18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו
גווינת' פאלטרו
גווינת' פאלטרו
(צילום: GettyImages)
לזמן קצר באמצע שנות ה-90, גווינת' פאלטרו נחשבה להבטחה הגדולה של הוליווד. היא שיחקה בשוברי קופות, יצאה עם הכוכב הכי לוהט בתעשייה ואפילו זכתה באוסקר. אבל הזמן שלה בפסגה התגלה כקצר יחסית: הסרטים המצליחים הוחלפו בשרשרת ארוכה של כישלונות מביכים, מערכות היחסים שלה לא החזיקו מעמד יותר מכמה שבועות והקהל הבין שסך הכל מדובר באישה קצת מעצבנת. אבל פאלטרו השכילה למצוא אפיקים אחרים שבזכותם הפכה לאחת המשפיעניות הגדולות בעולם, גם אם ספגה בדרך לא מעט בוז ולגלוג מהציבור. אבל למי איכפת כשאת צוחקת כל הדרך אל הבנק? וזה הזמן לשלוח לה כרטיס ברכה, כי ממש היום (ג') היא חוגגת יום הולדת 50.
פאלטרו נולדה ב-27 בספטמבר 1972 לשחקנית בליית' דאנר ולמפיק והבמאי ברוס פאלטרו. דאנר היא נוצרייה בעוד שפאלטרו המנוח היה יהודי – וגווינת' ואחיה הצעיר ג'ייק גדלו על ברכי שתי הדתות, כשג'ייק אפילו חגג בר מצווה.
למרות שהיא איננה יהודייה לפי ההלכה, לפאלטרו תמיד הייתה זיקה גדולה לדת ולאורך השנים סיפרה שהיא וילדיה חוגגים את החגים היהודיים, איחלה לעוקביה "שנה טובה" לפני חגי תשרי וגם סיפרה על ספר מתכונים יהודי שהזמינה לקראת החגים. בשנת 2014 היו דיווחים על כך שהיא מתכוונת להתגייר, אך ככל הידוע היא מעולם לא עשתה את הצעד הרשמי הזה.
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו
גווינת' פאלטרו
לא התגיירה רשמית, אבל יהודייה בנשמה
(צילום: GettyImages)

נפוטיזם שהוביל לאוסקר

פאלטרו גדלה עמוק בתוך תעשיית הבידור ההוליוודית כך שרק התבקש שגם היא תיכנס לתחום. ולא שהיא הייתה צריכה לכתת רגליה בין אודישנים מפרכים – התפקיד הראשון שלה היה בסרט הטלוויזיה High שביים אביה, ואחד מתפקידיה הקולנועיים הראשונים היה בסרט "הוק" שביים סטיבן שפילברג, שהוא במקרה גם הסנדק שלה. מכאן הקריירה הקולנועית תפסה תאוצה ותפקיד גרר תפקיד עד שבשנת 1995 היא לוהקה לאחד התפקידים הזכורים ביותר שלה בסרט "שבעה חטאים". בעקבותיו עלתה קרנה והיא החלה לקבל תפקידים ראשיים בסרטים נחשבים כמו "אמה", "תקוות גדולות" והסרט שהפך לאחד האייקוניים ביותר שלה: "דלתות מסתובבות".
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו
גווינת' פאלטרו
הוליווד התאהבה בה
(צילום: GettyImages)
"דלתות מסתובבות" אמנם לא היה להיט קופתי ענק בארה"ב, אבל זכה להצלחה גדולה בבריטניה ולאורך השנים הפך לקלאסיקה ולמזוהה עם הקונספט של אירוע קטן שנראה חסר משמעות אך מתברר כמשנה חיים.
הסרט, שיצא בשנת 1998, פתח שנה מאוד מוצלחת עבור הכוכבת והסרטים שהגיעו אחריו, ביניהם "רצח מושלם" ו"הכישרון של מר ריפלי", ביססו את מעמדה בתור אחת הכוכבות הגדולות של סוף העשור, כשאת החותמת הרשמית היא קיבלה בזכות "שייקספיר מאוהב" שקצר שבחים והקנה לה את פסלוני האוסקר וגלובוס הזהב בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר.
עם ההצלחה וההכרה הגיעו גם העלאות השכר – בעוד שעל "שייקספיר מאוהב" פאלטרו הרוויחה 750 אלף דולר, על הסרט "דיילת בעננים" שיצא כחמש שנים לאחר מכן היא כבר קיבלה 10 מיליון דולר.
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו אוסקר 1999
גווינת' פאלטרו אוסקר 1999
קיבלה את החותמת הרשמית. פאלטרו בטקס האוסקר 1999
(צילום: Getty Images)
זוגיות עם הכוכב הכי לוהט בהוליווד
אז מה היו לנו? הצלחות קופתיות: היו. הערכה מהתעשייה שהתרגמה לפסלונים נוצצים: אפשר לסמן וי. משכורות עתק: יתרת העובר ושב שלה בהחלט צמחה. אז מה נשאר ב'טו דו ליסט'? מן הסתם, זוגיות מתוקשרת עם בן זוג לוהט. ולא סתם לוהט - בראד פיט.
בשנת 1994 השניים גילמו זוג נשוי בסרט "שבעה חטאים", ראו כי טוב והמשיכו את הזוגיות גם אחרי תום הצילומים. לא מפתיע כמובן שהם הפכו לאחד הפאוור קאפלז הגדולים של אותן השנים, אם לא הגדול שבהם. כשנתיים לאחר שהפכו לזוג הם התארסו ופיט אפילו הודה לה על במת גלובוס הזהב כשקיבל בשנת 1996 את פרס השחקן על הסרט "12 קופים": "אהבת חיי, המלאך שלי", כינה אותה לעיני כל העולם.
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו בראד פיט
גווינת' פאלטרו בראד פיט
המלאך שלו. פאלטרו ובראד פיט
(צילום: GettyImages)
אבל היו גם רגעים פחות נעימים ואחד מהם היה סקנדל די גדול בזמנו, כשצלמי פפראצי שארבו מחוץ לבית הנופש שלהם בקאריביים הצליחו לצלם אותם בעירום מלא והפיצו את התמונות בצהובונים הבריטיים ובאינטרנט. פיט תבע מאוחר יותר את מגזין Playgirl שעמד לפרסם את התמונות ומנע את הפרסום. אגב, הזמרת שאנייה טווין סיפרה לא מזמן שאותו אירוע היווה השראה לשורה המפורסמת מהשיר That Don't Impress Me Much: "אז אתה בראד פיט, זה לא מרשים אותי במיוחד". לפני שתקבלו רעיונות, יש לציין שהיא גם הבהירה שהשורה לא מתייחסת למימדיו של הכוכב.
בשנת 2017 פאלטרו הייתה חלק משמעותי בחשיפת ההטרדות המיניות של המפיק הארווי ויינשטיין, כשסיפרה שהוא הטריד גם אותה כשהייתה בת 22. פאלטרו סיפרה שלפני הצילומים לסרט "אמה", הזמין אותה ויינשטיין לפגישת עבודה בסוויטה שלו במלון בבברלי הילס. במהלך הפגישה הוא הניח עליה ידיים והציע שיעברו לחדר המיטות למסאז'. "הייתי ילדה, והייתי מבועתת", אמרה פאלטרו. היא דחתה אותו וסיפרה לאחר מכן על התקרית לפיט, שהתעמת עם ווינשטיין באירוע של התעשייה זמן קצר לאחר מכן. היא סיפרה להווארד סטרן ב-2017: "היינו בבכורה של 'המלט' בברודווי והארווי היה שם. בראד הלך אליו וזה היה נראה כאילו כל רגע הוא עומד להטיח אותו אל הקיר. כשהוא חזר, הוא סיפר לי שאמר לו 'אם תגרום לה להרגיש שוב לא בנוח, אני אהרוג אותך'".
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו הארווי ויינשטיין
גווינת' פאלטרו הארווי ויינשטיין
פיט נחלץ להגנתה. פאלטרו והארווי ויינשטיין
(צילום: GettyImages)
לאכזבת המעריצים ומדורי הרכילות, האירוסים של השניים לא הבשילו לכדי חתונה והזוגיות הפוטוגנית הגיעה לסיומה אחרי שלוש שנים משותפות. פאלטרו לקחה אחריות על הכישלון הרומנטי - כמה שנים לאחר מכן היא אמרה בריאיון אצל דיאן סוייר: "אני בת מזל על כך שהייתי עם אדם כל כך טוב כמו בראד, במיוחד בזמן שאני הייתי בלאגן מהלך. התמודדתי עם עניינים משלי שהרסו את הקשר, גרמתי לסבל של עצמי. הרסתי הכל". בשנת 2015 היא סיפרה להאוורד סטרן: "הייתי ילדה כשנפגשנו, בת 22. אי אפשר לקבל כאלו החלטות בגיל כזה, לא הייתי מוכנה והוא היה טוב מדי עבורי". איפשהו בהוליווד, ג'ניפר אניסטון ואנג'לינה ג'ולי כנראה גילגלו עיניים כששמעו את זה.
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו בראד פיט
גווינת' פאלטרו בראד פיט
"אדם כל כך טוב כמו בראד". לא בטוח שאנג'לינה תסכים
(צילום: GettyImages)

מבן אפלק ועד כריס מרטין

לאחר מכן היא פצחה ברומן עם השחקן בן אפלק, טרום ג'ניפר לופז, שחלק איתה גם הוא מסך בסרטים "שייקספיר מאוהב" ו"סוד של אהבה" משנת 2000. הזוגיות שלהם לא ארכה זמן רב אבל הם נשארו מיודדים והרשו לעצמם לעקוץ אחד את השנייה בראיונות.
אפלק אמר על פאלטרו שהיא מחפשת גבר "שיזכיר לה את אביה", בעוד שהיא אמרה עליו שהאישה האידיאלית עבורו היא "סוג של חשפנית, או אישה שתגיש לו בירה כשהיא לבושה בביקיני" (שנים לאחר מכן כששאלו אותה על כך היא צחקה ואמרה: "ובכן, זה היה נכון בזמנו"). בריאיון אחר אמרה עליו: "הוא בחור נהדר, אבל הוא עושה לעצמו חיים קשים. הוא מאוד מתוסבך. יש לנו ערכים שונים".
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו בן אפלק
גווינת' פאלטרו בן אפלק
נפרדו, אבל נשארו ידידים. פאלטרו ובן אפלק
(צילום: GettyImages)
לאחר מכן שמה נקשר בעוד כמה גברים בולטים בביצה, ביניהם סקוט ספידמן, לוק ווילסון ובריאן אדאמס, אך כל מערכות היחסים האלו היו קצרות וזניחות יחסית. פאלטרו שכנראה איבדה תקווה בכל הנוגע למין הגברי, אמרה בראיון: "אני אוהבת גברים, למרות שהם בוגדים ושקרנים. אני מחשיבה את עצמי לבת מזל כשאני מצליחה להישאר איתם שישה שבועות".
עם הבא בתור – סולן להקת "קולדפליי" כריס מרטין, היא סוף סוף חצתה את סף הזמן הזה. השניים הכירו מאחורי הקלעים בהופעה של הלהקה בשנת 2002, בתקופה עצובה עבור פאלטרו - זמן קצר לאחר שאביה הלך לעולמו (כמה שנים אחר כך, מרטין אף כתב עבורה את השיר Fix You, שמדבר על ההתמודדות עם האבל והאובדן).
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו כריס מרטין
גווינת' פאלטרו כריס מרטין
שרדו את מחסום החודש וחצי. פאלטרו וכריס מרטין
(צילום: GettyImages)
הם נישאו בשנת 2003, בטקס שכלל מעט מאוד אורחים – אפילו אמה של הכלה לא הוזמנה. פאלטרו כבר הייתה אז בהיריון, והיא סיפרה בתוכנית האירוח של ג'יי לנו שהיא מעדיפה לשמור את הנושא הזה לעצמה: "לחלק היהודי שבי יש אמונה טפלה בכל מה שקשור לכך. כששואלים אותי לגבי המין של התינוק או אם יש לי תיאבון לאוכל מוזר, אני לא רוצה לענות".
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו אפל
גווינת' פאלטרו אפל
פאלטרו ואפל
(צילום: GettyImages)
ב-2004 נולדה אפל, בתם הבכורה של השניים. בימינו השם הזה נראה שגרתי יחסית בים השמות המוזרים וההזויים שכוכבי הוליווד (וגם אלו של ישראל) מעניקים לילדיהם – אבל בזמנו בחירת השם הזה גררה לא מעט הרמת גבות. שנתיים לאחר מכן נולד בנם מוזס, ופאלטרו סיפרה שלאחר לידתו חוותה דיכאון אחרי לידה: "הרגשתי כמו זומבי, לא הרגשתי מחוברת ללב שלי, לרגשות שלי. חשבתי שאני אמא נוראית, אישה נוראית".
פאלטרו ומרטין שילבו בביתם את מנהגי וחגי היהדות והנצרות, והיא סיפרה: "הילדים מאוד אוהבים את חנוכה ושרים יפה בעברית. אנחנו חוגגים גם את חג המולד, אני מאמינה בהכל. אני אוהבת את כל המסורות".
18 צפייה בגלריה
חוגגים
חוגגים
חוגגים
(צילום: splashnews)

הרבה כשלונות ואיירון מן אחד

לאחר שפאלטרו התחתנה והפכה לאמא, היא לקחה צעד אחורה מהוליווד. ולא שהיא ויתרה על הרבה - בשלב הזה, הקריירה שלה כבר הייתה בדעיכה.
בתחילת שנות ה-2000 פאלטרו כבר הייתה הרבה אחרי השיא המקצועי שלה, שכיום, בראייה לאחור – נראה שלא נמשך זמן רב מדי והתפרש על כמה שנים בודדות בלבד. רוב הפרויקטים שעשתה אחרי הזכייה שלה באוסקר התרסקו וכללו כמה בחירות תמוהות – כולל הסרט הבעייתי "הפנטזיה של הל", בו גילמה אישה שמנה שזוכה לחיזוריו של ג'ק בלאק, לאחר שהוא מהופנט לראות רק את היופי הפנימי שלה וכתוצאה מתאהב בה כשהוא חושב שהיא רזה. הסרט זכה בזמנו להצלחה נאה, אבל סביר להניח שהיום הוא לא היה עובר אפילו את שלב הרעיון לתסריט.
גם סרטים שעל פניו היו אמורים להצליח, כמו סרט המדע בדיוני ועתיר הכוכבים "סקיי קפטן ועולם המחר" בו כיכבה לצד אנג'לינה ג'ולי וג'וד לאו כשל, הסרט "סילביה", בו גילמה את המשוררת סילביה פלאת', היה אמור להפוך אותה שוב ליקירת טקסי הפרסים אך קיבל התעלמות מוחלטת, הסרט "הוכחה" כשל גם הוא בקופות (אבל הקנה לה מועמדות נוספת לגלובוס הזהב), וכאמור היה גם הסרט "סוד של אהבה" לצידו של בן הזוג דאז אפלק, בתקופה בה הוא נחשב לרעל קופתי.
היו לה עוד כמה הצלחות קולנועיות בהמשך, אבל הן היו בעיקר במסגרת תפקידיה בסרטי "איירון מן" ו"מארוול", כך שאי אפשר ממש לזקוף את ההצלחות האלו לזכותה.
18 צפייה בגלריה
הוליווד העניקה לה אוסקר - ושלחה אותה לדרכה
הוליווד העניקה לה אוסקר - ושלחה אותה לדרכה
הוליווד העניקה לה אוסקר - ושלחה אותה לדרכה
(צילום: GettyImages)
סרט נוסף שלה שזכה להצלחה פושרת בזמן יציאתו בשנת 2011 אך קיבל עדנה מחודשת בשנים האחרונות הוא "התפשטות", שמספר על מחלה מדבקת שגורמת למותה של רוב אוכלוסיית העולם. עם פרוץ הקורונה בשנת 2020 הסרט זכה להתעניינות רבה והפך לאחד הנצפים של אותה השנה. בזמן שתפקידיה הקולנועיים פחות הרשימו בשני העשורים האחרונים, היא זכתה להצלחה לא רעה בטלוויזיה, עם תפקיד אורח חינני בסדרה "גלי" שהביא לאחר מכן לשיתוף פעולה נוסף עם יוצר הסדרה וחברה הטוב ריאן מרפי, שהפך לידיד קרוב שלה וליהק אותה לסדרה "הפוליטיקאי" בה היא גם כיהנה על תקן מפיקה.
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו
גווינת' פאלטרו
מזל שיש את איירון מן
(צילום: Gettyimages)

משחקנית מצליחה לכוהנת לייפסטייל שנויה במחלוקת

על חוסר ההצלחה כשחקנית, פאלטרו פיצתה בעזרת מיזם אחר שהעפיל עם השנים על קריירת המשחק שלה – מותג הלייף סטייל Goop (מילה שפאלטרו רצתה שתהיה "חסרת משמעות, ועם זאת תגיד הרבה") שמצד אחד מיצב אותה כאוטוריטה בתחום המוצרים שאין בהם באמת צורך אבל נחמד להגיד שיש בבית, ומצד שני יצר לה תדמית של אישה פריבילגית, עשירה ומנותקת.
Goop התחיל בשנת 2008 כאי-מייל שבועי ששלחה לעוקביה ובו שיתפה אותם בקורותיה ונתנה להם טיפים לחיים שלווים ומאושרים יותר, כמו המלצות על מזון בריא וכיצד לנצל את המירב מהזמן הפנוי. בשנת 2011 היא שידרגה את המייל לאתר שלם שהוקדש בין היתר למכירת מוצרי פנאי ונוחות, רובם במחירים מופקעים וכאלו שנעו על הסקאלה שבין משעשעים להזויים.
לעיתים היה נראה שפאלטרו משחקת על האימרה ש"אין כזה דבר פרסום רע", מכיוון שחלק מהמוצרים ששיווקה היו תמוהים בלשון המעטה – החל בכאלו ששימשו לאידוי וגינלי וביצים לתרגול רצפת האגן, ועד מכשירי חוקן קפה, ויברטורים מזהב ונרות בניחוחות שהגדירה בתור "הריח של איבר המין שלי"' ו"ריח האורגזמה שלי".
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו
גווינת' פאלטרו
"רוצים לדעת איך אני מריחה? קנו את הנרות שלי!"
(צילום: Gettyimages)
פאלטרו והאתר שלה ספגו הרבה ביקורת (וכמה תביעות) בגלל שהציעו ויטמינים ומזון שהתיימרו להיות בריאותיים, אך בפועל נטען שלא רק שאין בהם תועלת אלא שחלקם אף מזיקים לגוף. כל זה ביסס כאמור את מעמדה של פאלטרו כמיליונרית מנותקת – אבל מצד שני, המכירות הרקיעו שחקים והיא זו שצחקה אחרונה כש-Goop הפך להצלחה כלכלית מסחררת והוביל למיזמים נוספים כמו פודקאסט בהנחייתה וסדרה תיעודית ברשת נטפליקס.
עם השנים המותג צמח ותפס אחיזה כמעט בכל היבט הקשור לחיי הלייף סטייל והנוחות, בין היתר תכשירי איפור וקוסמטיקה, אופנה, בשמים, מוצרי ספורט ורהיטים. כיום שווי המותג עומד על 250 מיליון דולר, מתוכם לפי ההערכות החלק של פאלטרו מסתכם ב-75 מיליון דולר לפני מסים. "כשרק התחלתי עם זה, אנשים חשבו שאני משוגעת", סיפרה למגזין CEO בשנה שעברה. "אבל תראו את זה עכשיו – מדובר בשוק של מיליארדי דולרים".
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו
גווינת' פאלטרו
תצחקו כמה שאתם רוצים, היא כרגע הרוויחה עוד מיליון דולר
(צילום: AP)

אל תאמרו גירושים, אמרו: "פרידה מודעת"

לצד ההצלחה המקצועית, נישואיהם של פאלטרו ומרטין התפרקו. הם נפרדו בשנת 2013 אך הצליחו לשמור על כך בסוד במשך שנה שלמה עד שהודיעו על כך בפומבי. הפרידה סוקרה כמובן בהרחבה, אבל באופן מעניין – לא רק עצם הפרידה זכתה לתשומת לב אלא גם הביטוי שפאלטרו בחרה כדי להגדיר אותה: Conscious uncoupling, או בתרגום חופשי "פרידה מודעת". היא גם צירפה הסבר למבולבלים: "מדובר ביכולת להבין שכל כעס או ויכוח בנישואים היה סימן להתבונן פנימה ולזהות משהו שלילי שדרש ריפוי. לפי הפרספקטיבה הזו, אין כאן 'רעים', אלא רק שני אנשים. מדובר כאן על אנשים כיחידים, לא רק על הקשר ביניהם".
"בלב מלא עצב החלטנו להיפרד", כתבה פאלטרו באתר הבית שלה והוסיפה: "עבדנו קשה כבר מעל לשנה, ביחד ובנפרד, כדי לראות מה יכול היה להיות אפשרי בינינו, והגענו למסקנה שבעוד שאנחנו אוהבים מאוד האחד את השנייה, ההחלטה הנכונה היא להישאר פרודים".
"עם זאת, אנחנו תמיד נהיה משפחה, ובהרבה מובנים אנחנו קרובים יותר ממה שאי פעם היינו. אנחנו קודם כל והכי חשוב - הורים לשני ילדים מדהימים, ואנחנו מבקשים שהפרטיות שלהם ושלנו תכובד בזמן מאתגר זה. תמיד ניהלנו את מערכת היחסים שלנו בפרטיות, ואנחנו מקווים שבעוד אנחנו עוברים 'פרידה מודעת' וממשיכים בהורות משותפת נוכל להמשיך כך".
18 צפייה בגלריה
לא מתגרשים, אלא מאוד מודעים לעצמם
לא מתגרשים, אלא מאוד מודעים לעצמם
לא מתגרשים, אלא מאוד מודעים לעצמם
(צילום: גטי אימג'בנק)
בעוד שהיו שלגלגו על בני הזוג שהצליחו להכניס יומרנות גם לנושא הגירושים שלהם, הביטוי הלא שגרתי הפך לנפוץ ופאלטרו הוכיחה כמה כוח יש לה בתור משפיענית. בנוסף, מרטין והיא הצליחו באמת ובתמים לשמור על ידידות כגרושים והם אף מבלים זה בביתה של זו.
הם התגרשו רשמית בשנת 2016 ובשלב הזה פאלטרו כבר הייתה בזוגיות עם המפיק (היהודי) בראד פלצ'וק. הם התחתנו בשנת 2018 – יומיים לאחר יום הולדתה של הכוכבת (מה שאומר שממש בעוד יומיים הם יציינו 4 שנות נישואים). בריאיון שעשתה פאלטרו לאחרונה עם בראד פיט היא התבדחה איתו: "סוף סוף מצאתי את הבראד שאיתו הייתי צריכה להתחתן. זה פשוט לקח לי 20 שנה".
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו בראד פלצ'וק
גווינת' פאלטרו בראד פלצ'וק
חגיגה כפולה: יום הולדת ויום נישואים. פאלטרו ובראד פלצ'וק
(צילום: אינסטגרם)
בגיל 50, אין ספק שפאלטרו חיה את החיים הטובים והיפים: היא מאוהבת, עושה את מה שהיא אוהבת והונה האישי מוערך כיום בסביבות ה-200 מיליון דולר. לא נותר לנו אלא לאחל לה יום הולדת שמח ושתמשיך להוציא נרות בריחות אינטימיים, אולי לא נרכוש אותם, אבל לפחות נצחק קצת.
18 צפייה בגלריה
גווינת' פאלטרו
גווינת' פאלטרו
מזל טוב!
(צילום: GettyImages)