פוליטיקה ונצנצים – זהו שילוב מנצח ואחד המתכונים להפיכת פסטיבל קאן לאירוע הזוהר, המתוקשר והנחשב בעולם.
בהיסטוריה של הפסטיבל רשומים מספר מקרים בהם הפוליטיקה האפילה על הקולנוע, וגנבה את ההצגה מהכוכבים. או מקרים בהם סרטים הציתו ויכוחים ושערוריות, על רקע פוליטי או דתי. המקרה המפורסם ביותר בהם הפוליטיקה גברה על הפאייטים והקולנוע, קרה במאי 1968, הפסטיבל ה-21 פוצץ, לא הגיע כלל לסיומו ולא חולקו בו פרסים, על רקע מרד הסטודנטים שטלטל את צרפת והרעיש את העולם. שביתות סטודנטים התלקחו במספר אוניברסיטאות ותיכונים ברחבי פריז, והמוחים קרעו לנער את הסדר הישן.
ממשלתו של שארל דה-גול כשלה בניסיונותיה לדכא את המהומות. צעדי המשטרה רק החריפו את המצב וגררו קרבות רחוב. בסופו של דבר, פרצה שביתה כללית ברחבי צרפת שכללה כ-10 מיליון עובדים, ואלה דרשו שיפור תנאים ומשכורות. השביתה הגיעה בסופו של דבר גם להריביירה הצרפתית - במהלך הפסטיבל חלק מהבמאים משכו את הסרטים שלהם מהתחרות, שופטים אחדים התפטרו והפסטיבל פוצץ חמישה ימים לפני הסיום.
9 צפייה בגלריה
פסטיבל קאן 1968
פסטיבל קאן 1968
פסטיבל קאן - 1968
(צילום: ASSOCIATED PRESS/AP)
בשנים האחרונות, השטיח האדום הופך יותר ויתר לבמה של הפגנת מחאות בתחומים שונים ובזירות מגוונות, ממשבר האקלים ועד מי טו, ממצב הילידים בברזיל ועד גזענות. המוחים והמוחות מודעים לכך שהשטיח האדום מושך אליו את המצלמות ועיני העולם, וגנבו את ההגה ותשומת הלב מהסטארים ומהסטאריות.
זאת אכן דרך יעילה ומוצלחת לפרוק זעמים ולהביע מסרים. ביום שלישי הקרוב, במוצאי יום העצמאות, המהדורה ה-77 יוצאת לדרך וקרוב לוודאי שנחזה בהפגנות פרו-פלסטיניות ואנטי-ישראליות על רקע המלחמה בעזה וקריאה להפסקת אש מיידית. ואולי ימצאו כמה צדיקים בסדום שיואילו ללכת עם הסיכות הצהובות ויקראו להחזרת החטופות והחטופים.
כמו כן עובדי ועובדות פסטיבל קאן בכבודם ובעצמם ועובדי פסטיבלים אחרים שמתקיים בשאר ימות השנה בצרפת, טוענים שהם מנוצלים ולכן הם מאיימים לשבש את החגיגות ולנצל את השטיח לקרוא לשפר את שכר ואת תנאי העבודה המקפחים, למשל דמי אבטלה שלטענתם מגוחכים. ולא רק הצוותים הטכניים מאיימים להפגין ולשבות. אפילו הנשים המופקדות על אנשי התקשורת הרבים שמגיעים לפסטיבל עלולות להביע מחאה, מה שמאיים על קיומו של האירוע.
ובינתיים, עד שנגלה אם כל התרחישים האלה אכן יקרו, הנה הרגעים הגדולים של העשור האחרון, בהם השטיח האדום של קאן, עשה כותרות לא בגלל בגדים ביזאריים, לוק משוגעים או עומק המחשוף, אלא בשל מחאות אידיאולוגיות.

מחאות נגד קוד הלבוש ומשטרת האופנה

קברניטי קאן ידועים כמי שמקפידים על קוד הלבוש המסורתי של השטיח האדום: באות הבכורות החגיגיות מצוות לעטות שמלות ולנעול נעלי עקב ובאי הארמון חייבים ללבוש חליפות ופפיון וכמובן לנעול נעלים אלגנטיות הולמות. לא אחת בתולדות קאן נרשמו מקרים מביכים, בהם במאים ידועים לא הורשו להיכנס לאולם, מאחר ולא צייתו לקוד.
הנוקשות הזאת הצליחה לעצבן לא אחת, וגררה מקרי התרסה ומרד נגד קוד הלבוש ומשטרת האופנה. כבר ב-1991 בהקרנת הסרט התיעודי אודותיה "מדונה: אמת או חובה" (המוכר גם בשמו המקורי: "במיטה עם מדונה"), קיסרית הפופ יצאה נגד הקוד הפורמלי, שהכתיב ששמלות חייבות להיות מתחת לברך ולבשה מחוך וחזייה ומעליהם גלימה מסאטן ורוד.
9 צפייה בגלריה
מדונה
מדונה
החוקים לא חלים עליה. מדונה
(צילום: Dave Hogan/Getty Images)
ב-2015, דרישות הביגוד הדרקוניות של הפסטיבל היו שוב תחת אש – אחת העיתונאיות דיווחה כיצד 50 נשים, שנעלו נעליים שטוחות לא הורשו להיכנס לבכורה של "קרול". בעקבות זאת, קמה תנועת מחאה נגד הקוד, והפרשה נקראה "עקב גייט".
בשנה שלאחר מכן, ב-2016, ג׳וליה רוברטס הסירה את נעליה והתהלכה יחפה על השטיח האדום, אחרי שעברה את אנשי הבטחון, בבכורת סרטה "מפלצת הכסף". כמובן שהצעד והפסיעות של רוברטס במעלה המדרגות, הוא זה שעשה כותרות. ב"ידיעות אחרונות" הכותרת הייתה כמתבקש אישה י(ח)פה. המרדנות הכובשת של רוברטס האפילה על שאר האירועים, הפכה לאייקוני ונכנסה לנצח.
9 צפייה בגלריה
ג'וליה רוברטס
ג'וליה רוברטס
אישה י(ח)פה. ג'וליה רוברטס
(צילום: Andreas Rentz/Getty Images)
הנהגת הפסטיבל הגיבה בשמרנות אופיינית והדגישה כי "קוד הלבוש עדיין עומד בעינו". ב-2018 קריסטן סטיוארט הלכה בעקבות רוברטס וחלצה את נעלי הלובוטן השחורות שלה והלכה יחפה על השטיח האדום. "אני מרגישה שאי אפשר לדרוש זאת יותר מנשים", אמרה סטיוארט. "אם אתה לא מבקש מבחורים ללבוש עקבים ושמלה, אתה גם לא יכול לדרוש זאת ממני".
בשנה שעברה אנשים הרימו גבה, כשג'ניפר לורנס צעדה בבכורת "אנטומיה של נפילה", עם שמלה אדומה אלגנטית וכפכפי אצבע שחורים ופשוטים, שניהם מבית "דיור".
9 צפייה בגלריה
ג'ניפר לורנס
ג'ניפר לורנס
בשמלה אדומה וכפכפי אצבע. ג'ניפר לורנס
(צילום: Stephane Cardinale - Corbis/Corbis via Getty Images)

מחאות פמיניסטיות

פסטיבל קאן היה במשך שנים מעוז שוביניסטי שקיפח יוצרות וכן שדה צייד לטורפים כמו האנס ומפיק העל הארווי ויינשטיין, כך שלא מפתיע שהשטיח האדום הפך מוקד למחאות פמיניסטיות, במיוחד עם התעצמות תנועה מי טו.
ב-2018, שמונים ושתיים בימאיות, יוצרות, מפיקות ושחקניות צעדו יחד בדממה כאקט סולידריות על השטיח האדום על מנת להדגים את האפליה המגדרית בתעשיית הקולנוע בכלל ובקאן בפרט. (עד אז רק סרט אחד שבויים על ידי אישה זכה ב"דקל הזהב" בקאן – "הפסנתר" של ג'יין קמפיון. מאז אותה הפגנה, שני סרטים נוספים שבוימו על ידי נשים זכו בכבוד).
בין הצועדות: קריסטן סטיוארט, ג'יין פונדה, סלמה הייק, וכן הבמאיות אווה דוברניי, פטי ג'נקינס ואנייס ורדה. קייט בלנשט, שכיהנה אז כנשיאת חבר השופטים אמרה: "נשים הן לא מיעוט בעולם, אולם המצב בתעשיית הקולנוע נותר שונה. בתור נשים, כל אחת מאיתנו ניצבת מול אתגרים מיוחדים, אבל אנחנו עומדות ביחד על המדרגות האלו היום כסמל לנחישות ולמחויבות להתקדם", והבימאית ורדה הוסיפה: "המדרגות לתעשייה שלנו חייבות להיות נגישות לכל, בואו נטפס!".
בטקס הסיום של אותה שנה, הבמאית-שחקנית האיטלקייה אסיה ארג'נטו זרקה "פצצה" על הבמה והכריזה: "כאן בקאן, נאנסתי על־ידי הארווי ויינשטיין. הפסטיבל הזה היה מרחב הציד שלו. אני רוצה לנבא: הארווי ויינשטיין לעולם לא יהיה מקובל פה. הוא לעולם יביא חרפה על הקהילה, שפעם חיבקה אותו וכיסתה על פשעיו".
9 צפייה בגלריה
אסיה ארג'נטו
אסיה ארג'נטו
"כאן בקאן, נאנסתי על־ידי הארווי ויינשטיין". אסיה ארג'נטו
(צילום: Mustafa Yalcin/Anadolu Agency/Getty Images)
באותה שנה, השחקנית הבלגית־הולנדית סאנד ואן רוי, שהאשימה ואף תבעה את הבמאי והמפיק הצרפתי לוק בסון ("ניקיטה") בטענה שאנס אותה, התייצבה לאירוע הענקת פרס מפעל חיים לדלון, ועל גבה התנוסס קעקוע זמני של הסמל של תנועת MeToo והכיתוב "עצרו את האלימות נגד נשים". ואן רוי אמרה ל"וראייטי" כי עשתה זאת, במטרה למחות נגד תעשיית הקולנוע ש"משתמשת ב'אמנות' כתירוץ להציב את עצמה מעל לחוק".
9 צפייה בגלריה
סאנד ואן רוי
סאנד ואן רוי
סאנד ואן רוי
(צילום: Samir Hussein/WireImage)
ב-2022, בבכורת "עכביש קדוש" שהסתמך על סיפור אמיתי - רוצח סדרתי שקטל זונות בעיר קדושה באיראן, חברות בתנועה הפמיניסטית הצרפתית "La Colleuses" צעדו על מדרגות ארמון הפסטיבל נושאות שלט לבן ארוך מאוד, עליו היו חקוקים באותיות שחורות שמותיהן של 129 נשים, שנהרגו כתוצאה מאלימות במשפחה. המפגינות גם הדליקו פצצות עשן שחור. זה היה רגע דרמטי מצמרר, בעל אפקט רב. כעבור שנה, ב-2023 פעילה בקבוצה פמיניסטית שמתנגדת לפונדקאות הפריעה לאירועי השטיח האדום, בכך שצעקה "תפסיקו למכור אותנו!".
9 צפייה בגלריה
עכביש קדוש
עכביש קדוש
129 נרצחות. התנועה הפמיניסטית הצרפתית La Colleuses
(צילום: Andreas Rentz/Getty Images)

מחאות נגד איראן

השטיח בעיר הנופש הצרפתית שימש לא אחת במה למחאה ולזעם נגד הדיכוי, האכזריות והצנזורה של משטר האייתולות באיראן - משטר שמונע מיוצרים ויוצרות איראניות להגיע לפסטיבל, כולל מאסרים.
בשנה שעברה, 2023, הזעקה התעצמה: הדוגמנית האיראנית מאהלג'ה ג'ברי לבשה שמלה דרמטית, שחרכה את הרשת והעבירה את המסר בקול רם וברור: ג'ברי עטתה שמלה ערב שחורה, בעלת מחשוף בצורת חבל תלייה. באמצעות המחשוף המטלטל, הדוגמנית בת ה-33 והמעצבת ג'ילה סאבר, רצו להעצים את המודעות הבינלאומית לזינוק במספר המוצאים להורג במולדתן.
"ניסנו לקחת חלק קטן במלחמה נגד הפשע האכזרי של הוצאת אנשים חפים מפשע להורג באיראן", כתבה המעצבת בחשבון האינסטגרם שלה. "כל צעד קטן נחשב בדרך למיגור חוסר צדק". לא כולם התלהבו מהצעד, והמתנגדים סברו שהוא מתייחס לנושא הרגיש והטראגי בצורה שטחית ולא מכבדת.
בבכורה אחרת, קבוצה של אנשי ונשות קולנוע איראנים עמדו על מדרגות ארמון הפסטיבל עם תמונות של שלושה אנשים, שהוצאו להורג ונתלו באיספהן, בגלל שהעזו למחות.
ואילו קייט בלנשט הורידה את נעלי העקב על הבמה לפני שהעניקה לשחקנית האיראנית-צרפתייה זאר אמיר אברהאימי ("עכביש קדוש") את פרס "האמן החלוץ". בלנשט עשתה זאת כאות סולידריות עם מאבקן של הנשים האירניות למען זכויותיהן. בלנשט התייחסה לפסלון המחודד ואמרה שהוא נועד "כדי לדקור את כל האנשים שעומדים בדרכן של זכויות הנשים".
9 צפייה בגלריה
מאהלג'ה ג'ברי
מאהלג'ה ג'ברי
חלק קטן במלחמה נגד הפשע האכזרי באיראן. מאהלג'ה ג'ברי
(צילום: Rocco Spaziani/Getty Images)

מחאות נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה

מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה בפברואר 2022, פסטיבל קאן מצדד בצד האוקראיני ותומך בו בצורה מרשימה. סרטים, במאים, שחקנים ואנשי תקשורת מרוסיה נחשבים למוקצים ומוחרמים - וכמובן שגם השטיח האדום הוא תחנה חובה להתקוממות נגד הכיבוש הרוסי.
ב-2022, המפיקות דאריה באסל וליזבתה סמית׳ לבשו חולצות טי-שרט ועליהן דימוי של פיצוץ לצד המסר "תוכן רגיש: רוסים הורגים אוקראינים. האם אתם חושבים שזה פוגעני או מטריד לדבר על רצח העם הזה?".
באותה שנה, מפגינה שרצתה להתקומם נגד האלימות המינית של הכובשים הרוסים התפרצה עירומה לשטיח האדום, בעוד החזה שלה צבוע בצבעי דגל אוקראינה, ומתנוסס עליו הכיתוב "די לאנוס אותנו", התחתונים היו מוכתמים בצבע אדום.
9 צפייה בגלריה
מפגינה פסטיבל קאן
מפגינה פסטיבל קאן
"די לאנוס אותנו". מפגינה בפסטיבל קאן
(צילום: Laurent Koffel/Gamma-Rapho via Getty Images)
ב-2023 אילונה צ׳רנובאי, דוגמנית ומשפיענית אוקראינית בתחום הפיטנס לבשה שמלה בצבע דגל מולדתה ושפכה על עצמה דם מלאכותי, כדי להביע מחאה דרמטית כנגד המלחמה המתמשכת. צ'רנובאי הורחקה מייד מהאתר על ידי אנשי הבטחון, אבל לפחות הצליחה להעביר את מסר התמיכה שלה בשטחים הכבושים בארצה, ובאנשים שעדיין חיים בהם.