6 צפייה בגלריה
מייקל ג'יי פוקס
מייקל ג'יי פוקס
"בן זונה קשוח". מייקל ג'יי פוקס
(צילום: AP Photo/Chris Pizzello)
"יום אחד ייגמר לי הדלק, אין ספק", אמר השחקן מייקל ג'יי. פוקס (62) בריאיון ל-Town & Country. "אם אמות מחר זה יהיה מוקדם מדי - אבל זה לא יהיה בלתי הגיוני. ולא, אני לא חושש מזה".
לאורך השנים שיתף פוקס בכל הנוגע למחלת הפרקינסון שממנה הוא סובל, אך כעת חשף כי התמודד עם אתגרים בריאותיים נוספים - שלא היו מוכרים לציבור. בעבר נהג לומר פוקס כי הוא מאמין בלהפוך את הלימון ללימונדה, אך הגיע השלב שבו הוא התחיל לפקפק באותה השקפה חיובית ואף ציין כי "נגמרה לו הלימונדה".
6 צפייה בגלריה
מייקל ג'יי פוקס
מייקל ג'יי פוקס
"לא חושש מהמוות"
(צילום מסך)
בריאיון, שיתף פוקס כי בשנת 2018, כשגידול בעמוד בשדרה - שאינו קשור לפרקינסון - איים לשתק אותו, הוא בחר לעבור ניתוח שדרש חודשים ארוכים של פיזיותרפיה כדי להיות מסוגל ללכת שוב. כיאה לפוקס, הוא חזר לעמוד על הרגליים - אך לילה אחד, כשהיה לבדו בבית, מעד ושבר את זרועו. כשהוא שוכב על הרצפה, מתפתל מכאבים, מלמל השחקן "לעזאזל עם הלימונדה, יצאתי מעסקי הלימונדה".
כתוצאה מהנפילה נאלץ להתמודד עם האפשרות שיאבד את אחת מידיו. "היד שלי הזדהמה וכמעט איבדתי אותה. זה היה צונאמי של חוסר מזל". אבל פוקס, כפי שהוא מעיד על עצמו, הוא "בן זונה קשוח", והיד אומנם לא מתפקדת כבעבר - אך היא ניצלה.
6 צפייה בגלריה
מייקל ג'יי פוקס
מייקל ג'יי פוקס
" צונאמי של חוסר מזל"
(צילום: AP Photo/George Walker IV)
שחקן הקולנוע עלה לגדולה ככוכב "בחזרה לעתיד" והשתתף בכל הטרילוגיה שיצאה בין השנים 1990-1985. שנה לאחר מכן, כשהיה בן 29, חלה בפרקינסון והרופאים הכינו אותו לכך שנשארו לו אולי עשר שנים לפני שהתסמינים יגמרו לו את הקריירה.
פוקס ואשתו, השחקנית טרייסי פולן, נישאו שלוש שנים לפני אותה אבחנה ששינתה את חייו. "כולם אומרים ומבטיחים 'בחולי ובבריאות', אבל לפעמים זה לא כל כך קל", אמר קאם נילי, כוכב ההוקי לשעבר וחבר של הזוג. "כולם חושבים על מה שמייקל עובר, אבל אפשר רק לדמיין מה עובר על טרייסי. היא כל כך אוהבת אותו ודבר אחד בטוח - היא אישה חזקה וקשוחה".
את מחלתו הוא חשף בפני הציבור הרחב רק בשנת 1998 - לאחר שצלם פפראצי "דחף" אותו לעשות זאת. "עברו שמונה שנים מאז האבחנה וצלמי הפפראצי נהגו לעמוד מחוץ לדירה שלי, להציק לי ולשאול 'מה קורה איתי?'", סיפר בריאיון ל-Entertainment Tonight. "הבנתי שאני לא יכול לגרום לשכנים שלי להתמודד עם זה - אז יצאתי החוצה. יצאתי החוצה וזה היה נהדר. זו הייתה הפתעה עצומה עבורי שאנשים הגיבו כפי שהגיבו. הם הביעו עניין ורצון למצוא מרפא למחלה ואני ראיתי בכך הזדמנות נהדרת. כשיצאתי לציבור הרגשתי שאני עומד שם עירום. מה שלא הבנתי זה כמה אנשים אחרים היו רוצים לעשות את זה". בשנת 2000 ועם החמרת הסימפטומים, פרש פוקס מהסדרה "ספין סיטי" ובאותה השנה פתח את קרן מייקל ג'יי פוקס לחקר מחלת הפרקינסון.
כבר 33 שנים שפוקס מתמודד בגבורה עם המחלה חשוכת המרפא, שעל פי נתונים סטטיסטיים הורגת את רוב החולים תוך 20 שנים. מייקל לוקח כדורים כדי להילחם בשיתוק שרירי הפנים וככל שהמחלה מתקדמת יותר כך נדרשות יותר תרופות כדי להחיות את השרירים. אחת מתופעות הלוואי הגרועות ביותר של התרופות שפוקס נוטל היא דיסקנזיה (תנועות לא רצוניות וטיקים), אך לדבריו הוא לא נרתע מכך אלא משוכנע שזו הגרסה הטובה ביותר שלו.
לשאלה אם משהו מפחיד אותו ענה פוקס "כל דבר שיעמיד את המשפחה שלי בסכנה", וסיפר כי אחד הסיוטים הגדולים שלו זה שהוא "ייפול ברחוב כשהוא עם טרייסי או הילדים וכתוצאה מכך הם ייפגעו מאוטובוס או משהו אחר".
6 צפייה בגלריה
מייקל ג'יי פוקס
מייקל ג'יי פוקס
בבריאות ובחולי. פוקס ואשתו טרייסי פולן
(צילום: Jack Plunkett/Invision/AP)
בנובמבר 2022 קיבל פוקס אוסקר של כבוד על מאבקו במחלת הפרקינסון. "אתם גורמים לי לרעוד, תפסיקו את זה", התלוצץ על הבמה כשעלה להודות על הפרס. הקהל נעמד על רגליו ואילו פוקס המשיך ואמר כי הפרס הוא "כבוד לגמרי בלתי צפוי", והוסיף: "לא עשיתי שום דבר הרואי".
בחודש ינואר האחרון הגיע השחקן להקרנת הבכורה של הדוקו על חייו, Still: A Michael J Fox Story בפסטיבל סאנדנס, ואמר: "הייתי יכול לשקוע במרה שחורה, אבל יש לי חיים נהדרים".
6 צפייה בגלריה
מייקל ג'יי פוקס
מייקל ג'יי פוקס
"אני יכול לשקוע במרה שחורה, אבל יש לי חיים נהדרים"
(צילום: AP Photo/George Walker IV)