בימים האחרונים כולנו עדים לכוכבי הוליווד גדולים שמביעים אמפתיה ברשתות החברתיות לנעשה בישראל וגורפים מאות אלפי לייקים ותגובות על המעורבות שהם מפגינים במזרח התיכון. ואכן, זה מבורך שמפורסמים בסדר גודל שלהם מביעים עניין והזדהות עם המדינה שלנו, אבל לפעמים דווקא המשפיענים הקטנים יותר הם אלו שעושים את השינוי האמיתי.
כידוע (ולמי שעוד לא, הגיע הזמן להתעורר, אנחנו ב-2023), במלחמה על דעת הקהל עובדים שני הצדדים, ובזמן שלפלסטינים יש מערך הסברה מסודר ויעיל שמפמפם עד כמה ישראל היא מדינת אפרטהייד, אצלנו בצמרת עוד לא לגמרי הבינו שפייק ניוז זה הנשק החדש, וחושבים בתפיסה מיושנת, אופטימית ואפילו ילדותית ש"הטוב ינצח".
מי שהבינו שאין יעיל יותר ממראה עיניים הם יוצרי התוכן והמשפיענים הישראלים, שמאז יום שבת עובדים בלהפיץ את החדשות לכל העוקבים שלהם בארץ ובחו"ל. בתחילה זה היה רק בעברית עם תכנים שרלוונטיים אלינו בלבד, אבל בזמן שחלף מאז הם הבינו את המתודה, שיכללו אותה, והחלו ליצור תוכן שנועד לעיניים בינלאומיות. ככה זה כשדעת הקהל העולמית יכולה להתהפך בכל רגע נתון ומשרד ההסברה הישראלי הוציא סרט אחד בלבד.
"בשלושת הימים הראשונים הייתי בהלם כמו כל מדינת ישראל. פקד אותנו אסון שאי אפשר בכלל לתאר במילים. פחד, חרדה, כאב עצום. ואז התחלתי לעבוד", מספרת דנית גרינברג, שכבר "התגייסה" מטעם עצמה להסברה של ישראל בזמן מבצע "שומר חומות" ב-2021. "אנחנו בימים קריטיים מאוד, העולם נחשף לזוועות שקרו כאן ורובו בעדנו. אסור שזה ישתנה. כולם צריכים לדעת שחמאס הוא ארגון טרור קיצוני ולשם כך אני עובדת".
3 צפייה בגלריה
השקת ספר עינב בובליל
השקת ספר עינב בובליל
לא רק קודי קופון. דנית גרינברג ודניאל עמית
(צילום: אמיר מאירי)
גרינברג מוסיפה: "המטרה כרגע היא שיבינו שחמאס הוא דעאש אם לא נורא יותר. העולם מפחד מדעאש וצריך לזעזע אותו. ההאשטג שאנחנו רצים עליו עכשיו זה HAMAS IS ISIS וזה עובד, מדברים על זה בעולם. גם את הסרטונים הקשים אנחנו מפיצים אבל בדרכים אחרות".
וזה עובד? "זה עובד. דיווחנו על כמה פרופילים שמפיצים פייק ניוז על ישראל והם נסגרו, אבל בעיניי המטרה היא להפיץ את מה שקורה אצלנו בכל הכוח, ופחות להתעסק באנשים שלא מבינים כלום ויושבים בפנטהאוז שלהם בניו יורק. אנחנו כאן בתוך התופת וזה מה שצריך להראות".
המשפיענית רומי גיאור, שגם פועלת מטעם עצמה בהסברה מאז "שומר חומות", מבהירה: "איפה שישראל מפגרת מאחור, הארגונים הפרו פלסטינים נמצאים כבר שלושה צעדים קדימה. יש להם קמפיינים ממומנים ומדויקים להצגת ישראל כמדינת אפרטהייד רצחנית ומשומנת אל מול האוכלוסייה המוחלשת שאין לה בית כי 'גנבנו' ממנה את השטחים שלה".
גיאור אף הקימה מערך שלם של אנשים שנרתמו להפקת סרטונים מושקעים שיספרו את סיפוריהם האישיים של הקורבנות: "גייסנו עשרות מתנדבים, ביניהם קופירייטרים ותסריטאים בכל השפות, צלמים, עורכים עשרות שחקנים ומגישים אנונימיים שמספרים את הסיפורים של הנפגעים מהדרום, בתקווה למעורבות גבוהה והפצה בעולם".
ההאשטג HAMAS IS ISIS הוא השלאגר הגדול ביותר של המלחמה הנוכחית ומי שעומדת מאחוריו היא אלה קינן, ביום-יום בלוגרית טיולים עם 88 אלף עוקבים באינסטגרם ועוד 25 אלף בטוויטר, שנקראת Ella Travels. קינן היא ההוכחה המוחלטת לכך שגם מיקרו-משפיענים יכולים לשנות דעת קהל של מיליונים. בעשרות אם לא מאות ציוצים שהעלתה בששת הימים האחרונים, היא מפרטת באופן ברור ומסודר מה הפעולות שכל אחד מאיתנו יכול וצריך לעשות כדי לעורר חשיפה לתכנים מישראל.
"זה לא סתם רצון להביא לייקים לצד הישראלי", מבהירה קינן בטוויטר (X) שלה, "המטרה שלנו היא לקבע נרטיב לפיו חמאס זה Isis - דעאש, שזה סנטימנט מוכר ועכשווי שמפחיד מערביים. זה לא ארגון לוחמי חופש ואין לו שום תרומה ל-Free Palestine. אפשר לכתוב נאצים, אבל לצערי זו מילה שאיבדה משמעות מרוב שימוש. לכן בואו ניצמד כולנו כמו תוכים ל'חמאס שווה ISIS', חוטפי תינוקות וקשישות".
קינן ממשיכה ומסבירה מה כל אחד צריך לעשות בטוויטר הפרטי שלו, כיצד להאיץ את האלגוריתם כדי שייחשף לכמה שיותר אנשים ואפילו מפתיעה ואומרת שכדאי להשתמש בהאשטגים של תמיכה בפלסטין כדי להגיע לכמה שיותר אנשים, גם כאלו שיגיבו בשנאה, מה שבסופו של דבר יביא לכך שטוויטר תקדם את התכנים הישראלים עוד יותר.
ועדיין, איך מגיעים לכל אותם אנשים שאינם חשופים לתכנים האלו בטוויטר וכמה זה באמת אפקטיבי? נדיר אליהו הוא אחד המשפיענים הישראלים המוכרים, שמתהדר ב"צבא הקסקסות" של עוקבות נאמנות.
"אני לא עושה האשטגים, אני פשוט מעלה ואומר לעוקבות שלי 'תפציצו את זה. תפציצו, תעלו, תשתפו, תגיבו דגלי ישראל'", הוא אומר ומוסיף: "ואם אני רואה איזה עמוד שיש לו השפעה, שהוא מוכר, מותג איפור כזה או אחר שכתב, ולו הדבר הכי קטן – אני ישר מעלה לסטורי ואומר להן לדווח".
ויש תוצאות? "יש את העמוד הרשמי של Stand With Us, אתמול העליתי אותו לסטורי והיו לו 756 אלף עוקבים - אמרתי לכולם, 'עזבו הכול, תלכו לעקוב, תגידו להורים', ואז ראיתי שעוד משפיעניות עשו את זה והיום יש לו 891 אלף".
סרטונים רבים של יוצרי תוכן ישראלים גם מגיעים לידיים בינלאומיות שמשתפות אותם ברשתות. לבר רפאלי למשל יש מיליוני עוקבים מסביב לעולם וכל תוכן שהיא מעלה מהדהד ברמה בינלאומית, מורן אטיאס מתראיינת באיטלקית ומעלה תכנים לחברים שצברה במשך השנים בהוליווד ובאיטליה, רוסלנה רודינה מעלה סרטון ברוסית שצופים בו לא מעט עוקבים מרוסיה ואוקראינה ובין לבין, יוצרי תוכן קטנים יותר מצחצחים את האנגלית שלהם ומגיעים לכל העולם.
3 צפייה בגלריה
בר רפאלי
בר רפאלי
מהדהדת ברמה בינלאומית. בר רפאלי
(צילום: GettyImages)
דקל ורד כץ, עד יום שבת אוטוריטה מוכרת בתחום הטיפוח, שינתה ב-180 מעלות את התוכן שלה ומתמקדת כעת רק בהסברה ישראלית. "ביום שבת התעוררתי לצלילי אזעקות ב-6 וחצי בבוקר וכעבור זמן מאד קצר התחילו לזרום סרטונים של מחבלים מסתובבים ברחובות העוטף", היא נזכרת. "התמלאתי אימה, בחיים לא חששתי כמו שחששתי מהסרטונים שראיתי. המראות של הטנדר ובתוכו מחבלים חמושים לבושים בשחור שמחפשים קורבנות מהמדינה שלי הבעיתו אותי. לקח לי כמה דקות להתעשת ואז הבנתי שאני צריכה לפעול. החלטתי שאני עורכת סרטון מהסרטונים שהוזרמו לרשת ומעלה, בתקווה שהוא יפרוץ את גבולות האלגוריתם הישראלי לחו"ל. לשמחתי זה צלח והסרטון הגיע לחשיפה של מיליון ושמונה מאות אלף צפיות, טראפיק משוגע. והמסר התחיל לצאת".
ורד כץ מספרת שהחשיפה העולמית מביאה איתה כצפוי גם תגובות קשות, אך גם הן מעלות את האינגייג'מנט וחושפות את עשרות התכנים החדשים שלה לעוד ועוד אנשים. "העמוד שלי נחשף באחד מהעמודים הפרו-פלסטינים והופצצתי בדגלי פלסטין. הצפתי את זה בפני העוקבות שלי ונפתחה זירת לוחמה בתגובות אצלי בעמוד. הסרטון האחרון הגיע ליותר מ-6,000 תגובות. גם הופצצתי בתגובות בפרטי עם ברכות מרנינות בשפה הערבית, אלפים כאלו. באופן כללי אני יכולה לומר שזירת הלוחמה ברשת שהקמתי בתוך העמוד שלי מספקת נתונים מדהימים ואני גאה בזה מאוד, כי אם אין לי יכולת להתגייס למילואים אז כרגע הנשק שלי הוא הנכסים הדיגיטליים שלי, האינסטגרם והטיק טוק, ובהם אני אשתמש".
ואת מרגישה שזה מגיע רחוק? יוצר שינוי? "הנה דוגמה משעשעת, העליתי סרטון תגובה על הסטורי שג׳סטין ביבר פרסם, שאמר ש"הוא לא רוצה לבחור צדדים". זה ממש הרתיח אותי, כי בדרך כלל הוא תומך ישראל. כעבור כמה דקות הוא מחק את הסטורי והעלה במקומו עוד איזה שטות שתומכת בשני הצדדים, ואז החלטתי לצלם תגובה. פרסמתי אותה בערך 20 שעות לאחר הסטורי שלו וביקשתי מהעוקבות שלי לתייג אותו. כעבור כמה דקות הוא פרסם סטורי עם הכיתוב Praying for Israel, וזהו. זה נשאר אצלו בסטורי עד עכשיו, בלי שום אזכור לצד הפלסטיני. לג׳סטין יש עמוד עם 293 מיליון עוקבים, אז זה סופר משמעותי ואני שמחה שיש לי חלק בזה".
צריך להודות, עד לא מזמן הטייטל "משפיענים" היה בעיקר מושא ללעג ולגלגול עיניים, אבל הפעילות המבורכת והחשובה שלהם בימים האחרונים הוכיחה שהכוח שיש בידיהם רחב ומשמעותי הרבה יותר מלספק קודי קופון והמלצות ביוטי. הם נרתמים למערכה בשדה הקרב הווירטואלי באופן שלצערנו הבכירים במדינה לא עושים (ולא בטוח שאפילו יודעים כיצד), ועם עשרות ומאות אלפי עוקבים בלבד - מצליחים להגיע לקהל של מיליוני אנשים ברחבי העולם.
3 צפייה בגלריה
נדיר אליהו פודקאסט
נדיר אליהו פודקאסט
מפעיל את העוקבות שלו. נדיר אליהו
(צילום: אינסטגרם)