יובל שם טוב הגיע לאחרונה להחלטה חשובה ולא אופיינית עבור כוכב ילדים בסדר הגודל שלו: הוא מפסיק להופיע בשבתות, מה שאומר שבקרוב תוכלו לראות הצגות של יובל המבולבל רק באמצע השבוע.
"יש לי התחייבויות קודמות, כמובן, אז אני לא אבטל את ההצגות שכבר קבעתי", הוא מבהיר. "אבל החל מינואר יש הצגה חדשה וסוכם עם המפיקים שאני יותר לא מופיע בשבת. אני בבית".
פודקאסט הברזייה – (יובל המבולבל)
מה הוביל להחלטה הזו? "זה ישב לי על הלב המון שנים, אבל לא היה לי אומץ לעשות את זה. המניע קשור לעניין של הדת, אבל השיקול הוא בעיקר משפחתי, כדי שיהיה יום אחד בשבוע לנוח ולהיות עם המשפחה. זה לא שאני שומר שבת, אבל אני סוגר בשבתות את הטלפון ועושה כל מיני פעולות שהמטרה שלהן היא קצת שקט מהעולם. אני יכול לומר שמאז שביעי באוקטובר התחזקתי ביהדות ובאמונה שלי ובקרבה לשורשים ולדת. הטבח שעברנו בגלל היותנו יהודים והאנטישמיות בעולם שהולכת וגוברת, חיזקו אצלי את האמונה ואת הרצון להיות מי שאני ולהתחבר לשורשים שלי".
בתך פלג היא טרנסג'נדרית, ולפעמים נראה שיש סתירה בין עולם הדת והלהט"בים. "אני לא חושב שזה מתנגש, להפך. מי שקצת חוקר מבין שביהדות יש דבר שנקרא נשמה זכרית ונשמה נקבית, ויש מצב שנשמה נקבית מתגלגלת בגוף זכרי. אני חושב שדברים לא קורים סתם, והקדוש ברוך הוא מהנדס את הכול בצורה נפלאה, כפאזל אחד ענק ומורכב, וגם הדבר הזה נכנס אליו. הבת שלי מצאה בדרך שלה, עם מה שהיא קיבלה מאלוהים, את הדרך שלה לחיות, ואני רואה פריחה, אני רואה אותה מאושרת. היא לומדת עכשיו מוזיקה בבית ספר רימון ומצליחה. אותה ילדה שהייתה ילד סגור ומופנם, שכול הזמן הסתגר בחדר, עכשיו יוצאת, מדברת, צוחקת. איזה כיף, יצא מזה רק טוב".
הרגשתם שמשהו שונה בה לפני שיצאה מהארון? "ראינו שהיא מאוד סגורה ולא מדברת ולא מתקשרת. חשבנו אולי על אוטיזם או שהיא על הספקטרום, והלכנו למבחנים ובדיקות והכול היה בסדר. באמת לא הבנו. אני חושב שלכל דבר יש את הזמן שלו להבשיל ולצאת החוצה. יותר מזה, אם היא הייתה יוצאת מהארון בגיל מוקדם יותר, זה דווקא היה נראה לנו משהו שהוא לא נכון. אם ילד בגיל חמש אומר 'אני בת' - הוא קטן, אבל בגיל 18 כבר יש זהות מינית ובשלות. זו הדרך שלה והיא מאושרת בדרך הזו".
איך הגבתם כשהיא סיפרה לכם? "היא אמרה שכל החיים היא הרגישה שהיא בת, והתגובה הראשונית, האינסטינקטיבית שלי הייתה 'איזה יופי'. היא הסתכלה עליי בהלם. 'איזה יופי שאת יודעת מי את ומה את רוצה להיות, ואני אתן לך גיבוי מלא'. לאשתי לקח קצת זמן, אבל מאז היא עקפה אותי. היא עושה הכול בשבילה, כדי שהיא תלך בדרך שלה ושתהיה שלמה עם עצמה ובחיצוניות שלה, וזה פשוט כיף לראות אצלנו בבית את כל צבעי הקשת".
3 צפייה בגלריה
חתונה אוראל צברי
חתונה אוראל צברי
"כיף לראות אצלנו בבית את כל צבעי הקשת". יובל שם טוב
(צילום: אמיר מאירי)
עכשיו חופש גדול, ויש לך שבעה ילדים בבית. "אשתי היא הלביאה האמיתית ובוא נדייק, יש לה שמונה ילדים כי היא מתמודדת לא רק איתם אלא גם איתי. האמת שאני בקושי נמצא בבית, אבל עכשיו יש לי הופעות באילת, אז לקחתי את כולם איתי לשם לשבוע שלם והיה תענוג. יש לנו קטע שכולם מזהים אותי וקופצים עליי וזו בעיה. אז כשאני בחופשה עם הילדים אני הופך להיות מישהו אחר, אני שם משקפי שמש ובנדנה על הראש, מדבר בקול אחר וקוראים לי שימי, לא יובל".
ומה קורה כשמזהים, ועכשיו שחשפת את הסוד אז בטח יזהו? "אז זו קצת בעיה. כולם באים ורוצים להצטלם איתי ואני רוצה להיות עם המשפחה. אז יש לנו נוהל אירוע לדבר הזה, אחד הילדים אומר לי, 'אבא, אופק נפל', ואני עונה 'סליחה, הבן שלי נפל, אני חייב ללכת'. אנחנו מתורגלים. אין לי בעיה להצטלם ולהתחבק ולהגיד שלום, אבל כשאני עם המשפחה שלי, זה אחרת".
3 צפייה בגלריה
פסח ליל סדר סלבס
פסח ליל סדר סלבס
עם כל המשפחה
(צילום: אינסטגרם)
אחרי הנאום של נתניהו בשבוע שעבר, שיתפת תמונה שלך איתו. היו תגובות של הורים שפחות התחברו לזה? "כן, היו כל מיני 'אכזבת'. זה לא אומר שעכשיו אני מצביע ביבי, למרות שהצבעתי לו בעבר ולפעמים גם לא. אני חושב שכמישהו שמייצג את ישראל ומדבר כל-כך מדויק ונכון, שיכול לגייס את דעת העולם כדי להילחם ברשע הטהור הזה שיוצא מאיראן, אנחנו צריכים רק להגיד לו תודה ולא משנה מה קורה עכשיו בארץ. דיברתי ספציפית על הנאום הזה. יש לי המון ביקורת כלפי ראש-הממשלה, אבל אין מטה קסם ואין פתרון קסם, כי אנחנו נמצאים במצב נתון מאוד קשה. אני כן רוצה לסמוך על הממשלה ולדעת שיש שם אנשים שאכפת להם מהחטופים, ואני יודע שאכפת להם. הדרך שבה כל אחד חושב להחזיר את החטופים הביתה היא שונה".
כמו אומנים רבים, מאז פרוץ המלחמה שם טוב התגייס להופעות בפני הילדים שהושפעו מאירועי שביעי באוקטובר, בנוסף להופעות הרגילות שלו. לצד זה, בחנוכה הקרוב תעלה ההצגה "הוקוס פוקוס" שבה יככב לצד עדי הימלבלוי וחזי דין, שהייתה אמורה לעלות בשנה שעברה אך נדחתה בעקבות המצב.
"יש פתגם שאומר 'מתי רואים כוכבים? דווקא כשחשוך', אז דווקא בתקופה הזאת אני מוצא את המקום המיוחד והשליחות שלי לעשות משהו טוב בעולם הזה", הוא אומר. "לפעמים אני חולם בלילות שאני נלחם במחבלים. אז מצאתי את עצמי משמח את המפונים, הופעתי בפני ילדים שהקרובים שלהם חטופים או שאיבדו את ההורים שלהם או שהאבות שלהם במילואים. לא חסר את מי לשמח".
סיטואציה קצת קשוחה למי שרגיל לילדים שמחים. "זה לא קל, והתפרקתי כמה פעמים מול המשפחות, פשוט התחלתי לבכות. הילד שואל אותי, 'יובל, מתי אבא שלי יחזור?', וזה קשה. עכשיו אנחנו עובדים על מופע חדש בשם 'ילד ישראלי', שירוץ במלונות ישרוטל. אנחנו מרימים לעם שלנו במופע הזה ומחברים את הילדים לאהבת הארץ ולאחדות ישראל. יש משהו שקושר את כולנו לאדמה הזאת וזה המשפחתיות והעבר והביחד שלנו. אין לנו ארץ אחרת, אז בואו נשמור על הדבר הזה".
צפו בריאיון המלא בתחילת העמוד, או האזינו לו כאן:
בר זגה
יובל המבולבל: "בחופשה משפחתית אני שם משקפי שמש ובנדנה ומדבר בקול אחר, כדי שלא יזהו אותי"
49:57
3 צפייה בגלריה
יובל המבולבל פודקאסט "הברזייה"
יובל המבולבל פודקאסט "הברזייה"
יובל המבולבל ובר זגה, בפודקאסט "הברזייה"
(צילום: פרטי)