כבר כמה שנים טובות שאודיה מככבת בתחנות הרדיו ובפלייליסטים הכי נחשבים וחמים ועשתה לעצמה שם של אחת המוזיקאיות הבולטות והמסקרנות של תקופתנו. אבל עם פרוץ המלחמה, באופן מובן – היא הרגישה מחסום. "אני זוכרת שביום אחד הייתי בשלוש שבעות. איפה חווים דברים כאלה חוץ מבמדינה הזו? הרגיש לי לא נכון להיכנס לדברים שמכאיבים לי ברמה האישית, זה כיבה את היצירתיות. והיו גם הופעות כמובן, הייתי בהרבה בסיסים. הלהקה שלי ואני שרנו להרבה חיילים וזה היה מרגש מאוד".
פודקאסט הברזייה – (אודיה)
היא רק בת 23 וכבר ארבע שנים בקדמת הבמה, עם קהל מעריצים שהולך וגדל. למרות שנראה שההצלחה הגיעה במהירות ובקלות, היא מספרת: "מה שאנשים לא יודעים זה שעבדתי וכתבתי שירים בערך מגיל 15".
המטרה תמיד הייתה להיות זמרת? "לא ידעתי שזה מה שאני רוצה להיות. ידעתי שאני אוהבת מוזיקה באהבה שאני לא יכולה להסביר. אהבתי לנגן בפסנתר ובגיטרה, אהבתי לשיר, הרגשתי שאני טובה בלכתוב וידעתי שהשירים האלה יעשו משהו בעולם. והייתי מתוסכלת, אמרתי 'זה כל כך טוב, איך זה לא קרה עדיין?'. עברה שנה ועוד שנה ויצאו סינגלים שלא עבדו. אנשים מבחוץ חושבים שההצלחה קרתה ביום, אבל זה לא היה ככה. חמש שנים זה אולי לא הרבה זמן אבל לי זה נראה המון".
איך היו התגובות בבית הספר? "קצת פחות אהבו. לא הייתי בדיוק תלמידה מצטיינת. הגעתי עם תיק של גיטרה על הגב שהיו בו גיטרה, דף ועט למקרה שאצטרך לכתוב משהו בשיעור. אחת המורות אמרה לי 'את הולכת עם הגיטרה שלך, מה את חושבת שייצא ממך? איפה הספרים שלך? מתי תיקחי את בית הספר ברצינות?'. חייכתי, לקחתי את הגיטרה ויצאתי מהכיתה. לצערי זו ההתייחסות שיש למורים בבתי ספר. יש הרבה ילדים עם חלומות גדולים ובסופו של דבר התפקיד של מערכת החינוך זה להתוות דרך מסוימת של בגרויות, לפי הספר. ומה לעשות שיש אנשים שטובים בדברים אחרים".
4 צפייה בגלריה
לירן דנינו אודיה קסטרו
לירן דנינו אודיה קסטרו
"לא הייתי בדיוק תלמידה מצטיינת. הגעתי עם תיק של גיטרה על הגב שהיו בו גיטרה, דף ועט למקרה שאצטרך לכתוב משהו בשיעור". אודיה
(צילום: רפי דלויה)
אחרי כמה סינגלים שלא עשו רעש, הגיעה הפריצה הגדולה בדמות השיר "אור" שתפס תאוצה באיטיות יחסית, עד שהפך לאחד הלהיטים הגדולים של השנה: "עברו ארבעה חודשים והוא עדיין היה מתחת למאה אלף צפיות, שזה לא רע אבל גם לא להיט מוכר. זה לא קרה בקיצור. תפסתי סידור, נתתי בראש בתפילות, בכיתי לבורא עולם, אמרתי לו 'אלוהים, אם זה לא קורה עכשיו, אני צריכה למצוא עבודה אחרת'. וואלה, זה עבד. עד היום אני מתפללת את התפילה הזו, כל פעם על משהו אחר. עכשיו על החטופים שבעזרת השם יחזרו ושהשם ישמור על כל החיילים שלנו".
למרות ההצלחה הגדולה והעובדה שהיא אחת הזמרות האהובות בארץ, אודיה מעידה שהביטחון העצמי שלה לא ממש צמח עם ההצלחה: "הפוך לגמרי, זה תוקף אותי מהצד השני. אני לא מרגישה שאני ראויה לזה".
עדיין יש לך חוסר ביטחון? "בכמויות. המקצוע שאני עובדת בו לא פשוט ואני זוכרת שהיו לי כמה חוויות קשות ברמה הציבורית, שריסקו לי את הביטחון העצמי. כול מיני הופעות שלא הייתי טובה בהן מספיק, שהרגשתי שאני לא קרובה למה שאני רוצה להיות על הבמה, תמונות שלא אהבתי או ביקורות. יש דברים שנאמרו לפני שנתיים או שלוש שהולכים איתי עד היום".
מה למשל? "אחד הדברים הכי קשים לי זה שנכנסים לאמונה שלי עם הקדוש ברוך הוא, וכשמדברים איתי על צניעות בלבוש. הדבר הזה כול כך אישי, וגם ככה יש לי את המצפון שלי וקשה לי, אז אני צריכה שגם אתה תשפוט אותי? אתה בשר ודם, אותך לא ישפטו על מה שאתה עושה עכשיו? זה מרגיש לי פגום מהשורש. אבל גם את זה אני מקבלת ואומרת שזה משמיים, על מנת שארגיש את הרגש שאני מרגישה עכשיו".
את מרגישה שאת צריכה לעשות יותר? "אני לא צריכה שאף אחד יגיד לי לעשות יותר. יש לי את החשבון נפש שלי ותאמין לי שהוא אחד מהקשוחים שיש. כל שבת שלי היא סוג של כיפור, חשבון נפש שאין לו סוף".
הרבה לא מצליחים להבין את זה שכל אחד לוקח את הדת בצורה האישית שלו. "אני יודעת מה החוקים, הייתי בבית ספר דתי ואני יודעת מה זה תורה, תנ"ך והלכות. אז יש אחד שקשה לו עם כבוד אב ואם, יש אחד שקשה לו לשמור שבת ולי קשה עם הלבוש, ואני לא צריכה לתת חשבון לאף אחד. זה שלי מול הקדוש ברוך הוא".
את בעצם במלחמה עם עצמך? "כן, מן הסתם אני יודעת לאן אני צריכה להגיע ואני אגיע לשם יום אחד. אתה יודע מה האבסורד? שהביקורת מעולם לא הגיעה מאנשים דתיים, אלא אך ורק מאנשים חילוניים. שזה אבסורד, אבל בסדר".
4 צפייה בגלריה
יום הולדת רועי סנדלר
יום הולדת רועי סנדלר
"אני לא צריכה לתת חשבון לאף אחד. זה שלי מול הקדוש ברוך הוא"
(צילום: אור גפן)
יש דברים אחרים שמתנגשים עם העולם שלך ועם הדת? "אתה מדבר על המוזיקה, על להיות זמרת בעצם?"
לשיר מול גברים למשל. "תראה, אני יודעת שיש עם זה עניין, יש לי רב שמלווה אותי ולך תדע. אני באמת לא יודעת מה לומר לך על זה. אני עושה את מה שהנפש מבקשת".
ספרי קצת על הרב שלך. "אני לא יכולה להסביר במילים את האהבה שלי אליו. אני מתייעצת איתו על דברים הלכתיים וגם על דברים אחרים. לפני שפגשתי אותו, הכרתי רבנים אחרים ואנשי רוח וכל אחד מהם נתן לי את העצות שלו. הייתה רבנית אחת שאמרה לי לעזוב את העולם של המוזיקה ולא להיות זמרת. היה גם זמר שלא אגיד את שמו, שממש המליץ לי לא להתעסק עם זה מהסיבה שאני אדם רוחני ומאמין, ולטענתו זה "לא יעשה לך טוב, לא לך, לא לנשמה שלך ולא לרוחניות שלך". אבל לא קיבלתי את זה. מוזיקה זה כל החיים שלי, אתה מבין? זו מהות חיי".
ברשימת השירים שלה תמצאו לא מעט שיתופי פעולה עם כמה מהשמות הנחשבים בעולם המוזיקה, החל מנועה קירל ועומר אדם ועד נסרין קדרי, עדן בן זקן ועופר ניסים. השבוע היא הוציאה סינגל חדש: "בגלגול הבא", שכתבה והלחינה יחד עם אבי אוחיון.
את מרגישה פירגון מאמנים אחרים בתעשייה? "יש המון פירגון, אבל הוא ניכר יותר אצל גברים בתעשייה. עם נשים קצת נכוויתי. הפירגון קיים גם אצל נשים, אבל הוא ניכר משמעותית מהצד הגברי".
איך זה מתבטא? "זה משהו אנרגטי ואני לא רוצה לדבר על זה יותר מדי, אבל בוא נאמר שאתה נותן מעצמך לאנשים, וכשמגיע היום שיש להם את האופציה לשתף איתך פעולה, אז מבחינתם זה 'אני לא אעזור לך', אתה מבין? זה קצת מגעיל, אבל בסדר. הכול טוב, כולנו בני אדם".
4 צפייה בגלריה
שער Pplus - אודיה
שער Pplus - אודיה
"יש המון פירגון, אבל הוא ניכר יותר אצל גברים בתעשייה. עם נשים קצת נכוויתי"
(צילום: ערן לוי)
את מרגישה שאת מצליחה להשפיע על הקהל? "תודה שהזכרת לי נקודה חשובה! כול כך הרבה אנשים אמרו לי שהתחזקו משירים שלי. אתה יודע מה ריגש אותי במיוחד? אחרי הופעה באשדוד חיכה לי ילד מאוד צבעוני וחילוני, שאתה רואה שהוא לא באמת קשור לחיי האמונה או הדת, והוא אמר לי 'אודיה, שמרתי את השבת הזו בזכותך, את יודעת?'. היו לי צמרמורות בכל הגוף, זה ריגש אותי ברמות. אני לא מבקשת על זה שום זכות ושום כפיים, וזה לא שלי. אני רחוקה מלקבל משהו על הדבר הזה אבל זה ריגש אותי".
את גם שרה הרבה על מערכות יחסים. "מה לעשות שכל הזמן שוברים לי את הלב? מה אני אשמה בזה? אני כותבת על מה שאני עוברת וזה מה שעברתי בשנים האחרונות".
ולמרות זאת, אנחנו והקהל כמעט ולא שומעים על המערכות יחסים האלו. "אני שושואיסטית ממש. מהרגע שהתאהבתי במישהו, אני אשמור עליו בכל הכוחות שלי, שאף אחד לא יהרוס לי את הדבר הזה. אני מאמינה בלשמור דברים שחשובים לך לעצמך".
היה לך כבר קשר רציני? "היה לי קשר אחד שהיה מאוד משמעותי. הוא הפך את חיי אבל זה לא היה בדיוק זוגיות. אבל יצאו ממנו הרבה שירים".
את רואה את עצמך נפגשת עם מישהו שהתחיל איתך באינסטגרם? "באינסטגרם זה לא קרה, אבל זה קורה בימים אלו דרך חברים משותפים. מכירים לי מישהו – אני מנסה, אני בודקת. בעזרת השם זה יקרה".
מה חשוב לך בגבר? "חשובה לי מאוד האמונה שלו, שיהיה קרוב לשם יתברך, לתורה ולמצוות. חשוב לי שיהיה בן אדם טוב עם לב טהור, בלי הלכלוך. שיהיה מצחיק, זה הכי חשוב. אני לא באה עם רשימת מכולת ומסמנת וי על גברים, כל אחד ומה שהוא מביא איתו. אם אני צריכה להגיד משהו אחד שהוא הכי חשוב לי בעולם - אז אמונה".
בר זגה
אודיה: "הביקורות על צניעות מעולם לא הגיעו מאנשים דתיים - רק מחילוניים, שזה אבסורד"
53:46
4 צפייה בגלריה
שער Pplus - אודיה
שער Pplus - אודיה
אודיה
(צילום: ערן לוי)