15 צפייה בגלריה
גל גדות כריס פיין
גל גדות כריס פיין
יקבלו כוכב בשדרת הכוכבים המפורסמת. גל גדות וכריס פיין
(צילום: Araya Doheny/Gettyimages)
אמש (ב') פורסם כי גל גדות תקבל כוכב על שמה בשדרת הכוכבים ההוליוודית. לדברי הארגון המעניק את הכוכבים, גדות - שנחשבת לשחקנית הישראלית המצליחה ביותר בהוליווד - צפויה לזכות בכבוד במהלך שנת 2024 לצד שמות כמו הקולגה מ"וונדר וומן" כריס פיין, זוכת האוסקר מישל יאו ("הכל בכל מקום בבת אחת"), מגי ג'ילנהול, כריסטינה ריצ'י, השחקן המנוח צ'דוויק בוזמן ("הפנתר השחור"), ועוד.
רגע אחרי הבשורה, גדות פרסמה באינסטגרם שלה סרטון נרגש: "זה לא ייאמן!", אמרה למצלמה, "אני כה אסירת תודה, ומכירה תודה ללשכת הסחר ההוליוודית על שבחרו בי. זה מוסיף דלק על הדלק שכבר יש לי, לעשות את מה שאני כה אוהבת לעשות. תודה, תודה, תודה".
גדות וחבריה יצטרפו לאלפי השחקנים ואנשי התעשייה ההוליוודית שכבר מתהדרים בכוכב על השדרה המפורסמת ביותר בעולם, אך מדוע דווקא הם? מי קובע מי השחקנים שיקבלו כוכב והיכן והכי חשוב - כמה זה עולה? קבלו את כל הפרטים.
15 צפייה בגלריה
הכוכב של טופאק בשדרת הכוכבים
הכוכב של טופאק בשדרת הכוכבים
הכוכב של טופאק בשדרת הכוכבים
(צילום: AP /Chris Pizzello)

איך מקבלים כוכב?

נכון לכתיבת שורות אלו, יש מעל ל-2,700 כוכבים בשדרת המפורסמת. הכוכבים מייצגים למעשה את התרומה של המפורסמים לתעשיית הבידור בחמישה תחומים שונים: קולנוע, טלוויזיה, רדיו, מוזיקה והופעות חיות / תיאטרון - ולכל קטגוריה סימן משלה. למרות שזה אולי נראה כמו משהו בלתי אפשרי, תשמחו לגלות שכל אחד יכול להגיש בקשה עבור הכוכב אותו הוא מעריץ והיה רוצה לראות בשדרה. למרות שכמו בכל דבר בחיים - גם הכוכב ההוליוודי בסופו של דבר מסתכם בכסף (נגיע לזה בהמשך), אותו מועמד פוטנציאלי לכוכב צריך להיות בעל וותק של חמש שנות תהילה וכמו כן הוא מחויב לקחת חלק בכמה פעולות צדקה.
בנוסף, ישנה אפשרות להעניק כוכב גם למפורסם שהלך לעולמו - רק בתנאי שהוא מת כבר למעלה מחמש שנים. מדי שנה הוועדה בוחרת מפורסם אחד שהלך לעולמו ומעניקה לו כוכב.
מדי שנה נבחרים כ-24 מועמדים לקבלת כוכב בשדרה. יש לציין כי בכדי להיות מועמד, על המפורסמים לקבל המלצה - לרוב ממי שכבר קיבלו כוכב. כמו כן, במידה והכוכב אושר - המפורסם חייב לאשר את הענקת הכוכב והבקשה עצמה חייבת לכלול מכתב הסכמה הכולל אישור הגעה לטקס. היחידה בתולדות שדרת הכוכבים שקיבלה אישור להחסיר נוכחות הייתה ברברה סטרייסנד, שקיבלה כוכב בשנת 1976 אך בעקבות הפחד שלה מקהל גדול, אושר לה לא לקחת בו חלק.
אגב, לפני שאתם רצים להציע את קים קרדשיאן כמועמדת לכוכב - כדאי שתחכו עם זה. נכון לעכשיו כוכבי ריאליטי לא יכולים לקבל כוכב משלהם, לפחות לא בזמן הקרוב. "זה פשוט לא בתוכנית שלנו כרגע", הבהירה אנה מרטינז, המפיקה הראשית של שדרת הכוכבים בריאיון ל-CNN.
15 צפייה בגלריה
שדרת הכוכבים הוליווד
שדרת הכוכבים הוליווד
הראשונה לקבל כוכב? ג'ואן וודוורד
(צילום: Gettyimages)

היסטוריה

בשנת 1953 אי. אמ. סטיוארט, שכיהן כנשיא המתנדב של לשכת הסחר בהוליווד, הציע את הקמת שדרת הכוכבים בהוליווד כאמצעי לשמור על התהילה והזוהר. סטיוארט מינה ועדה שתתחיל לגבש את הרעיון ומשרד האדריכלים "פריירה ולוקמן" הועסק כדי לפתח את ההצעה. השמועה מספרת שהוא קיבל את הרעיון מתקרת חדר האוכל של מלון הוליוודי, עליה היו כוכבים עם שמות המפורסמים הגדולים של אותה התקופה.
הרעיון החל לקרום עוד וגידים שנתיים לאחר מכן, בשנת 1955, אז החלה לשכת המסחר של הוליווד להשיג את כל החתימות הנדרשות כדי להציגן בפני העירייה. התוכניות התגבשו והוגשו סופית בינואר 1956. הארי שוגרמן, איש עסקים נחשב ומי שהיה שהחזיק בבעלותו את אחד מהתיאטראות הוותיקים ביותר בקליפורניה נבחר לעמוד בראש הפרויקט וליווה אותו עד לסיומו. במקביל, הוקמו ארבע ועדות שונות על מנת לבחור את ההיבטים השונים של תעשיית הבידור באותה התקופה. הוועדות כללו כמה מהשמות הבולטים ביותר בעולם הבידור, בהם סמואל גולדווין, ג'סי לסקי, וולט דיסני, האל רואץ', מאק סנט ו-וולטר לנץ.
למשרדים החלו להגיע כ-150 שמות של מועמדים פוטנציאליים במהלך השבוע הראשון, ובמקביל העירייה השלימה את תוכנית הבנייה, שהוערכה באותה התקופה בסכום של 1.25 מיליון דולר וכללה תאורת רחוב חדשה.
ב-15 באוגוסט 1958 נחשפו שמונת הכוכבים הראשונים בשדרה אותם קיבלו אוליב בורדן, רונלד קולמן, לואיז פאזנדה, פרסטון פוסטר, ברט לנקסטר, אדוארד סדג'וויק, ארנסט טורנס וג'ואן וודוורד. אותם כוכבים הונחו על מנת ליצור התרגשות, עניין ולהדגים איך ההליכה תיראה בפועל.
אגב, לגבי הכוכב הראשון שהונח בשדרה באופן רשמי יש חילוקי דעות. חלק טוענים כי הראשונה שקיבלה כוכב הייתה השחקנית ג'ואן וודוורד, ב-9 בפברואר 1960, וחלק טוענים כי את הכוכב הרשמי הראשון קיבל דווקא הבמאי ומפיק הסרטים היהודי סטנלי קריימר, שקיבל את הכוכב שלו ב-28 במרץ 1960.
15 צפייה בגלריה
קים קרדשיאן
קים קרדשיאן
יכולה לשכוח מכוכב, כרגע. קים קרדשיאן
(צילום: Gettyimage)

כמה זה עולה?

הכוכב עצמו עשוי מחומר הנקרא טראצו (חומר המשלב שבבי שיש או גרניט משובצים בבטון מלוטש) והמחיר עבור כל כוכב עומד על 55 אלף דולר - סכום המכסה את עלות הקמת הכוכב והאחזקה. "רוב הכסף הולך לקבוצה בשם Hollywood Historic Trust שמתקינה ומתחזקת את הכוכבים", הסבירה מרטינז. "שאר הכסף הולך ליצירת הכוכב, פירוק, אבטחה והכיתוב". באתר Urban Hollywood נכתב כי ברוב המקרים מי שמשלם עבור הכוכב הן חברות התקליטים, רשתות הטלוויזיה ומועדוני מעריצים. בנוסף, חלק מהכסף הולך לטובת טקס הענקת הכוכב המאפשר למעריצים האדוקים להגיע ולצפות במפורסם האהוב עליהם מקבל את הכבוד הראוי לו.
פאן פאקט: לפני שמגפת הקורונה התפשטה ושינתה את חוקי המשחק, מדי שנה היו מגיעים לשדרת הכוכבים בהוליווד 10 מיליון מבקרים. לדבריה של מרטינז, טקס הענקת הכוכב לזמר המקסיקני האגדי ויסנטה פרננדס בשנת 1998 משך אליו 4,000 איש שהגיעו לקחת חלק בחגיגות של הזמר. "ערכתי לו את הטקס ב-11 בנובמבר (יום הווטרנים) ולא חשבתי שכולם יהיו פנויים באותו היום. הייתה לו את הכמות הגדולה ביותר של אנשים שהגיעו לטקס והוא החזיק בשיא במשך הרבה מאוד שנים".
השיא של פרננדס נשבר בשנת 2017, אז התקיים טקס הענקת הכוכב לזמרת סלינה קינטנייה-פרס (סלינה) שנרצחה בשנת 1995. לטקס ההוקרה לזכרה של סלינה הגיעו 4,500 מעריצים.
15 צפייה בגלריה
שדרת הכוכבים הוליווד
שדרת הכוכבים הוליווד
ויסנטה פרננדס
(צילום: Gettyimages)

מיקום הכוכב בשדרה

מי שמחליטה על מיקום הכוכב בשדרה היא כאמור מרטינז, מפיקת שדרת הכוכבים. "אני זו שהיחצנים והסוכנים מאוד נחמדים אליה ובאותה נשימה גם מאוד כועסים עליה", סיפרה בריאיון ל"ניו יורק טיימס". "כינו אותי בכל שם אפשרי. אנשים יכולים להיות מאוד מאיימים כשהם לא מקבלים את מבוקשם".
היא שולטת ביד רמה על השדרה הכי מפורסמת בעולם כבר למעלה מ-25 שנה, והיא לוקחת את עבודתה ברצינות רבה. "נאלצתי לאמץ אופי מסוים, אבל אני דווקא די נחמדה", אמרה. בנוסף להחלטות של מי יונח איפה, מרטינז מנהלת טור קבוע באתר האינטרנט הרשמי של שדרת הכוכבים, תחת השם Ask Star Girl. "אני מקבלת המון שאלות מוזרות, למשל האם זה נכון שישנם כוכבים שקבורים מתחת לכוכב שלהם", אמרה בטון משעשע. "התשובה שלי היא תמיד בסגנון של 'אם אנשים היו קבורים מתחת לכוכב שלהם הם היו צריכים לעמוד על רגליהם".
ואיך בכל זאת מחליטה מרטינז על בחירת המיקום של המפורסם? ובכן, לפעמים זה בכלל כחלק מבדיחה: "את הכוכב של פארה פוסט מיקמתי מול מספרה", היא נזכרת. "את הכוכב של קרול ברנט מיקמתי מול התיאטרון בו עבדה כסדרנית - ופוטרה. לעיתים אני מנסה לחבר בין כוכבים וקשרים משפחתיים, למשל הכוכב של חאווייר ברדם ממוקם לצד זה של אשתו פנלופה קרוז".
מרטינז הוסיפה: "לעיתים קרובות אנשים יתלוננו על כך שהכוכב שלהם ממוקם מול מכון קעקועים או משהו כזה, אבל הלחץ האמיתי מגיע מהציבור. לאנשים לפעמים יש דעות מאוד נוקשות ורגשות ממש עזים לגבי האם לאותו מפורסם מגיע כוכב - ואיפה הוא יהיה".
15 צפייה בגלריה
שדרת הכוכבים הוליווד
שדרת הכוכבים הוליווד
פנלופה קרוז
(צילום: Gettyimages)

כוכבים אהובים לצד כוכבים מושחתים

לשאלה המתבקשת איזה כוכבים מושכים הכי הרבה מבקרים על בסיס יומי - לדברי מרטינז זה נתון לוויכוח, אבל יש כוכב אחד שעשוי להפתיע. "מרילין מונרו, ג'יימס דין וג'וני דפ להערכתי מושכים הכי הרבה מבקרים". אמרה. "פעם היה לנו משרד במלון רוזוולט, שהיה ממוקם ממש ליד הכוכב של דפ, ונהגתי לעבור לידו כל יום בדרכי לחניה. אם הייתי מקבלת דולר על כל אדם שהצטלם וצילם את הכוכב הייתי עשירה. מאוד אוהבים את ג'וני". מעניין אם זה המצב גם אחרי המשפט שלו נגד אשתו לשעבר, אמבר הרד.
15 צפייה בגלריה
שדרת הכוכבים הוליווד
שדרת הכוכבים הוליווד
הכוכב הפופולרי ביותר. ג'וני דפ
(צילום: Gettyimages)
כמובן שלצד הכוכבים האהובים, יש גם כאלה שמושכים תשומת לב קצת יותר שלילית. "ברגע שמישהו מקבל כוכב הוא יהיה שם לנצח, וזה כולל גם את ביל קוסבי ואת דונלד טראמפ, למרות שהכוכבים שלהם הושחתו כבר מספר פעמים. אנחנו לא מסירים כוכבים, הם חלק ממרקם ההיסטוריה של שדרת התהילה", הסבירה מרטינז והוסיפה כי הם מקפידים לתקן ולשפץ את הכוכבים בכל פעם לאחר שהם מושחתים.
נשיא ארצות הברית לשעבר קיבל את הכוכב שלו בשדרה בשנת 2007, אך לאחר שהודיע על כוונתו להתמודד לנשיאות ארצות הברית בשנת 2016 הכוכב שלו הושחת מספר פעמים על ידי אזרחים זועמים שניסו לנפץ את הכוכב בעזרת פטיש, ריססו עליו כתובות וניסו להשמיד אותו. "כל כוכב שהושחת או הושמד, לא משנה מה, יוחלף על ידי עמותת Hollywood Historic Trust", הסבירה מרטינז. "כשאנשים כועסים על אחד מהכוכבים שלנו היינו מקווים שהם יביעו את הכעס שלהם בדרכים חיוביות יותר מאשר השחתת נקודות ציון. הדמוקרטיה שלנו מבוססת על כיבוד החוק. אנשים יכולים להוביל לשינוי אמיתי דרך הצבעה ולא בהשמדת רכוש ציבורי".
15 צפייה בגלריה
שדרת הכוכבים הוליווד
שדרת הכוכבים הוליווד
רגע קבלת הכוכב. דונלד טראמפ
(צילום: Gettyimages)
15 צפייה בגלריה
שדרת הכוכבים הוליווד
שדרת הכוכבים הוליווד
הכוכב לאחר השחתה
(צילום: Gettyimages)
עוד מפורסמים שהכוכבים שלהם עוברים ונדליזם על בסיס די קבוע הם ביל קוסבי וקווין ספייסי, שהואשמו בעבירות מין חמורות, מה שהותיר את האזרחים עם התהייה האם הכוכב שלהם צריך להישאר בשדרה. "הכוכבים האלה כאן כדי להישאר", מכריזה מרטינז. "שדרת הכוכבים של הוליווד היא נקודת ציון היסטורית החוגגת את התרומה המקצועית של המפורסמים. הכוכבים, ברגע שהותקנו, נחשבים לחלק מהמרקם ההיסטורי של הצעידה".
והיו גם גניבות: במשך השנים נגנבו ארבעה כוכבים - כל אחד מהם, יש לציין, שוקל כ-140 ק"ג. בשנת 2000 נגנבו הכוכבים של ג'יימס סטיוארט וקירק דאגלס. שני הכוכבים נמצאו ביישוב פרברי בדרום, ואדם שהיה מעורב בתקרית, פועל בניין שהועסק בפרויקט, נעצר. הכוכבים ניזוקו בצורה קשה מאוד והיה צורף לייצר אותם מחדש. כוכבים נוספים שנגנבו היו של ג'ין אוטרי וגרגורי פק, שהוחלפו באופן מיידי.
15 צפייה בגלריה
שדרת הכוכבים הוליווד
שדרת הכוכבים הוליווד
הכוכב שנגנב. קירק דאגלס
(צילום: Gettyimages)

אופס, פאדיחה

בשנת 2010 ג'וליה לואי-דרייפוס קיבלה את הכוכב שלה שהגיע עם שגיאת כתיב קצת מביכה. במקום Julia Louis-Dreyfus נכתב Julia Luis Dreyfus - אך אל דאגה, דרייפוס השתעשעה מהשגיאה והטעות תוקנה במהרה.
גם דיק ואן דייק גילה ברגע האמת שהכוכב שלו מכיל שגיאה, כך גם השחקן דון הגרטי גילה שבכוכב הוא כתוב כ-דן. במשך השנים רוב הטעויות תוקנו אך נכון לעכשיו ישנם ארבעה כוכבים שעדיין מכילים שגיאות כתיב מביכות, למשל מריאן סי קופר - הבמאית והמפיקה של הסרט "קינג קונג" שכתובה בכוכב שלה בתור מריאם.
15 צפייה בגלריה
שדרת הכוכבים הוליווד
שדרת הכוכבים הוליווד
ג'וליה לואי דרייפוס
(צילום: Gettyimages)

כוכב? לא תודה

למרות הכבוד העצום, ישנם כמה מפורסמים שעד היום מסרבים לקחת חלק ולקבל כוכב משלהם בשדרה הכי יוקרתית בעולם. בסוף שנות ה-80 ולאחר שכבשה את העולם עם הלהיט Like a Virgin קיבלה מדונה הצעה לכוכב משלה אך דחתה בנימוס את המועמדות ועד היום, אגב, לא טרחה להסביר מדוע.
בשנת 1995 לאחר ששיר הנושא של "שומר הראש", I Will Always Love You, הפך לאחד הלהיטים המושמעים ביותר בעולם - וויטני יוסטון הייתה מועמדת לקבלת כוכב יוקרתי משלה. יוסטון למעשה מעולם לא סירבה אך נציגה לא יצרו קשר לטובת קבלת תאריך לכוכב וכך זה נשאר. לאחר מותה הוחלט שוב לנסות ולהעניק לזמרת כוכב אך מקורבים ליוסטון טענו כי היא מעולם לא רצתה שאנשים ידרכו על שמה.
15 צפייה בגלריה
וויטני יוסטון
וויטני יוסטון
לא רצתה שידרכו עליה. וויטני יוסטון
(צילום: Gettyimages)
עוד שחקן מפורסם עם קריירה ראויה לכוכב הוא השחקן והבמאי קלינט איסטווד, שפרץ בשנות ה-60 המוקדמות ופעיל עד היום, כשהוא בן 93. במשך השנים ניסו לא פעם להציע לו כוכב בשדרה הכי מפורסמת בעולם אך תשובתו תמיד הייתה "לא" נחרץ אך מנומס.
בשנת 2020 נבחרה ג'וליה רוברטס על ידי הוועדה לקבל כוכב הוליוודי משלה אך היא דחתה את הצעה. במקרה שלה, מספרת מרטינז, היא מקווה שהיא תתחרט ביום מן הימים ואפילו שמרה עבורה מיקום מיוחד מול מותג ההלבשה התחתונה Frederick’s of Hollywood.
כוכבים נוספים שסירבו לקבל כוכב הם ג'ורג' קלוני, דנזל וושינגטון, פרינס וג'ון דנוור.
15 צפייה בגלריה
ג'וליה רוברטס בטקס גלובוס הזהב, 2019
ג'וליה רוברטס בטקס גלובוס הזהב, 2019
עדיין מקווים שהיא תתחרט. ג'וליה רוברטס
(צילום: Getty Images)
עוד מפורסם שסירב לקבל כוכב במדרכה המפורסמת כדי שלא ידרכו עליו הוא המתאגרף האגדי מוחמד עלי - אבל כאן הייתה החרגה יוצאת דופן.
לכבוד יום הולדתו ה-60 של המתאגרף החליט ראש עיריית לוס-אנג'לס לשעבר, ג'יימס ק. האן, להפוך את יום ה-17 בינואר ל"יום מוחמד עלי". "כל מה שאני מקבל זה רק יום אחד?", התלונן עלי לאחר ההודעה של ראש העיר ובתגובה אמר ראש העיר: "אני מוכן להעניק לך את כל המאה, אפילו את המילניום אם אתה רוצה. נקרא לו המילניום של עלי".
ולא רק יום משלו: עלי גם קיבל כוכב הוליוודי בשדרה המפורסמת אך מכיוון שלא הסכים שידרכו עליו - הכוכב מוקם על קיר הקומפלקס של תיאטרון 'קודאק'. טוב, זה הגיוני. בכל זאת, מי ירצה להסתבך עם מוחמד עלי?
15 צפייה בגלריה
מוחמד עלי
מוחמד עלי
כבודו במקומו מונח (על הקיר)
(צילום: Gettyimages)
15 צפייה בגלריה
מוחמד עלי
מוחמד עלי
מוחמד עלי
(צילום: Gettyimages)
פורסם לראשונה: 07:33, 30.09.22