כל מי שצפה בחרדה בסרטוני הזוועות מה-7 באוקטובר הזדעזע עד עמקי נשמתו, אבל אחת הנשים לא הסתפקה רק בלהזדעזע עד עמקי נשמתה. שמה איידן פלאט והיא ישראלית שמתגוררת בשנתיים האחרונות בלוס אנג'לס. ב-7 באוקטובר היא הייתה בדיוק על המטוס בדרך חזרה לארה"ב אחרי ביקור משפחתי בישראל. "נחתי בקונקשן באטלנטה, הדלקתי את הטלפון וראיתי את הסרטון של התצפיתנית. הדבר הראשון שראיתי זה את הדם, ומאז היא לא יוצאת לי מהראש. היא ועוד סרטונים מזעזעים אחרים שראיתי על החטופות - על נשים בפרט - מאוד קשים לצפייה ומדירים שינה מעיניי", היא אומרת בריאיון ל-ynet Live.
"היה לי מאוד חשוב להמחיש את הזוועות שאנחנו עוברים, כי יש כזה ניתוק בארה"ב. אני חושבת שהדיסוננס בין מה שאנחנו עוברים בארץ לבין החיים בבוורלי הילס היה לי מאוד קשה וזה מאוד חרה לי לראות את זה. הרגשתי שאני חייבת לעשות משהו, לעורר מודעות, ובעיקר להעביר ביקורת, למתוח ביקורת כלפי ארגוני הנשים, תנועת מי-טו, האו"ם וכל הנשים האקטיביסטיות, ששותקים בזמן שהנשים שלנו עברו זוועות ולצערי ייתכן מאוד שעדיין עוברות".
2 צפייה בגלריה
איידן פלאט
איידן פלאט
לא הצליחה להישאר אדישה לזוועות. איידן פלאט
(צילום: אינסטגרם)
כשרואים את הפרצופים, הצוות שהיה איתך צילם תגובות של אנשים ברחוב, רואים ממש עיניים נפערות, אנשים שנשמטת להם הלסת. היו תגובות מרגשות, צריך להגיד, אבל איזה תגובות את מקבלת דווקא מלא ישראלים ולא יהודים? "מרבית התגובות היו חיוביות, בין אם זה באמת ההלם שרציתי לעורר, השוק. לצערי היו גם תגובות שהיו פחות חיוביות. אני חייבת לציין שהיה חשש לעשות את זה, אבל ברגע שחשבתי על זה אמרתי 'אני עושה את זה', אני חייבת להמחיש לעולם".
למרות שזה בבוורלי הילס ורחובות שנעים להסתובב בהם, עדיין חששת לעשות את זה? "חד משמעית. אני בטוחה שכולם שמעו על המקרה בלוס אנג'לס שרצחו מפגין יהודי. יש המון אנטישמיות כרגע, בלוס אנג'לס, בבוורלי הילס, בכל העולם. והיה חשש, במיוחד כשבארה"ב יש המון אנשים שמסתובבים עם נשק. אבל מצאתי מישהו, מאבטח סמוי שהיה בקרבת מקום, שאם משהו נוראי קורה...".
השחקן ששיחק את המחבל היה יכול גם לאבטח. "זה גם נכון אבל החלטנו דווקא שהמאבטח יהיה בקרבת מקום ולא מתוך המיצג הזה שיצרנו".
כמה צפיות יש לסרטון? "כרגע 5.5 מיליון מהחשבון שלי. יש עוד המון חשבונות אחרים בחו"ל. זה בדיוק העניין, רציתי שהתפוצה תהיה יותר נרחבת, פחות לקהילה הישראלית והיהודית אלא יותר לקהילה הבינלאומית כדי באמת לפקוח עיניים. וראיתי את הסרטון מתורגם לפורטגזית ולספרדית, המון חשבונות מאוד גדולים עם מיליוני עוקבים גם פרסמו את הסרטון שזה מאוד נגע ללבי ובתקווה שזה יעזור להשפיע, יעזור לפקוח עיניים של אנשים, לגרום לנשים לדבר ובאמת להיות בצד של הנשים הישראליות".
קיבלת תגובות מאנשים שאמרו לך: לא הבנתי מה קרה שם לפני זה אבל אחרי המיצג שלך הדברים התבהרו לי יותר. הצלחת לשנות תפיסות אצל אנשים? "כן, הצלחתי לשנות תפיסה של אנשים. אנשים גם ניגשו אלינו ושאלו גם במה מדובר. המון אנשים, לצערי יש המון חוסר הבנה".
גם בורות. "בורות, זה בדיוק זה, זה בורות שיש בארה"ב וגם בעולם כולו. אני חייבת לציין שגם קיבלתי תגובות של ערבים שהיו שם, שמעתי המון צעקות 'פרי פלסטיין' , היה גם משהו שהיה לי מאוד קשה איתו - היו ערבים מוסלמים שעברו לידנו וצחקו, ממש גיחכו ככה למראה הנערה. והייתה מישהי שניגשה אלינו וצילמה אותנו והתחילה לצעוק: 'הם מטרידים אותי, הם מציקים לי, הם מפריעים לי', ורצתה שמישהו יגיע ויעצור אותנו. אז גם היו תגובות שהיו פחות חיוביות לצערי".
את מתכננת עוד מיצגים כאלה בקרוב? "בעזרת השם, כל מה שאני אוכל לעשות כדי לעזור להסברה הישראלית, אני אעשה".
2 צפייה בגלריה
איידן פלאט
איידן פלאט
"היה לי מאוד חשוב להמחיש את הזוועות שאנחנו עוברים כי יש ניתוק בארה"ב". פלאט
(צילום: אינסטגרם)