בשבוע שעבר צולמה טורי ספלינג כשהיא עוזבת בית חולים בלוס־אנג׳לס על כיסא גלגלים, ועם מה שנראתה כמו חבּוּרה על הפנים. היא הייתה מאושפזת ארבעה ימים, ונראה שאיש לא היה יודע מזה אם ספלינג עצמה לא הייתה מעלה סטורי באינסטגרם, בו כתבה ״זה היום הרביעי שלי כאן ואני כל כך מתגעגעת לילדים", לצד צילום של זרוע עם מחט עירוי. האשפוז של ספלינג, שהסיבה לו אינה ידועה, הגיע זמן קצר אחרי צילומי פפראצי שלה מחוץ לקרוואן שבו היא גרה עם חמשת ילדיה באזור קמפינג ליד לוס־אנג׳לס.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
הסיפור עצוב, אבל העובדה שהוא בכלל מעניין מספיק את הצהובונים היא רק המחשה נוספת לכוח הנצחי שיכול להיות לתופעה תרבותית. הרי טורי ספלינג מוכרת רק כי השתתפה בסדרת טלוויזיה לנוער בשנות ה־90, בתפקיד שקיבלה כי אבא שלה היה המפיק, למרות שהיא מתעקשת עד היום שעשתה אודישן תחת שם בדוי ואיש לא ידע מי היא. אולי. כך או אחרת, כמעט 30 שנה אחרי, כשהיא בת 50 ועמוד הוויקיפדיה שלה מלא בסקנדלים צהובים ובמעט מאוד יצירה של ממש, טורי ספלינג עדיין מושכת אחריה פפראצי, צהובונים ומעוררת עניין אצל אנשים בגילה, שגם היום לוקחים ללב כל מה שקורה לכוכבים של "בוורלי הילס 90210".
6 צפייה בגלריה
בוורלי הילס 90210
בוורלי הילס 90210
התרסקות בלתי נמנעת. ''בוורלי הילס 90210''
(צילום: יח"צ)
ויש הרבה מה לקחת ללב. כמעט כל אחד מחברי הצוות המקורי של הסדרה הזו עבר כמה וכמה מדורי גיהינום ב־25־30 השנים האחרונות. כששמים את הכול יחד אפשר לחשוב שמדובר בקללה, גם אם אין באמת קללות. אין "קללת בוורלי הילס 90210" ואין קללת Glee, שכמה מכוכביה מתו והסתבכו בדרכים באמת מחרידות. מה שכן יש הן בעיות בריאות, מזל ונסיבות חיים, ובעיקר אנשים מאוד צעירים שהופכים כוכבים גדולים מדי מהר מדי, וההתרסקות שלהם לא רק צפויה, היא גם כמעט בלתי נמנעת.
“בוורלי הילס 90210” הייתה סדרת טלוויזיה פורצת דרך כשעלתה לאוויר ב־1990. כל אופרת סבון לבני נוער שהופקה מאז, מ־ The O.C דרך Glee ועד ל"אופוריה", עומדת על הספריי בשיער של ברנדון וולש וקלי טיילור. קל לצחוק על הכוכבים של בברלי הילס 90210, שרובם מעולם לא עזבו את ה־Peach Pit, הדיינר שבו הוכרעו גורלות בניינטיז, אבל הסדרה זו נגעה בבעיות של בני נוער אמריקאים שאף אחד בטלוויזיה לא דיבר עליהן לפני כן - הריונות, הפלות, התאבדויות, נשק, ההשפעה של הורים מתגרשים, אאוטסיידריות, הבדלי מעמדות וחיי הכלוב מזהב, גם של מי שהיה להם מזל להיוולד עשירים.
זו הייתה סדרה כל כך חסרת תקדים, שבמרכז אמריקה הזדעזעו ממנה. היוצר, דארן סטאר, סיפר פעם שאחרי הפרק בסוף העונה הראשונה, בו ברנדה של שאנון דוהרטי ודילן של לוק פרי עשו סקס, תחנות טלוויזיה מקומיות הופצצו בטלפונים נזעמים כי ברנדה לא נראתה נסערת מספיק מכך שאיבדה את בתוליה בגיל כה צעיר. ״הומלץ לי מאוד לכתוב פרק שיתייחס להשלכות של אותה חוויה מינית", אמר סטאר, "אז בתחילת העונה השנייה ברנדה נפרדה מדילן כי ׳מערכת היחסים שלהם הפכה בוגרת מדי׳״. אף יוצר סדרה לפני כן לא עמד בלחצים כאלה שנראים היום כה מגוחכים.
6 צפייה בגלריה
ג'ייסון פריסטלי
ג'ייסון פריסטלי
סדרה אייקונית. ג'ייסון פריסטלי
(צילום: AP)
ג׳ייסון פריסטלי, הוא ברנדון, סיפר בשנה שעברה כי "בוורלי הילס 90210" - מכאן ולהלן רק 90210 - היא עדיין הדבר שמדברים איתו עליו הכי הרבה. "זו הייתה סדרה איקונית ומאוד חשובה להרבה אנשים בתקופה קריטית בחייהם״, אמר, "זו הייתה תופעה עולמית כשלא היו כל כך הרבה ערוצים, לא היו כל כך הרבה אפשרויות, ועדיין היו סדרות שמדברים עליהן למחרת בבוקר בעבודה. הסדרה הזו מאוד מיושנת עבור הבת שלי - אין סמארטפון, לא שולחים הודעות טקסט, אבל אם שמים בצד את הבדלי התקופות, אז את מה ש'אופוריה' עושה עכשיו אנחנו עשינו ב־1992. הם מייצרים גרסה מודרנית שלנו, 30 שנה מאוחר יותר, וההבדל הוא שהם עושים את זה בצורה הרבה יותר מגניבה וסקסית ממה שיכולנו לעשות בטלוויזיית מיינסטרים בשנות ה־90".
הוא צודק כמובן, 90210 היא הבסיס לכל. אבל ממרחק השנים היא גם ההמחשה החזקה ביותר למה שקורה כשאנשים צעירים מדי נזרקים לתוך המכונה ההוליוודית, שגורמת להם נזק עליו הם משלמים עשרות שנים קדימה. מקצועית, כמעט אף אחד מהקאסט המקורי של הסדרה לא עשה שום דבר משמעותי מאז. הכוכבת הכי גדולה שיצאה מ־90210 היא הילארי סוואנק, שהיה לה תפקיד אורח קצר לפני שעזבה והלכה לזכות באוסקר. שאר החבר׳ה היפים עברו בעיקר חיים מלאי טראומות, שיכולים למלא ספר אוטוביוגרפי או תוכנית ריאליטי או פודקאסט - והם אכן עשו בדיוק את הדברים האלה, כי זה מה שנשאר. הגורל של כמה מכוכבי הסדרה הוא תמרור אזהרה של ממש לכוכבי נוער.
אבא של טורי ספלינג, המפיק האגדי של הסדרה אהרון ספלינג, מת כשהוא שווה 600 מיליון דולר. לבתו השאיר 800 אלף דולר, והיתר הלך לאשתו, קנדי, שסיפרה שהסיבה הייתה שטורי איבדה שליטה: "היא יכולה לסגור חנות ולבזבז 50 אלף דולר, היא פשוט השתגעה"
טורי ספלינג, שבגיל 50 מצאה את עצמה עם חמישה ילדים בקרוואן, גילמה את דמותה של דונה מרטין במשך כל עשר העונות. למרות שאיש מעולם לא התבלבל בינה לבין מריל סטריפ, היא כן הצליחה לייצר דמות אהובה, שגם הביאה שמרנות לבנה קלאסית לסדרה ליברלית. אבל היא הייתה רק בת 17 כשהסדרה עלתה לאוויר. היא ויתרה מדי שנה על הליכה לקולג׳ וכשההרפתקה הסתיימה, מצאה עצמה פתאום בת 26, בלי שום הכשרה או עתיד של ממש בהוליווד. וכיוון שינקה חלב מוזהב, אף פעם לא למדה איך קונים חלב במכולת.
בסדרת האינטרנט שלה Tori Tried and True סיפרה ספלינג כי היא מתמקדת בלימוד חמשת ילדיה איך להיות אחראיים עם כסף. "היה לי מנהל עסקים מאז שהייתי בת 18, אז מעולם לא טיפלתי בכסף שלי ולמרבה הצער אף פעם לא ממש למדתי על כסף. אני לומדת להתעסק עם כסף בפעם הראשונה בשנות ה־40 לחיי, אז חשוב לי לוודא שהילדים שלי יהיו מוכנים טוב יותר ממני".
היו כמובן גם דרמות זוגיות. ספלינג הייתה נשואה לבעלה הראשון, צ'ארלי שניאן, רק שנה כשפצחה ברומן עם השחקן דין מקדרמוט, שגם הוא עדיין היה נשוי. ב־2006, פחות מחודש אחרי שהתגרשה משניאן, התחתנה ספלינג עם מקדרמוט והשניים הלכו לעבוד בילודה - חמישה ילדים בתוך עשור. הכסף נגמר במהירות וחברות האשראי דפקו בדלת שוב ושוב.
6 צפייה בגלריה
טורי ספלינג
טורי ספלינג
''גדלתי בשפע, אבל מעולם לא למדתי על כסף'', ספלינג באשפוז האחרון
(צילום: אלבום פרטי)
אבא של ספלינג, המפיק הבאמת אגדי אהרון ספלינג, מת ב־2006 כשהוא שווה 600 מיליון דולר. בצוואתו השאיר לבתו 800 אלף דולר. כמעט כל היתר הלך לאשתו, קנדי, אמא של טורי. קנדי טענה שהמטרה בצוואה הייתה לגרום לטורי לקחת על עצמה אחריות כלכלית, כי היא איבדה שליטה. האמא סיפרה ל"הניו יורק טיימס" כי הפזיזות של בתה בענייני כסף הייתה בלתי נסבלת. "היא יכולה לסגור חנות ולבזבז 50 אלף דולר. היא פשוט השתגעה". ספלינג אמרה ל"פיפל" כי צרותיה הכלכליות היו בכלל בגלל ביטול סדרת הריאליטי שלה וכמה החלטות נדל"ן גרועות. "זאת לא אשמתי שאני בחורה מהצפון שנתקעה בחיי מרכז", כתבה באוטוביוגרפיה שלה, "גדלתי בשפע. הסטנדרטים שלי גבוהים עד גיחוך. כשאתה מתבגר עם כפית של כסף, קשה לעבור לפלסטיק".
מוקדם יותר השנה נפרדו בני הזוג - אולי, יש גרסאות לכאן ולכאן - וספלינג עברה עם ילדיה למוטל זול, רחוק מאוד מאחוזת 123 חדרי השינה שבה גדלה. לפי ספלינג, הם עזבו את הבית כי יש בו עובש קשה שגורם לה ולילדים לחלות. "הבית שלנו הורג אותנו לאט־לאט כבר שלוש שנים", אמרה בסטורי שפירסמה באינסטגרם, שוב, בלי שאף אחד באמת יכריח אותה לשתף את כל העולם בצרות האלה.
"קנדי ניסתה למצוא להם בית, אבל טורי סירבה כי היא רוצה להתגורר באזור מסוים", אמר מקורב לדרמה ל"ניו יורק פוסט", "חשבון משק הבית שלהם מגיע למאה אלף דולר בחודש, הילדים בבתי ספר פרטיים ולטורי יש בעיית קניות קשה. היה לה חדר בבית שהיה עמוס כולו בקופסאות ובשקיות, מהרצפה עד התקרה, דברים שהיא אפילו לא פתחה. בגדים עם תווי מחיר עליהם. הבית גם היה עמוס בבעלי חיים, מכלבים דרך חמוסים ונחשים ועד חזירים". אם כל זה לא נשמע מטורף מספיק, הייתה גם התקרית ב־2015, כשספלינג הובהלה לבית חולים אחרי שנכוותה קשות מגריל במסעדה יפנית, ונאלצה לעבור סדרת השתלות עור. במקרה שלה, אולי זו באמת קללה.
בחודש שעבר צוינו 20 שנה לעליית הסדרה .The O.C, שלכמה דקות הייתה תופעה פנומנלית ברמה של "בוורלי הילס 90210". רוב הכוכבים שלה, שגם הם היו אלמוניים לגמרי לפני כן, דווקא יצאו לא רע, בעיקר כי היו מבוגרים יחסית. עבור אחד מהם, בן מקנזי, שגילם את הבאד בוי ריאן אטווד, זה היה התפקיד הראשון בהוליווד. הוא כבר היה בן 24, בוגר קולג׳, כשנבחר לגלם נער בן 16 ונזרק למים של תהילה בלתי אפשרית לעיכול. בריאיון ל"7 ימים" בשנה שעברה אמר מקנזי, שבכוונה כבר לא גר בלוס־אנג׳לס, כי "המכונה של הוליווד" היא משהו שאי־אפשר להיות מוכן אליו, אבל כדאי להיכנס לתוכה כשיש לך איזו תוכנית ב׳, גם מקצועית וגם נפשית, אחרת היא פשוט תאכל אותך.
ואכן, היחידה מכוכבי The O.C. שחייה היו מהומה היא מישה ברטון, שגילמה את מריסה קופר. לא רק שהייתה בת 17 כשהפכה לכוכבת, היא גם מאותם ילדים הוליוודים שמשחקים מגיל שלוש בערך, והילדים האלה נמצאים בסכנה אמיתית. על כל ליאונרדו דיקפריו, מילה קוניס, דרו ברימור וסלינה גומז שהצליחו לצאת בסדר מהצד השני - גם הם לא חפים משריטות - יש שייה לה בוף, לינדזי לוהאן ודמי לובטו, ונורא באמת: יש ריבר פניקס, שמת בגיל 23 משימוש יתר בהרואין; בראד רנפו, שמת בגיל 25 מאותה סיבה, ויש את קורי מונטית', הכוכב האהוב של Glee, שמת ב־2013 בגיל 31 מתערובת קטלנית של אלכוהול, הרואין, קודאין ומורפיום.
שאנון דוהרטי יושבת בדיוק על הקלישאה של "הילדה שמשחקת מגיל אפס ונדפק לה הראש לגמרי". דוהרטי הייתה שחקנית כבר בגיל 11, הפכה דיווה בגיל 15 ולא הייתה מוכנה בשום צורה למה שחיכה לה בגיל 19, כשלוהקה לתפקיד ברנדה וולש, החצי הפראי של התאומים שעברו ממינסוטה לבוורלי־הילס.
באחד הפרקים היותר זכורים מ־90210 מגלה ברנדה בליטה בחזה ועוברת כמה פרקי היסטריה עד שביופסיה מגלה שהכול בסדר. כשב־2015 גילתה שאנון דוהרטי כי חלתה בסרטן השד, שנמצא בשלב מאוד מתקדם, ההקבלה הייתה בלתי נמנעת, וגם חידדה כמה כבד היה הסיפור הזה עליה כשחקנית כל כך צעירה. "מה ידעתי", אמרה דוהרטי, "הייתי בת 19 גם במציאות, והתסריטאים כתבו בשבילי כזו דרמה. צילמנו ושכחתי מזה. מי בכלל חשב שאי פעם אהיה חולה".
דוהרטי השתתפה רק שלוש עונות ב־90210 והותירה חותם בלתי נשכח, לא רק על המסך. טורי ספלינג הודתה ב־2015 כי ביקשה מאבא אהרון לפטר את דוהרטי, כי הדרמות בכיכובה מאחורי הקלעים גרמו לכולם התמוטטויות עצבים. בין היתר ניהלה דוהרטי קרב אגרוף עם ג׳ני גארת׳, היא קלי טיילור, שהסתיים רק אחרי שהקולגות הגבריים בקאסט התערבו.
בהמשך כיכבה דוהרטי בסדרה Charmed, וגם ממנה פוטרה על רקע סכסוך עם כוכבת אחרת, הפעם אליסה מילאנו, מתהילת "מי הבוס" ותנועת מי־טו. ב־1996 נשלחה דוהרטי לייעוץ שליטה בכעסים, אחרי שניפצה בקבוק בירה על חלון מכונית במהלך ויכוח מחוץ לבר במערב הוליווד. ב־2001 נידונה לשלוש שנות מאסר על תנאי בגין נהיגה בשכרות.
6 צפייה בגלריה
שאנן דוהרטי
שאנן דוהרטי
הפכה לדיווה בגיל 15, איזה סיכוי היה לה? שאנן דוהרטי
(צילום: אלבום פרטי)
במהלך השנים הצליחה דוהרטי לשקם את המוניטין שלה, בעיקר כי היא פשוט התבגרה. "יש לי תדמית שאני מודה שהרווחתי", אמרה ב־2010, "אבל מגיע הרגע שבו אתה אדם אחר, התפתחת וגדלת וכל הדברים הרעים שעשית בחייך הביאו אותך למקום הרבה יותר טוב". ודווקא אז, כשנראה היה כי היא מוכנה להתניע את הקריירה מחדש, הגיעה סרטן השד ושינה הכול.
כשאובחנה כבר הייתה המחלה בשלב 4, שגובה את חייהן של כמעט 80 אחוז מהחולות. היא עברה כריתת שד, כימותרפיה והקרנות, וקיבלה סימפטיה גורפת כשהעלתה תמונות שלה מגלחת את הראש, מספרת על הבחילות מהטיפולים ומצטלמת במשקל 41 ק״ג. המחלה הייתה בהפוגה ב־2017, אבל בשנים האחרונות חזרה באגרסיביות.
הסיפור של ג׳ייסון פריסטלי, אחיה של דוהרטי בסדרה, הפוך. הוא התחיל את הקריירה זמן קצר לפני שקיבל את תפקיד ברנדון וולש, אליו לוהק אחרון מהקאסט, יומיים לפני תחילת הצילומים. ברנדון היה, כמובן, חלומה של כל אמא מכל דת, אבל מחוץ למצלמות זה היה קצת אחרת. גם פריסטלי היה רק בן 19, והפך תוך חודשים ספורים לחלום רטוב של בנות ובנים. כבר בעונה הראשונה היה מעורב בתאונת דרכים כשנהג בשכרות, אחרי שנכנע ללחץ חברתי לשתות אלכוהול במסיבה. הוא נכנס עם הפורשה שלו בעמוד טלפון, בילה חמישה לילות בכלא ורישיון הנהיגה שלו נשלל לשנה. באוטוביוגרפיה שפירסם ב־2014 כתב פריסטלי כי היה מעשן ומשתכר לפני כל ריאיון, כדי להיראות שונה לגמרי מברנדון. ג'ני גארת' סיפרה פעם כי פריסטלי היה חיית מסיבות גדולה יותר משאנון דוהרטי.
6 צפייה בגלריה
איאן זירינג
איאן זירינג
לנצח סטיב. איאן זירינג
(צילום: EPA)
פריסטלי עזב את 90210 לפני העונה האחרונה, החלטה שהוא מצטער עליה עד היום. ב־2002 נהג במכונית מרוץ לתוך קיר במהירות 220 קמ״ש, הועבר במסוק לבית חולים והוצמד למכונת הנשמה כשהוא סובל משברים בגב, ברגליים, ומזעזוע מוח. היום הוא נשוי, יש לו שני ילדים, חייו מסודרים, הוא המשיך לעבוד בהוליווד באופן די רציף, אבל אף פעם לא הצליח להיות יותר מברנדון וולש.
כוכבים אחרים של הסדרה מעבירים גם הם קריירה מדשדשת למדי. ג׳ני גארת׳, בת 50, התמודדה עם בעיות בריאות ושפע שיברונות לב רומנטיים, ולא עשתה שום דבר ששווה לזכור. בריאן אוסטין גרין, פעם דיוויד סילבר המתוק והיום גבר מקועקע בן 50, הופיע ספורדית בסדרות טלוויזיה, היה עסוק בעיקר בדרמות רומנטיות, מאבק משמורת על ילדיו ונישואים מתוקשרים עם מייגן פוקס.
איאן זירינג, מי שהיה סטיב סנדרס המעט מאותגר אינטלקטואלית, היום בן 59 ושיאי הקריירה שלו כוללים הופעות בסדרת סרטי האימה הקאלטית "שרקנדו", והופעות ב"המתמחה", "רוקדים עם כוכבים" וכמובן עם הצ׳יפנדיילס, ולבסוף השתתפותו בריאליטי הישראלי "גולסטאר".
6 צפייה בגלריה
לוק פרי
לוק פרי
היה בעיצומו של רנסנס בקריירה - ומת משבץ. לוק פרי
(צילום: EPA)
כמעט כל הצוות המקורי חזר לספין־אוף המיותר "90210" ב־2019, שניסה לעשות סוג של פרודיה על המקור ובוטל מהר מאוד. רק שם בולט אחד היה חסר: לוק פרי, שבמשך שש עונות גילם את דילן מקיי, בלי ספק הדמות המעניינת ביותר בסיפור. דילן מקיי היה ג׳יימס דין מודרני, וב־199 הפרקים שבהם השתתף נתן פרי לבוורלי את כל האדג׳. אפילו בקונטקסט של עולם בלי מדיה חברתית, לוק פרי היה אחד הסלבריטאים הגדולים בעולם בשנות ה־90.
פרי כבר היה בן 23 כש־90210 עלתה לאוויר. צעיר - אבל כבר לא ילד, מה שעזר לו להתמודד קצת יותר טוב עם התהילה המשכרת. כשנגמר החלק של 90210 בחייו, הוא התנתק ממנו לגמרי וגם הצליח לנהל קריירה לא רעה בלי שדמותו של דילן תרדוף אחריו. ב־4 במרץ 2019 עבר פרי שבץ מוח מסיבי בביתו בלוס־אנג׳לס, ומת כעבור חמישה ימים בבית החולים כשהוא בן 52. הוא היה אז בעיצומו של רנסנס בקריירה - המבוגר האחראי בלהיט הנוער "ריברדייל" וגם תפקיד אחרון ב"היו זמנים בהוליווד" של קוונטין טרנטינו. אחרי מותו אמרה דוהרטי: "כל כך מוזר לי להיות מאובחנת במחלה כזו קשה, ואז מישהו שהיה בריא לכאורה הולך ראשון. קשה מאוד לקבל את כל זה, הרי כולנו היינו אמורים לחיות לנצח".
פורסם לראשונה: 00:00, 01.09.23