4 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס
המלך צ'רלס
נופפי כאילו לא גנבנו מיליונים. המלך צ'רלס ואשתו קמילה
(צילום: Max Mumby/Indigo/Getty Images)
שערורייה חדשה מאיימת על משפחת המלוכה, ועל המלך צ'רלס בפרט: תחקיר מיוחד שפורסם ב"גרדיאן" הבריטי חשף כי צ'רלס מרוויח בחשאי מנכסיהם של אלפי אנשים שמתו בצפון-מערב אירלנד. על פי התחקיר, אותם נכסים של המתים משמשים לשדרוג אימפריית רכוש מסחרי המנהלות על המלוכה.
השטח המדובר הוא בדוכסות לנקסטר שנמצאת במחוז לנקשייר ועל פי התחקיר מדובר בקרקע עצומה המייצרת רווחים גדולים מאוד למלך צ'רלס. למעשה, ב"גרדיאן" טוענים כי בשנים האחרונות נאספו נכסים בשווי של עשרות מיליוני ליש"ט.
אז מה זו בכלל אותה דוכסות שכמעט ואיש לא שמע עליה? מדובר בתואר אצולה הניתן לעומד בראש הדוכסות, שהייתה פופולרית במאות ה-14 וה-15 אך לא מאז. הפעם הראשונה בה הוענק התואר המדובר היה בשנת 1351, להנרי מגרוסמונט שהיה הרוזן הרביעי של לנקסטר, ונינו של המלך הנרי השלישי. להנרי לא היו בנים ולכן עם מותו בשנת 1361 התואר בוטל.
הפעם השנייה בה הוענק התואר הייתה בנובמבר 1362, לג'ון מגונט, הרוזן הראשון של ריצ'מונד, שהיה בנו הרביעי של המלך אדוארד השלישי. לאחר מותו עבר התואר לבנו הצעיר הנרי מבולינגברוק, דוכס הרפורד. לאחר שהנרי עלה לשלטון כהנרי הרביעי הפכה הדוכסות לרכוש הכתר - ובוטלה.
הפעם השלישית הייתה בנובמבר 1399, אז הוענק התואר להנרי ממונמאות', נסיך וויילס - בנו הבכור של המלך הנרי הרביעי. לאחר שהוכתר כהנרי החמישי בשנת 1413 הדוכסות חזרה לרשות הכתר ומאז נותרה דוכסות נפרדת מאדמות הכתר וכיום היא נחשבת לרכוש הפרטי של מלכי אנגליה - למרות שכאמור, התואר בוטל. מי שהכריז על המשך השימוש בתואר היה המלך ג'ורג' החמישי, סבה של המלכה אליזבת וכיום דוכס לנקסטר הוא המלך צ'ארלס השלישי.
4 צפייה בגלריה
הכתרת המלך צ'רלס
הכתרת המלך צ'רלס
"אתם יודעים שאני גם דוכס וגם מלך?"
(צילום: AP)
נחזור לאותם נכסים המכונים Bona Vacantia, שפירושם "סחורה פנויה". הכינוי ניתן לרכוש ללא בעלים, שעל פי חוק עובר ישירות לכתר. מי שמנהל את התהליך הוא עורך דין מטעם משרד האוצר הפועל למען הכתר ומנהל את עיזבונותיהם של אנשים המתים ללא צוואה וללא קרובי משפחה בעלי קרבת דם.
בתחקיר שפרסם ה"גרדיאן" נחשף כי במהלך העשור האחרון אספה דוכסות לנקסטר למעלה מ-61 מיליון ליש"ט וישנה הטענה כי לאחר ניכוי עלויות - כל ההכנסות נתרמות לעמותות צדקה, אך בדיקה מקיפה גילתה כי רק אחוז בודד ונמוך מאוד מאותן הכנסות עובר לצדקה וכל השאר עובר למימון שיפוץ נכסים שבבעלותו של המלך צ'רלס השלישי, המושכרים למטרות רווח. למרות הטענה כי הכסף ברובו עובר לתרומה, למעשה, ב"גרדיאן" דיווחו כי רק 15 אחוז מתוך 61 מיליון הליש"ט שאספו בני המלוכה בעשור האחרון נתרמו לצדקה. זאת, למרות שבאתר הרשמי של דוכסות לנקסטר מצוין כי הרווחים של אותם נכסים ללא בעלים עוברים לשלושה ארגוני צדקה.
בשנת 2020 הודלפה מדיניות הדוכסות שחשפה כי העניקה לפקידים באחוזת המלך רישיון להשתמש באותם כספים לטובתו האישית. מבין הנכסים שהופיעו ברשימות שהודלפו ישנם בתים עירוניים, דירות נופש, קוטג'ים כפריים, מבנים חקלאיים, תחנות דלק ואסם. השדרוגים שעברו אותם נכסים כוללים גגות חדשים, חלונות אטומים בעלי זיגוג כפול למניעת רעשים, דודי שמש והחלפת דלתות ומשקופים. מסמך נוסף שנחשף מתייחס ספציפית לשיפוץ של חווה ישנה ביורקשייר שהפכה להיות אזור מגורים יוקרתי. שלושה מקורות המכירים את נושא דוכסות לנקסטר מקרוב אישרו ל"גרדיאן" כי "הדוכסות משתמשת בהכנסות שנגנבו מאזרחים מתים כדי לדאוג לאינטרס האישי שלה". מקור אחר הוסיף כי המקורבים לדוכסות רואים בכסף הזה כ"כסף שמגיע חינם" ואף מכנים אותו כ"קרן רפש". אותם שיפוצים תורמים רבות להגדלת הונו האישי של המלך, שמקבל מדי שנה עשרות מיליונים בחסות הדוכסות - שמתורגמת על ידי ארמון בקינגהאם להכנסה פרטית.
למעשה, מוקדם יותר השנה ובתשלום השנתי הראשון שקיבל צ'רלס מאז ירש את דוכסות לנקסטר מאימו, קיבל המלך מיליון ליש"ט, נקי, היישר לכיסו. הכסף הזה, כאמור, הגיע מאותם אנשים שהלכו לעולמם ושכספם הועבר לנכסיו של המלך. אותם אזרחים מנוחים משויכים לאזורים רבים בהם פרסטון, מנצ'סטר, ברנלי, בלקבורן, ליברפול, אולברסטון ואולדהאם. עוד נודע כי חלקם התגוררו בנכסים מוזנחים או דיור מוגן - נכסים שהשתנו משמעותית וכעת הפכו לאחוזות יוקרה. "זו התנהלות מגעילה, מזעזעת ולא אתית", מסרו מקורביהם של המתים. מארמון בקינגהאם סירבו להגיב.
4 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס השלישי
המלך צ'רלס השלישי
"לא יודע על מה אתם מדברים"
(צילום: Chris Jackson - WPA Pool/GettyImages)
נציין כי מנהג זה מקורו בתקופת ימי הביניים, אז בני המלוכה ניכסו אליהם נכסים של אנשים שהלכו לעולמם משני אזורים באנגליה. במקביל הם אספו נכסים של חברות שהיו בבעלות המתים באותן נקודות. האחת היא דוכסות קורנוול המייצרת רווחים ישירים ליורש העצר - במקרה הזה הנסיך וויליאם. אותם נכנסים נאספים מדוברי השפה הקורנית - שפת הדיבור והכתיבה העיקרית באזור קורנוול. הדוכסות השנייה, כאמור, היא לנקסטר - אותה ירש צ'רלס מאליזבת. בשני המקרים מדובר באימפריות נדל"ן המנוהלות באופן מקצועי וכוללות שטחים חקלאיים, בתי מלון, טירות, משרדים, מחסנים, חנויות ורכש עירוני ולא מעט מהנדל"ן היוקרתי ביותר בלונדון. אף דוכסות לא משלמת מס חברות או מס רווחי הון.
מהבדיקה של ה"גרדיאן" עולה כי על פי המדיניות ישנן כמה מגבלות על אופן הוצאת הכסף - כך למשל ישנו איסור על שימוש בכסף לאבזור המטבח, חיפויי רצפה ועבודות חשמל. את הכסף ניתן להשקיע בשיפוץ קירות, יסודות, רצפות, ארובות, החלפת דלתות, איטום רטיבות והתקנת בידוד תרמי. "המהות העיקרית של ההוצאה היא לשמור ולהגן על בסיס הרכוש", נכתב במסמך.
עם קבלת תואר המלוכה, הבהיר צ'רלס כי הכסף צפוי לשמש לתמיכה בקהילות המקומיות, להגן על הקיים ולשמור על נכסים ציבוריים והיסטוריים ברחבי לנקסטר. "זה כולל שיקום ותיקון של מבנים על מנת להגן ולשמר אותם עבור הדורות הבאים", אישר הדובר הרשמי של לנקסטר.
פחות מ-24 שעות לאחר שפורסם התחקיר של ה"גרדיאן" פורסם כי המלך צ'רלס יעביר 100 מיליון ליש"ט מהונו האישי הכולל בין היתר כספים שנאספו מאותם נכסים של אנשים מתים. הכסף, על פי הדיווחים, יעבור למספר קרנות אתיות, כך פרסם האתר.
4 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס השלישי
המלך צ'רלס השלישי
"מצדיע לכם שקניתם את הלוקשים שלי"
(צילום: Max Mumby/Indigo/GettyImages)