4 צפייה בגלריה
גאיה צעירי דוגמנית
גאיה צעירי דוגמנית
גאיה צעירי
(צילום: אינסטגרם)
בין שלל מקרי האנטישמיות מעבר לים, יש גם לא מעט סיפורים שלא הסלימו לאלימות של ממש, ובכל זאת מצביעים על מגמה פוגענית בישראלים ויהודיים ברחבי העולם.
גאיה צעירי היא דוגמנית צעירה בת 23, במקור מפתח תקווה. למרות גילה הצעיר הספיקה להשתתף בתחרות מלכות היופי לשנת 2021, שם פגשה את נציגי סוכנות R&R ומאז היא קוטפת עוד ועוד קמפיינים מעבר לים.
שבוע לפני פרוץ המלחמה צעירי טסה ללונדון ואת מה שקרה באותה שבת שחורה ב-7 באוקטובר, היא ראתה מרחוק. "חלקתי דירה עם עוד חברה מהסוכנות וכשהמלחמה פרצה המשפחות שלנו ביקשו מאיתנו שמיד נחזור לארץ".
וחזרת לארץ? "התלבטתי המון האם לחזור הביתה או להמשיך ולסיים את העבודות שכבר סגרתי. לא יכולתי להבריז".
4 צפייה בגלריה
גאיה צעירי דוגמנית
גאיה צעירי דוגמנית
התלבטה אם לחזור לארץ או להמשיך לעבוד
(צילום: אינסטגרם)
צעירי לא חזרה לארץ ואף קיבלה שיחה נוספת מהסוכנות שלה בפריז - שסגרה לה קמפיין למותג הנחשק לוריאל פריז בצרפת - ושעליה להגיע לעיר האורות.
"קנו לי כרטיס לפריז, נסיעה של שעתיים ל-24 שעות, וחזרה. כדי להגיע לרכבת הייתי צריכה לנסוע למטרו – בדיוק כשהכריזו על יום זעם בדרך. חמאס קרא לכל המוסלמים לתקוף יהודים ואני פשוט קניתי מצרכים בסופר ולא יצאתי מהבית במשך 24 שעות מהפחד".
איך התמודדת עם הפחד? "בלונדון, כל מי שיש לו כסף, מי שעומד מאחורי החברות הגדולות – אלו שדגמנתי אליהן - הוא מוסלמי. מכיוון שאני מפחדת לומר שאני יהודייה אמרתי שאני יוונייה, מהפחד, באמת".
למרות החששות צעירי הגיעה לפריז, שם חיכה לה קמפיין נוסף. "נסעתי ברכבת לבד, מלונדון לפריז. שיניתי את השם שלי באובר ללינדזי. אני יודעת שלא מתים עלינו שם עוד לפני המלחמה, לא רציתי לקחת סיכון. הגעתי לפריז בשעה 22:00 וישר לקחתי אובר למלון. בחזרה ללונדון ישב מולי במטרו גבר מוסלמי בשנות ה-30 לחייו. לדעתי הוא הצליח לזהות שאני יהודייה".
למה את חושבת שהוא זיהה שאת יהודייה? "כשיצאתי מהרכבת הוא התחיל לדבר בערבית בטלפון, וראיתי שהוא הולך אחריי. לקחתי מטרו ישיר לבית והוא עלה אחריי לרחוב. פחד אימים, השעה 12 בלילה ואני מגיעה לדירה ורואה אותו מרחוק ואז מסתובבת אחורה והוא כבר לא נמצא. חשבתי שאני הוזה בגלל שהלחיצו אותי נורא בבית. אחרי שנכנסתי הביתה ונעלתי, התחלתי לשמוע מבחוץ צעקות בערבית, לא הבנתי מה הוא צעק אבל שמעתי גם 'אללה אכבר'. הדירה שלי ראשונה וקרובה לרחוב, אי אפשר לטעות.
התקשרתי לסוכנת שלי והיא הזמינה משטרה כי אי אפשר להתקשר מהטלפון הישראלי שלי. בכנות, חשבתי שאני הולכת למות, לא ידעתי מה לעשות, חשבתי שאני הולכת להיות עוד אחת מאלו שמופיעים בכתבות שרוצחים יהודים באירופה".
ומה קרה אחרי? "המשטרה הגיעה, הוא נעלם, הם עשו סיבוב בין הדירות, מסביב לבניין, אבל לא מצאו אותו. השכנה שלי אמרה שאולי זה בכלל היה המנקה – אבל אין סיכוי שמנקה יגיע בחצות הלילה. הם אמרו שזה יהיה בחקירה ובטיפול. למחרת עזבתי את הדירה. גם גרתי ממש על המרכז, איפה שכל ההפגנות". צעירי לוקחת עוד רגע וחושבת: "גם ביום יום אם הייתי עולה לאוטובוס ושניה אחת לא היה עובד לי האפל-פיי, הנהגים המוסלמים ישר מתחילים לצעוק עליי 'יאללה', מה שעם אחרים לא קורה, אז עזבתי את הדירה ועברתי למקום מרוחק יותר".
4 צפייה בגלריה
גאיה צעירי דוגמנית
גאיה צעירי דוגמנית
"חשבתי שאני מדמיינת, הוזה"
(צילום: אינסטגרם)
את מרגישה גם אנטישמיות בעבודה? שאת נפגעת בגלל השם שלך? "כן. קח לדוגמה את המותג שארלוט טילבורי, אחת מחברות הקוסמטיקה הגדולות בעולם. כל הישראליות אוהבות את האיפור שלה, זה היה עבורי ביג דיל. עברתי שני אודישנים, עשו עליי התאמות מייקאפ – ואני יודעת שהפרזנטורית שלה היא בלה חדיד, אני יודעת שבלה היא אנטישמית אז כשהגעתי לשם אמרתי שאני יוונייה. אבל קוראים לי גאיה צעירי, היא ישר הבינה שאני ישראלית. מהאודישן שהיה לי לפני המלחמה היו מאוד מרוצים – אבל לא קיבלתי את העבודה ואני בטוחה שזה בגלל המלחמה".
אחרי התלבטות ארוכה צעירי החליטה לעזוב את לונדון ולחזור לארץ. "זה עצוב שאני מאבדת עבודות בכלל זה. אני הולכת לאודישנים, אני שומעת דוגמניות מדברות על המצב בין ישראל לפלסטין, ואתה רואה בברור שאין מספיק הסברה בעולם".
צעירי אף סיפרה שבאחד מימי הצילום שהיו לה פגשה צלם, שישר "קלט עליה" שהיא יהודייה. "הוא אמר לי 'אני בשני הצדדים?', אז שאלתי אותו 'איך יכול להיות שאתה בעד שני הצדדים?', הסברתי לו מה באמת קרה והוא לא ידע לענות. הוא מתבסס נטו על מה שהוא רואה ברשתות החברתיות. לעשות מיזם של מיטות שרואים בעולם או העגלות עם הדגלים זה הרבה פחות מצמרר מאשר שהם מעלים תינוקות בתוך עריסות".
תחזרי ללונדון? "אני מאוד רוצה – אבל אחכה שהכל יגמר. היו לי שם חוויות טובות, אני אוהבת את הסוכנות ורוצה לחזור, אבל כרגע זה לא יקרה. לא בזמן הקרוב. אם זה הגיע למצב שפחדתי ללכת ברחוב - אז בהזדמנות הראשונה חוזרים הביתה. לא אכפת לי מהכסף ומההצלחה, אני בת 23 ואני לא יכולה להגן על עצמי, החיים שלי יותר חשובים".
צעירי מוסיפה שבזמן שהותה באירופה דיגמנה לבוהו, מיי סאנדיי סקי, לוריאל פריז, חברה בת של פילה ועוד, ועכשיו הכל נעצר בגלל המלחמה. "אני יודעת שהסוכנות שלי מאוד דחפה אותי – אבל הלקוחות לא רצו אותי בגלל שאני יהודייה. זה מבאס, בשבוע וחצי הראשונים עבדתי בלי הפסקה, דגמנתי למלא חברות ואז פתאום כשהתחילה המלחמה הם פחות מתייחסים וחוזרים אלייך".
4 צפייה בגלריה
גאיה צעירי דוגמנית
גאיה צעירי דוגמנית
"החיים שלי יותר חשובים מכסף והצלחה"
(צילום: אינסטגרם)