5 צפייה בגלריה
בריטני ספירס
בריטני ספירס
בריטני ספירס
(צילום: GettyImages)
בריטני ספירס פרצה לחיינו בשנות ה-90 המאוחרות ובן לילה הפכה לנסיכת הפופ של עולם המוזיקה. הפריצה שלה הייתה מהירה - אך כך גם ההתרסקות. בשנים האחרונות ירדה הזמרת למחתרת ונעלמה מהעין הציבורית – לפחות בכל הקשור לקריירה המוזיקלית. בשנתיים האחרונות, התבררה הסיבה לכך: אביה, ג'יימי ספירס, שלט בחייה ללא עוררין והיא עשתה כל שביכולתה כדי להשתחרר מאחיזתו. זה הסיפור המלא על הדרך של בריטני לחופש כלכלי ונפשי.
באפריל 2019 התאשפזה בריטני ספירס במוסד לבריאות הנפש. תחילה תירצה הזמרת את האשפוז בכך שאביה חש ברע, ושהדבר השפיע מאוד על מצבה הנפשי. הדיווחים בארה"ב היו שספירס אשפזה את עצמה מרצונה למשך 30 יום - אך המעריצים טענו אחרת והם קיבלו תמיכה לכך ממקור בלתי צפוי: לין ספירס, אמה של הזמרת, החלה לפזר רמזים ברשתות החברתיות על כך שבתה אושפזה בכפייה והמעריצים הקימו ההאשטאג חדש - Free Britney ,הקורא לשחרורה של הזמרת.
"תחזירו לבריטני ספירס את החופש שלה, את הקול שלה, את החיים שלה", כתב מעריץ מושבע של הזמרת שזכה ללייק מאמה של ספירס, והוא ממש לא היה היחיד. ג'ורדי פאואל, מי שהקים את העמוד וההאשטאג "לשחרר את בריטני", הגיב על תמונה שהעלתה אמה של הזמרת, וכתב: "אני מאוד מקווה שאת תומכת בניסיונות של בריטני לשים סוף לסיפור הזה ושאת דואגת לכך שבעלך לשעבר לא ישאיר אותה במוסד בניגוד לרצונה". לין מצידה השיבה לו בלייק לתגובה.
5 צפייה בגלריה
נלחמים על החופש של בריטני
נלחמים על החופש של בריטני
נלחמים על החופש של בריטני
(צילום: AP)
בחודש יוני האחרון ואחרי למעלה מעשור בו לא חשפה את הנעשה בחייה, בריטני שברה את שתיקתה והעידה לראשונה בקרב המשפטי נגד אביה , ג'יימי ספירס, שהיה האפוטרופוס החוקי שלה ב-13 השנים האחרונות ובכך הייתה לו שליטה מלאה על חייה - החל מהכסף שלה, דרך הבריאות ועד החופש שלה. בעדות של ספירס, שנמשכה קרוב ל-20 דקות ודלפה לרשת, ניתן היה לשמוע את הזמרת מתחננת בדמעות להחזיר לעצמה את השליטה על חייה.
"שיקרתי ואמרתי לעולם שאני מאושרת ובסדר. אני בטראומה, אני לא מאושרת, אני לא יכולה לישון ואני מדוכאת. אני בוכה כל יום", אמרה ספירס, וסיפרה כיצד נכפו עליה הליכים רפואיים וכיצד אולצה לצאת להופיע בניגוד לרצונה. "עבדתי שבעה ימים בשבוע, לא היה לי כרטיס אשראי, מזומן או דרכון".
הזמרת הקריאה מתוך מכתב שהכינה מראש ואמרה שהחלום הגדול ביותר שלה הוא שכל הסיוט הזה יסתיים. לטענתה, בשנת 2018 אולצה לצאת למסע הופעות תחת איום בתביעה של צוות ההנהלה במידה ותסרב. היא הוסיפה כי הכריחו אותה לנטול את התרופה הפסיכיאטרית "ליתיום" - המשמשת בין היתר לטיפול בהפרעה דו קוטבית. "זה סם חזק. אתה יכול להיפגע נפשית אם אתה נשאר על זה ליותר מחמישה חודשים. הרגשתי שאני שיכורה, אפילו לא יכולתי לנהל שיחה עם אמי או אבי. הם הקיפו אותי בשש אחיות שונות... אף אחד מהמשפחה שלי לא עשה דבר, ואבא שלי היה צריך לאשר כל דבר שרציתי". במהלך העדות הכריזה הזמרת כי בכוונתה לתבוע את משפחתה על הדרך בה נהגו בה.
"אני מאמינה שהאפוטרופסות הזו מתעללת, אני מרגישה שאני לא יכולה לחיות חיים שלמים", המשיכה ספירס, והוסיפה כי היא רוצה להתחתן עם בן זוגה הנוכחי, סם אסגרי, ולהביא איתו תינוק נוסף, אח לשון ולג'יידן. "נאמר לי שאני לא יכולה להתחתן או לעשות תינוק. יש לי התקן תוך רחמי אבל הצוות - לכאורה הזה - לא מאפשר לי ללכת לרופא כדי להסיר אותו, בגלל שהם לא רוצים שיהיו לי עוד ילדים. האפוטרופסות הזו יותר מזיקה לי ממועילה. מגיע לי שיהיו לי חיים". עדותה של ספירס לא הותירה עין אחת יבשה ומעריציה עמדו מחוץ לבית המשפט עם שלטים וחולצות עם הכיתוב "לשחרר את בריטני".
5 צפייה בגלריה
עם אביה, ג'יימי ספירס
עם אביה, ג'יימי ספירס
עם אביה, ג'יימי ספירס
(צילום: אינסטגרם)
כמה שבועות לאחר שהעידה, בית המשפט דחה את תביעתה וקבע כי אביה ימשיך לשמש כאפוטרופוס החוקי של בריטני ולמעשה ימשיך לשלוט בקריירה המקצועית שלה, בהונה - שמוערך ב-60 מיליון דולר ובחייה האישיים.
למרות גזרת בית המשפט בריטני לא ויתרה והמשיכה להילחם עבור החופש שלה. בחודש אוגוסט האחרון ג'יימי ספירס הודיע כי הוא "פורש מהאפוטרופסות" על בתו. "אין למעשה שום עילה להשעייתו או סילוקו של מר ספירס כאפוטרופוס של בתו, וספק רב אם שינוי באפוטרופסות בעת זו ייטיב עם גברת ספירס... ואף על פי כן, למרות שמר ספירס מהווה מטרה למתקפות לא מוצדקות, הוא איננו מאמין כי מאבק ציבורי עם בתו באשר לשירותו כאפוטרופוס יועיל לה. וכך, על אף שהוא מתמודד עם הבקשה הלא מוצדקת לסילוקו, מר ספירס מתכנן לעבוד עם בית המשפט ועם פרקליטה החדש של בתו על מנת להתכונן למעבר לאפוטרופוס חדש", כך מסר פרקליטו.
בחודש ספטמבר האחרון ואחרי מאבק משפטי ממושך, ג'יימי ספירס הורחק מהאפוטרופסות על בתו ."אני מאמינה שההשעיה היא לטובת האישה שתחת אפוטרופסות...המצב הנוכחי לא יכול להימשך", קבעה השופטת ברנדה פני ובכך השעתה את את האב מתפקידו כאפוטרופוס על נכסיה וכספיה של בריטני וקבעה דיון נוסף לחודש נובמבר.
5 צפייה בגלריה
איבד את השליטה על חייה וכספה של בריטני. ג'יימי ספירס
איבד את השליטה על חייה וכספה של בריטני. ג'יימי ספירס
איבד את השליטה על חייה וכספה של בריטני. ג'יימי ספירס
(צילום: AP)
חופשיה: בחודש נובמבר האחרון, 13 שנה לאחר שהוחלט על מינויו של אביה לאפוטרופוס החוקי של הזמרת, השופטת ברנדה פני הכריעה כי האפוטרופסות תגיע לקיצה וספירס תצא לעצמאות ללא פיקוח, וש"אין בה צורך יותר". עורך הדין של ספירס, מת'יו רוזנגרט, מסר כי האפוטרופסות הגיעה למיצוי ללא צורך בהערכה פסיכולוגית של מרשתו ובאישור ג'ודי מונטגומרי ולורי אן רייט שמונו כאחראיות על ענייניה האישיים של הזמרת. "התחלנו בתהליך מסודר להעברת הכוח", אמר רוזנגרט והבטיח לשופטת שלבריטני תהיה רשת ביטחון להמשך הדרך.
בריטני עצמה לא נכחה במשפט אך לאחר שהתבשרה על הפסיקה הקדישה את התגובה הראשונית שלה לכל המעריצים הנאמנים שלה שתמכו בקמפיין לשחרורה, וכתבה: "אלוהים, אני אוהבת את המעריצים כל כך שזה מטורף. אני חושבת שאני עומדת לבכות בהמשך היום. זה היום הכי טוב אי פעם. הללו את האל. אני יכולה לקבל אמן?". ספירס הוסיפה לפוסט את ההאשטאג החדש - #FreedBritney ("בריטני שוחררה").
"היסטוריה נעשתה היום, בריטני חופשיה", כתב סם אסגרי, הארוס של הזמרת ,ואליו הצטרפו כוכבים נוספים רבים. "היום הזה היה צריך להגיע מזמן. בריטני ספירס סוף סוף חופשיה!!! את הנפש הכי חזקה, טובת לב ומעוררת השראה. הימים הטובים ביותר שלך עוד לפנייך", כתבה פריס הילטון, ומעצבת האופנה דונטלה ורסצ'ה הצטרפה לאיחולים: "חופש היא זכות בסיסית, לבי מחייך עבורך בריטני".
5 צפייה בגלריה
חופשיה!
חופשיה!
חופשיה!
(צילום: AP)