בעוד כחודשיים, פז פליישר - יזם קריפטו בן 26 מקיסריה, מתכוון להגריל מיליון שקל שבהם יזכה אחד העוקבים שלו באינסטגרם. מדובר בשיא חדש עבור מי שעד כה חילק בהגרלות פרסים יקרי ערך כמו מכונית טסלה חדשה ורבע מיליון שקל.
בחודשים האחרונים, פליישר הפך להיות אחד האנשים הכי מדוברים ברשתות החברתיות, ולא פלא - מספיק שתעקבו אחריו, תמלאו כמה הוראות פשוטות ותוכלו גם אתם לקבל ממנו מתנות וסכומים שעליהם כנראה רק חלמתם.
פליישר מתעקש שלא לקרוא לעצמו "רובין הוד של הקרפיטו". בניגוד לאותו גיבור ספרותי, הוא לא מחלק את הכסף שלו למטרות צדקה, אלא אך ורק כדי לשווק את עצמו. מבחינתו - מדובר בביזנס.
"יש לי עסקים עם עשרות אלפי לקוחות. כשאני עושה הגרלה אני אומר בפירוש שזה למטרת יחסי ציבור, זה תקציב פרסום ואני שובר את המדינה", הוא מסביר.
פליישר גדל והתחנך בחדרה לאבא מהנדס ואמא בנקאית, הבכור מתוך ארבעה ילדים. היום הוא גר בבית בקיסריה שהוא מכנה "דירת שותפים", שכוללת שמונה חדרי שינה, בריכה, אולפן הקלטות ומכון כושר ביתי. כנראה לא דירת שותפים שיצא לכם להיתקל בה. "זה נחמד, אבל האם זה יכול למלא אצלך בפנים משהו שאין? אני גיליתי שלא", הוא מודה.
ואיך ההורים מגיבים? "אבא שלי מאושר", הוא מעיד ומספר שהקים יחד עם הוריו חברת בנייה שבבעלותם.
פינקת אותם במתנות? "לא, אבל סגרתי להם את ההלוואות".
באיזה בית גדלת? "לא הייתה איזו רווחה כלכלית גדולה, אבל גם לא היה מחסור מטורף. רציתי בית עם חצר ולא היה, רציתי כלב ולא היה".
והנה, קיבלת בריכה. "אולי פיציתי".
אתה מרגיש שאתה מפצה את עצמך על אותם דברים שלא היו לך בילדות? "לא, כי גדלתי עם הורים עם המון אהבה. אני לא באמת חושב שילד צריך כסף, ילד צריך להרגיש שאוהבים אותו, ואת זה תודה לאל היה לי".
3 צפייה בגלריה
פז פליישר יזם קריפטו
פז פליישר יזם קריפטו
פז פליישר יזם קריפטו
(צילום: ירון שרון )
פליישר לא מסתפק בעסקים והגרלות - הוא גם מעביר את הידע שלו הלאה. בקומה התחתונה של ביתו יש אולפן הקלטות שבו הוא מצלם קורסים ברשת, שבהם הוא מלמד כיצד להפוך לסוחר שעושה כסף בביטקווין ובקריפטו. רוצים ללכת בעקבותיו? זה יעלה לכם 9,350 שקל בלבד. נכון לעכשיו קרוב לתשעת אלפים נרשמו.
אנשים כבר הצליחו בזכות הקורסים שלך? "בוודאי".
הייתי מצפה שיהיו אפילו יותר נרשמים. "לא לכל אחד יש עשרת אלפים שקלים לשים על דבר כזה, ולא לכל אחד התחום הזה מתאים. אם יגיע אלינו מישהו שסיפר שיש לו בעיית הימורים, אנחנו לא נקבל אותו לקורס, אנחנו לא רוצים להסב לו נזק. בן אדם שיש לו חובות של חצי מיליון, איך הוא יכול להיכנס לתחום כזה גועש? הקריפטו לא מתאים לכל אחד".
מה צריך כדי להצליח בתחום? "להיות מאוזן עם עצמך. זה לא מתאים לילד בן 16 שרוצה לעשות את מאה הדולר הבאים, כי הוא כנראה יפסיד אותם".
אתה היית בן 19 כשהתחלת עם העולם הזה. "נכון, אבל בהתחלה הפסדתי, לא הצלחתי על ההתחלה. יש הרבה כישלונות בדרך".
היו רגעים שרצית לוותר? "היו הרבה כאלה, אבל זה לא משנה כי כולם מרגישים ככה בדרך. זה לא ששאר האנשים מצליחים, לכולם יש את הרגעים הקשים, אבל מתגברים על זה".
3 צפייה בגלריה
פז פליישר יזם קריפטו
פז פליישר יזם קריפטו
"לא לכל אחד התחום הזה מתאים"
(צילום: ירון שרון )
כמו בכל סיפור סינדרלה קלאסי, גם פליישר מעיד שההצלחה שלו הגיע בהפתעה."כשהייתי בן 18, ניסיתי למלצר ופיטרו אותי מכל מקום שעבדתי בו", הוא מספר. לשמחתו, התפנית הגיעה זמן קצר לאחר מכן: "התחלתי כמה עסקים קטנים בדיגיטל והרוב התרסק וגם מה שהצליח לא הביא אותי למקום מאוד גבוה. ואז פרסמתי באינסטגרם שאני עושה כל מיני עסקאות וביקשתי להצטרף. אנשים אהבו את הרעיון. בגיל 20 היה לי כבר עסק שהתחיל להכניס סכומים יפים".
אז הגיע המיליון הראשון שעשית? "כן, אבל מה זה מיליון שקל? זה לא מספיק היום לבית בישראל".
כמה כסף אתה שווה היום? "אני מעדיף לא להיכנס לזה".
מפחד מעין רעה? מס הכנסה? "מס הכנסה יודעים הכול, לקחו הכול והרוויחו הכול".
לא פחדת שמס הכנסה יתלבשו עליך עם ההגרלות? "לא, לא נראה לי שאם יש לך שלד בארון, אתה בא ופותח את עצמך ככה לעיני כל העולם".
בחנייה של הבית עומדות שתי מכוניות: האחת למבורגיני חדשה בשווי של 2.5 מיליון שקל, והשנייה "צנועה" יותר, דגם קורבט בשווי 700 אלף שקל. "הלמבורגיני זו עליית מדרגה גם מבחינתי, הגשמת חלום ילדות", הוא מספר. "זה קצת יומרני לקנות למבורגיני אבל מבחינתי זו הפסגה. לקח לי זמן להתבשל עם הרעיון ולהחליט לקנות".
הלמבורגיני עושה אותך מאושר? "תשמע קניתי אותו רק לפני שבוע אז התשובה היא כן. אבל האם בעוד חודש זה יעשה אותי מאושר? כנראה שלא. כי אני אתרגל אליו נורא מהר וזה יהפוך לעובדה".
אז סף הריגוש שלך גם מהווה בעיה? "סף הריגוש של כולנו משתנה בהתאם לאן שהגענו בחיים, זה לא שייך רק למי שעשה כסף".
במקרה שלך מדובר במכוניות בשווי של 2.5 מיליון שקל. "אצלי הוא קצת יותר גבוה, אבל הוא עובד אותו דבר כמו שאצלך".
3 צפייה בגלריה
פז פליישר יזם קריפטו
פז פליישר יזם קריפטו
סף ריגוש גבוה
(צילום: ירון שרון )
במקרר של פליישר אפשר למצוא קופסאות של אוכל שהוא לוקח מההורים ועל המיטה שלו אפשר למצוא מצעים פשוטים שקיבל מאמא שלו. תתפלאו לדעת שמותגי יוקרה ושעונים בשווי של עשרות אלפי שקלים - ממש לא עושים לו את זה. "אני לא לובש מותגים, אני בלי שרשרת ובלי שעון יוקרה", הוא מצהיר וסיבוב קצר בארון הבגדים שלו יאמת את דבריו. "אני שונא לקנות בגדים, אני לא אוהב להסתובב בחנויות או בקניון".
אתה מודע לזה שיש לך אפשרות לשכור מישהו שיעשה את זה עבורך. "זה בדיוק מה שעשיתי, שכרתי סטייליסט וביקשתי ממנו לא להביא לי מותגים".
קסטרו וזארה? "כן, מחלק מיליון שקל ולובש קסטרו וזארה ונוסע בלמבורגיני".
בזמן שהוא מגריל כסף עבור העוקבים שלו, פליישר עדיין מחפש עדיין את האחת. בינתיים כמו שאפשר לצפות, הוא מוצף בהודעות (ותמונות) מנשים באינסטגרם.
מה הן כותבות לך? "מה שאתה רוצה".
איך מצליחים לא להתלבל? "זה בלבל אותי תקופה, אני חושב שגם לזה התרגלתי".
אתה לגמרי עונה על ההגדרה של כוכב עם סקס סמים ורוקנרול. "לתקופה באמת הרגשתי ככה כשחזרתי מחו"ל. עזבתי את ישראל כאנונימי וחזרתי עם 100 אלף עוקבים, וידוע בתור איש עסקים של ביטקווין ועם כסף, עם הרבה הצעות מאנשים ונשים".
מה ההצעה הכי הזויה שקיבלת מנשים? "לעשות אורגיה עם שתי אחיות באילת, ואחת נשואה".
ומה הייתה התשובה? "ברור שלא!"
איך נראה דייט עם פז פליישר? טסים לפריס? "אל תגזים, בחיים לא! אני גם לא אגיע לאסוף בחורה עם רכב מפואר. היא יודעת מי אני, אבל אני לא אנפנף בזה בחיים".
תכף תגיד לי שאתה גם מתחלק בחשבון בסוף הדייט. "לא, זה לא קורה, אל תגזים. זה לא בגלל הכסף, אי אפשר להיות מאצ'ו ולתת לבחורה לשלם".
מה עם פניות מאנשי עסקים? "מקבל המון, על בסיס של עשרות ביום".
הם לא מפחדים לעשות עסקים עם מישהו שמחלק טסלה באינסטגרם? "להפך, בזכות ההגרלות אני מקבל הצעות מפה ועד לפלנד שאני לא יכול למצות עשירית מהם. אני אומר בכנות, זה הביא אותי למקום מאוד גבוה בחיים, גם מבחינה עסקית".
ומבחינה נפשית? איזה מחיר אתה משלם על זה? "האמת שזה עשה לי טוב, תמיד יהיו ברשת את האנשים שיעבירו ביקורת".
אתה הבאת את הביקורת על עצמך. "בוודאי, כשאתה אומר שאתה מחלק רבע מיליון שקל אתה תקבל ביקורת מסויימת".
הייתה ביקורת שנחקקה אצלך? "לא, ואני אגיד לך גם למה. כי מהצד השני אני מרגיש המון אהבה".
זו אהבה שאתה בעצם קונה. "לא, זו לא אהבה כי חילקת עכשיו רבע מיליון שקל. העוקבים נשארים וצורכים את התוכן שלי ומבינים לאט לאט מי אני, ושם קורה איזשהו קליק שהוא אחר".
אתה מרגיש תחושת ניצחון? "לא, כי מאז ומעולם הרגשתי מאוד גדול בפני עצמי אז אין לי תחושה שניצחתי, אני חושב שזו אותה אנרגיה שהייתה לי תמיד".
בבחירה בין אהבת אמת לכסף, במה תבחר? "אהבה, ברור! אני מתחיל להרגיש שאני צמא לאהבה. מיציתי כבר את הסקס סמים ורוקנרול, הייתי שם חזק".
פליישר חושב לרגע ואומר: "כשרואים אותי מבחוץ, נורא קל לראות אותי דרך הפריים של האיש עסקים והחזות הדומיננטית עם השיער והזקן, ולחשוב שאני משהו שאני לא".
מה חושבים? "שאני יותר אגרסיבי, ואני בעצם דובון איכפת לי. אבל לא מאמינים לזה".
אתה מאושר פז? "רוב הזמן, אין כל הזמן. לפני שבוע הייתי עצוב".
למה? "קמתי בבוקר והייתה לי תחושה של ריקנות, וזה ליווה אותי במשך שלושה ימים".
אז גם כשיש הרבה כסף בבנק אפשר להרגיש ריקנות? "בטח! כסף ואושר הם לא קשורים. אתה יכול להיות הכי עשיר בעולם ובכל זאת להיות עצוב ולבכות במטוס פרטי או בלמבורגיני".
יש לך מטוס פרטי? "לא, הגזמת".
קל לחשוד בפליישר ובמניעיו, ולא להאמין שהפרסים שהוא מבטיח באמת מגיעים לזוכים. אולי זו הסיבה שנכון לכתיבת שורות אלו, יש לו רק 191 אלף עוקבים. לא מספר מבוטל, אבל ממישהו שמבטיח סכומי עתק - היינו מצפים לכמות גבוהה יותר. הוא מודע לחשדנות סביבו: "זה הגיוני, כשאני רואה הגרלה של מישהו אחר גם אני לא מאמין לו. אבל אני חושב שמי שמכיר אותי יודע שזה שווה את זה".
איך הם מגיבים כשהם מקבלים את הכסף? "זה תמיד אותו משפט: 'לא האמנתי עד שהעברת את הכסף'. הבחורה שזכתה בטסלה ועשיתי לה את ההעברת בעלות אמרה לי שעד שלא הגעתי, היא הייתה בטוחה שאני משקר לה".
והנה שלב ההוכחות: ספיר ואביחי דוד זכו בהגרלה של רבע מיליון שקל בפברואר האחרון, ובחשבון האינסטגרם של פליישר יש גם תיעוד מצולם של המפגש. בשיחת טלפון עם אביחי, הוא מספר איך זה נראה מהצד שלהם: "אשתי ואני נרשמנו להגרלה של חודש פברואר. אשתי לא האמינה לי, אבל אמרתי לה 'מה כבר יכול להיות'. עקבתי אחרי פז עוד לפני כן, הוא סיקרן אותי וכשראיתי שהוא עושה הגרלה של רבע מיליון שקל הייתה לי הרגשה שאני זוכה".
איך גילית על הזכייה? "ביום של ההגרלה חברים שעקבו אחרי הלייב באינסטגרם התקשרו לספר לי שהכריזו שספיר קדוש דוד היא הזוכה. הציפו אותנו בטלפונים, היו כאלה שביקשו ממני עזרה כספית".
ומה קרה מהרגע שזכיתם? "תוך פחות מעשרים וארבע שעותף הכסף היה אצלנו בבנק. הגענו אליו לבית בקיסריה כי הוא רצה לוודא שזה אכן אנחנו. אשתי הייתה בשוק, אבל לי הייתה לי הרגשה פנימית שאני זוכה בהגרלה הזו".
ומה עשיתם עם הכסף? "אני בן 32 ואשתי בת 30 והכסף מושקע במשכנתה. אני לא יודע איך זה בשאר ההגרלות, אבל קיבלתי את הכסף עם ניכוי מס במקור, בסך הכל 162,500 שקל. 35 אחוז מס. עכשיו אני מנסה להגריל את המיליון שקל".
מה אתה חושב על פז פליישר? "הבן אדם גאון שיווקי. אני תופס ממנו, הוא בן אדם חכם".
גם עינב דוייב מנתניה הייתה סקפטית עד לרגע שבו קיבלה מפליישר מכונית מדגם טסלה חדשה מהניילונים. "כמו כולם נחשפתי לפז ולהגרלה דרך האינסטגרם", היא מספרת. ראיתי הרבה חברים שעשו שיתוף לפוסט ובכלל לא האמנתי אבל אמרתי לעצמי 'מה יכול להיות'. הוא ביקש לעשות שיתוף, לתייג חבר, לעקוב אחריו ולשלוח לו הודעה שעשיתי את הפעולה הזו. זכיתי בטסלה בספטמבר האחרון. חזרתי מהעבודה, ראיתי שהלייב התחיל ואז הכריזו את השם שלי".
מתי הבנת שזה באמת קורה? "היו לי ספקות, עד שזה לא היה אצלי לא האמנתי. יום למחרת האוטו כבר היה אצלי. נפגשנו באיזור שלו והוא עשה העברת בעלות. מכרתי את הטסלה כי יש לי רכב פרטי שלנו והייתי צריכה את הכסף למטרות נחוצות. בחיים לא זכיתי אפילו במסטיק".