בשבוע שעבר בלו אייבי קרטר, בתם של הזמרת ביונסה והראפר ג'יי זי, הפכה לשיחת היום. זו הייתה הפעם הראשונה שקרטר צעדה בזכות עצמה על השטיח האדום באירוע הוליוודי: פרמיירת הסרט "מופאסה" שבו היא מדבבת.
להגיד שהיא "צעדה בזכות עצמה" כנראה לא ממש מדויק – את התפקיד היא קיבלה ללא ספק בזכות הוריה המפורסמים (שגם ליוו אותה על השטיח) ובעיקר הודות לאמא ביונסה שמשתתפת גם היא בסרט. כך שסביר להניח שלתפקיד לא נדרשו אודישנים ושהוא היה רשום על שמה של בלו אייבי מהרגע הראשון.
בשנים האחרונות, השיח סביב נושא ילדי הנפוטיזם צבר תאוצה והאיר מחדש אור על הפריבילגיות שיש לצאצאי הסלבס שהולכים בדרכי הוריהם ומקבלים הזדמנויות שאין לאנשים מהשורה.
צעירים שהולכים בדרכי הורים שעובדים במקצועות "רגילים" כמו רופאים, עורכי דין, מורים או בעלי מוסך, מקבלים לרוב הערכה וגאווה על בחירתם ללכת בדרכי הדור הקודם. לעומתם, אלו שנכנסים לתעשיית הבידור בעקבות הוריהם המפורסמים, מעוררים לרוב תרעומת וזלזול בקרב הציבור. הכינוי Nepo Babies שמיוחס לאותם צעירים, כלומר "תינוקות נפוטיזם"', נאמר בדרך כלל בקונוטציה שלילית וביקורתית.
בין אלו שנחשבים לילדי נפוטיזם בדור הנוכחי נמצאים שמות כמו לילי רוז דפ (בתו של ג'וני), קאיה גרבר (הבת של סינדי קרופורד), מיילי סיירוס (הבת של בילי ריי), היילי ביבר (הבת של סטיבן ואחייניתו של אלק), אמה רוברטס (הבת של אריק והאחיינית של ג'וליה) ומאיה הוק (הבת של אית'ן הוק ואומה תורמן).
בתם בת ה-16 של ניקול קידמן וקית' אורבן, סאנדיי רוז, מצטרפת בימים אלו לרשימה עם קריירת דוגמנות שהצליחה עוד לפני שהתחילה: עם ניסיון אפסי בתחום היא כבר זכתה לפתוח את תצוגת האופנה של המותג "מיו מיו" בפריז.
אבל עם השנים והתפתחות הפלטפורמות והרשתות החברתיות, נראה שהילדים מתחילים לקבל במה בגילים הרבה יותר נמוכים.
הטיקטוק ואתגריו השונים זוכים להצלחה ענקית בקרב צעירים וילדים בפרט, ואם עד לא מזמן הכינוי Nepo Babies – כאמור "תינוקות נפוטיזם" היה רק ביטוי, כעת הוא הולך והופך למציאות – כשאותם ילדים מדוברים זוכים לחשיפה עצומה כבר בגיל מאוד צעיר. בלו אייבי למשל – רק בת 12. לשם השוואה, דמיינו לעצמכם את אסיה ורטהיימר מקבלת קמפיין ראשון בגיל בת מצווה.
"בלו אייבי מהממת וזוהרת מאי פעם"
נמשיך עם משפחת קרטר: הפרימיירה המדוברת התרחשה למחרת היום שבו נודע שג'יי זי נתבע בטענה שאנס נערה בת 13 בשנת 2000. למרות השערורייה הגדולה והטרייה, השיחה סבבה בעיקר סביב בלו אייבי, שגנבה את ההצגה עם מראה נוצץ ובוגר שכלל הרבה איפור ושמלה זהובה בעיצובו של מעצב העל כריסטיאן סיריאנו. הוא אף שיתף תמונות של הכוכבת הצעירה וכתב: "בלו אייבי המהממת בבגדים בעיצוב כריסטיאנו, נראות זוהרת ונוצצת יותר מאי פעם", השתפכות שאולי יותר מתאימה על כוכבת וותיקה מאשר ילדה באירוע הגדול הראשון שלה.
הגולשים היו חלוקים בדעתם: "היא רק בת 12, השמלה הזאת מבוגרת מדי עבורה. אמא שלה הייתה נראית בזה נהדר", כתב אחד הגולשים. אחר טען מנגד: "זו הוליווד, היא לא בת 12 טיפוסית".
היא אכן לא ילדה טיפוסית. עוד לפני שמלאו לה 10, לבלו אייבי כבר היה פרס גראמי בארון בקטגוריית "הקליפ הטוב ביותר" לשיר Brown Skin Girl של אמה, שבו היא שרה וגם קיבלה קרדיט על הכתיבה. בשנה שעברה היא הצטרפה לסיבוב ההופעות שלה ורקדה לצידה באיצטדיוני ענק מלאים ברחבי העולם.
עד עתה בלו אייבי שמרה על פרופיל נמוך והוריה השתדלו להחביא אותה מהעולם – אבל סביר להניח שבשנים הקרובות נתחיל לשמוע ממנה עוד ועוד. בכל אופן, חשבון אינסטגרם או טיקטוק עדיין אין לה, בכל אופן לא כזה שפתוח לקהל הרחב.
כמו אבא: נורת' ווסט רוצה לתבוע את הפפראצי
נורת' ווסט בת ה-11, בתם של קים קרדשיאן וקניה ווסט, אומנם צעירה מבלו אייבי בשנה אבל נמצאת כמה צעדים לפניה ומתחזקת ביחד עם אמה עמוד טיקטוק שבו יש קרוב לעשרים מיליון עוקבים.
לפני חודשיים היא התראיינה למגזין Interview כשבתפקיד המראיינת ישבה האם הגאה. בניגוד לביונסה, קרדשיאן לא מוצאת טעם להסתיר את בתה – וברור למה - בכול זאת המשפחה עשתה מיליארדים מלהיות בעין הציבור 24/7.
כשקים שאלה אותה בריאיון אם היא נהנית להיות מול המצלמות, נורת' ענתה כמו כוכבת מנוסה: "אני נהנית לצלם את עצמי אבל לא אוהבת כשהפפראצי עושים את זה. כשאני רק מתעוררת ויש כל כך הרבה צלמים, אני חושבת 'אני הולכת לתבוע אתכם'. אם אני מוכנה, עירנית והבגדים שלי יפים, אני יכולה להצטלם".
למרות שקניה הביע בעבר את מורת רוחו מכך שנורת' מככבת יותר מדי ברשתות החברתיות, הוא בעצמו נוהג לארח אותה בשיריו, בהופעותיו ובתצוגות של מותג האופנה שלו. מעבר לכך, היא גם הופיעה לאחרונה במופע מחווה לסרט "מלך האריות" לרגל עשרים שנה ליציאתו – וספגה הרבה ביקורת על כך שלא בדיוק הפגינה את היכולות הדרושות עבור מופע ומעמד מכובד שכזה. בגיל 11 ווסט היא משפיענית לכול דבר (וגם נצר לאחת המשפחות יותר שנויות במחלוקת בתעשייה) וכנראה שזו הסיבה שהמבקרים לא רואים צורך להתחשב בגילה הצעיר.
טיפים לטיפוח מילדה בת 11
זה לא שלפני עידן הטיק טוק לא היו משפיענים צעירים שמינפו את הפירסום לקריירה מצליחה: אלין לוי למשל הפכה לאושיית רשת כשהייתה בת 14 ופתחה את חברת הקוסמטיקה שלה בגיל 16 בלבד. קים אור אזולאי הייתה רק בת 15 כשעיצבה קולקציית עבור רשת בגדים ישראלית נחשבת והפכה בהמשך לפרזנטורית מבוקשת.
אבל כאמור, גילי המשפיענים הולך ויורד ואם יש לך הורה מפורסם – אז מה טוב. כרמן בולדווין, בתם של השחקן אלק בולדווין ואשתו הילריה, עומדת להוציא ספר טיפוח בשם Glowing Up: Recipes To Rock Your Natural Beauty. בהחלט מרשים שיש לה כל כך הרבה ידע והבנה בנושא, בהתחשב בכך שהיא בת 11 בלבד.
על כריכת הספר מופיעות כרמן והילריה בחלוקים והאם הגאה כתבה בפוסט: "אם הילדה שלכן היא כמו שלנו, טיפוח עור הוא אובססיה. לשמור על הגבול של לתת להם לחקור ולהנות ועדיין להיות מודעים לגבי מה שהם שמים על עורם זה קשה... אני נרגשת לשתף שכרמן מודיעה על השקת ספרה החדש. זה מדריך לטיפוח עצמי, בניית ביטחון וחגיגה של היופי הטבעי. אנחנו כל כך גאים בך כרמן".
בקרב עוקביה של הילריה נרשמה פחות התלהבות. "בגיל 11, טיפוח עור צריך להיות מבוסס על פשטות והיגיינה טובה, לא רוטינות מורכבות ומוצרים. מוקדם מדי להתחיל לדאוג לגבי דברים כאלה", כתבה אחת המגיבות. אחרת כתבה: "למה לדחוף ילדה בת 11 לעולם של מבוגרים? אנחנו הופכים לאומה של קרדשיאנז. עצוב". אחרת תהתה בצדק: "עצות לטיפוח עור מילדה, עם עור של ילדה?"
כרמן עומדת להתפרסם הרבה יותר בקרוב: היא, הוריה וכל אחיה ואחיותיה יופיעו ביחד בסדרת ריאליטי משפחתית, The Baldwins, מה שיבטיח ללא ספק חוזים גדולים וקמפיינים לה וכל המשפחה. אבל האם עצות הטיפוח של כרמן הצעירה היו מעניינות מישהו אם הוריה היו אנשים אלמוניים? התשובה לכך די ברורה.
קצת מביך: כשההורים מצליחים, והילדים הרבה פחות
"נקודת הפתיחה של הילדים האלה מתקדמת יותר, יש להם אינספור אפשרויות", אמר מקור מתעשיית הבידור לאתר Page Six.
סטייסי ג'ונס, מנכ"לית חברת סוכנות הקריאייטיב של תרבות הפופ Hollywood Branded, מסבירה: "הם יורשים את הקהל של הוריהם, ושם המשפחה המפורסם שלהם בהחלט מגדיל את כמות החשיפה שהם זוכים לה ברשתות החברתיות העמוסות. זה כמו שיש לך כניסה מהירה להזדמנויות שאחרים רק חולמים עליהם".
אבל האם בזכות הפירסום המובנה הצלחתם מובטחת? לא בטוח. בסופו של דבר הם צריכים למשוך אליהם קהל שיעריך אותם בזכות עצמם - ולא בטוח למשל, שנורת' ווסט תצליח לייצר את אותה כמות אהדה שיש כלפי אמה או הדודות קלואי קרדשיאן וקיילי ג'נר.
דיאנה זנג, ראש מחלקת השיווק של חברת Stallion Express טוענת: "היתרון שלהם לא נובע רק משמות המשפחה שלהם, אלא גם מהמשאבים והקשרים הרבים שהם נולדים אליהם. בין אם זה לצלמים מהשורה הראשונה או אירועים אקסקלוסיביים, דרכם להצלחה כמשפיענים לא זהה לזו של אנשים מהשורה שמתחילים מאפס. יחד עם זאת, זה לא אומר שהכול יגיע להם בקלות".
ג'ונס מסכימה: "הציפיות ותשומת הלב שמלווים את מעמדם כ'תינוקות נפוטיזם' עשויות להיות מלחיצות. עליהם להוכיח את יכולותיהם מעבר לקשרים המשפחתיים ולפתח מותג אישי שיהיה אותנטי ויבלוט מהסיבות הנכונות. הם צריכים לעשות את המעבר מלהיות ידועים בזכות שמם, לפרסום הודות לתרומה ולשיח שהם יוצרים עם עוקביהם. עליהם לנווט בהצלחה דרך הציפיות והלחצים שמופעלים עליהם בעזרת ענווה ואותנטיות".
אפשר להבין למה היא מתכוונת - דמיינו לעצמכם שאתם מגיעים ממשפחה מצליחה, ונכשלים איפה שהוריכם כל כך הצליחו: צ'ט הנקס לא הגיע לקרסוליים של אביו טום הנקס, ג'ניפר ניקולסון, בתו של ג'ק גילתה בדרך הקשה שקריירת משחק לא נועדה לה, וברוקלין בקהאם, הבן של ויקטוריה ודייויד, ידוע בעיקר בתור "הבן של" ולא כאושיית הבישול המפורסמת שקיווה להיות.
רייצ'ל ריצ'רדסון, מומחית לענייני טרנדים, חושבת שיש לפחות ילדה אחת שתענה על הציפיות: "להיות ידוע בתור ילד נפוטיזם זה דבר אחד, אבל להפוך את עצמך למותג ולמכור מוצרים זה כבר קשה יותר. לילדים כמו נורת' ווסט, שברשותה קהל חזק בטיק טוק, יש הכי הרבה סיכוי להגשים את זה. יש לה הבנה טובה של הפלטפורמה והאישיות שלה מתאימה לפורמט ולתכנים שמצליחים בה".