4 צפייה בגלריה
סלבס  בחזית ליטל שוורץ
סלבס  בחזית ליטל שוורץ
התגייסה להצחיק את מי שרק ירצה. ליטל שוורץ
(צילום מסך: אינסטגרם )
בחודשים האחרונים ליטל שוורץ עמלה על כתיבת תסריט לסרט קומי חדש. "אני אומרת שעוד מעט הקומדיות יחזרו בגדול, אני כותבת ואני אומרת לעצמי שאני מחכה, הפירות יהיו אחר כך. אני מקווה שההופעות יחזרו ואנשים יבואו, אני מעדיפה ליצור ושכולם יצחקו אחר כך".
שוורץ היא אחת הקומיקאיות המצליחות והבולטות בשנים האחרונות בישראל, וכיום משתתפת בתוכנית "חזקים ביחד" של שלום אסייג בערוץ 13, אך בתקופה האחרונה מצאה את עצמה - כמו רבים מאומני ישראל - מתרגלת למציאות החדשה שנכפתה על כולנו מאז בוקר השבעה באוקטובר. "אין הופעות, כל מה שאני עושה זה בהתנדבות מלאה, בשבוע הבא בפעם הראשונה אני אעשה הופעה של חצי שעה עם החומרים שלי למילואימניקיות ולנשים שפונו מהעוטף. אני יודעת שיש גם חיילים בסדיר שמאוד אוהבים אותי, אבל אני מרגישה שאני פחות מתאימה, מה אני אספר להם בדיחות על הבת המתבגרת שלי? אני יכולה להיות אמא שלהם".
שוורץ, שעשתה קריירה מלהצחיק אנשים, מודה שהיא בוכה לא מעט בחודש האחרון: "אני האדם הכי בכיין בעולם, גם לי קשה", היא מעידה בכנות. ימים ספורים אחרי שהמלחמה פרצה, היא כבר התחילה לעבור בין בתי המלון השונים ופגשה את המשפחות שפונו, את אלו שאיבדו את היקר להם מכול, וביקרה פצועות ופצועים בבתי חולים ואף שומרת על קשר ישיר עם משפחות החטופים. "אני רוצה להגיד לך שלא הבנתי את הכוח שבקומדיה. הייתי בבית חולים בביקור פצועים, ומישהי במעלית עוצרת אותי ומבקשת ממני לבוא לבקר את אבא שלה מכפר עזה, הגעתי איתה לחדר ואפילו הצלחתי להוציא ממנו צחוק".
4 צפייה בגלריה
סלבס  בחזית ליטל שוורץ
סלבס  בחזית ליטל שוורץ
עם משפחות החטופים
(צילום מסך: אינסטגרם )
איך נראה המפגש שלכם עם המשפחות שאיבדו את הבית שלהן? את האנשים הכי יקרים להן? "לבתי המלון הגעתי עם לירית בלבן, עשינו משחקי תיאטרון ובעיקר שיחות, הם רוצים לפרוק, אז ישבתי והקשבתי. צריך פשוט להיות איתם. אלו אנשים שחוו טראומה - מה יצחיק אותם עכשיו? זה נכון שבאופי שלי אני ישר מתחילה עם הבדיחות, זה חזק ממני, אבל יש גם בכי".
והרגע הזה שאת מצליחה להצחיק אותם? "זה רגע מדהים, אני מרגישה שליחות. בעל שבא אליי ואומר לי תודה שהצלחתי להצחיק את אשתו. אתה מצחיק גם את האנשים שלא מחייכים".
אנחנו רואים התגייסות כמו שלא נראתה מעולם של אמנים, איך את מסבירה את זה? "זה מאוד חשוב - כשאני רואה את הזמרים שעוברים מלוויה אחת לשנייה אני מצדיעה להם, זו השליחות שלנו, כל האומנים מגויסים, צריך לזכור שגם אנחנו לא מתפרנסים בימים אלה. אני יכולה לספר לך שיש קבוצת ווטסאפ עם כל הסטנדאפיסטים במדינה, וברגע שמישהו מעביר הודעה שמחפשים הופעה כולם רבים ורוצים לקחת אותה".
4 צפייה בגלריה
סלבס  בחזית ליטל שוורץ
סלבס  בחזית ליטל שוורץ
"לא הבנתי את הכוח בקומדיה"
(צילום מסך: אינסטגרם )
אז יש מקום להומור בימים אלה? "ההומור זה חלק מהדבר, זה מרפא. זה צריך להיות בעידון מסוים - בהלוויה של אבא שלי צחקתי כי זה הדבר שהכי עוזר - אבל צריך לדעת את הגבולות. המדינה באבל רציני, בשואה, אתה רואה אנשים עצובים".
לפני כשבועיים נכחה שוורץ במפגש בין משפחות החטופים לאומנים ולמשפיענים שהתייצבו לצידן במאבק לשחרור יקיריהן. "אני מלווה עכשיו אמא של חטופה, היא רוצה שיצחיקו אותה, היא ביקשה ממני 'תעשי ברכה מצחיקה כשהם יחזרו'. אני ממש מדמיינת את זה - איך כולם יושבים אצלי בשורה הראשונה בהופעה ואנחנו צוחקים על זה. האמהות שאני פוגשת זה לא הגיוני - יש להן שמחה, הן צוחקות, יש בהן אופטימיות".
95 אלף העוקבים של שוורץ שרגילים לתוכן הומוריסטי בעמוד האינסטגרם שלה ראו גם כיצד היא מנסה להתרגל למציאות החדשה. "העליתי סרטון שסיפרתי שיש לי התלבטות מאוד גדולה כקומיקאית אם אני יכולה להעלות קטעים מצחיקים, כי אני מרגישה שזו השליחות שלי להצחיק ולעודד. כשחיילים מגינים עלינו, האם אני יכולה להעלות קצת את מצב הרוח? רוב העוקבים אמרו לי כן, ומאז אני מעלה סרטונים מצחיקים, הומור זה בריחה טובה".
ומה לגבי פוליטיקה? יש לזה מקום עכשיו? "בפוליטיקה אני לא מבינה גדולה, אבל אני מרגישה שזה לא הזמן לשיח הפוליטי, זה לא הזמן להפגנות, לשים את זה בצד. אחר כך תריבו".
4 צפייה בגלריה
סלבס  בחזית ליטל שוורץ
סלבס  בחזית ליטל שוורץ
"אני ממש מדמיינת את זה - איך כולם יושבים אצלי בשורה הראשונה בהופעה ואנחנו צוחקים על זה". שוורץ ואורנה בנאי
(צילום מסך: אינסטגרם )