6 צפייה בגלריה
הנשים של הוליווד
הנשים של הוליווד
שינתה את הסטוריז באינסטגרם. גל גדות
(צילום: Gettyimage)
ימי המלחמה הראשונים הביאו איתם תמיכה כמעט גורפת בישראל שלא זכורה לנו כבר הרבה זמן. גם מצד כוכבי הוליווד שכבר התרגלנו לתמיכתם ואהבתם כמו מדונה, איימי שומר ושרה סילברמן למשל, וגם מאלו שיש להם לא מעט ביקורת כלפי ישראל ומדיניותה בשטחים כמו נטלי פורטמן.
בהתחלה היה נראה שכולם לוקחים צד ברור, יהודים ולא יהודים כאחד - ביניהם בונו שהקדיש לישראל שיר בהופעה, ג'יימי לי קרטיס, ברוקלין בקהאם, מעצב האופנה טומי הילפיגר, קריס ג'נר, קייטלין ג'נר, דברה מסינג, מייקל רפפורט, שאנן דוהרטי, שרה מישל גלר, דייויד שווימר, אדם למברט, ג'רי סיינפלד, ברברה סטרייסנד, אלן דג'נרס ורבים אחרים. משהו שעזר לחמם את הלב, ולו במעט, בימים קשים אלו.
אך התמיכה המשתפכת הייתה קצרה מועד. הסלבס המשיכו להגיב ולהביע את דעתם, עדיין תומכים בישראל – אבל כבר לא בפה מלא. לפתע נראה שהם גם קצת מסתייגים. הפוסטים שלהם הפכו ליותר "מאוזנים", נגדיר זאת כך, וחשוב להם להבהיר שהמצב במזרח התיכון מסובך ומאתגר. כתבו שמעשי החמאס מתועבים, נכון, אבל חשוב להם להזכיר את הפלסטינים החפים מפשע שנמצאים גם הם במצב קשה.
גל גדות, שבימים האחרונים הקדישה את האינסטגרם שלה להסברה חשובה, דיווחים וסיפורים על המצב בארץ, כתבה: "הרג פלסטינים חפים מפשע זה מחריד. הרג ישראלים חפים מפשע זה מחריד. אם אתם לא חושבים אותו הדבר, אני חושבת שאתם צריכים לשאול את עצמכם למה". מאוחר יותר ובעקבות ביקורת בישראל, מחקה את ההתייחסות להרג הפלסטינים. אלא שהאינטרנט לא שוכח, והכוכבת הכי גדולה שיצאה מישראל, זוכה לביקורת גם מבפנים. אשת התקשורת אופירה אסייג, העלתה את הסטורי הגנוז וכתבה: "גל גדות כתבת ומחקת! טוב שכך. אני מחזיקה את עצמי כבר כמה פעמים לא לענות לך כי את דואגת לפרנסה ולקריירה שלך וזה בסדר. אבל הפעם עברת את הגבול".
אסייג המשיכה והבהירה: "בואי לשטח לראות תינוקות ערופי ראש, נערות נרצחות, חיילים מתים ומשפחות אבלות. מי שרצח אותנו זה עם אכזר ושונא ישראל". היא סיימה את הסטורי בקריאה לוונדרוומן: "שבי בשקט, עדיף לכולנו. את חיה באיזה סרט שאת הוליווד ומתי שבא לך את ישראלית. תעשי חישוב מסלול מחדש".
זמן קצר לאחר מכן הגיבה גדות בסטורי בו פנתה לאסייג באופן אישי: "אופירה אהובתי, צר לי אם דבריי לא הובנו כמו שהתכוונתי אליהם. כל רצוני הוא לדברר את ישראל בעולם ולהראות את הזוועות שאנחנו חווים ולעזור בהשגת תמיכה עולמית כנגד כל מבקרינו. אמשיך לעשות כל מה שאני יכולה בשביל לזעוק מכל מקום את זעקתה של ישראל. לבי מדמם ואני לא יודעת את נפשי מרוב צער על מה שקורה. ולעם שלי, אין לי ספק שננצח. עם ישראל חי".
6 צפייה בגלריה
אופירה אסייג
אופירה אסייג
לא יכולה להבליג יותר. הסטורי של אופירה אסייג
(צילום: אינסטגרם)
הסיבה לשינוי הדעה המהיר לא אמורה להפתיע את מי שקצת בקיא ברזי הרשתות החברתיות – גולשים פרו-פלסטיניים נכנסו למערכה ותקפו כל כוכב ש"העז" לתמוך בישראל – החל מתגובות נאצה לפוסטים שכתבו ועד דיווח על החשבונות שלהם. השחקן האוסטרלי נתניאל בוזוליק ("יומני הערפד", "ים כחול עמוק 3") למשל - הוא תומך ווקאלי בישראל והעלה שלל פוסטים תומכים עד שחשבונו נחסם לאחר שגולשים דיווחו עליו לאינסטגרם, שלמרבה הצער הוכיחה כהרגלה אטימות ונענתה לדרישותיהם.
בתגובה למתקפות הגולשים האלו, היו סלבס שנאלצו להבהיר את עמדותיהם על כך שגינויי הטרור לא מבטלים את תמיכתם בפלסטינים. השחקנית שרה פולסון כתבה: "אני מתנגדת לכיבוש ולמניעת זכויות האדם הבסיסיות מהפלסטינים, זה כתם על המצפון של ישראל. אבל אני לא מבינה את אלו ששמחים על טבח של אזרחים, חטיפת קשישים וילדים, על דיווחי אונס ועינויים. חמאס הוא אירגון טרור הרסני עבור ישראל ועזה. הם לא לוחמי חופש".
אחרים נכנעו לבריונות והחליטו כנראה שאין להם באמת צורך או רצון להיכנס לתסבוכת הזאת ומחקו את הפוסטים שלהם. קיילי ג'נר היוותה את הסנונית הראשונה: סטורי פרו-ישראלי שבו כתבה: "עכשיו ותמיד, אנחנו לצד ישראל", הוסר במהרה מהחשבון שלה והיא לא טרחה לעשות אחד נוסף. כאמור, הוריה קריס וקייטלין ג'נר, פרסמו גם הם דברי תמיכה בישראל אבל לא נבהלו מהשונאים. כנראה שיש להם פחות מה להפסיד.
6 צפייה בגלריה
קיילי ג'נר
קיילי ג'נר
לצד ישראל, אבל רק עד שהגולשים יכעסו. עד קיילי ג'נר
(צילום: AP)
מכאן הדרך למסרים בנאליים דוגמת "שלום, אחווה ופיוס בין שני הצדדים" הייתה קצרה – והרשתות החברתיות הוצפו בסלבס עם יכולת מרשימה להרבות במילים מבלי לקחת צד ברור.
ג'סטין ביבר העלה סטורי בו כתב: "לחבריי הישראלים והפלסטינים, לבי כואב עבור כולכם. אני לא מעוניין לבחור צדדים. אנחנו יודעים אינסטינקטיבית מה נכון ומה לא, והטרור שהיינו עדים לו אינו ניתן להבנה. לכולנו יש יותר במשותף מאשר דברים שמבדילים בינינו ולראות את הפילוג הזה מעציב אותי".
הסטורי הפושר הזה נמחק ומאוחר יותר פורסם במקומו אחד אחד בו נכתב (מצאו את ההבדלים): "כואב עבור חבריי הישראלים וגם הפלסטינים. אני די בטוח שכולנו יודעים לזהות רוע כשאנו עדים לו. שגוי בעיניי להפוך את כל הפלסטינים או את כל הישראלים לרעים. אני לא מעוניין לבחור צד אבל אני כן מעוניין לתמוך במשפחות שנלקחו מאיתנו באופן אלים כל כך".
המילים קצת שונות אבל המסר הוא אותו מסר בסיסי: ביבר בעד כולם ונגד האלימות.
6 צפייה בגלריה
ג'סטין ביבר היילי בולדווין
ג'סטין ביבר היילי בולדווין
בעד כולם. ג'סטין ביבר
(צילום: Backgrid)
האחיות לבית קרדשיאן כנראה למדו מהמקרה הלא נעים של אחותן קיילי והעדיפו מראש לא להכעיס אף אחד. קים קרדשיאן העלתה סטורי מפויס, כללי מאוד ומלא בסיסמאות וקלישאות: "אני בוחרת בצד של האנושיות. אף אחד לא צריך לסבול מטרור ממשלתי או מאורגן", כתבה והוסיפה משפטים כמו: "אלימות מביאה לאלימות אבל אהבה פועלת בצורה דומה. למה לבחור בראשונה כשהשנייה חזקה יותר", "אני בוחרת בשלום, אנו צריכים לשפר את עצמנו באופן מיידי", ו"הקונפליקט הזה נמשך יותר מדי זמן, היינו שאננים בכך שנתנו לרוע להשתלט.... אני קוראת לשלום, אני קוראת לאהבה". שימו לב שהיא לא הזכירה כלל את המילים ישראל, פלסטינים או חמאס.
קלואי קרדשיאן הלכה גם היא על בטוח וכתבה בכלליות: "לבי יוצא אל האנשים הטובים והחפים מפשע ברחבי העולם, מכל אמונה או לאום, אשר מוצאים את עצמם בטווח האש של מטרות פוליטיות". רק לקראת הסוף הזכירה את הסיבה לסטורי: "אני שולחת אינספור תפילות לילדים הישראלים והפלסטינים שמהווים את הקורבנות הגדולים של המלחמה".
6 צפייה בגלריה
קלואי קרדשיאן
קלואי קרדשיאן
מסרים של שלום ואחווה. קים, קלואי וקורטני קרדשיאן עם אמן קריס ג'נר
(צילום: Gettyimages)
צ'לסי הנדלר הביעה יותר נחישות בעמדותיה, אך גם היא התייחסה לשני הצדדים: "כולנו רוצים שלום בין הישראלים והפלסטינים. חמאס הוא ארגון טרור שמבצע מעשים מחרידים של רצח, טרור ואונס במטרה מובהקת להשמיד את היהודים. אני לא מאמינה שהחמאס מייצג את הפלסטינים כמו שאני לא מאמינה שהג'יהאדים מייצגים את כל המוסלמים ושהאידיוטים של MAGA מייצגים את כל האמריקנים. מעורבת כאן אנושיות ובזמן שפלסטינים חוו את מנת חלקם בטרור, ישראלים ויהודים ברחבי העולם חווים זאת כרגע שוב. אני בעד זכויות אדם, מתנגדת לטרור וקוראת לעולם להפסיק את האלימות".
דווין ג'ונסון הביע את צערו הגדול אבל גם הוא מצא לנכון להזכיר את הצד הפלסטיני: "האובדן ההולך וגדל של ישראלים ופלסטינים חפים מפשע קורע לב בזמן שהמלחמה הזו יוצאת מפרופורציות. אני לא אעמיד פנים שאני מבין הכול לגבי הקונפליקט הסבוך במזרח התיכון, הוא דורש הבנה עמוקה, אבל מה שאני כן יודע זה שמעשי שנאה של טרור לעולם לא מוצדקים". הוא סיים את דברים במילים: "אני מתפלל עבור חמלה ופתרונות. אני מתפלל עבור כל החיים החפים מפשע". כדי למנוע מראש תגובות בעייתיות אגב, הוא חסם את האפשרות להגיב לו, והוא לא היחיד שעשה זאת – איימי שומר למשל גם לא התעניינה מה יש לעוקביה להגיד.
6 צפייה בגלריה
דוויין ג'ונסון דה רוק
דוויין ג'ונסון דה רוק
"לא אעמיד פנים שאני מבין הכול לגבי הקונפליקט הסבוך במזרח התיכון". דווין ג'ונסון
(צילום: GettyImages)
ואין מנוס מלהודות – חיכינו וציפינו לראות מה תגיד הדוגמנית ג'יג'י חדיד, שידועה בחוסר אהדתה לישראל ובדעותיה הפרו-פלסטיניות. ובכן, לקח לה קצת זמן אבל אתמול (ג') היא סוף סוף הגיבה עם פוסט מחושב (שגם הוא חסום לתגובות) שאמנם מביע צער עבור הקורבנות הישראלים אבל דרך עיני הסבל הפלסטיני. כך כתבה: "מחשבותיי עם אלו שהושפעו מהטרגדיה הלא מוצדקת הזאת. אני חשה אמפתיה עמוקה ושברון לב עבור הפלסטינים החיים תחת הכיבוש. אני חשה גם אחריות כלפי חברי היהודים להבהיר, כפי שעשיתי בעבר: למרות שיש לי תקוות וחלומות עבור הפלסטינים, אף אחד מהם לא כולל פגיעה באדם יהודי".
חדיד ממשיכה וכותבת: "מעשי טרור כלפי חפים מפשע הם לא דרכה של תנועת 'שחררו את פלסטין' ולא תורמים לה בשום צורה. אלו רק עודדו מעגל כואב בן עשרות שנים של נקמה, שאף אזרח תמים, פלסטיני או ישראלי, לא צריך להוות קורבן שלו, ורק מעודד את החשיבה השגויה שלהיות פרו פלסטיני משמעו להיות אנטישמי".
היא מוסיפה: "אני שולחת את תנחומיי לפלסטינים וליהודים... כל אדם זכאי לזכויות, יחס וביטחון בסיסיים, לא משנה מה הלאום, הדת, המוצא שלו או מקום היוולדו... אני מתפללת עבור ביטחונם של חיים חפים מפשע".
ואלו כמובן דוגמאות על קצה המזלג. כנראה שלמרבה הצער, לא ניתן לצפות מרוב הכוכבים הגדולים לקחת עמדה ברורה לטובת ישראל (גם אם על פניו אין שאלה איזה צד עליהם לקחת לאור מאורעות הימים האחרונים) ובכך לסכן את הקריירה שלהם ואת דעת הקהל העולמית כלפיהם.