ב-40 הימים האחרונים נדמה שכל הרשתות החברתיות של תושבי ישראל הופקעו מתוכן אישי לטובת הסברה, לאומית ועולמית כאחד. אין מי שלא שיתף ולקח חלק בכאב הלב הקולקטיבי של המשפחות שיקיריהן נרצחו ונחטפו ב-7 באוקטובר האיום.
הגדילו לעשות מי שבמשך תקופה ארוכה כונו בזלזול "משפיעני רשת". בשנים שלפני המלחמה הם התמודדו עם ביקורת על כל דבר שעשו: מקודי הקופון האינסופיים ועד להבעת דעה פוליטית. על כל דבר שעלה אצלם - היה לעוקבים מה להגיד. ואז קרה הטבח האיום, וכולם ללא יוצא מן הכלל עברו להתמקד רק בתוכן אקטואלי והסברה. תחילה העלו תמונות של נעדרים על פי בקשת המשפחות בניסיון לקבל עליהם אינפורמציה, בהמשך הם שיגרו סרטונים ותמונות מהזוועות לכל העולם ועד היום הם משתפים תכנים של הסברה לעוקבים מדי יום ביומו. "אין לי יכולת להתגייס למילואים אז כרגע הנשק שלי הוא הנכסים הדיגיטליים שלי, האינסטגרם והטיק טוק, ובהם אני אשתמש", אמרה לנו יוצרת התוכן דקל ורד כץ באוקטובר האחרון, והדבר נכון לגבי רבים.
אצלנו ב-Pplus אף הקמנו מדור ייחודי בשם "סלבס בחזית" בו אנו מראיינים מדי יום משפיענים, אנשי בידור ויוצרי תוכן שמספרים על ההתנדבות שלהם בתקופה האחרונה בכל רחבי הארץ. בין אם זה בארגון אוכל ובגדים חמים לחיילים, דרך הופעות מול משפחות המפונים ועד יצירת תכנים ייעודיים שידבררו את הזוועות לעולם - הסלבס התגייסו בהמוניהם.
7 צפייה בגלריה
ליאל אלי התנדבות
ליאל אלי התנדבות
ליאל אלי מבקרת פצועים בבית החולים
(צילום: פרטי)
כעת, חודש וחצי אחרי שהמלחמה פרצה - ולמרות שנדמה שהכל סביבנו נעצר, או לפחות נע בהילוך איטי - יש חזרה איטית של המשק ל-לא נקרא לזה שגרה, אבל אולי דרך חיים חדשה. לצד המאבק היומיומי להשבת החטופים, לצד הדאגה האינסופית לחיילים שלנו בעזה ולצד הפעילויות ההתנדבותיות, יש כבר מי שחוזר באופן חלקי לעבודה. עבור רובנו זה נשמע לגיטימי – זה שיש מלחמה לא אומר שהמורה לא ילך ללמד את התלמידים שלו, או שעורך הדין לא ייצג תיק מסוים, אבל עבור המשפיענים וכוכבי הרשת יש חשש מהביקורת הבלתי פוסקת שהם מקבלים מאז ומעולם, שתתעצם פי כמה, ושהם ייתפסו כמנותקים לגמרי. אלא שהחזרה לשגרה היא חיונית – גם עבורם.
"הפרנסה של יוצרי תוכן נפגעה משמעותית, כי הם מתקיימים כל חודש בחודש וזה נעצר בצורה חד משמעית וברור למה", אומרת לנו סוכנת טאלנטים שביקשה להישאר בעילום שם. "אני יכולה להגיד לך שיש כאלה שקשה להם להעלות תוכן שלא קשור למלחמה, כשיש חללים לצערי, יש קושי מאוד גדול ובאותה הנשימה עוקבות ועוקבים באמת פונים אל יוצרי התוכן שתהיה מעט חזרה לשגרה, לתת קרן אור שהחיים ממשיכים להיות 'נורמליים'".
"צריך לחזור לשגרה, אחרת לא תהיה כלכלה ולא תהיה מדינה", פוסקת אשת יחסי הציבור נטע הר-לב, ומבהירה כי מי שחוזר צריך לעשות את זה בלב שלם ובלי להתעסק במסביב. "אם מישהו לוקח על עצמו לחזור ומעלה קוד קופון –אם זה תרומה לדרום או חלק מקמפיין שנתי - הוא לא יכול להתעסק בקולות הרקע או בביקורת שיקבל".
הר-לב גם אומרת שזה לא שחור ולבן ו"או התנדבות או פרנסה", כי כולם היום ללא יוצא מן הכלל מקדישים חלק ניכר מזמנם לטובת המצב. "אומנים עושים את ה'צו 8' שלהם ותורמים במה שהם יכולים. למשל משה פרץ שהיה בהלוויות, עשה שתי חתונות, בר מצווה, הופיע בפני מפונים - אין משהו בז'אנר שהוא לא עשה. כל המיוצגים שלי - הבנות שהולכות לבתי חולים לשמח, להרגיש שהן עושות משהו מעבר לקמפיין שהן היו מחויבות אליו".
7 צפייה בגלריה
משה פרץ
משה פרץ
"אומנים עושים את ה'צו 8' שלהם ותורמים במה שהם יכולים". משה פרץ
(צילום: אינסטגרם)
היא גם מאשרת שהיא רואה התחלה של "חזרה לשגרה", למרות שהיא מעדיפה לא להשתמש במונח הזה. "בשבוע האחרון יש התאוששות בעבודה. להגיד 'חזרה לשגרה' זה גדול מדי, אבל יש התחלה. גם מקומות של תרבות צפויים להיפתח בשבועות הקרובים. מי שנמצא בהסכם שנתי עם מותג, זה לגיטימי לפרסם משהו שהוא תלוי המצב - למשל יש חילוף עונתי של חורף, יש צורך בבגדים, צריך אופנה. משפיענית שמתמקדת באופנה יכולה להעלות קוד קופון, הכל בסדר".
נציין שבשבוע האחרון האינסטגרם אכן התחיל להראות סימני התאוששות ראשונים, והמשפיעניות הגדולות, ביניהן דניאל עמית, קורין גדעון, דנית גרינברג, עינב בובליל ועוד, משלבות תוכן מקצועי וקודי קופון עם סטוריז על המצב - בין אם זה ביקור פצועים בבית החולים, הכנת אוכל לחיילים או רק ארוחה משפחתית עם חברים.
והן לא לבד: יובל כספית, אדל בספלוב, יעל שלביה, מור סילבר, אנה ארונוב, ליקוש מנחם ועוד שלל מפורסמים התניעו בעדינות את קודי הקופון באינסטגרם שלהם מחדש, במטרה להתפרנס. ואם למישהו יש ספקות, את התמיכה הן מקבלות ממקור בלתי צפוי – ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט.
7 צפייה בגלריה
קודי קופון
קודי קופון
סנוניות ראשונות של קודי קופון. מתוך האינסטגרם של דניאל עמית
(צילום מסך)
בפוסט שהעלה השבוע ראש הממשלה לשעבר, שמאז שפרצה המלחמה התגייס להסברה העולמית במלוא הכוח, הוא מבהיר את הצורך של המדינה באנשים שיחזרו לעבודה. "אני רואה שהרבה מרגישים טעם תפל, תחושה של חוסר חשיבות במה שהם עושים ביומיום בעוד שהמדינה נמצאת במלחמה כל כך קשה. אני מבין לגמרי תחושה זו, אך היא מוטעית", כתב באינסטגרם. "יש חשיבות כבירה בכך שהמדינה תמשיך לפעול דווקא בתקופה זו. אנחנו זקוקים לכלכלה מתפקדת, נזדקק לבתים לצעירים אחרי שהמלחמה תסתיים, חייבים להמשיך לחנך את ילדינו ולפתח את ארצנו, חייבים שכל מערכות המדינה- במגזר הציבורי והפרטי - ימשיכו לתפקד."
בנט אף מבהיר: "האויב לא כיוון רק לרצוח אותנו, אלא להפסיק את חיינו כמדינה. לכן כל אחד שממשיך לעבוד או ללמוד בתחומו, במרץ וברצינות, תורם תרומה ממשית לחיזוק מדינת ישראל ולניצחון שלנו".
7 צפייה בגלריה
קודי קופון
קודי קופון
משלבת סטוריז של בישול לחיילים עם קודי קופון. עינב בובליל
(צילום מסך)
זה נשמע כמו מילים גבוהות להתלות בהן, במיוחד כשעל הפרק נמצאים קודי הקופון ולא סוגייה הרת גורל, ועדיין - מדובר בהתנעה של הכלכלה הישראלית, ואין אפשרות לכמת את זה במספרים. בנוסף, יש לציין שרוב המשפיעניות שמעלות קודי קופון בימים האחרונים, מקפידות לעשות את זה רק עם חברות ישראליות ואף מפצירות בעוקבות לקנות רק תוצרת מקומית.
"אחרי חודש וקצת שאנחנו בסיטואציה הזו, יש מפרסמים שמנסים לחשוב על פעילויות ברוח המלחמה, אבל שיתקיימו לפחות עוד חודשיים", אומרת סוכנת טאלנטים נוספת. "ההבנה היא שהמלחמה נשארת פה לזמן הקרוב והם בודקים באיזה תקציבים ניתן לקיים את זה, אם בכלל".
אותה סוכנת מסבירה שהחזרה לשגרה חייבת להיעשות ברגישות שיא. "ראיתי כבר שגרירות של מותגים שחזרו לטפטף קודי קופון. אני חושבת שאי אפשר לשפוט את זה, אנשים חייבים להתפרנס - אבל יחד עם זאת לגלות רגישות מול המשפחות שנפגעו".
סוכנת טאלנטים נוספת מבהירה שהקמפיינים התדמיתיים עוד לא חזרו, אלא בעיקר קמפיינים של מכר, ומה שחזר מותאם מאוד למצב.
7 צפייה בגלריה
קודי קופון
קודי קופון
מתאימים את התוכן למצב. מתוך הסטורי של דנית גרינברג
(צילום מסך)
מה זה אומר, עם מה למשל לא הגיוני לעלות עכשיו? "אני לא הייתי עולה עם קמפיינים של מותרות. למשל בשמים, עיצוב הבית - על אף שיש כאלה שזו הפרנסה שלהם כרגע. להוציא על בושם 500-600 שקל זה קצת לא מתקשר למצב שאנשים לא עובדים או הוצאו לחל"ת - אלא אם יבוא הלקוח וייתן הנחה משמעותית, או שמתוך המכירות יעבירו כסף לתושבי הדרום או לחיילים, כלומר, שתהיה תרומה מהצד שלהם".
בנוסף, היא מזכירה שחודש נובמבר הוא אחד החודשים הכי משמעותיים ליוצרי תוכן מבחינת הכנסות. למרות שלכולם ברור שהשנה זה אפילו לא יתקרב לסכומים הקודמים, כן יש צורך להרוויח משהו.
כמה יוצרי תוכן מפסיד בתקופה הזאת? "הגדולים ביותר מכניסים בחודש רגיל כ-250 אלף שקלים, ובתקופת המלחמה הנוכחית אולי עשרות בודדות. בנובמבר אפשר להכפיל את ההכנסות של חודש רגיל – כמובן שהשנה זה לא יקרה".
את דבריה, היא מסיימת בחצי התנצלות: "אנחנו מן הסתם נשרוד את זה, זה מובן לחלוטין ואין לנו תלונות, רק שהחיילים והחטופים יחזרו בשלום הביתה, זה הכי חשוב. אנחנו נרוויח פחות אבל ננצח במלחמה הזו".
7 צפייה בגלריה
קודי קופון
קודי קופון
מתוך האינסטגרם של אנה ארונוב
(צילום מסך)
וכאן אולי נמצאת הסיבה שפרט להר-לב אף אחד מהסוכנים לא רצה להתראיין בשמו המלא וגם המשפיענים אליהם פנינו העדיפו שלא להיות אלו שיספקו את הציטוט שבכותרת, ואחר כך יהפכו למטרה של חיצי הביקורת. העובדה שהם "ממשיכים בחייהם" ואפילו מרוויחים כסף - בעוד שמשפחות שלמות נהרסו. "זה יושב על רגשות אשם", אומר סוכן טאלנטים מוכר ומוסיף: "שהם אמנם לא מוצדקים כי הקהל צמא שהם יחזרו לעבודה".
אז הקהל רוצה שהם יחזרו, הם בטוח רוצים לחזור, מה עוצר בעדם? "אף אחד לא רוצה להיות הפנים של זה. אף אחד לא רוצה להיות השגריר של 'לחזור לשגרה'. כל משפיענית ומשפיען שחוזרים - לא עושים את זה בלב שלם, יש רגשות אשם, כי אנחנו לא בשגרה, אנחנו בלב האירוע".
הדברים שהסוכנים אומרים מתקשרים לדברים שאמרו לנו כמעט כל המשפיענים שהתראיינו ל"סלבס בחזית", כשנשאלו על הפרנסה שנפגעה בחודש האחרון. "אני לא מתעסקת בזה עכשיו", "זה לא מעניין אותי עכשיו", ועוד שלל ורסיות של המשפט הזה. המחשבה שהם צריכים לדבר על משכורת בזמן שיש משפחות שנהרסו, משאירה לכולם טעם רע בפה אבל אם לחזור לדברים של נפתלי בנט - "כל אחד שממשיך לעבוד או ללמוד בתחומו, תורם תרומה ממשית לחיזוק מדינת ישראל ולניצחון שלנו". או כפי שאמר אחד הסוכנים: "בסוף, אנחנו הולכים לסופר וקונים אוכל, הולכים לקניון וקונים בגדים, החיים נמשכים. זה בסדר שאנשים יחזרו לעבוד".
7 צפייה בגלריה
קודי קופון
קודי קופון
מתניעה את הכלכלה. ספיר אביסרור
(צילום מסך)