5 צפייה בגלריה
הוליווד בעד אוקראינה
הוליווד בעד אוקראינה
הוליווד בעד אוקראינה
(צילום: Gettyimage)
כמו כל העולם, גם הסלבס היו שקועים בימים האחרונים בחדשות הקשות מגזרת אוקראינה-רוסיה. מי כמונו בארץ יודעים, שהכוכבים מעבר לים בהחלט אוהבים להביע את דעתם על קונפליקטים מדיניים, גם אם הם לא בהכרח מבינים בהם יותר מדי – ע"ע בערך כל מבצע צבאי שנערך אצלנו בשנים האחרונות. אך בניגוד לאקשן המקומי שלנו שגרר מכוכבי הוליווד דעות חצויות, הרבה ביקורת אך גם לא מעט תמיכה – הפעם כולם תמימי דעים בנוגע לתמיכתם באוקראינה.
היו כאלו שמיעטו במילים, כמו המגיש אנדי כהן שהשתמש באפליקציית וורדל כדי ליצור את המילה Peace. השחקן אשטון קוצ'ר, בעלה של השחקנית ילידת אוקראינה מילה קוניס, גם לא הכביר במילים כשצייץ: "אני תומך באוקראינה". קוניס עצמה, נטולת רשתות חברתיות, לא הגיבה עד כה אך סיפרה בעבר שהיא ומשפחתה עזבו את המדינה כשהייתה בת שבע: "אוקראינה הייתה מאוד קומוניסטית, וההורים שלי רצו שלי ולאחי יהיה עתיד, אז הם עזבו הכל היו להם רק 250 דולר בכיס". השחקנית ורה פרמיגה, שמשפחתה מאוקראינה, שיתפה את דגל המדינה וכתבה לצידו משפטים מההמנון. לאחר מכן פרסמה גם לינקים לתרומות ותמיכה.
אחרים לעומת זאת, כתבו הרבה יותר - כמו אנג'לינה ג'ולי שסיפרה שהיא מתפללת לשלום תושבי אוקראינה והביעה את דאגתה לאלו שנאלצו להימלט מבתיהם: "כבר ראינו דיווחים על נפגעים ואנשים שברחו מבתיהם. מוקדם לדעת מה יקרה בהמשך, אבל אסור להקל בחשיבות הרגע הזה, עבור אנשי אוקראינה ועבור החוקים הבינלאומיים". מאוחר יותר היא פרסמה קטע וידיאו שמתעד חלק מאותם פליטים, אשר הגיעו לגבול של מולדובה בניסיון למצוא מפלט: "יותר מ-50 אלף אנשים ברחו מאוקראינה בתוך 48 שעות", כתבה.
5 צפייה בגלריה
תומכת בפליטים. אנג'לינה ג'ולי
תומכת בפליטים. אנג'לינה ג'ולי
תומכת בפליטים. אנג'לינה ג'ולי
(צילום: GettyImages)
גם אשת התקשורת מייגן מקיין לא חסכה במילים. מקיין אשר מזוהה עם הצד הרפובליקני של המפה, העבירה ביקורת על אנשי מפלגתה שהביעו תמיכה דווקא ברוסיה: "אני נגעלת מהתמיכה הבזויה בפוטין שמגיעה מאנשים רבים מהמפלגה הרפובליקנית ומהתקשורת השמרנית. מי אתם לעזאזל ומה קרה לערכים שעליהם התבססה המפלגה שלנו?", כך כתבה בשבוע שעבר (אך העדיפה שלא לשמוע תשובות וסגרה את הפוסט לתגובות). בימים האחרונים היא המשיכה להביע את תמיכתה באוקראינה ואף השוותה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להיטלר ולבשאר אל-אסד: "פוטין הפציץ כרגע גני ילדים ובתי יתומים. לפוטין, כמו לאסד, אין בעיה לפגוע בילדים", כתבה אתמול.
מדונה הביעה גם היא את התנגדותה למעשיו של פוטין וכתבה: "הפלישה החמדנית וחסרת התכלית לאוקראינה חייבת להיפסק. בבקשה שלחו עזרה הומניטרית עבור מיליוני תושבי אוקראינה שחייהם מושפעים מהמשבר. פוטין הפר כל זכות אדם אפשרית, אין לו זכות לנסות למחוק את קיומה של אוקראינה. אנחנו תומכים בך הנשיא זלנסקי, אנחנו מתפללים למענך ולמען מדינתך". יחד עם הדברים, פרסמה הזמרת קליפ שעשה אחד ממעריציה לשירה Sorry, שמוצגות בו תמונות מלחמה. הנשיא זלנסקי כל כך התרגש כנראה מהמחווה - וכאות תודה החל לעקוב אחרי מדונה באינסטגרם.
מיילי סיירוס סיפרה שהיא שבורת לב מהאירועים ונזכרה שצילמה בקייב את אחד הקליפים שלה: "לנצח אהיה אסירת תודה לתושבים המקומיים שקיבלו אותי בזרועות פתוחות... אני תומכת בכל אלו שבאוקראינה אשר נפגעו מההתקפות ועומדת לצד הקהילה העולמית שקוראת להפסיק את האלימות מיד", צייצה.
מארק רופאלו היה בין הבודדים לציין שגם ברוסיה יש לא מעט אנשים שמתנגדים למלחמה וכתב: "שולח את אהבתי ותפילותיי לכל אותם אנשים חפים מפשע באוקראינה, ברוסיה ובאירופה שנקלעו למצב העצוב והמחריד הזה, של אלימות וחורבן. במיוחד לאותם אנשים צעירים. לא עשיתם שום דבר רע על מנת לקבל את האירועים המעוותים והנוראיים האלה". לאחר מכן הוא גם שיתף תמונות של אזרחים רוסים אשר התכנסו על מנת להפגין נגד המלחמה".
ארנולד שוורצנגר סיפר שכלי התקשורת ביקשו ממנו להתראיין ולדבר על הנושא, אך הוא סירב: "אני מאמין שהחדשות צריכות להמשיך ולהתמקד במה שקורה באמת, בטרגדיה שוברת הלב הזאת. יש לי חברים ומעריצים מאוקראינה, וחברים ומעריצים מרוסיה. עד כמה שאני יודע, אף אחד מהם לא מעוניין בכל זה".
5 צפייה בגלריה
חברים ומעריצים בשני הצדדים. ארנולד שוורצנגר
חברים ומעריצים בשני הצדדים. ארנולד שוורצנגר
חברים ומעריצים בשני הצדדים. ארנולד שוורצנגר
(צילום: GettyImages)
הסופר סטיבן קינג כתב: "בתור ילדים בגן המשחקים, רובנו למדנו לא לעמוד בצד בזמן שילד גדול מרביץ לילד קטן. אולי תקבלו קצת מכות בזמן שתמנעו מהילד הגדול להמשיך, אבל זה הדבר הנכון לעשות".
גם ג'ארד לטו, קארדי בי ואריאנה גרנדה היו בין אלו שקראו לנשיא פוטין לחדול ממעשיו, וכמה מחברי בית המלוכה הבריטי הביעו גם הם את תמיכתם באוקראינה: הנסיך וויליאם וקייט מידלטון כתבו: "באוקטובר 2020 הייתה לנו הזכות לפגוש את הנשיא זלנסקי ואת הגברת הראשונה, ושמענו מהם על התקווה והאופטימיות שלהם למען העתיד של אוקראינה. כעת אנחנו עומדים לצד הנשיא וכל תושבי אוקראינה בזמן שהם נלחמים בגבורה למען העתיד הזה".
הנסיך הארי ומייגן מרקל הביעו אף הם את תמיכתם וכתבו: "תומכים בתושבי אוקראינה נגד הפרת החוקים ההומניטריים הבינלאומיים, ומעודדים את מנהיגי העולם להביע את תמיכתם גם הם". המלכה אליזבת, אם שאלתם את עצמכם, לא הגיבה בינתיים וכנראה שגם לא תגיב: בית המלוכה נמנע מלקחת צד במחלוקות פוליטיות. לכן העובדה שוויליאם וקייט מצאו לנכון להביע עמדה, אינה מובנת מאליה. הארי ומייגן לעומת זאת וכפי שכבר למדנו פעם אחר פעם - נוהגים להגיב על כל דבר.
5 צפייה בגלריה
קייט מידלטון הפתיעה והביעה תמיכה. המלכה אליזבת שומרת על שתיקה
קייט מידלטון הפתיעה והביעה תמיכה. המלכה אליזבת שומרת על שתיקה
קייט מידלטון הפתיעה והביעה תמיכה. המלכה אליזבת שומרת על שתיקה
(צילום: Gettyimage)
עם כל הכבוד למצייצים למיניהם, יש כאלו שגם עושים: שון פן למשל, שלא בזבז זמן מיותר וקפץ בהזדמנות הראשונה על מטוס לאוקראינה, שם הוא נמצא ברגעים אלו על מנת לתעד את המלחמה מבפנים עבור סרט דוקומנטרי שעליו הוא עובד בחודשים האחרונים. ממשלת אוקראינה קיבלה אותו בברכה והודיעה: "הבמאי הגיע לקייב במיוחד על מנת לתעד את האירועים המתרחשים כעת באוקראינה וכדי לספר לעולם את האמת על הפלישה של רוסיה למדינתנו. שון פן הוא אחד מאלו שתומכים באוקראינה מתוך אוקראינה, והמדינה שלנו אסירת תודה לו על האומץ והכנות שלו".
פן ידוע כאחד שלא מהסס לקחת חלק מקרוב באירועים סוערים של מדינות אחרות: בשנת 2011 הוא השתתף בהפגנת הענק שהתקיימה במצרים, אז הגיעו 15 אלף תושבים לכיכר תחריר וקראו להחליף את השלטון.
5 צפייה בגלריה
ממצרים 2011, לאוקראינה 2022. שון פן
ממצרים 2011, לאוקראינה 2022. שון פן
ממצרים 2011, לאוקראינה 2022. שון פן
(צילום: AP)
והיו כאלו שניסו להביע תמיכה בדרכם, אבל לא ממש הצליח להם, מסיבות כאלו ואחרות. השחקן ג'ון סינה למשל ראה הזדמנות והחליט לנצל אותה כדי לקדם את סדרת הטלוויזיה שלו "פיסמייקר": "אם הייתי יכול איכשהו לזמן כוחות של #פיסמייקר אמיתי, כעת הייתה הזדמנות טובה לעשות זאת", צייץ, וכצפוי קיבל לא מעט נזיפות על השימוש הציני במצב לטובת ניסיון להעלות את הרייטינג.
המגישה ג'וי בהר, שמנחה את תוכנית האירוח האמריקנית The View, השאירה את חברותיה לפאנל ואת הצופים בבית המומים במקצת, כשבמהלך דיון על המתרחש, היא הביעה בעיקר דאגה לגורל הטיול לאיטליה שהיא מתכננת כבר תקופה ארוכה: "אני חוששת לגבי מה שיקרה באירופה המערבית", אמרה. עד כאן נשמע בסדר, ולו רק הפסיקה כאן. "אתם יודעים, את מתכננת טיול – את רוצה לנסוע אליו. רציתי לטוס לאיטליה במשך ארבע שנים. לא הצלחתי לעשות זאת בגלל המגפה, ועכשיו זה". כצפוי, הקטע הפך לוויראלי וזכה עד כה ליותר מ-3 מיליון צפיות ותגובות כמו: "האם פוטין עצר לחשוב איך הפלישה שלו תשפיע על הטיול של ג'וי בהר לאיטליה?", שצייצה העיתונאית קרול מרקוביץ'.
והגדילה לעשות, אולי יותר מכולם, השחקנית אנ'לין מק'קורד, כוכבת הסדרה "90210", שחיברה פואמה מרגשת בת 2 דקות ו-20 שניות, שאותה הקדישה לפוטין: "הנשיא ולדימיר פוטין היקר. אני כל כך מצטערת שלא הייתי אמא שלך. אם הייתי אמך, היית כל כך נאהב, מוחזק בזרועות מלאות באושר ואור. לא היינו מגיעים למצב הזה, העולם קורס לנגד עינינו, חורבן מוחלט של אומה שחיה בשלווה תחת שמי הלילה", כך פתחה את שירה.
בהמשך היא אומרת לנשיא: "לו הייתי אמך, העולם היה חם. כל כך הרבה צחוק ואושר, ללא אף פגע... איני מצליחה לדמיין את הכאב שראית, שהשאיר את חותמו וגזל את נשמתו של הילד הקטן, וגרם לך להאמין שאתה חי בעולם אכזר ולא הוגן. האם זו הסיבה שבגללה החלטת לא לתת לאף אחד להתקרב אליך?".
מק'קורד ממשיכה ומפנטזת: "במקום לאמא רוסיה, היית מתקשר אליי, והייתי מרגיעה אותך עם האהבה שרק אמא יכולה לתת, ורק אמא יכולה לקחת. מה שלא יהיה סיפורך, אדוני הנשיא פוטין, איני מסוגלת לדמיין איך ליבך מרגיש, אבל אני יודעת שלו הייתי אמך, זו הייתה התחלה לקראת היכולת שלך להיות אדם בעל אור כל כך חזק שהיית יכול להיות, אם מחשבותיך היו משוחררות מהאלימות שראית כשהיית רק בן שנתיים או שלוש".
לסיכום היא אומרת לנשיא: "אני לא מאמינה שנולדתי מאוחר מדי ובמקום אחר, בזמן שהייתי רוצה כל כך לראות אותך משחק בכל מקום שאליו תלך". אנחנו התרגשנו, ואנחנו מאמינים שגם הנשיא פוטין, היכן שלא יהיה – הזיל דמעה וחשב על מציאות טובה יותר.
הסרטון זכה לעשרות אלפי תגובות, לייקים ושיתופים, אך לרוע המזל מק'קורד לא זכתה להערכה שקיוותה לה, שכן רבות מהתגובות לא היו אוהדות במיוחד ונטו דווקא לכיוון המלגלג. רבים אף השוו את יצירתה של מק'קורד לסרטון שעשתה גל גדות עם פרוץ הקורונה, שבו גייסה את חבריה מהוליווד לשיר עמה את השיר Imagine, ובמקום לרגש – זכתה למטרי בוז וביקורת.