לפני כחודש, צץ לו במדורי הרכילות שם שכבר זמן רב לא שמענו: אלכסיי מורוזוב (33), שבשנת 2010 כבש את לב המדינה בריאליטי "היפה והחנון", בישר בפוסט בפייסבוק שאובחן לאחרונה עם אוטיזם. הפוסט עשה כנפיים, הפך לוויראלי וצבר הרבה עניין מהקהל. " זו הרגשה מאוד טובה, כי אני יודע שאני מפורסם ואני רוצה שאנשים יכירו אותי כמה שיותר", מודה מורוזוב.
למה החלטת ללכת לאבחן את עצמך, בגיל מבוגר יחסית? "לפני יותר משנה פניתי לפסיכולוגית תעסוקתית, והיא הציעה לי לעשות איבחון אוטיזם. הלכתי להיבדק וזאת התוצאה, אני אוטיסט".
פודקאסט הברזייה (אלכסיי מוזורוב)
למה החלטת לשתף בזה את הקהל? "פשוט עדכנתי במה שקורה אצלי בחיים שלי. אני אענה בשאלה - למה שאסתיר את העובדה שאני אוטיסט? מה ארוויח מזה? בסך הכול כתבתי את הפוסט הזה בקבוצה, שאפשר לומר שהיא מאוד חיובית ומאוד איכותית. לא תיארתי לעצמי שהפוסט יהיה כל כך ויראלי".
היו אנשים ששאלו איך לא חשבת על זה קודם ואם לא שמת לב לסימנים. "נתחיל בזה שאני לא פסיכולוג או פסיכיאטר ולא חייתי ליד אנשים אוטיסטים. גם המודעות לאוטיזם בסביבות שבהן חייתי ולמדתי הייתה מאוד נמוכה. כשהייתי בן שש, זמן קצר אחרי שעלינו לארץ, אימא שלי לקחה אותי לפסיכולוגית. אני לא זוכר מה היה שם, אבל אימא שלי אומרת שהפסיכולוגית אמרה ש'אלכסיי הוא בסך הכול ילד נעים הליכות וחכם, הוא יודע מיהו, הוא יודע איפה הוא נמצא, הוא מגיב כשפונים אליו, הוא מתעניין בהיסטוריה, הוא כבר יודע לקרוא, לכתוב ולהגיד משפטים בסיסיים בעברית. בקיצור, אני לא מזהה פה שום דבר חריג'. זה מה שהיה כשהייתי בגיל שש".
היית מופתע מהתוצאה של האיבחון? "מופתע אבל גם לא מופתע, כי זה כמו שמצאתי את אותו חלק פאזל שנעלם ועכשיו נמצא. הבנתי מי אני וממה נבעו כל כך הרבה בעיות שהיו לי במהלך החיים. האבחון הוא בעצם הפתרון, כי הוא נותן את המידע הדרוש לגבי השונות שלי. ואני ממשיך את החיים כרגיל וממתין לתוצאות של האיבחון תעסוקתי".
מה בעצם המשמעות של זה? "שההתנהגות שלי וההסתכלות שלי על העולם והאופן שבו אני מעבד את המידע, היא שונה מרוב האנשים שהם לא אוטיסטים. אני מבין קצת שונה ומדבר קצת שונה. יש לי חוזקות ויש לי חולשות. החוזקות הן שאני יודע לשים לב לפרטים קטנים ואני מבחין בקלות בכול מיני דפוסים שחוזרים על עצמם. והחולשות הן שאני בן אדם שכחן, מפוזר. הרבה פעמים אני לא זוכר שמות ופרצופים של אנשים. אני גם מתעייף מהר בנסיבות מסוימות ש קצת קשה להסביר אותן בקצרה".
אתה מרגיש שאנשים מסתכלים עליך אחרת או שופטים אותך? "כן. מאז שהייתי ילד הרגשתי שאנשים מסתכלים עליי אחרת ושאני שונה משאר האנשים, אבל לא חשבתי שאני שונה עד כדי כך".
4 צפייה בגלריה
אלכסיי מורוזוב. לא פוסל ריאליטי נוסף בעתיד
אלכסיי מורוזוב. לא פוסל ריאליטי נוסף בעתיד
"כאילו שמצאתי את אותו חלק פאזל שנעלם ועכשיו נמצא". אלכסיי מורוזוב
(צילום: ירון שרון)
מתי הבחנת שאתה שונה? "מאז שהתחלתי ללמוד בכיתה א'".
היו מציקים לך בבית ספר? "תלוי באיזה בית ספר מדובר, כי למדתי בשישה בתי ספר שונים ובכול בית ספר הדינמיקה הייתה קצת אחרת, אבל כן, עברתי בריונות, מציקים, מרביצים. כמו אצל הרבה אנשים. אני לא חושב שהיה משהו יותר מדי חריג לספר עליו".
למרבה הצער, הבריונות הזו לא נגמרה שם – גם היום כשהוא הולך ברחוב, מורוזוב נתקל לא פעם בתגובות לא נעימות: "כולל קללות והערות פוגעות ברחוב", הוא מספר.
יש משהו שאתה רוצה להגיד לאנשים האלה? "קודם כול, אל תחפשו להתעסק איתי, כי גם אני יכול לפגוע. דבר שני, אני יודע שאני מפורסם אבל לפעמים לקבל תשומת לב ברחוב זה לא תמיד נעים. למשל, אני הולך ברחוב ומישהו רוצה להצטלם אליי בדיוק כשאני רוצה לעלות על אוטובוס. אני נמצא כמה מטרים לפני התחנה והנה האוטובוס שלי מגיע ומישהו ניגש אליי ומבקש ממני להצטלם. אני אומר לו בצורה הכי נחמדה, 'אני מצטער, אני רוצה לעלות לאוטובוס', אבל הבעיה היא שהרבה אנשים לא מאמינים לזה, הם לא מוכנים לקבל את העובדה שאני לא יכול להצטלם, ומתחילים להתעצבן, לקרוא לי סנוב, מתנשא, מי אתה חושב שאתה, וכל מיני דברים כאלה".
4 צפייה בגלריה
געגועים למאה ה-19. אלכסיי מורוזוב
געגועים למאה ה-19. אלכסיי מורוזוב
"קודם כול, אל תחפשו להתעסק איתי"
(צילום: ירון שרון)
מורוזוב הפך לכוכב כשהשתתף בריאליטי "היפה והחנון", שם הוא ובת זוגו לתוכנית ליטל סמדג'ה הפכו לחביבי הקהל וקטפו את המקום הראשון.
איך הגעת ל"היפה והחנון"? "למדתי אז בפנימייה במגדל העמק, והחברים בפנימייה סיפרו לי על התוכנית ואמרו שלדעתם יש לי סיכוי להתקבל. הלכתי לאודישן ולעוד אודישן, והתקבלתי. ניצחתי בסופו של דבר".
למה לדעתך בחרו אותך? אתה מגדיר את עצמך כחנון? "אני חושב שאפשר להסתכל עליי בתור חנון וגם בתור לא חנון, זו הגדרה מאוד יחסית. יש לי גם מאפיינים שהם מאוד לא חנונים. בתיכון לא הייתי תלמיד טוב, ואין לי שום עניין במתמטיקה, פיזיקה, כימיה, מחשבים וכול הדברים האלה".
במה אתה עוסק היום? "כרגע אני לא עובד. אני גר עם אמא, מקבל קצבת נכות ומוכר לעתים פרטי יד שנייה באיביי. התחלתי לא מזמן אבחון תעסוקתי דרך הביטוח הלאומי ואני ממתין לתוצאות ולפגישה המסכמת".
אתה מיוצג עכשיו בסוכנות טאלנטים. מה היית רוצה לעשות? "זאת סוכנות לאנשים עם מוגבלויות. דוגמנים, משפיענים, שחקנים. אני רוצה להשתתף בסרטים, סדרות, פרסומות. אני חולם להצטלם לפרסומת לקפה כי אני מאוד אוהב קפה. ואני רוצה להשתתף בפרסומת לכל מיני מאכלים טבעוניים כי אני טבעוני".
4 צפייה בגלריה
"פחדתי שסוף העולם יגיע"
"פחדתי שסוף העולם יגיע"
חולם להצטלם לפרסומות לקפה ואוכל טבעוני
(צילום: ירון שרון)
אין הרבה בעלי מוגבלויות על המסך. אתה חושב שיש לזה מקום, שתקבל צ'אנס? "אכן ניכר שאין שילוב, אבל זה משהו שצריך להיות כי גם אנשים עם מוגבלויות הם חלק בלתי נפרד מהחברה. אנחנו לא יכולים להתעלם מהם ולהתנהג כאילו הם לא קיימים".
אתה שמח שהתפרסמת? "אפשר להגיד שבגדול, אני שמח שהתפרסמתי. בקטן, אין ספק שיש את הצדדים הרעים שאני מקווה כמובן לפתור אותם איכשהו. אני לא יודע איך".
היית מזוהה עם החליפה והפפיון הרבה שנים. אתה עדיין הולך בחליפה? "כן, עדיין. אבל בטבריה, אני אגיד את זה בצורך ישירה - בטבריה אני מפחד להתלבש כמו שאני אוהב".
למה? "כי אני מפחד למשוך תשומת לב, אני מפחד מאנשים שכבר פגעו בי, גם פיזית, והמשטרה לא עשתה שום דבר".
רק בגלל איך שהתלבשת? "בגלל שאני אלכס מ'היפה והחנון'. 'הנה סלב שאנחנו שונאים, בואו נדפוק אותו'. אז אני מפחד ללכת ככה בטבריה. חוץ מזה, מקטורן וחולצה עולים הרבה יותר כסף מאשר טי-שירט פשוטה".
המשטרה זילזלה בתלונה שלך כי זה אתה? "יכול להיות. אני לא רוצה להיכנס לזה באופן ספציפי אבל הבנתי שבערים קטנות יחסית, העיר פועלת לפעמים כמו מאפיה. יש משפחות שלמות שמכירות זו את זו כבר מספר דורות ועוזרות אחת לשנייה. זה מה שסיפרו לי".
4 צפייה בגלריה
"מקטורן וחולצה עולים הרבה יותר כסף מאשר טי-שירט פשוטה"
"מקטורן וחולצה עולים הרבה יותר כסף מאשר טי-שירט פשוטה"
"מקטורן וחולצה עולים הרבה יותר כסף מאשר טי-שירט פשוטה"
(צילום: רפי דלויה)
איך החיים החברתיים שלך נראים עכשיו? "כרגע רוב החיים החברתיים שלי הם בפייסבוק, איפה שיש לי חברים שהכרתי דרך הרבה מקומות ועוקבים, כי בטבריה אין לי חברים".
יש מחשבות על זוגיות, להקים משפחה? "לזוגיות אני לא ממהר. כל עוד אני גר עם אימא ולא יכול לממן לעצמי דירה, מקום משל עצמי, אני לא ממהר כי אין בזה טעם. אבל אני רוצה להכיר בת זוג, כמובן".
צפו בריאיון המלא בראש העמוד, או האזינו לו ממש כאן!
בר זגה
אלכסיי מורוזוב: "אני לא מתלבש כמו שאני אוהב כי אני מפחד. אנשים פגעו בי פיזית והמשטרה לא עשתה שום דבר"
35:34