דיזיין
חולצה - אוסף פרטי
חליפה אלירן - אוסף פרטי
עגילים- אליזבתה פראנקי