אחרי שנחשפו אתמול (ה') עשרות מקרים של תקיפה מינית ואונס מצידו של המיליארדר ואיש העסקים המצרי מוחמד אל-פאייד, אביו של דודי אל-פאייד - שמת לצידה של הנסיכה דיאנה בתאונת הדרכים הטראגית בפריז, בשעה זאת מתקיימת מסיבת עיתונאים אותה מנהל הצוות המשפטי המגן על הנשים שעברו תקיפה מינית.
"המקרה הזה משלב כמה מהמרכיבים הנוראיים ביותר של הטרדה מינית בהם היו מעורבים ג'פרי אפשטיין, ג'ימי סאוויל והארווי ויינשטיין", קבע עורך הדין דין ארמסטרונג. "נגיד את זה בפשטות - מוחמד אל-פאייד היה מפלצת".
עורך הדין ברוס דראמונד הצטרף לדבריו וקבע: "הרודס חייב לקבל אחריות על הסבל שנשים אלה עברו. מדובר באחד המקרים הגרועים ביותר של ניצול מיני תאגידי שאני, וכנראה גם כל העולם, ראינו אי פעם. זה נורא ואני לא יכול להדגיש ולהסביר עד כמה".
"זה מרגיש מוזר לדבר על זה", אמרה נטשה (שם בדוי), אחת הנפגעות, במהלך מסיבת העיתונאים. "אבל זה מרגיש טוב לשנות את המורשת של אדם שבאמת היה מפלצת - ואני לא חושבת שהבינו את זה בזמנו". עורכת הדין גלוריה אלרד סיכמה: "הרודס המעיטו באומץ של הקורבנות האלה לעשות משהו בנדון - וזו טעות גדולה".
3 צפייה בגלריה
מוחמד אל-פאייד
מוחמד אל-פאייד
מוחמד אל-פאייד
(צילום: AP)
לפי אתר החדשות הבריטי, עד כה חמש נשים טוענות שנאנסו על ידי מוחמד כשעבדו בחנות היוקרתית שלו הרודס בלונדון, בין השנים 2010-1985 ולמעלה מ-30 נשים, חברות צוות לשעבר בחנות של המיליארדר, טענו שאיש העסקים המצרי תקף אותן מינית. התקריות עצמן, לדבריהן, התרחשו בלונדון, אבו דאבי, סן טרופז ופריז. ההאשמות פורסמו במקביל גם בסרט התיעודי של ה-BBC - "אל-פאייד: טורף בהרודס" (Al Fayed: Predator at Harrods) שעלה לאקרנים אתמול.
שעות ספורות לאחר פרסום התחקיר, אישה נוספת (שם בדוי מלאני) התייצבה וחשפה שעברה "תקיפה מינית מחליאה" על ידי המיליארדר המצרי. "הוא התיישב לידי... ביקש שאחזור שוב אחרי שבועיים כדי להתארח בדירתו והוא לא נתן לי לעזוב עד שהסכמתי. רגע לפני שיצאתי הוא הניח את היד שלו על השדיים שלי ואמר כמה דברים די מגעילים. הייתי בהלם מוחלט, פשוט הסתובבתי ויצאתי".
מלאני עבדה עם אל-פאייד פחות משנה ופגשה את המיליארדר פעמיים בפגישות עבודה. בשנת 2023 החליטה לגשת למשטרה והוסיפה כי נאמר לה שבכוונתם של הסקוטלנד יארד לעצור את אל-פאייד מאוחר יותר באותה השנה. מוחמד מת ביולי 2023 ולפני שבמשטרה הספיקו לעשות משהו.
על פי הדיווחים, הסרט התיעודי חשף ראיות על כך שהרודס לא נחלץ לעזרתן של הנשים אלא עזר לכסות ולהסתיר את מעשי הזוועה של אל-פאייד בזמן בעלותו. כמו כן, רבות מהנשים טוענות כי עברו בדיקות רפואיות מקיפות - כולל בדיקות בריאותיות מיניות לפני שהתחילו לעבוד.
3 צפייה בגלריה
מוחמד אל פאייד
מוחמד אל פאייד
המוות הציל אותו
(צילום: Peter Macdiarmid/Getty Images)
לפי ה-BBC, אחת הנשים טוענת שאל-פאייד אנס אותה בדירתו שבלונדון. "הבהרתי שאני לא רוצה לקיים איתו יחסים. לא נתתי את הסכמתי. רק רציתי שזה ייגמר", סיפרה.
אישה נוספת טענה כי גם היא נאנסה בדירתו כשהייתה נערה. "כולנו פחדנו כל כך. הוא גרם לנו לפחד. אם הוא היה אומר 'תקפצו', העובדים היו שואלים אותו 'כמה גבוה?'".
סופיה, אישה נוספת שנפלה קורבן למעשיו, עבדה כעוזרת האישית של אל-פאייד בין השנים 1988-1991, וכעת טוענת כי גם אותה איש העסקים ניסה לאנוס ותקף אותה מינית יותר מפעם אחת. "לא יכולתי לעזוב. לא היה לי בית או משפחה לחזור אליה. נאלצתי לשלם שכר דירה. ידעתי שאני צריכה לעבור את זה ולא רציתי את זה".
עוזרת אישית נוספת של אל-פאייד, ג'מה - שעבדה עבורו בין השנים 2009-2007, טוענת שהוא אנס אותה בווילה ווינדזור שבפריז, ביתם לשעבר של אדוארד השמיני ואשתו וואליס סימפסון. ג'מה סיפרה שהוא נעשה מפחיד יותר במהלך נסיעות לחו"ל, וכי באחת הנסיעות לבירה הצרפתית אנס גם אותה. "התעוררתי מבוהלת בחדר השינה כשאל-פייד ניצב ליד מיטתי ולגופו רק חלוק משי. הוא ניסה להיכנס למיטה. אמרתי לו, 'לא, אני לא רוצה שתעשה את זה'. הוא המשיך ופשוט ניסה להיכנס ובשלב מסוים היה מעליי ולא יכולתי לזוז לשום מקום. הייתי עם הפנים כלפי מטה והוא פשוט כפה את עצמו עליי". ג'מה מספרת כי אחרי שאל-פייד אנס אותה היא בכתה, והוא פשוט קם ואמר לה בתוקפנות לנקות את עצמה בחומר חיטוי. "ברור שהוא רצה לסלק כל סימן ממנו שיעיד שהוא היה קרוב אליי בכלל".
ג'מה הוסיפה כי כחלק מההסכם לעזיבתה את העבודה היא נאלצה לגרוס את כל הראיות ולחתום על הסכם בתמורה לכסף. "משאית גריסה הגיעה למשרד ואיש צוות ממשאבי אנוש של הרודס נכח במקום".
טומי לימיג, מנהל מחלקה לשעבר בהרודס שעבד בחנות במשך עשור, אמר ל-BBC שהוא "מודע להתעללות המינית בנשים שעבדו בחנות", אך הבהיר כי "לא ידע על מקרי תקיפה ואונס".
3 צפייה בגלריה
הנסיכה דיאנה ודודי אל-פאייד
הנסיכה דיאנה ודודי אל-פאייד
ודודי אל-פאייד, בנו של מוחמד אל-פאייד, והנסיכה דיאנה
(צילום: AP)
בהתייחס לדברים, נציגי החנות הרודס מסרו כי הם "מזועזעים לחלוטין מההאשמות בדבר ההתעללויות המיניות שביצע מוחמד אל-פאייד. אלה היו מעשים של אדם שהייתה לו כוונה מלאה לנצל את כוחו לרעה בכל מקום בו פעל ואנו מגנים זאת בתוקף. אנו מכירים בכך שבמהלך תקופה זו אכזבנו את העובדות שלנו שהיו קורבנותיו ועל כך אנחנו מתנצלים".
עוד נמסר בהצהרה: "הרודס של היום הוא ארגון שונה מאוד בזה שהיה בבעלותו ובשליטתו של אל-פאייד באותן השנים. הרודס של היום מבקש לשים את רווחת העובדים לפני הכל. לכן, כשהתגלה בפנינו מידע חדש בשנת 2023 על ההאשמות האיומות היה זה בראש סדר העדיפויות שלנו ליישב את הנושא במהירות תוך הימנעות מהליכים משפטיים ארוכים לנשים המעורבות. תהליך זה עדיין זמין עבור כל עובדי הרודס - הנוכחים והקודמים. למרות שאין ביכולתנו לבטל את העבר אנו נחושים לעשות את הדבר הנכון כארגון תוך הבטחה שלעולם לא ניתן למעשים כאלה לקרות שוב בעתיד". נציין כי אתר האינטרנט שלהרודס הקים עמוד מיוחד בו הוא מאפשר לעובדים לשעבר למלא פרטים במידה ויש להם טענות כלשהן.
מספר המתלוננות נגד מוחמד אל פאייד קפץ ל-37 נשים שהגישו תביעות אזרחיות נגד הרודס בבקשה לפיצויים בעקבות מעשיו האיומים של אל-פאייד.