10 צפייה בגלריה
מפוצלת הסלבס שלומדים עליהם
מפוצלת הסלבס שלומדים עליהם
נשמח לקחת חלק בקורסים המדוברים
(צילום: Gettyimages)
שנת הלימודים החדשה החלה - ולא נגיד פה אף מילה על שלב הנשימות לשקית נייר ורפרוש אובססיבי של אתרי החדשות עד לבשורה המשמחת - אנחנו כאן כדי להזכיר לתלמידים שחשבו שהם יקבלו עוד כמה ימים של חופש, שלימודים לא חייבים להיות חדגוניים, עמוסי משוואות ותאריכים חשובים יותר או פחות. להפך, יש קורסים שאנשים מתים ללמוד - והביקוש אליהם גובר על ההיצע. אנחנו מדברים כמובן על לימודי הסלבס.
במהלך השנים מפורסמים רבים הגיעו להישגים כה מרשימים שהותירו חותם, שלא מעט אוניברסיטאות ובתי ספר ברחבי העולם בחרו ללמד אותם בכיתה שלהם. קבלו הצצה לקורסים הכי נוצצים שאתם יכולים ללמוד:

טיילור סוויפט

10 צפייה בגלריה
מפורסמים שהפכו לקורס
מפורסמים שהפכו לקורס
קורס שיעזור להתרגל אליה. טיילור סוויפט
(צילום: Gettyimages)
טיילור סוויפט היא אחת הזמרות המצליחות ביותר בעולם - ועם זאת, היא גם אחת שלא עוברת לכולם בגרון. העיתונאית בריטני ספנוס ("רולינג סטון") יצרה קורס על הזמרת באוניברסיטת ניו יורק. "קורס זה מציע להבין את הערעור והסלידה מטיילור סוויפט באמצעות קריאה מדוקדקת של המוזיקה והשיח הציבורי שלה כפי שהוא מתייחס לצמיחה שלה כאומנית וסלבריטאית", נכתב בתיאור מערך השיעורים בחודש פברואר האחרון.
במהלך הקורס למדו התלמידים על המוזיקה של סוויפט ועל החותם שהשאירה הקריירה שלה. "אני מקווה לעזור לתלמידים לחשוב מחדש איך לתקשר עם אחת הכוכבות הגדולות ביותר בעולם", אמרה ספנוס בריאיון למגזין וראייטי. "זה חלום עבורי להוביל קורס של האומנית האהובה עליי וזה כבוד גדול לחלוק את נקודת המבט שלי עם התלמידים".
בנוסף, אוניברסיטת אוסטין שבטקסס מאפשרת לסטודנטים ללמוד את השירים של טיילור סוויפט לצד יצירות ספרותיות אייקוניות של שייקספיר, ג'ון קיטס ורוברט פרוסט. האוניברסיטה מציעה קורס לתואר ראשון תחת השם - "ספר השירים של טיילור סוויפט" כחלק מתוכנית המצטיינים באומנויות. אליזבת סקאלה, פרופסור לאנגלית, סיפרה ל-CNN כי היא בחרה בסוויפט מכיוון שהיא כותבת מוזיקה משלה והמילים שלה יכולות לעזור ולהאיר טכניקות דומות משירה קלאסית. "זה קורס על השירים שלה ככתיבה ספרותית והדרכים בהן משוררת פופולרית ועטורת פרסים משתמשת באותם אמצעים ספרותיים של השירה המסורתית ביצירותיה". במהלך הקורס ילמדו הסטודנטים לנתח את שירה של סוויפט לצד יצירות של גדולי הספרות.

הארי סטיילס

10 צפייה בגלריה
מפורסמים שהפכו לקורס
מפורסמים שהפכו לקורס
נשמח להירשם. הארי סטיילס
(צילום: Gettyimages)
בחודש יולי האחרון פורסם כי אוניברסיטת טקסס סטייט אישרה שאחד הקורסים שיוצע לסטודנטים באביב 2023 יעסוק בהארי סטיילס. ד"ר לואי דין ולניקה, פרופסור באוניברסיטה, שיתף את הבשורה המשמחת בעמוד הטוויטר שלו, וכתב בהלצה: "כך נראית כהונה".
הפרופסור גם צירף כרזה של הקורס החדש, עליו נכתב כי "יתמקד במוזיקאי הבריטי הארי סטיילס ובתרבות האירופאית הפופולרית כדי להבין את ההתפתחות התרבותית והפוליטית של הסלבריטי המודרני בכל הנוגע למגדר ומיניות, גזע, מעמד, מדיה, אופנה, מעריצים, תרבות וצרכנות".
הקורס, שקיבל את השם "הארי סטיילס וכת הסלבריטאים: זהות, האינטרנט ותרבות הפופ האירופית", ילמד את הסטודנטים על הלהיטים של סטיילס והשפעתם על התעשייה וכמו כן יעסוק בשאלה לגבי מגדר ומיניות. "הדרך שבה אני אוהב לתאר את הקורס היא שהוא באמת יעסוק בהיסטוריה של 12 השנים האחרונות בערך", הסביר ד"ר ולניקה.

קניה ווסט

10 צפייה בגלריה
מפורסמים שהפכו לקורס
מפורסמים שהפכו לקורס
מקווים שיצא עדכון קורס. קניה ווסט
(צילום: Gettyimages)
מסתבר שאי שם באוניברסיטת ג'ורג'יה, פרופסור העונה לשם סקוט הית' החליט להעביר קורס על פועלו של קניה ווסט. הקורס, שזכה לשם Kanye Vs Everybody: Black Poetry, בוחן את קניה כאומן וכדמות ציבורית מראשית דרכו כ"אאוטסיידר הנואש למצב את מקומו בתור שולט התרבות האולטימטיבי". הית' גם הסביר כי קניה הוא "בין הוגי הדעות הציבוריים הבולטין והדינמיים כיום". מעניין אם הוא חושב את זה גם אחרי מה שווסט עשה לפיט דייוידסון.
הקורס המדובר חוקר את חייו של הראפר דרך השירה האמריקנית, אבל זה לא נגמר שם: "מדובר גם בדרכים בהן אנו משתמשים בשפה, דנים בשפה, חושבים דרך השפה", הסביר הית', והוסיף כי דמויות ציבוריות שחורות אחרות שהשתמשו בשפה בצורה דומה לזו של קניה, למשל - מוחמד עלי - גם מדוברות בקורס. "קניה באמת רוצה לשלוט בתדמית שלו, במוניטין שלו, וזה בהחלט מפריע לחלק מהאנשים". ובכן, אנחנו לא רוצים להישמע ביקורתיים, אבל אנחנו מקווים שיצא עדכון גרסה לקורס המדובר.

ביונסה

10 צפייה בגלריה
מפורסמים שהפכו לקורס
מפורסמים שהפכו לקורס
הקורס נסגר בעקבות צרות עין. ביונסה
(צילום: Gettyimages)
טוב, תודו שזה היה ברור אבל בשנת 2010 הקים פרופסור קווין אלרד קורס בן 11 מפגשים, באוניברסיטת ראטגרס בניו ג'רזי, שעסק כולו בביונסה. הקורס עסק בעבודתה של הזמרת תוך שימוש באומנות ובאישיות שלה כנקודת גישה לחקר גזע, מגדר ומיניות באמצעות תוכנית המורכבת כולה מפמיניסטיות כהות עור. הקורס עודד סטודנטים לחקור את היחס לנשים כהות עור באמצעות הפרשנות המודרנית של ביונסה. "רציתי ללמד קורס המבוסס כולו על פמיניזם שחור", אמר אלרד ל"גרדיאן". "יש דרכים רבות ללמוד את הנושא הזה אבל חשבתי שהשימוש בביונסה יביא קהל צעיר ומעורב יותר".
כנראה שבאופן מאוד לא מפתיע הקורס על ביונסה היה אחד המבוקשים באוניברסיטה ומדי שנה התמלא עד אפס מקום. בשנת 2014 הופסק הקורס: "נאמר לי שמכיוון שכל כך הרבה סטודנטים רצו לקחת חלק בקורס על ביונסה - זה פגע בקורסים אחרים".
לורנזה ג'רז, סטודנטית באוניברסיטת ראטגרס טענה כי המנהלים צריכים להסתכל מעבר לשם הקורס ולהכיר בחשיבותו: "אני חושבת שהדחיפה לקורס נובעת מבורות - לעומת מה שהשיעור באמת נותן. יש אנשים שעלולים לשמוע 'קורס על ביונסה' ולגלגל עיניים, אבל הגישה שלה לפמיניזם מתקבלת טוב יותר דרך אומנית שכולנו גדלים איתה".

ג'יי זי

10 צפייה בגלריה
מפורסמים שהפכו לקורס
מפורסמים שהפכו לקורס
מספיק לקורס שלם? ג'יי זי
(צילום: Gettyimages)
בשנת 2011 החליט פרופסור מייקל אריק דייסון לפתוח קורס סוציולוגיה אמריקני על הראפר ג'יי זי. הקורס הועבר באוניברסיטת ג'ורג'טאון שבוושינגטון. הוא נחשב להצלחה מסחררת ועל פי נתונים שפורסמו משך אליו פי ארבע יותר סטודנטים משאר הקורסים המוצעים באוניברסיטה.
"הרצון היה לפתוח בחקירה רצינית על האומנות של ג'יי זי", הסביר דייסון בריאיון ל-The Nation. "מאחורי הסקסיות בג'יי זי, שהפך למיליארדר ולאייקון תרבותי, רציתי לחקור על מה המומה סביבו". הקורס הוצע כחלק מלימודי הסוציולוגיה באוניברסיטה, והיו גם סוציולוגים שמחו על כך. "ג'יי זי הוא אחד האומנים הגדולים, ללא ספק. הוא נושא סוציולוגי משובח לקורס כי הוא מספק חשיפה גדולה להשפעות מוזיקליות שונות", טענה ד"ר זולייקה זבאלוס, אך הוסיפה: "והכל זאת - קורס המתמקד רק בו? בטח שזה ימשוך את הסטודנטים כי זה ג'יי זי, אומן מאוד מאוד פופולרי. אבל האם זה מספיק לקורס שלם? זה נשמע כמו נושא שכיף ללמוד אבל לא מספיק".

מיילי סיירוס

10 צפייה בגלריה
מפורסמים שהפכו לקורס
מפורסמים שהפכו לקורס
קורס ראוי בהחלט. מיילי סיירוס
(צילום: Gettyimages)
עם יד על הלב, מי מאיתנו לא חלם שחלק מלימודי התואר שלנו יכללו קורס על מיילי סיירוס? ובכן, את החלום הזה הגשימו הסטודנטים של מכללת סקידמור (ניו יורק) בשנת 2014. המכללה יצאה עם קורס חדש בעל שם מפתה - "הסוציולוגיה של מיילי סיירוס: גזע, מעמד, מגדר ומדיה", שעסק במיילי כ"עדשה שדרכה ניתן לחקור חשיבה סוציולוגית על זהות, בידור, תקשורת ותהילה".
"הכיתה תשתמש בפרסונה הציבורית של סיירוס כבסיס לדיון", הסבירה פרופסור קרולין צ'רנוף לחדשות ABC. "הרבה ממה שאנחנו יודעים על סיירוס מבוסס על שחזור תקשורתי של מי שהיא באמת". צ'רנוף לא התאפקה והשוותה את הקורס על סיירוס לזה שעל ביונסה: "למרבה הצער, האופן שבו אנחנו מדברים על כוכבות פופ נשיות, ענייני מעמד וענייני מגדר, מיניות וביצועים זה חשוב - אבל גם הגזע חשוב מאוד והדרך שבה אנו מדברים על כוכבות פופ 'לבנות' שונה מאוד מהדרך שלנו לדבר על גופן של הכוכבות 'הצבעוניות'".
עוד הוסיפה צ'רנוף כי הקורס יחקור את המעבר של סיירוס מכוכבת "האנה מונטנה" ל"אייקון פופ" וכיצד ההופעות שלה על הבמה הובילו לדיונים סביב המיניות שלה.

ליידי גאגא

10 צפייה בגלריה
מפורסמים שהפכו לקורס
מפורסמים שהפכו לקורס
מפורסמים שהפכו לקורס
(צילום: Gettyimages)
בשנת 2011 הודיעה אוניברסיטת דרום קרוליינה כי היא פותחת קורס סוציולוגיה חדש המוקדש לחייה, לעבודתה ולפרסומה של כוכבת הפופ ליידי גאגא. את הקורס העביר פרופסור מתייה דפלם, מעריץ מושבע של הזמרת. "במהלך הקורס הסטודנטים ילמדו לעסוק בחשיבה אקדמית נכונה ומבוססת בכל הנוגע לתהילה של ליידי גאגא".
"הייתי ב-30 הופעות של ליידי גאגא", סיפר דפלם לעיתון הסטונדטים של האוניברסיטה, והוסיף: "אנחנו הולכים ללמוד על גאגא כאירוע חברתי. זה לא האדם וזו לא המוזיקה. זה יותר הדבר החברתי, שיש לה מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות. היא תופעה חברתית".
בעלון של הקורס נכתב כי הוא נועד "לפענח כמה מהמימדים הרלוונטיים מבחינה סוציולוגית של התהילה של ליידי גאגא בהתייחס למוזיקה, סרטונים, אופנה ושאר האומנות שלה".
דפלם הוסיף וסיפר כי העניין שלו בזמרת החל בשנת 2009, כשראה אותה מופיעה לראשונה. "אני מקווה שהסטודנטים הפוטנציאליים של הקורס יהיו במידה מה מעריצים של ליידי גאגא. הם לא חייבים להיות מעריצים מושבעים. המעריץ הכי גדול לא בהכרח יהיה הסטונדט הכי טוב. אבל הם חייבים להתעניין בנושא. סטודנטים שבאמת לא אוהבים את הזמרת - כנראה שלא כדאי להם להיות חלק מהקורס".

מדונה

10 צפייה בגלריה
מפורסמים שהפכו לקורס
מפורסמים שהפכו לקורס
קורס על המלכה זה חובה. מדונה
(צילום: Gettyimages)
ואם כבר קורסים על מפורסמים, תרשו לנו לחזור קצת אחורה בזמן לשנות ה-90. בשנת 1997 חמישים סטודנטים נרשמו לקורס תרבות הפופ באוניברסיטת אמסטרדם. הקורס, שאורכו היה 40 שעות, עסק במלכה האחת והיחידה, מדונה, וחקר מה גרם להצלחה המסחררת של כוכבת הפופ.
"בתור תופעה תקשורתית היא ממש מסקרנת", אמרה הסטודנטית מוניק טולק לעיתון De Telegraf. במהלך הקורס הסטודנטים בחנו את מילות השיר, קולה של מדונה, השתתפותה בקולנוע וכמו כן את היותה סמל מין - לצד אמונותיה הדתיות.

מייקל ג'קסון

10 צפייה בגלריה
מפורסמים שהפכו לקורס
מפורסמים שהפכו לקורס
קורס על המלך. מייקל ג'קסון
(צילום: Gettyimages)
אחרי שסיפרנו על הקורס שנערך על מלכת הפופ - זה רק הגיוני שנמשיך היישר למלך הפופ. בשנת 2012 אוניברסיטת קלארק אטלנטה יצאה עם קורס חדש על חייו של מייקל ג'קסון. הקורס, שקיבל את השם "מייקל ג'קסון: העסקים של המוזיקה", בחן את אימפריית המיליארדים של הזמר, העסקאות שלו, הנדל"ן והפרקטיות המשפטיות.
את ההכרזה על הקורס הוציאה האוניברסיטה ב-29 באוגוסט 2012, יום הולדתו של הזמר המנוח. "קראתי כמה מיני-ביוגרפיות של כמה מהמלחינים הגדולים בעולם. לרבים היו חיים שקועים במחלוקות מסוג זה או אחר. אי אפשר לברוח מהשליליות אבל בקורס נדגיש את ההישגים של מייקל ג'קסון בעסקים", הסביר ד"ר צ'ארלס מוזס.