7 צפייה בגלריה
מתנגדים לאנטישמיות. מדונה, טום אליס, דיוויד בקהאם וקים קרדשיאן
מתנגדים לאנטישמיות. מדונה, טום אליס, דיוויד בקהאם וקים קרדשיאן
מתנגדים לאנטישמיות. מדונה, טום אליס, דיוויד בקהאם וקים קרדשיאן
(צילום: Gettyimages)
מבצע "שומר החומות" הסתיים בסוף השבוע בהפסקת אש והשפיע מן הסתם רבות על תושבי ישראל ורצועת עזה, אך תוך כדי האווירה הלחוצה והריצה למקלטים הופתענו לגלות שנראה שיש עוד כאלו שמרגישים שהם מעורבים באופן אישי במתרחש באזורנו – כוכבי הוליווד. הסלבס מעבר לים גיבשו לעצמם דעות מוצקות לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני והציפו את הרשתות החברתיות בפוסטים בהם הביעו את דעתם ובחרו צד – לרוב נגד ישראל.
יחד עם זאת, כעת כשהמערכה הסתיימה, לפחות לעת עתה – נראה שהכוכבים מצאו לעצמם נושא חשוב אחר לתמוך בו, וייתכן והפעם חלקם מכים על חטא – מכיוון שהנושא הוא מלחמה באנטישמיות. בשבוע שעבר נרשמו בארה"ב מספר מקרי אלימות שהוגדרו כפשעי שנאה נגד יהודים, ועל פי הסברה – התרחשו בעקבות הלחימה בארץ. בנוסף, כמה מדינות בעולם, ביניהן גרמניה ובריטניה, דיווחו שהמחאה נגד ישראל הובילה לשנאת יהודים ועלייה בתקריות האנטישמיות. בתגובה, בימים האחרונים סלבס רבים, יהודים ולא יהודים כאחד, שוב פנו לרשתות החברתיות, אך הפעם לקחו עמדה נגד האנטישמיות הגואה.
דברה מסינג היהודייה, כוכבת הסדרה "וויל וגרייס", הייתה בין הכוכבים הבודדים שתמכו בישראל בזמן המבצע, הסבירה את עמדת ישראל וכתוצאה כמובן חטפה לא מעט אש מהגולשים. זה לא הרתיע אותה וכעת היא ממשיכה בהסברה, הפעם לגבי האנטישמיות. מסינג שיתפה בחשבון האינסטגרם שלה פוסטים של הסופר הישראלי חן מזיג, שפרסם נתונים לגבי עליית מקרי השנאה נגד יהודים בארה"ב: "בשבוע החולף, מספר התקיפות נגד היהודים עלה ב-400 אחוז", נכתב באחד הפוסטים, ובאחר: "יהודים באמריקה זקוקים לתמיכתכם, כרגע, לא אחרי שיהיה ירי נוסף בבית כנסת. ויהיה אחד נוסף".
מזיג קרא לעוקביו לפרסם ריבוע כחול כאות לסולידריות: "פרסמו ריבוע כחול כדי להגיד שלא משנה מה קורה במזרח התיכון, אתם עומדים לצד היהודים נגד השנאה". מסינג כמובן מילאה את בקשתו וביקשה מאלו שעשו זאת להגיב לה בלב כחול. והיא לא הייתה היחידה – כוכבים יהודים נוספים הלכו בעקבותיה, ביניהם השחקן מייקל רפפורט, כוכבת "הפמליה" עמנואל שריקי וכוכבות הריאליטי "הישרדות" האמריקני, אלייזה אורלינס וקורין קפלן. דיוויד בקהאם בעל השורשים היהודיים פרסם תמונה בה הוא עונד שרשרת של מגן דוד, השחקנית והאיט גירל ההוליוודית ארין פוסטר, שהתגיירה למען בעלה סימון טיכמן היהודי, פרסמה את הריבוע וכתבה פוסט ארוך למען ישראל ונגד אנטישמיות. בין היתר כתבה: "אני לא סתם יהודייה, ביקשתי להיות כזו. אם מישהו ייכנס למסעדה וישאל איפה היהודים – אעמוד". גם הכוכבת ג'נה ג'יימסון התגיירה בעקבות נישואיה לישראלי בשם ליאור, וגם היא צייצה דברי תמיכה בישראל.
7 צפייה בגלריה
אהבנו את השרשרת! דיוויד בקהאם
אהבנו את השרשרת! דיוויד בקהאם
אהבנו את השרשרת! דיוויד בקהאם
(צילום: אינסטגרם)
השחקנית סלמה בלייר הגדילה לעשות ושיתפה את כריכת הספר של נועה תשבי , "ישראל: המדריך הפשוט למדינה הכי לא מובנת בעולם", לצידה כתבה: "יצירה חשובה ורלוונטית". מיים ביאליק, כוכבת "המפץ הגדול", כתבה: "אני חסרת מילים וכואבת בגלל ההתקפות האנטישמיות בעיר שלי, כמו גם הוונדליזם של עסקים יהודים הקרובים לביתי". הקומיקאית שרה סילברמן ביקשה מעוקביה להבין שיש הבדל בין מדינת ישראל ובין יהודי ארה"ב: "אנחנו לא ישראל ובטח שלא ממשלת ישראל", כתבה והוסיפה: "יהודים בגלות זקוקים לעמיתים". כמובן שדבריה לא עברו בשקט ועוררה את זעמם של תומכי ישראל. אחותה של סילברמן אגב, היא הרבה הרפורמית סוזן סילברמן אשר חיה בירושלים. שלא במפתיע, היא לא עשתה שיתוף לדבריה של אחותה.
לצד כל אלה, היו גם כוכבים לא יהודים שנקטו עמדה: מייגן מקיין, בתו של הסנאטור הרפובליקני המנוח ג'ון מקיין, לקחה את העניין ברצינות ופרסמה את תמונת דגל ישראל, לצידו כתבה פוסט ארוך שנפתח במילים: "אני תומכת בישראל ובתושביה, היום, מחר, תמיד. לא אתן שיתקיפו אותי, יסמנו אותי או יאיימו עליי, במיוחד לא סלבס חסרי ידע שאין להם מושג על מה הם מדברים". יחד איתו, פרסמה מקיין גם שרשרת סטוריז שכללו את הריבוע הכחול, הסבר לגבי מהי ציונות, ומם בו תייגה את תשבי וכתבה: "חבריכם היהודים יכולים לראות שאתם משתפים פוסטים בכל נושא חברתי, מלבד אלו שנוגעים לאנטישמיות".
עוד סלבס שהפכו את הסטוריז שלהם לכחולים היו טום אליס ("לוציפר"), היילי ביבר, סקוטר בראון, ג'רי אוקונל, קייל ריצ'רדס, האלופה האולימפית סימון ביילס וג'ניפר גארנר, שפרסמה ריבוע עם לב בתוכו. גם קים קרדשיאן התגייסה למטרה, למרות שעשתה זאת בדרכה שלה ובמקום ריבוע כחול, פרסמה עיגול. יאללה, לקחנו. הזמרת החביבה עלינו, מדונה, הפגינה גם היא חשיבה מחוץ לקופסה, ופרסמה תמונות של עצמה בהן היא לובשת חולצה כחולה ומחזיקה גיטרה כחולה. לתמונות היא הוסיפה את המילה: "כחול".
7 צפייה בגלריה
טרו בלו. מדונה
טרו בלו. מדונה
טרו בלו. מדונה
(צילום: אינסטגרם)
בין התומכים נמצאת גם ריס וויתרספון אשר כתבה: "קשה לי לראות את העלייה האחרונה במקרים של פשעי שנאה נגד יהודים בארה"ב. בזמן שאנחנו מבקשים שלום בין ישראל ופלסטין, עלינו לעצור את זה כאן". ג'יימס ואן דר ביק, אשר הכיר את אשתו בישראל והתחתן עמה בארץ כשנה לאחר מכן, הקדיש לנושא פוסט ארוך מאוד בו סיפר על הביקור בארץ בו הרגיש את אהבת היהודים והערבים כאחד. הוא חתם אותו במילים: "לא אעמיד פנים שאני מבין את התסבוכת אשר גורמת לקונפליקט, אבל יש הרבה אנושיות בשני הצדדים, וכל 'פתרון' שכושל בלהבין זאת, הוא לא פתרון".
ובינתיים, נראה ששלוש מהכוכבות אשר הובילו את המחאה נגד ישראל בשבועות האחרונים, דואה ליפה, בלה חדיד וג'יג'י חדיד, מתחילות לקבל ריקושטים על כך. השלוש הופתעו לגלות מודעה שהתפרשה על גבי עמוד שלם בעיתון "ניו יורק טיימס" והאשימה אותן באנטישמיות בגלל תמיכתן בפלסטינים. במודעה, אשר מאחוריה עומד ארגון World Of Values בהנהלתו של הרב האמריקאי שמואל בוטח, מתנוססות תמונות של הכוכבות וכך נכתב בה: "בזמן שישראל נמצאת תחת מתקפה של אלפי טילי טרור, דוגמניות העל בלה וג'יג'י חדיד וזמרת הפופ דואה ליפה הקימו שילוש לא קדוש שמטרתו להשמיץ את היהודים ולטעון שהם אינם זכאים להגן על עצמם. בדבריהן למאה מיליון העוקבים שלהן ברשתות החברתית, הן גידפו את המדינה היהודית עם השנאה הנוטפת שלהן".
7 צפייה בגלריה
"שילוש לא קדוש". דואה ליפה
"שילוש לא קדוש". דואה ליפה
"שילוש לא קדוש". דואה ליפה
(צילום: via REUTERS)
אמש (שבת) הגיבה דואה ליפה על הדברים וצייצה: "הארגון חסר הבושה משתמש בשמי כדי לקדם את הקמפיין המכוער שלהם, בעזרת ייצוג שגוי ומוטעה של מי שאני ושל העמדות שבהן אני תומכת. אני עומדת לצד על האנשים המדוכאים ומתנגדת לכל סוג של גזענות". עוד היא אמרה: "זה המחיר שמשלמים על הגנת זכויות הפלסטינים נגד הממשלה הישראלית, שגם הארגונים 'משמר זכויות האדם' ו'בצלם' האשימו אותה ברדיפה ובאפליה".
חדיד מצידה, הותקפה גם מגזרה נוספת: חשבון הטוויטר הרשמי של ישראל, שסימן את הכוכבת וצייץ באנגלית: "כשכוכבים כמו בלה חדיד תומכים בהשלכת יהודים לים, הם תומכים בחיסולה של המדינה היהודית... תתביישי לך".
עם זאת, יש לציין שחדיד הבהירה שהטענות שלה הן נגד הממשלה הישראלית ולא נגד היהודים. הדוגמנית המצליחה הייתה מאוד קולנית בכל הנוגע לדעותיה האנטי ישראליות, ועוררה הדים לאחר שפרסמה תמונות שלה מהפגנה פרו פלסטינית שנערכה בשבוע שעבר, בה חבשה לראשה כאפייה והחזיקה בידה את דגל פלסטין. לכן התפלאו עוקביה לגלות סטורי עם מסר מפויס יותר שפרסמה לאחר מכן, בו כתבה: "שלום, דו קיום, שוויון", לצד אימוג'ים של דגלי ישראל ופלסטין.
7 צפייה בגלריה
פעילה בהפגנות. בלה חדיד
פעילה בהפגנות. בלה חדיד
פעילה בהפגנות. בלה חדיד
(צילום: אינסטגרם)
7 צפייה בגלריה
מפגינה להוטה
מפגינה להוטה
מפגינה להוטה
(צילום: אינסטגרם)
חדיד לא הניחה לסטורי המדובר להישאר לאורך כל היממה, היא מחקה אותו לפני שתמו 24 השעות המוקצבות לכל סטורי, אבל המסר בכל זאת עבר ועורר ספקולציות מצד הגולשים. אלו טענו שחדיד מתחילה להבין שייתכן ובכירי תעשיית האופנה לא יראו בעין יפה את פעולותיה וכי החברות אותן היא מייצגת יחליטו להתרחק ממנה ומהתדמית אותה היא מייצגת. אחת מהחברות האלו היא מותג האופנה דיור, אשר בשבועות האחרונים חשבונותיו החברתיים הוצפו בתגובות מצד גולשים אשר קראו לו לבטל את החוזה בשווי מיליוני הדולרים שיש לו עם הפרזנטורית חדיד.
יש לציין שעד כה לא נראה שכוכבי הוליווד שיצאו נגד מדיניות ישראל ממהרים לצאת גם נגד האנטישמיות ברחבי מדינתם. סביר להניח שכפי שסילברמן כתבה בפוסט שלה – רבים מהם מזהים את היהדות ואת מדינת ישראל כמקשה אחת, וחוששים להביע כל עמדה אשר עלולה להתפרש כתמיכה בישראל, גם אם מהותה קשורה לזכויות אדם – אלו של היהודים – ולא לזו של מדינת ישראל.
7 צפייה בגלריה
עכשיו היא שומרת על שתיקה. נטלי פורטמן
עכשיו היא שומרת על שתיקה. נטלי פורטמן
עכשיו היא שומרת על שתיקה. נטלי פורטמן
(Getty Images)