בזמן שאנחנו מסתפקים בדירת שני חדרים עם נזילות מהתקרה ועובש בתור קישוטי קיר - יש מי שמרשים לעצמם לקטר על מזלם הטוב ואנחנו כמובן מדברים על בני המלוכה הבריטים, שלא מרוצים מהמגורים בארמון בקינגהאם.
ארמון בקינגהאם הפך למעונו הרשמי של בית המלוכה בשנת 1837, עם הכתרתה של המלכה ויקטוריה. בעלה של המלכה המנוחה, הנסיך אלברט, טען כי הארמון לא מספיק גדול כדי להכיל את כל בני משפחתו ובשנת 1847 הוא עבר שיפוץ והרחבה וכיום מכיל 775 חדרים: 19 חדרי אירוח ממלכתיים, 52 חדרי שינה מלכותיים, 188 חדרי שינה למשרתים, 92 משרדים ו-78 חדרי רחצה.
7 צפייה בגלריה
ארמון בקינגהאם
ארמון בקינגהאם
ארמון בקינגהאם
(צילום: Vuk Valcic/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
למרות גודלו העצום, ארמון בקינגהאם הוא לא הבית האהוב על המלכים והמלכות שנאלצו לעבור להתגורר בו לאחר הכתרתם - והסיבה לכך היא כי שהוא לא באמת בית אלא מקבץ עצום של חדרים המיועדים בעיקר לאירועים רשמיים ומשרדים לצוות הארמון, ואילו חדרי השינה של בעלי הדם הכחול מפוזרים בקומות שונות.
"יש בארמון תחושה של קור והוא לא מקום אישי או משפחתי", סיפר מקור מהארמון, והזכיר לנו את אחד הפרקים ב"הכתר", שבו המלכה אליזבת מבקשת מבנה צ'רלס להגיע לחדרה, ולוקח לו זמן רב להגיע. למעשה, רוב התקשורת של בני המלוכה נעשית דרך המשרדים שלהם - שזו דרך מאוד מוזרה לתקשורת משפחתית.
"בשנת 1997 ביקרתי את אחותו של הנסיך פיליפ", נזכר הסופר הוגו ויקרס. "זה היה ביום ראשון בבוקר והגישו לי קפה פושר מאוד. הנסיכה התנצלה ואמרה לי שהיא לא יכולה להזמין אותי לארוחת צהריים, ובמקום כולו הייתה אווירה של פגרה במהלך החגים - המקום היה נטוש".
7 צפייה בגלריה
ארמון בקינגהאם
ארמון בקינגהאם
"החדר הלבן"
(צילום: PA Images via Getty Images)
בני המלוכה שהתגוררו בארמון לאורך השנים הביעו את אי-שביעות רצונם לא פעם. המלך ג'ורג' השלישי, שמלך בין השנים 1760-1820, השתמש בבקינגהאם כמקום מפלט ומילא את אותו בספרים וציורים. מבחינת מגורים המלך המנוח העדיף את טירת ווינדזור.
ג'ורג' הרביעי, שעלה למלוכה בשנת 1820 מילא את הארמון ביצירות אך גם הוא לא אהב להתגורר שם. המלכה הבאה בתור הייתה ויקטוריה, שהשתמשה בארמון לטובת אירועים רשמיים אבל העידה לא פעם שהייתה הרבה יותר מאושרת בטירת בלמורל, בית אוסבורן או אפילו טירת ווידנזור - רק לא בבקינגהאם. אגב, לאחר מותו של בעלה אלברט ב-1830, היא כמעט ולא הגיעה לארמון בכלל.
7 צפייה בגלריה
המלכה ויקטוריה
המלכה ויקטוריה
המלכה ויקטוריה ובעלה הנסיך אלברט
(צילום: Gettyimages)
המלך אדוארד השביעי אהב לבלות ולגור בבית סאנדרינגהאם, אך בארמון הוא בעיקר נהג לארח ארוחות ערב ונשפים: "ארמון בקינגהאם היה עבורו כמו עוד בית מלון מפואר שאליו היה יכול לעבור מדי פעם", סיפרה הביוגרפית עדנה הילי. "היה בלתי אפשרי לשכנע את אשתו, המלכה אלכסנדרה, לעבור לארמון - בדיוק כמו שהיה קשה לשכנע אותה לצאת מהארמון לאחר מותו של המלך".
גם סבה של המלכה אליזבת, המלך ג'ורג' החמישי, היה מאושר יותר בבית סאנדרינגהאם ומבחינתו הארמון היה "ספינה שנוהלה תחת משמעת וסמכות". גם הוא החשיב את הארמון למקום עבודתו. בנו הבכור, המלך אדוארד השמיני, מעולם לא הרגיש בנוח בארמון והיה שם בעל כורחו - אך לא נאלץ להישאר שם לאורך זמן מכיוון שוויתר על הכתר לטובת אהובתו ווליס סימפסון, ומי שהחליף את מקומו היה ג'ורג' השישי - אביה של המלכה אליזבת.
המלך ג'ורג' השישי ואשתו המלכה האם התייחסו גם הם לארמון בקינגהאם כאל מקום עבודה ונהגו לבלות את זמנם בטירת ווינדזור, אך בזמן מלחמת העולם השנייה המלך השתמש בארמון לטובת סמל לאחדות האומה.
נעצור לטובת עובדה מעניינת: ב-13 בספטמבר 1940, שנה לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, ארמון בקינגהאם הופצץ לראשונה על ידי הגרמנים. הארמון לא היה המטרה העיקרית אלא תוצאה של כמה תקיפות ברחבי לונדון, ההפצצה התרחשה בשעות הבוקר המאוחרות ועל הארמון הוטלו חמש פצצות. סך הכל במהלך המלחמה הארמון הופצץ תשע פעמים.
7 צפייה בגלריה
המלך ג'ורג' השישי
המלך ג'ורג' השישי
המלך ג'ורג' השישי ואשתו אליזבת המלכה האם
(צילום: Hulton-Deutsch Collection/CORBIS/Corbis via Getty Images)
נמשיך: המלכה אליזבת המנוחה הייתה מאושרת לחלוטין מחייה בבית קלרנס, שם התגוררה ביחד עם בעלה המנוח הנסיך פיליפ, אך היה זה וינסטון צ'רצ'יל שהתעקש כי היא תעבור לגור בארמון בקינגהאם.
הנסיך פיליפ התנגד נחרצות למעבר ואחת הסיבות העיקריות לכך הייתה חמותו, המלכה האם, שהמשיכה להתגורר בארמון לאחר מותו של בעלה המלך ג'ורג' החמישי למרות שהתבקשה לעזוב ולעבור להתגורר בבית קלרנס.
עובדה משעשת נוספת: המלכה האם סירבה ונשארה בארמון למרות דרישותיו של פיליפ שתעזוב. למזלו של פיליפ, כמה חודשים לאחר מותו של המלך ג'ורג', החימום בחדרה של המלכה אליזבת התקלקל, מה שלא הותיר לה ברירה, וגרם לה לעזוב את הארמון ולעבור לבית קלרנס בכל זאת.
7 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
"בשבילי רק ווינדזור, תודה". המלכה אליזבת
(צילום: John Stillwell - WPA Pool/Getty Images)
נמשיך: המלכה אליזבת והנסיך פיליפ נהגו "לברוח" לטירת ווינדזור בכל סוף שבוע ואליזבת אף סיפרה כי היא מאוד אוהבת לבלות בטירת בלמורל. בשנת 2020, עם התפרצות נגיף הקורונה, אליזבת עברה להתגורר בטירת ווינדזור, לשם עבר גם בעלה קצת לפני כן, ומאז ועד מותה בספטמבר 2022 היא לא בילתה ולו לילה אחד נוסף בארמון.
באשר למלך צ'רלס, עושה רושם כי הוא לעולם לא יעזוב את בית קלרנס וגם הוא ימשיך לפקוד את הארמון רק לטובת אירועים מלכותיים ופגישות חשובות. בהתחשב בכך שבית קלרנס מעוצב בצורה כפרית, עם גינה גדולה וממוקם באמצע לונדון - זה לא בהכרח מפתיע.
7 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס
המלך צ'רלס
מגיע לארמון כדי לעבוד. המלך צ'רלס והתיבה האדומה
(צילום: Jonathan Brady - Pool/Getty Images)
עם זאת, ולמרות חוסר חיבתם של בני המלוכה כלפי הארמון, בקינגהאם נחשב לאתר התיירות המוביל ביותר בלונדון, זאת מאחר והוא ידוע ברחבי העולם כביתו של המונרך וכמו כן מוקד החגיגות הלאומיות והמלכותיות. וכמובן שיש את עניין החלפת המשמר שמושך אליו קהל רב מכל העולם.
על פי נתונים שפרסם הארמון, מדי שנה מגיעים לבקר מאות אלפי תיירים. חלקם זוכים להיכנס לסיורים מודכים בחלק המוקצה למבקרים אך רובם הגדול נאלץ לצפות בארמון מרחוק. אגב, שיא המבקרים בארמון נרשם בין השנים 2019-2020, אז הגיעו אליו מעל שלושה מיליון תיירים ובכך למעשה הגדילו את קופת בריטניה ב-49 מיליון ליש"ט.
7 צפייה בגלריה
ארמון בקינגהאם
ארמון בקינגהאם
טקס החלפת המשמר
(צילום: Mike Kemp/In Pictures via Getty Images)