בחודש האחרון התמודד מערך ההסברה הישראלי עם אתגרים קשים שכמוהם כנראה לא ידעה המדינה עד כה, ובטח לא בשנים האחרונות. אחת הכוכבות שהזדרזה להירתם למאמץ ההסברתי היא השחקנית מורן אטיאס, שמקדישה את כל זמנה על מנת לתקשר ולהסביר את המצב בארץ ל-455 אלף עוקביה, רבים מהם מרחבי העולם.
היום (ג'), התארחה אטיאס באולפן ynet, וסיפרה על העבודה ותחושותיה בימים לא פשוטים אלה: "בשביעי באוקטובר גם אני התעוררתי כמובן לחדשות המזוויעות. ביום ראשון נכנסתי לרכב ונסעתי לכיוון הדרום, לבאר שבע. הגעתי לבית חולים סורוקה כי תיארתי לעצמי שהם יצטרכו ידיים עוזרות, וזה מקום שכבר התנדבתי בו בעבר, אבל הם לא היו זקוקים לעזרה. הרגשתי שלהישאר בדרום הארץ ולדווח לעולם את מה שאני רואה, מה שאני חווה בזמן אמת, הוא כלי מאוד מאוד חשוב.
"לא האמנתי שנכנס למסע כל כך ארוך, כי באותם ימים לא הבנו באמת את המלחמה. לאט לאט אתה מבין את החשיבות של להיות במקום הזה ובזמן הזה, ולדווח לעולם על מה שאנחנו רואים עכשיו. רואים גם את האפקטיביות של כתבי החדשות הבינלאומיים שהגיעו לזירה, ראו במו עיניהם ודיווחו את זה. אני חושבת שזו בעצם ההסברה הכי טובה שלנו. לכולם באמת כל כך קל לבקר את מדינת ישראל ואת המנהיגות שלה, אבל רובם אפילו לא היו בישראל ולא יודעים איפה פלסטין, אם היא קיימת בכלל על המפה. ולכן כשאנשים מגיעים לכאן ורואים את הזוועות ואת האסונות, וגם רואים את סרטי הזוועה שאי אפשר לראות בהם אנושיות, זה עושה עבודה חשובה מאוד".
כשאת מתראיינת או מייצרת דברים ברשת, איזה תגובות את מקבלת? משהו מפתיע אותך? "קודם כל אני לא מופתעת כי אני שומעת את הנרטיב הזה במשך שנים, אני גרה בחו"ל יותר מעשרים שנה, אז אני לא מופתעת שהם חוזרים עליו. אני מתעסקת בנו, אני מתמקדת בסיפור של משפחות החטופים, מראה לעולם את הלב המדמם של אימא שהילדים שלה נחטפו לעזה, הורים שבנותיהם נאנסו, את עריפת הראשים. מזה באמת אי אפשר להתעלם ולהגיד שיש פה איזה ארגון הומני. החמאס הראה לעולם מי הוא באמת, ואני כאן כדי לספר את הסיפור ולחזק את הנרטיב שלנו".
יש איזה גוף רשמי שעובד איתך על המסרים שאת מעבירה? "אני מקבלת מידע מדובר צה"ל וממשרדי ההסברה והתפוצות ששולחים לכל קבוצות ההסברה, ואני מתרגמת את זה לשפה שלי עבור העוקבים. לפעמים אני נשארת עד השעות הקטנות של הלילה ומתכתשת עם העוקבים הערבים שלי כדי להסביר להם שאין פה דרך להצדיק את זה בשום אופן, אין פה סיפור של כיבוש. יש פה סיפור של טרור אכזרי שפוגע בעולם החופשי, פוגע בערכים ההומניים של כולנו, ולזה אין תשובה. אין. כשאותם אנשים אומרים לי שהם מתעייפים ורוצים ללכת לישון, אז אני שולחת להם תמונות, שיילכו לישון עם התמונות ועם הזוועות האלה".
יש הרבה ישראלים מוכרים בעולם שיכולים לעשות הסברה בכמה שפות, כמוך וכמו נועה תשבי למשל. את לא חושבת שהיה צריך להיות איזה גורם שהיה לוקח אתכן מראש ועובד איתכן מטעמו? "אני לא מתעסקת במה שאין, אלא במה שיש לי. יש לי טלפון, חברים, קשרים עם אנשים שעבדתי איתם בעולם. נכון שתמיד אפשר להיות יותר טובים ומאורגנים, אבל לבזבז זמן על מה שאין לנו, פוגע ביכולת שלנו להביס אויב אחד שמשותף לכולנו. האם הייתה יכולה להיות מדיניות יותר טובה? תמיד יכול להיות יותר טוב. כרגע אני מתעסקת בכלים שיש לי בידיים. אני פונה לפעמים אישית לאנשים, תסריטאים שעבדתי איתם ויודעים להשתמש במילים כדי לשנות עולם, שעדיין מתלבטים איך לנסח התנגדות לחמאס. הם עדיין מתלבטים. אז ישבתי לבד וכתבתי מכתב. נכון שאולי הייתי שמחה שמישהו יעזור לי לנסח את זה, אבל מה זה משנה?"
את כוכבת גדולה באיטליה וגרת שם במשך שנים. מה הלך הרוח הציבורי שם? ראשת הממשלה הביעה תמיכה, אבל איך הציבור האיטלקי תופס את זה? "בסופו של דבר, מה שאותי באמת מעניין אלו המנהיגים. מה שמחזק מאוד למשל בארה"ב, זה שבכל המפה הפוליטית שלהם יש תמיכה בישראל. זה לא עניין של ימין או שמאל, כולם תומכים בישראל בהיבט הזה וזה מחלחל. אז אני מתרכזת באנשים שהם מקבלי החלטות, מנהיגי העולם, מנהיגי ערב. שגריר מצרים לדוגמה, שיחשוב על כך שהילדים שלו יכולים להיחטף ברגע זה לעזה על ידי חמאס. ראניה מנהיגת ירדן, שהיא פלסטינאית לשעבר שמנסה לטעון שאין עריפת ראשים - אם היא מתראיינת בתקשורת הבינלאומית, זה אומר שהיא מקבלת לחצים מבחוץ ומרגישה צורך להגן על התדמית שלהם. זאת אומרת שזה עובד, שהם שומעים ומקבלים לחץ על כך שהם לא הומניים והם באים להגן על עצמם, וזה מה שלנגד עיניי".
את עובדת ימים ולילות במשך חודש שלם, יש איזשהו ארגון שמשלם לך, או המדינה? מגיע לך להשתכר על זה. "אין מצב ביקום שאקח כסף על דבר כזה. זה השירות הלאומי שלי, השירות הצבאי שלי. השירות היהודי שלי. אם חייל הולך להקריב את חייו עבור ביטחון מדינת ישראל, זה המינימום שאני יכולה לעשות. אולי אני קצת מורעלת וקיצונית, אבל כרגע באמת אין לנו את הפריבילגיה הזאת לחשוב על עצמנו. אני רוצה לשמור על העם היהודי, שירגיש בנוח, לא רק בבית שלו אלא בכל מקום בעולם".