בשנה שעברה חגגה תוכנית הריאליטי "הטופ מודל הבאה" עשרים שנה מאז שעלתה לאוויר עם ההבטחה של טיירה בנקס, מנחת ויוצרת התוכנית, למצוא דוגמניות מצליחות שיצעדו בעקבותיה.
האם המטרה הושגה? ובכן, מהתוכנית אכן יצאו כמה הצלחות מרשימות, אבל באופן טבעי הרוב הגדול של המתמודדות שעברו בה במהלך 24 עונותיה, נאלצו להבין שבמקרה שלהן, כנראה שחלומות לא מתגשמים.
יחד עם זאת, הן בהחלט יצרו לעצמן זיכרונות - למרות שלא בטוח עד כמה זו נחמה כי בהחלט ייתכן שרובן היו מעדיפות לשכוח את מה שחוו במהלך הצילומים.
8 צפייה בגלריה
מתוך "הטופ מודל הבאה"
מתוך "הטופ מודל הבאה"
מתוך "הטופ מודל הבאה"
(צילום: The CW)
למרות שהעונה האחרונה שודרה בשנת 2018, בשנים האחרונות דיברו על התוכנית לא מעט ברשתות החברתיות, אבל לאו דווקא באופן חיובי. במבט לאחור, הגולשים הבינו שבנקס והפקת התוכנית לא ממש התייחסו בכבוד למתמודדות ויותר מכך – השפילו אותן ורדו בהן.
האתגרים והאינטראקציות של הדוגמניות עם בנקס, שאולי נראו בזמנו משעשעים ומהנים, פתאום התגלו כמביכים במקרה הטוב וממש מרושעים במקרה הרע. לצד פריחת השיח השלילי סביב הסדרה, כמה מהתמודדות קיבלו אומץ לדבר ואישרו שלא רק על המסך זה נראה רע אלא גם מאחורי הקלעים, וסיפרו בין היתר על הטראומות, ההשפלות והיחס הרע שחוו במהלך הצילומים.
8 צפייה בגלריה
מתוך "הטופ מודל הבאה"
מתוך "הטופ מודל הבאה"
אתגר זכור לשמצה מתוך "הטופ מודל הבאה"
(צילום: The CW)
ועדיין, יש כאלו שאוהבות להיזכר. השבוע פרסמה שאנדי סאליבן (42), שהשתתפה בעונה השנייה של התוכנית, תמונה ששחזרה את אחת מתמונותיה המוצלחות שצולמה בקולוסיאום שבאיטליה, לרגל עשרים שנה לשידורה העונה שלה בשנת 2004.
סאליבן נחשבה לאחת הפייבוריטיות והגיעה למקום השלישי, אבל על כישורי הדוגמנות שלה העפיל מקרה מאוד צהבהב ולא נעים, שהתוכנית כמובן ניצלה לטובת הרייטינג. במהלך הצילומים באיטליה, סאליבן השתכרה במסיבה וקיימה יחסי מין עם דוגמן איטלקי שהצטלם לצידה באחד מימי הצילום. כדי להוסיף למבוכה והאי-נעימות, היא נאלצה להתקשר לבן זוגה שבארה"ב ולספר לו שבגדה בו – והכל לעיני המצלמות.
סאליבן סיפרה בריאיון לאתר Entertainment Weekly שהפקת התוכנית לא הגנה עליה כמו שצריך: "הייתי מאוד שיכורה, נפלתי כל הזמן. אם הייתי רואה מישהי במצבי עם בחור, הייתי אומרת 'אוקיי, את שיכורה מדי כדי לדעת מה קורה'. עשינו סקס לשתי שניות והתעלפתי. כשהתעוררתי, הבנתי מה קרה. זה לא היה בטוח ורציתי לוודא שהוא נקי. הם צילמו אותי מדברת איתו ושואלת אם יש לו מחלות ומתי הפעם האחרונה שהוא נבדק. במבט לאחור, זה כל כך מוזר. אלו החיים שלי, זה לא משהו מתוסרט".
סאליבן היא כמובן לא היחידה שנוצלה על ידי ההפקה עבור הדרמה. היה ברור די מהר שהמטרה העיקרית של התוכנית היא לא באמת לטפח דור חדש של דוגמניות, אלא בעיקר להביך ולענות את הנשים הצעירות על המסך בכל דרך אפשרית: החל מתסרוקות כואבות במיוחד וצילומים בקונספטים מוזרים שהתכתבו עם טראומות של חלק מהמתמודדות, ועד מבחני ידע שהקשר ביניהם לדוגמנות הוא מקרי בהחלט ואתגרי צעידה על מסלולים שלא היה סיכוי שיעברו אותם בשלום.
האם מסכת העינויים הזו הייתה שווה את ההצלחה שהגיעה אחר כך? סביר להניח שלא ממש. כאמור - רוב המתמודדות לא הגשימו את החלום להפוך לטופ מודלז, ומקסימום קיבלו תמונת שער במקומון של העיר שלהן. "גרמו לנו להאמין שהזוכה תתעשר בין לילה ותהיה דוגמנית מצליחה. אלו היו שקרים". סיכמה זאת היטב אדריאן קארי, זוכת העונה הראשונה של התוכנית.
ובכל זאת, זאת היו כמה מתמודדים שפרשו כנפיים אחרי התוכנית וזכו להצלחה.
העונה השלישית נחשבת למוצלחת במיוחד מהבחינה הזו: אווה מרסיל (40) שזכתה ויאיא דה קוסטה (41) שהגיעה למקום השני אומנם כבר לא מדגמנות אבל בנו לעצמן קריירה טלוויזיונית מכובדת.
אחרי שזכתה, מרסיל שיחקה בסרטי טלוויזיה, השתתפה בתוכניות ריאליטי כמו "עקרות הבית של אטלנטה" ומככבת בימים אלו בתפקיד הראשי בסדרה All the Queen's Men. היא גם אמא לשלושה: יש לה בת מהזוגיות עם הזמר קווין מק'קול ועוד שני בנים מבעלה לשעבר, עורך הדין מייקל סטרלינג, ממנו התגרשה בשנה שעברה אחרי חמש שנות נישואים.
דה קוסטה מצידה, נחשבת לאחת ההצלחות הגדולות של התוכנית ושיחקה בין היתר בסרטים "הילדים בסדר" בכיכובן של אנט בנינג וג'וליאן מור, ו"בלשים בע"מ" בכיכובם של ריאן גוסלינג וראסל קרואו. גם על המסך הקטן היא הופיעה הרבה, בסדרות כמו "כל ילדיי", "בטי המכוערת", "האוס" ו"שיקגו מד".
עונה 11 של התוכנית, ששודרה בשנת 2008, רשמה ציון דרך חשוב בזכות ייצוג טרנסג'נדרי ראשון. אייזיס קינג השתתפה בעונה העשירית כדוגמנית רקע באחד מימי הצילום ועונה לאחר מכן חזרה כמתמודדת. למרבה הצער, המתמודדות האחרות לא ממש קיבלו אותה בזרועות פתוחות, והיא נאלצה להתמודד עם הערות טרנספוביות, שההפקה לא עשתה יותר מדי כדי למנוע.
לפני כמה שנים, היא סיפרה בריאיון: "היה מכאיב לצפות בזה, אבל אם זה לא היה קורה – אולי לא היה בי הכוח לעשות את מה שאני עושה עד היום. נאלצתי לחוות את זה, אבל זה עזר לי לפתח את המודעות לנושא ברמה עולמית. הכל התחיל בכך שהאמנתי בעצמי והלכתי אחרי ליבי".
קינג לא ממש הצליחה בתחרות - היא הודחה חמישית וחזרה לעונת האולסטאר רק כדי להיות המודחת השלישית, אבל מאז הפכה לדוגמנית ושחקנית מצליחה וממשיכה להיות פעילה למען זכויות הטרנסג'נדרים.
גם וויני הארלו, שהשתתפה בעונה 21, הוכיחה שלא חייבים לזכות כדי לפתח קריירה מצליחה – היא הודחה כבר בפרק הרביעי, חזרה – והודחה שוב כמעט מיד לאחר מכן.
הארלו, שסובלת ממחלת עור בשם ויטיליגו (או בעברית: בהקת) שבה אזורים מסוימים של העור מאבדים את צבעם והופכים לבהירים, הפכה לדוגמנית מבוקשת ומצליחה במיוחד, והיא גם כנראה השם המוכר ביותר שיצא מהתוכנית. בהחלט אפשר לכנות אותה "טופ מודל", אז כנראה שטיירה בכל זאת מימשה את ההבטחה.
8 צפייה בגלריה
וויני הארלו באירוע של ויקטוריה'ס סיקרט, 2023
וויני הארלו באירוע של ויקטוריה'ס סיקרט, 2023
וויני הארלו באירוע של ויקטוריה'ס סיקרט
(צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
בשנים האחרונות של התוכנית, בניסיון לרענן את הפורמט, גם גברים התמודדו על הזכות להיות הטופ מודל הבא ואחד מהם, נייל דימרקו, ניצח בעונה 22.
הוא היה הגבר השני שזכה בתוכנית, ויצא גם הוא לקריירה מצליחה במיוחד של דוגמנות ומשחק. דימרקו הוא חירש ופעיל באגודות למען הגדלת המשאבים לחירשים ובעלי מוגבלויות, והפיק לנטפליקס סדרות העוסקות בחירשות. הוא לא רק דוגמן מצליח אלא רקדן מחונן, וזכה בעונה ה-22 של "רוקדים עם כוכבים". כנראה ש-22 זה מספר המזל שלו?
8 צפייה בגלריה
גם דוגמן, גם רקדן. נייל דימרקו
גם דוגמן, גם רקדן. נייל דימרקו
גם דוגמן, גם רקדן. נייל דימרקו
(צילום: GettyImages)
ולעומת ההצלחות, יש את אלו שזכורות לאו דווקא בגלל שהרשימו את טיירה, אלא דווקא בגלל מה שהיא עוללה להן.
טיפאני ריצ'רדסון מהעונה השלישית סבלה ממנה במיוחד: אחרי שהודחה ונפרדה בחיוכים משאר המתמודדות, בנקס הרגישה שריצ'רדסון לא עצובה מספיק לגבי העובדה שכרגע הודחה. לכן היא קראה לה לחזור - רק כדי לצרוח עליה ולנזוף בה במשך דקות ארוכות, במה שהפך לאחד הרגעים הכי לא נעימים וקשים לצפייה בתוכנית.
לפני כמה שנים, בנקס ניסתה להסביר שעשתה זאת מתוך אהבה, וכשנשאלה אם הייתה מתנהגת כך שוב, ענתה: "אין סיכוי. או שבעצם, כנראה אולי לא הייתי משדרת את זה". ריצ'רדסון מצידה נזכרה: "האם כעסתי עליה? רציתי להכות אותה! כל כך כעסתי עליה כשהיא אמרה לי לשתוק".
ריצ'רדסון השאירה מאז את עולם הדוגמנות מאחוריה וכיום היא עובדת עם אנשים בעלי מוגבלויות. הקטע בכיכובה הפך לוויראלי, וכנראה יחיה לנצח בתור גיף ומם עבור אנשים כועסים - למרות שלא בטוח שזו נחמה עבורה.
גם מתמודדת העונה החמישית קסנדרה ווייטהד זכורה במיוחד מכיוון ששמה גבול לדרישות המוגזמות של בנקס.
אחד הפרקים הקבועים והאהובים שחזרו מדי עונה היה זה של המייקאובר, שבו טיירה והצוות שלה הגו רעיונות לשינוי הלוק של המתמודדות. לפעמים זה הצליח, לפעמים רק חיבל בסיכוייהן אבל רובן קיבלו את ההחלטות של בנקס בהשלמה, ולא משנה כמה מגוחכות הן היו.
אבל וויטהד עשתה דבר שלא ייעשה: היא סירבה. בערך. בתחילה, כשבנקס דרשה ממנה לקצץ את שיערה הבלונדיני והארוך, היא הסכימה בחוסר רצון מופגן ועם הרבה דמעות. אך מאוחר יותר, כשבנקס החליטה שהיא לא מרוצה מהתספורת הקצוצה גם כך ודרשה ממנה לקצץ את שיערה אף יותר - ווייטהד, שבנתה על קריירה בתחרויות יופי, החליטה שיש גבול ופרשה מהתוכנית.
8 צפייה בגלריה
קסנדרה ווייטהד, מתוך "הטופ מודל הבאה"
קסנדרה ווייטהד, מתוך "הטופ מודל הבאה"
מחמיא לה? קסנדרה ווייטהד, מתוך "הטופ מודל הבאה"
(צילום מסך)
סביר להניח שהיא לא התחרטה במיוחד על ההחלטה: כדוגמנית היא לא ממש הצליחה, אבל הופיעה בסדרות טלוויזיה כמו "רוזוול, ניו מקסיקו", "סופרגירל" והחץ", וגולת הכותרת, לפחות מבחינה רומנטית: היא התחתנה עם השחקן סטיבן אמל בשנת 2012 ויש להם שני ילדים. לא רע.
בעונה של ווייטהד התמודדה מישהי נוספת שעשתה בלאגן: ליסה ד'אמטו, שהייתה כל כך חסרות עכבות – עד שבמהלך אחד מימי הצילומים לבשה חיתול ועשתה בו את צרכיה.
ד'מאטו אמנם לא הגיעה לגמר אבל הוחזרה לעונת האול סטאר, ושם זכתה! אבל רגע, תחת הזכייה הזו יש כוכבית וענן של שערורייה, מכיוון שבאותה עונה הייתה אמורה לזכות מישהי אחרת: אנג'לאה פרסטון.
אחרי שפרסטון כבר התבשרה על זכייתה מול המצלמות וצילומי העונה הסתיימו, הפקת התוכנית גילתה שהיא עבדה בעברה כנערת ליווי - והחליטה לשלול ממנה את הזכייה, בטענה שמדובר בהפרת החוזה שלה. או במילים אחרות, זה לא נראה טוב אם עובדת מין לשעבר תזכה בתחרות.
דמ'אטו, שהגיעה במקור למקום השני, נקראה לחזור לחדר השיפוט וצולם סיום חדש, כשהפעם היא הוכרזה בתור הזוכה. כששודר הפרק, התוכנית פתרה את הסוף המוזר בתירוץ לא ברור שטען שפרסטון לא עמדה בתנאים. כמובן שהמעריצים לא אהבו את העניין וכשהתבררה הסיבה האמיתית לפסילתה של פרסטון – יצאו להגנתה.
בהמשך פרסטון תבעה את בנקס ואת הפקת התוכנית, ואמרה: "עברתי טראומה כשעבדתי בסקס, וכדי להוסיף מלח לפצעים, הם הענישו אותי על כך לכל חיי. הייתי הרוסה". בסופו של דבר היא ביטלה את התביעה מכיוון שהבינה שאין לה את הכסף הדרוש כדי ללכת לבית משפט. "לפחות אנשים יודעים שאני הזוכה האמיתית", אמרה. כיום היא אמא לילד ועובדת כעיתונאית.
ד'מאטו מצידה אמנם ניצחה אבל גם עבורה החוויה לא הייתה טובה במיוחד, וסיפרה בראיונות על הדרך שבה ניצלו המפיקים את מערכת היחסים הבעייתית שלה עם אמה לטובת הרייטינג, על ההתנכרות של בנקס אליה לאחר שידור העונה והשוותה את החוויה שלה בתוכנית למאסר בכלא. כיום היא מוזיקאית ובדרנית, נשואה ואמא לשניים.
והיו גם פעמים שטיירה לא הייתה עקבית. את מתמודדת העונה השישית, דניאל אוונס, היא עודדה לאפשר לרופא שיניים לסגור את הרווח שהיה בין שיניה. "את חושבת שדוגמנית עם רווח בין השיניים יכולה להופיע על שערים?", שאלה אותה.
אוונס קיבלה את ההצעה של טיירה באופן חלקי, והסכימה לצמצם את הרווח אך לא לסגור אותו עד הסוף. זה הספיק כדי שבסוף העונה טיירה תכתיר אותה בתור הזוכה.
אוונס בת ה-37 עובדת כיום כמעצבת אופנה, וסיפרה לאחרונה: "הייתי בת 19 או 20 כשעמדתי מול טיירה והבנתי שאני יכולה לנצל את ההזדמנות או לשמור על הרווח ולחזור הביתה. לא הייתי מוכנה לתת למשהו פיזי לעצור אותי מלהפוך את חיי לטובים יותר. הייתה לי מטרה ולא הייתי נותנת לאף אחד לעמוד בדרכי. זו הייתה הבנה של מה חשוב לי בחיי, והשיניים לא היו אחד מהם".
אבל נריץ קדימה לעונה 15 – כשטיירה החליטה, אולי בעקבות הזכייה של אוונס, שדוגמנית דווקא כן יכולה להצליח עם רווח בשיניים: ודרשה מהמתמודדת צ'לסי הרסל, שגם לה היה רווח בין השיניים, לעשות משהו הזוי במיוחד - להגדיל את הרווח.
באופן מפתיע, צ'לסי זרמה עם הבקשה, ונתנה לרופא השיניים שטיירה שלחה אליה לגלח מילימטר מכל שן.
לפני כמה שנים הרסלי סיפרה בריאיון שהיא לא הוטרדה במיוחד מההצעה המוזרה של בנקס: "הרווח שלי היה אפילו גדול יותר כשהייתי צעירה, אז לא דאגתי לגבי זה. סמכתי על טיירה ואם היא חשבה שזה יעבוד ויעזור לקריירה שלי, אז הייתי בעד".
לקריירה שלה זה לא ממש עזר, היא אמנם הגיעה למקום השני בתחרות אבל לא עשתה הרבה בתחום לאחר מכן, והיום היא נשואה ואמא לשניים, עם רווח חמוד בשיניים.
ולצד אלו שהצליחו יותר ופחות כדוגמניות, יש את אלו שממש לא שפר עליהן מזלן.
מיריאנה פוהאר בת ה-19 שהשתתפה בעונה ה-21 של התוכנית בשנת 2014 והודחה בשלב מתקדם - נרצחה שנה לאחר מכן כשהייתה בביתו של בן זוגה, על ידי שני גברים שהגיעו לבית וירו בשניהם. חקירה משטרתית העלתה שהבית שימש כמאורת סמים, ונמצאו בו גם כלי נשק רבים.
8 צפייה בגלריה
מיריאנה פוהאר
מיריאנה פוהאר
מיריאנה פוהאר
(צילום: Rachel Murray\Getty Images)
ועם כל הכבוד לשגעונות של טיירה, נסיים במייקאובר הגרוע ביותר: רנה אלווי הייתה אחת המתמודדות הבולטות בעונה השמינית של התוכנית בשנת 2007, אבל התמונה המפורסמת ביותר שלה היא כנראה תמונת המעצר שלה, אליה נאלצה להצטלם שש שנים לאחר מכן.
בשנת 2013 היא נשלחה לכלא ל-12 שנים, אחרי שנמצאה אשמה בשלל אישומים, ביניהם שוד, גניבת רכב וגניבת זהות. יש לציין שבעת מעצרה, אלווי לא נכנעה בקלות והתבצרה חמושה בתוך מבנה במשך שש שעות עד שהשוטרים הצליחו להגיע אליה. לאלווי יש שלושה ילדים, שהוצאו מחזקתה בעקבות המעצר.
8 צפייה בגלריה
רנה אלווי
רנה אלווי
רנה אלווי בימים טובים יותר
(צילום: Frazer Harrison\Getty Images)
8 צפייה בגלריה
רנה אלווי
רנה אלווי
רנה אלווי בימים טובים פחות
(צילום: Palm Springs Police Department \Getty Images)