5 צפייה בגלריה
מיס יוניברס 2023
מיס יוניברס 2023
עשתה היסטוריה. מיס ניקרגואה זוכה במיס יוניברס 2023
(צילום: AP)
תחרות מיס יוניברס שנערכה במוצאי שבת באל סלוודור משכה לא מעט תשומת לב השנה הודות לכמה שיאים חדשים שנשברו במהלכה: הזוכה מניקרגואה, שיניס פאלאסיוס, הפכה למועמדת הראשונה ממדינתה לענוד את הכתר, מיס פקיסטן צעדה בבורקיני במהלך תחרות בגדי הים, מיס נפאל הייתה המתמודדת הראשונה שמתהדרת במידות גדולות, מיס קולומביה ומיס גואטמלה הן האימהות הראשונות ומיס פורטוגל הייתה המתמודדת הטרנסג'נדרית הראשונה שדורגה בין 20 המקומות הראשונים.
התחרות השנה זוכה לתשומת לב גם מכיוון אחר: בשנים האחרונות, מנסה מיס יוניברס הוותיקה למצב את עצמה כסמל לאחווה ולסולידריות כלל עולמית, למען שוויון וזכויות אדם. לדוגמה, כשפרצה המלחמה באוקראינה התחרות כולה נצבעה בצבעי כחול צהוב ואף עזרה במימון תרומות עבור המדינה. אלא שבכל הנוגע למתקפה האכזרית שאירעה בישראל ב-7 באוקטובר ולקריאה להשבת החטופים - התחרות סירבה להתייחס בנימוק שהיא "לא פוליטית".
"הרבה לפני והרבה אחרי, מיס יוניברס הוא ארגון לא פוליטי. לצערי זה כך כי כל כך הרבה נשים בתחרות מגיעות מאזורים שסועי מלחמה או עם אי שקט פוליטי. מה שאנחנו עושים זה ליצור מרחב מוגן כדי שהנשים יוכלו לדבר את אשר על דעתן - מה שרבים לא יכולים לעשות במדינות שלהם", כתבה מנכ"לית התחרות איימי אמרייך לשופטת התחרות לשעבר ואושיית הרשת היהודייה אמילי אוסטין, שעימתה אותה עם חוסר התגובה של התחרות לטבח ולחטיפת נשים וילדים על ידי חמאס. "אני יודעת שזה לא מה שאת רוצה לשמוע אבל אני לא הבעלים של הארגון. אני מקווה שאת כן מאפשרת לעצמך קצת חסד כי אלה זמנים של שנאה חסרת אנושיות", הוסיפה אמרייך.
5 צפייה בגלריה
התכתבות שופטת מיס יוניברס מלחמה ישראל
התכתבות שופטת מיס יוניברס מלחמה ישראל
ההודעה ששלחה אמילי אוסטין למנכ"לית התחרות איימי אמרייך
(צילום פרטי)
5 צפייה בגלריה
התכתבות שופטת מיס יוניברס מלחמה ישראל
התכתבות שופטת מיס יוניברס מלחמה ישראל
וזו תגובתה הפושרת של המנכ"לית
(צילום פרטי)
אוסטין, אושיית רשת שהפכה לשדרית NBA עצמאית עם יותר ממיליון עוקבים בחשבון האינסטגרם שלה ו-500 אלף בטיקטוק, חברה למלכת היופי של ישראל לשנת 2021, נועה כוכבא, בניסיון ללחוץ על המותג, שהכתיר את עצמו כ"ארגון גלובלי שכולל את כל התרבויות, הרקעים והדתות, ומספק מרחב בטוח לנשים לשתף את הסיפורים שלהן", לגנות את הטבח שנעשה בתושבי ישראל.
"כשבחרו בי כשופטת בשנה שעברה אמרו לי שזה בגלל היותי אקטיביסטית. מוזר של'מיס יוניברס' אכפת מזכויות אדם רק באופן סלקטיבי, כנראה שחיים של יהודים פחות חשובים", אמרה אוסטין ל-Pplus. בנוסף, אוסטין אומרת שכשעימתה את מנכ"לית התחרות לגבי ההתגייסות המובהקת של המותג נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה - היא לא נענתה. לדבריה, מדובר "בצביעות שאין כמותה. היא העלתה פוסטים למען הילדים והנשים בעזה, אבל כשזה נוגע ליהודים הם מחליטים לשתוק".
כוכבא, שכמו רבים מחבריה קיבלה צו 8 ב-7 באוקטובר, עלתה על מדים ובין לבין גם משתמשת באינסטגרם שלה להסברה עולמית, מספרת שלמשתתפות העבר יש קבוצת ווטסאפ משותפת שבה היא דואגת לשלוח מדי יום סיכום יומי של מה שקרה בישראל. "אני שולחת להם דברים על הטבח, שיראו. אני רואה שהן קוראות אבל אף אחת לא מגיבה, עד שמישהי ממש יצאה עליי ואמרה שכל מה שקורה זה באשמת ישראל כי היא עושה רצח עם. זה כואב במיוחד כי כל הבנות האלה היו כאן איתי בארץ. אפילו עשינו יחד קידוש בשבת. כולן כל כך התרגשו לשמוע שבצה"ל משלבים בנות בתפקידי פיקוד, ונדהמו לראות את הדו קיום הזה שלא ראו מעולם בין ערבים ליהודים שעובדים זה לצד זה. אפילו במלון שבו שהינו באילת. אז איך זה שאחרי אירוע כזה של חוסר אנושיות פתאום כולן נעלמות?".
5 צפייה בגלריה
אמילי אוסטין
אמילי אוסטין
אמילי אוסטין
(צילום: Variety via Getty Images)
אוסטין מפנה את האשמה גם אל המשתתפות שלא משמיעות את קולן: "חמש מהבנות שאני בעצמי בחרתי כמנצחות העלו פוסטים אנטי ציוניים. הן הפסיקו רק אחרי שאני פניתי אליהן". כוכבא מוסיפה: "הן לא יודעות מה הן עושות, הן כותבות ומשתפות רק כי זה טרנדי עכשיו לצאת נגד ישראל".
כוכבא ואוסטין מתכננות גם להוציא סרטון בהמשך השבוע, שבו הן קוראות למשתתפות התחרות לדורותיהן ללחוץ על ההנהלה להוציא גינוי רשמי לתקיפה. "שילבתי בסרטון המון קטעים של הבנות מהתחרות שהייתה כאן בארץ, ואז אני מראה להן מה בדיוק עבר ועובר עלינו כאן", אומרת כוכבא. "אני מסבירה להן שהשתיקה שלהן בעצם אומרת הכל. אני אומרת להן ישירות - תחשבו על החטופים, אלה יכולות להיות אתן".
עוד אומרת כוכבא: "הסברתי לבנות שהמטרה שלי הייתה לעשות סרטון הכי לא פוליטי שיש - רק לבקש שיחזירו את החטופים הביתה בכמה שפות שונות. בהתחלה הרבה מהבנות שהיו איתי בתחרות אמרו לי שהן בעניין, אבל אז התחרטו כי 'היח"צ אסר עליהן'. הן אמרו שהן לא יכולות לקחת צד עכשיו כי יחטפו עליהום. הייתה מישהי שכתבה לי במפורש שאם היא תתבטא יפטרו אותה או שהיא תקבל איומים מארגוני טרור".
מארגון מיס יוניברס טרם נמסרה תגובה.
5 צפייה בגלריה
נועה כוכבא
נועה כוכבא
נועה כוכבא כשייצגה את ישראל בתחרות בשנת 2021
(צילום: Benjamin Askinas)