8 צפייה בגלריה
ריס וויתרספון
ריס וויתרספון
ריס וויתרספון
(צילום: AP)
ריס וויתרספון חגגה לפני כשבועיים את יום הולדתה ה-47, ופתחה את השנה החדשה בטון לא משמח במיוחד: כמה ימים לאחר מכן נודע שהיא ובעלה, סוכן השחקנים ג'ים טות', נפרדים אחרי 12 שנות נישואים.
אתמול (שבת) הודיע אתר TMZ שכנראה אין סיבה לאופטימיות בכל הקשור לקאמבק של בני הזוג - וויתרספון הגישה בקשת גירושים רשמית, ואם יש סיבה לנחמה אז נראה שזה הולך להיות יחסית קצר ובלי הרבה בעיות, שכן שניהם חתמו לפני החתונה על הסכם ממון שמבהיר אילו נכסים כל אחד יקבל במקרה של פרידה, ולמרות שלטות' יש אחוזים בחברת ההפקות של הכוכבת, מקורביהם מספרים שלקראת הפרידה הם פעלו בזהירות ובאופן מחושב על מנת לחלק ביניהם את כל מה שקשור אליה, החל מכספים ועד אחוזים ומניות.
לבני הזוג יש ילד בן עשר וככל הנראה גם בנושא הזה לא עתידה להיות מחלוקת בין השניים. וויתרספון הודיעה שיש להם תכנית מסודרת בכל הנוגע לאפוטרופסות עליו, שאותה תציג לאישורו של השופט. יש לציין שהשניים ייאלצו לקחת קורס הורות מיוחד, שמחויבים לעשות כל ההורים שמתגוררים במחוז דייווידסון שבצפון קליפורניה אשר עומדים להתגרש.
אין ספק שהסכם טרום החתונה שעליו חתמו השניים יחסוך להם הרבה זמן וכאבי ראש (רק תשאלו את אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט שנראה שיבלו בבתי המשפט עד סוף ימיהם) – במיוחד לוויתרספון, שלפי מגזין Forbes שווי נכסיה מוערך בסכום של 400 מיליון דולר.
8 צפייה בגלריה
ריס וויתרספון ג'ים טות'
ריס וויתרספון ג'ים טות'
חשוב לחתום על הסכם ממון! ריס ווית'רספון וג'ים טות'
(צילום: Michael Buckner/GettyImages)

כדאי שתתחילי לחסוך

ההון הזה לא מובן מאליו. היא אמנם נחשבת כיום לאחת השחקניות המצליחות בהוליווד, עם רזומה של קלאסיקות קולנועיות וסרטים אהובים דוגמת "משחקי פיתוי", "אין כמו אלבמה", "הולכת רחוק" (עליו הייתה מועמדת לאוסקר) וכמובן וסרטי "לא רק בלונדינית" ו"הולך בדרכי" (עליו זכתה בפסלון הנכסף), לצד סדרות כמו "שקרים קטנים גדולים" (עליה זכתה באמי ובגלובוס הזהב) ו"תוכנית הבוקר" (שהניבה לה גם שלל מועמדויות) – אבל הייתה תקופה שבה היא שמעה מהמלהקים יותר מדי "לא" – מה שגרם לה לחשוש לעתידה בתעשייה.
8 צפייה בגלריה
מתוך "לא רק בלונדינית"
מתוך "לא רק בלונדינית"
מתוך "לא רק בלונדינית"
(צילום מסך)
וויתרספון סיפרה בעבר שבשנות ה-30 לחייה, אחרי שכבר ביססה את מעמדה וזכתה באוסקר, דווקא אז ההצעות לתפקידים טובים הפסיקו להגיע. זה לא ממש מפתיע – הוליווד הייתה מאז ומתמיד ידועה באפליית הגיל שלה כלפי נשים וברתיעה שלה משחקניות שמעיזות להחליף קידומת. למרות הצלחות בודדות פה ושם, דוגמת קומדיית חג המולד "מת לחגוג" והסרט "מים לפילים", וויתרספון צברה יותר ויותר כישלונות כלכליים וביקורתיים כאחד.
היא סיפרה שדיברה בזמנו עם יועץ פיננסי שייעץ לה להתחיל לשנות את הרגליה הכלכליים, מכיוון שלפי איך שזה נראה – בשנים הבאות היא תרוויח הרבה פחות ממה שהייתה רגילה אליו. "זה הכניס אותי לחרדות", הודתה. בהמשך היא פיטרה אותו: "לא הייתי צריכה את השליליות הזו מסביבי", הסבירה. ועדיין – דבריו, מלחיצים ככל שיהיו, אולי כיוונו אותה לדרך מקצועית שהתגלתה כממש לא רעה עבור הקריירה שלה (ועבור חשבון הבנק שלה).
8 צפייה בגלריה
ריס וויתרספון
ריס וויתרספון
בהוליווד, גם אוסקר לא מבטיח לך יותר מדי
(צילום: AP)

וויתרספון הבינה למה הוליווד זקוקה נואשות

היא החליטה לקחת את העניינים לידיים שלה - בשנת 2012 היא עשתה צעד גדול וייסדה חברת הפקות משלה. ועדיין – להפיק סרטים ומדי פעם גם ללהק את עצמך לתפקידים בהם, אולי יספק לך עבודה אבל אין כאן הבטחה ממשית להצלחה.
אבל וויתרספון ידעה מה היא עושה וזיהתה מקום פנוי ולא מנוצל מספיק בנוף ההוליוודי, שעליו היא יכולה לחלוש: בזמן שתעשיית הבידור לרוב מייצרת תכנים שבמרכזם גברים עם תפקידים שוליים לנשים, היא החליטה שתיקח את המושכות ותספר סיפורים של נשים מרתקות וחזקות.
והתברר שיש לה עין וכישרון לבחור דברים מוצלחים – הפרויקט הראשון שלה הניב זהב (והרבה מאוד מזומנים בקופות): היה זה הסרט "נעלמת", אחת ההצלחות הקולנועיות הגדולות והמפתיעות ביותר של העשור הקודם. לאחר מכן היא ליהקה את עצמה לתפקיד בסרט "הולכת רחוק", שזכה להצלחה נאה בקופות אבל יותר מכך – הפך אותה ליקירת המבקרים וטקסי הפרסים של אותה השנה, מעמד שלא זכתה לו כבר הרבה זמן.
אחריהם הגיעו כאמור הצלחות נוספות - בחלקן כיכבה בעצמה, כמו הסדרות "שקרים קטנים גדולים", "תוכנית הבוקר" ו"שריפות קטנות בכל מקום", ובאחרות נתנה את הבמה לשחקניות אחרות, כמו בסרט "שירת סרטני הנהר" והסדרה "דייזי ג'ונס והסיקס".
כמובן שלא הכל היה מוצלח: הסרט "מרדף לוהט" שבו כיכבה לצד סופיה ורגרה התגלה כאכזבה וגם "לוסי בשמיים" בכיכובה של נטלי פורטמן היה רחוק מלהחזיר את ההשקעה, ועדיין, אין ספק שלרוב היו לוויתרספון סיבות להרגיש מרוצה מעצמה. לפני כשנתיים היא מכרה חלק מהחברה שלה לחברת Candle Media תמורת 900 מיליון דולר שבמסגרתו שמרה על אחוזים ממנה ועל מושב בחבר המנהלים שלה.
בין כל זה היא גם התפרסה אל תחום האופנה והקימה בשנת 2015 ליין משלה: דרייפר ג'יימס, שנקרא על שמותיהם של סבה וסבתה. הוא לא נחשב לאקסקלוסיבי במיוחד שכן וויתרספון מוכרת בו הכל מהכל - החל מבגדים ואקססוריז ועד מוצרים לבית. אבל זה עובד - לפי ההערכות, המותג מכניס מדי שנה רווחים של 15 מיליון דולר.
8 צפייה בגלריה
ריס וויתרספון
ריס וויתרספון
הרבה הצלחות לצד מעט כישלונות
(צילום: AP)

שמרה על התדמית החביבה, כנגד כל הסיכויים

אבל דרך כל זה, וויתרספון תמיד הייתה ונשארה נאמנה למטרה הראשונית שלה – לעשות ולקדם אומנות שמקדשת יוצרות ועלילות נשיות. כחלק מהרעיון הזה היא הקימה מועדון קריאה, אשר כולל היום 2.5 מיליון חברות, שבו היא ממליצה להן על ספרים של סופרות שאהבה – ובדרך כלל מזניקה כתוצאה מכך את מכירות הספרים האלו אל על. האג'נדה הפמיניסטית שלה כללה יותר מעשייה ויצירה - היא גם פעלה רבות למען העלאת השכר של השחקניות בהוליווד והשוואתו למשכורות שמקבלים הגברים בתעשייה.
בזמן שנשים חזקות רבות נאלצות לספוג לעג ותדמית של "כלבות", וויתרספון עשתה בהצלחה משהו נוסף וחשוב לא פחות: לצד ההתמקדות בכוח נשי ולמרות שהפכה להיות אשת עסקים מצליחה, היא גם שימרה את הטייפקאסט שאיתו הייתה מזוהה: "הבחורה המתוקה מהבית השכן".
את זה היא עשתה גם על המסך וגם בחייה האישיים - מבחינה מקצועית למשל, היא הקפידה לבחור לעצמה דמויות "טובות", שגם אם לא היו בהכרח חמודות ולבביות, תמיד היה אפשר להזדהות איתן או לפחות להבין למה פעלו כפי שפעלו. בחייה האישיים היא נמנעה לרוב מסקנדלים ועל סט הצילומים היא נחשבת לשחקנית שכיף לעבוד איתה: "אין בעיה שיהיה לך רגע רע, אבל אסור שיהיו לך שבעה רגעים כאלה. אז תני לעצמך דקה להרגיש גרוע ותמשיכי הלאה", אמרה פעם. כך נוצר המותג שלה: אישה חזקה שהיינו רוצים לעבוד לצידה אבל גם לצאת איתה בערב לדרינק.
אחד ממקורביה סיפר לאתר Daily Mail: "ריס לא יכולה לעשות טעויות בכל הנוגע להחלטות המקצועיות והאישיות שלה, כי היא תמיד מתנהלת בחן ועם הרבה כבוד. זה לא משהו שרואים הרבה בהוליווד אבל זה מבטיח שיאהבו ויעריכו אותה גם בעתיד".
כמובן שבכל זאת מדובר בהוליווד, עיר שמזוהה לא פעם עם צביעות וחוסר כנות, כך שבהחלט אפשר לחשוד שהפרסונה של וויתרספון אינה באמת אותנטית ושזו רק העמדת פנים. היא בטח לא תהיה הראשונה שעושה דבר שכזה. אבל נראה שבמקרה שלה, זו באמת מי שהיא. יעידו על כך הכוכבות הרבות שנמנות עם מעגל חבריה הקרוב, דוגמת מינדי קלינג, אווה לונגוריה, שרליז ת'רון, ג'ניפר אניסטון וג'ניפר גארנר שמשבחות אותה בכל הזדמנות. צ'לסי הנדלר סיפרה: "היא חברה נהדרת. מסוג החברות שיבטלו את כל התוכניות שלהן אם תהיי במצב רוח רע, ותבוא מיד לשבת איתך על הספה ולצפות בסרט", ניקול קידמן אמרה: "אני בת מזל שהיא חברה טובה שלי" וזואי קרביץ שיבחה: "אני שואפת להיות חברה טובה כמוה. היא כל כך אוהבת ואכפת לה מכל מי שנמצא בחייה".
רגע, יש עוד כמה - קייט הדסון אמרה עליה: "אנחנו חולקות תשוקה לפמיניזם. היא לוחמת עבור נשים, היא המעודדת שאת רוצה שתהיה לך. היא תשלח לך פרחים כדי להזכיר לך שההצלחה שלך היא ההצלחה של כולן". והחברה הטובה לורה דרן הצהירה: "ברגע שפגשתי אותה ידעתי שהיא תהיה חלק מהמשפחה שלי לשארית חיי".
ועם זאת - כן, לא נעלמה מעינינו העובדה שרבות מחברותיה הטובות שיחקו לצידה בפרויקט כזה או אחר.
8 צפייה בגלריה
ריס וויתרספון לורה דרן
ריס וויתרספון לורה דרן
עם הבסטי לורה דרן
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ריס וויתרספון ניקול קידמן
ריס וויתרספון ניקול קידמן
ליהקה את החברה הטובה שלה. ניקול קידמן
(צילום: AP)
לורן בראון, שכתבה את הביוגרפיה של וויתרספון Reese Witherspoon: The Biography, סיכמה זאת היטב: "התכונה הכי טובה שלה היא שהיא מצטיירת בתור החברה הכי טובה שכל אישה לא רק רוצה, אלא גם צריכה. היא החברה שתגיד לך שהבגד שאת לובשת לא מוצלח, שתדרוש ממך לזרוק את הבחור שלא מתייחס אלייך יפה ושתגיד לך באהבה את האמת שאף אחד לא מעז להגיד לך בעצמו".
בראון מבהירה שמדובר בהרבה יותר מרק תדמית: "הביטחון והאינטליגנציה שלה בולטים מאוד בכל פרויקט שהיא עושה. יש לה טעם משובח והיא עשתה דברים נהדרים בקריירה בזמן שנשארה נאמנה למי שהייתה לפני שהפכה לכוכבת".
8 צפייה בגלריה
ריס וויתרספון
ריס וויתרספון
ריס ווית'רספון
(צילום: AP)