"לעולם אל תתלונן, לעולם אל תסביר", כך נהגה לומר המלכה אליזבת המנוחה לאורך שנות חייה, מתוך אמונה שהציבור לא צריך לדעת מה בעלי הדם הכחול עוברים בחדרי חדרים. אלא שבניגוד לאמונתה של אימו המנוחה, בחודש פברואר האחרון בישר המלך צ'רלס כי הוא אובחן עם סרטן, ובכך שבר מאות שנים של מסורת מלכותית. צ'רלס אומנם לא חשף באיזה סוג סרטן מדובר, באיזה שלב ומה אופן הטיפול, אך עצם השיתוף העניק לו נקודות זכות בקרב הציבור הבריטי, שעדיין לא לגמרי סלח על כך שהארמון הבטיח שמצבה הבריאותי של המלכה אליזבת טוב, עד שהלכה לעולמה במפתיע (עד כמה שמוות של אישה בת 96 יכול להיות מפתיע), בספטמבר 2022.
8 צפייה בגלריה
עם סודות. משפחת המלוכה הבריטית
עם סודות. משפחת המלוכה הבריטית
עם סודות. משפחת המלוכה הבריטית
(צילום: EPA)
"הוא היה כנה להפליא במה שאמר על טיפול בערמונית מוגדלת וברצון שלו להיות פתוח ולעודד גברים לעבור את הבדיקות הנדרשות, אבל אז הוא חזר להתנהגות המלכותית המסורתית שהיא מסתורין, סודיות ואטימות", אמרה הסופרת סאלי בדל סמית'. "מנהיגים נוטים לשמור את המידע על בריאותם בסוד כדי לא לערער את התפיסה של חוזק ושליטה. המחשבה שהם פגיעים או חלשים יכולה לעודד הפיכה".
"אני חושב שלפני 20 שנה היינו מקבלים הצהרה מאוד פתאומית וקצרה", אמר מזכיר העיתונות המלכותית לשעבר, סיימון לואיס בריאיון ל-BBC רדיו, והסביר כי הפתיחות של צ'רלס משקפת את סגנון המלוכה שלו.
8 צפייה בגלריה
הנסיך צ'רלס המלכה אליזבת
הנסיך צ'רלס המלכה אליזבת
שובר את המסורת של אמא. צ'רלס ואליזבת
(צילום: GettyImages)
כאמור, הרבה מידע עדיין חסר לגבי מצבו של המלך, אך זה שיפור ניכר לעומת הידע שחלקה אימו. בשנה האחרונה לחייה, הדיווחים מארמון בקינגהאם על מצבה נעו בין "גב תפוס" ל"המלכה צריכה קצת מנוחה". כך, למשל, באוקטובר 2021, נודע כי המלכה תעדר מוועידת האקלים של האו"ם כי "הצוות הרפואי הורה לה לנוח". כשבועיים לאחר מכן, דווח שהיא לא תגיע גם לטקס הזיכרון השנתי בלונדון. "המלכה אליזבת החליטה בצער רב כי לא תוכל להשתתף בטקס הזיכרון בסנוטאף מכיוון שהיא סובלת מגב תפוס. הוד מלכותה מאוכזבת מכך שהיא תחמיץ את הטקס", נמסר בהודעה מטעם הארמון. למעשה, אפילו סיבת מותה של המלכה עדיין לא ידועה, ובתעודת הפטירה נכתב שהיא מתה מזקנה.
8 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
סיבת המוות - גב תפוס? המלכה אליזבת
(צילום: Gettyimages)
מהארמון הקפידו לנהל היטב את המידע שנחשף בנוגע למצבה הרפואי של אליזבת ובמשך חודשים ארוכים, ממש עד ימים ספורים לפני מותה, הקפידו לעדכן כי "אליזבת נמצאת במצב רוח טוב", אך את הציבור הבריטי זה לא שכנע.
"מארמון בקינגהאם לא מספקים תמונה מלאה והגיונית בכל הנוגע למצבה הבריאותי של המלכה. שמועות ומידע שגוי מתרבים ומשגשגים כתוצאה מהיעדר מידע. עלינו לקוות שאנחנו יכולים לסמוך על המידע שהארמון מספק לנו כעת", טען אז ניקולס וויצ'ל, הכתב המלכותי של ה-BBC, והוסיף שהדיווחים על מצב רוחה של המלכה זו דרכו של הארמון להתחמק ממסירת מידע.
ריצ'רד פאלמר, הכתב המלכותי לענייני מלוכה ב"דיילי מייל", כינה את דברי הארמון כ"קלישאה" ואמר: "מקורות מלכותיים היו להוטים לעודד את הרושם שהמלכה בסך הכול זקוקה למנוחה - אבל זה לא משכנע את הציבור".
לפאלמר היה בסיס טוב לחשוד בחוסר יושרה, בשל העובדה כי בפברואר 2021 הנסיך פיליפ, בעלה של המלכה אליזבת, אושפז בבית החולים לאחר שחש ברע. גם במקרה הזה ההצהרות הבודדות שנמסרו מהארמון היו כי "הנסיך מרגיש טוב ובמצב רוח נהדר", אך חודשיים לאחר מכן, באפריל של אותה השנה, בישר הארמון על מותו של הנסיך, שהיה בן 99.
ועוד קצת סודיות: הנסיך המנוח ביקש שצוואתו תישאר סודית למשך 90 השנה הקרובות. הסיבה: להגן על כבודה של אשתו האהובה. בעוד 87 שנים יתקיים דיון נוסף בנושא, ואז יחליטו האם ניתן לחשוף את צוואתו.
8 צפייה בגלריה
הנסיך פיליפ
הנסיך פיליפ
היה במצב רוח טוב - ומת. הנסיך פיליפ
(צילום: Ap)
נלך עוד קצת אחורה בזמן, לשנת 1951, אז נודע כי המלך ג'ורג' השישי - אביה של המלכה אליזבת המנוחה, חלה בסרטן לאחר שנים רבות של עישון. לאחר מלחמת העולם השנייה חלה התדרדרות חמורה במצבו הבריאותי של המלך, ולאחר שאובחן עם סרטן ריאות וטרשת עורקים, בספטמבר של אותה השנה, נאלץ לעבור ניתוח שבמהלכו הסירו לו את הריאה השמאלית. הניתוח הוביל לקריש דם שגרם לחסימת העורקים המובילים ללב. חצי שנה מאוחר יותר, בפברואר 1952, המלך נמצא מת במיטתו.
לציבור הבריטי לא נאמר באותם הימים כי המלך ג'ורג' השישי אובחן עם סרטן, וכמה היסטוריונים טענו כי אפילו למלך עצמו לא נאמר שהוא חולה. אנשי הארמון היו כל כך חשאיים, עד שגם לאליזבת לא היה מושג שמצבו של אביה התדרדר בצורה כזו, ולכן היא לא זכתה להיפרד ממנו מאחר והייתה בסיור מלכותי בקניה.
"אני זוכר היטב את הפעם האחרונה בה ראיתי את המלך ג'ורג' השישי", סיפר לורד צ'נדוס לטלגרף, והוסיף: "זה היה כשהנסיכה אליזבת והנסיך פיליפ טסו לקניה. המלך ג'ורג' והמלכה האם הגיעו לראות אותם ממריאים והייתי המום מהמראה של המלך. הוא היה נראה אבוד. הרגשתי שהוא בטוח שזו תהיה הפעם האחרונה שהוא יראה את בתו".
8 צפייה בגלריה
המלך ג'ורג' השישי
המלך ג'ורג' השישי
לא ידע בעצמו שהוא חולה בסרטן. המלך ג'ורג' השישי
(צילום: Ap)
תעלומה רפואית נוספת היא סביב אחותה הצעירה של המלכה אליזבת, הנסיכה מרגרט. הנסיכה מתוארת תמיד כחיית מסיבות, מישהי שאוהבת לחגוג וליהנות, וכך הוצגה גם במהלך העונות של "הכתר", שם השחקניות שגילמו אותה לאורך השנים תמיד היו מצוידות בכוס ג'ין וסיגריה. במהלך העונה האחרונה של הסדרה, הצופים גילו שמרגרט התמודדה גם עם דיכאון עצום. לצד זה, השנים האחרונות בחייה של הנסיכה לוו בלא מעט משברים בריאותיים, שחלקם, כך טען ה"ניו יורק טיימס", כללו מיגרנות, ברונכיטיס, דלקת בכבד ודלקת גרון.
לפי ה-BBC, בשנת 1993 הפסיקה מרגרט לעשן לאחר שעברה ניתוח להסרת ריאה, בדיוק כמו אביה, משום שחלתה בדלקת ריאות. בשנת 1998, בזמן שסעדה עם חברים בבית הנפש שלה במוסטיק, עברה שבץ קל. שלוש שנים לפני מותה, ב-1999, הנסיכה מרגרט נכנסה לתוך אמבטיה רותחת ולא הצליחה לצאת החוצה, מה שגרם לכוויות קשות בכפות רגליה. תקרית האמבטיה השפיעה קשות על ניידותה של הנסיכה, שבסופו של דבר ובלית ברירה רותקה לכיסא גלגלים. משנת 1998 ועד 2001 עברה כמה אירועי שבץ מוחי נוספים, שהשפיעו על הראיה ועל היכולת שלה ללכת. לבסוף היא הלכה לעולמה ב-9 בפברואר, יממה לאחר שעברה שבץ נוסף. "הנסיכה מרגרט גדלה בעידן בו שתיה ועישון היו הרבה יותר מקובלים", סיפרה מקורבת לנסיכה. "כולנו עשינו את זה, אך עם זאת אני לא מאמינה שהיא הייתה מכורה לאלכוהול".
בקשתה האחרונה של מרגרט הייתה שישרפו את גופתה, כדי שאת שרידיה יניחו בכספת שהוכנה במיוחד על קברו של אביה, המלך ג'ורג' השישי.
8 צפייה בגלריה
בני המלוכה המקופחים הנסיכה מרגרט
בני המלוכה המקופחים הנסיכה מרגרט
שומרת אחותי. המלכה אליזבת (מימין) ואחותה הצעירה מרגרט
(צילום: Gettyimahes)
ואם כבר מחלות וסודות בקרב בני המלוכה, אי אפשר שלא להזכיר את האחיות נריסה וקתרין בווס-ליון, האחיניות של המלכה האם, בנות דודות מקרבה ראשונה של המלכה אליזבת. שתיהן "נכלאו" בשנת 1941 במוסד לבריאות הנפש בסארי (מחוז בדרום-מזרח אנגליה). מאז ומתמיד בארמון הקפידו לשמור על זהותן בסוד, עד שבשנות ה-60 ה- Burke's Peerage פרסם פייק ניוז על מותן של השתיים. למעשה, נריסה הלכה לעולמה רק בשנת 1986, כשהייתה בת 66, ואילו קתרין הלכה לעולמה בשנת 2014, כשהייתה בת 88.
הסיפור של האחיות הגיע שוב לכותרות בשנות ה-80 המאוחרות, זמן קצר לאחר מותה של נריסה, כשכמה עיתונאים גילו שהיא נקברה בקבר המסומן רק בתג שם מפלסטיק ועליו מספר סידורי. הגילוי גרם לשערורייה באנגליה, וכתוצאה מכך גורם אלמוני החליט לתרום לה מצבה. למרות זאת, משפחת המלוכה לא שינתה את דרכה, והמלכה אליזבת, כמו גם המלכה האם, המשיכו להתעלם מקתרין, שנותרה מאושפזת במוסד עד למותה. השמועות מספרות כי משפחת המלוכה לא דאגה לאחיות לכלום, גם לא לתחתונים משלהן, ובמשך כל השנים שאושפזו במוסד נאלצו ללבוש בגדים המשותפים לכלל המאושפזים.
"בכל פעם שהמלכה אליזבת או המלכה האם הופיעו בטלוויזיה הן היו מתרגשות. הן זכרו קצת", סיפרו האחיות שטיפלו בהן. "זה היה כל כך עצוב רק לחשוב על החיים שהיו יכולים להיות להן. הן היו שתי אחיות מקסימות. הן לא דיברו בכלל אבל עשו קולות והצביעו. עם הזמן למדנו להבין אותן, והן הבינו יותר ממה שכולנו חשבנו".
יאן וולמסלי, פרופסור להיסטוריה של ליקויי למידה באוניברסיטה הפתוחה, הסביר את הרצון והצורך של משפחת המלוכה להסתיר את זהותן של האחיות בווס-ליון: "באותן השנים, הייתה אמונה שאם יש לך ילד עם לקות למידה או מגבלה אחרת, משהו במשפחה שלך חשוד ומקולקל". אין ספק שעבור משפחת המלוכה היה מדובר בסטיגמה שעלולה הייתה להכתים את המשפחה ולפגוע בשאר הילדים.
מוסד הרויאל ארלסווד נסגר בשנת 1997. אחת האחיות שעבדה שם במשך השנים סיפרה כי המאושפזים עברו התעללות קשה מאוד. קתרין, שעדיין הייתה בחיים כשהמוסד נסגר, עברה להתגורר בבית אבות טיפולי. גם שם בני המשפחה לא ביקרו אותה.
8 צפייה בגלריה
תרמו לה קבר. נריסה בווס-ליון
תרמו לה קבר. נריסה בווס-ליון
תרמו לה קבר. נריסה בווס-ליון
(צילום מסך)
אז למה בארמון כל כך מתעקשים לשמור על סודיות גם במצבים שזה פוגע ישירות בבעלי הדם הכחול? "יש צורך ממשי להגביר את כל מערך ההגנה בנוגע לפרטים האישיים בחייהם, על מנת לשמור על כבודה של המונרכיה ועל בני המשפחה הקרובים", הסביר סר אנדרו מקפרלן, השופט הבכיר ביותר בבתי המשפט לענייני משפחה. אבל האם כל זה הולך להשתנות? כנראה שגם בני המלוכה מבינים שבעידן הרשתות, אין ממש ברירה.
לפני שבוע, ואחרי חודשיים ארוכים של שמועות ותאוריות קונספירציה סביב מצבה הבריאותי, קייט מידלטון חשפה כי אובחנה עם סרטן. פרטים על אופיו של הסרטן טרם נחשפו, וכל שידוע לנו בשלב זה, זה שהנסיכה עוברת טיפול כימותרפי מניעתי. באשר לצ'רלס, המצב נראה קצת יותר מעודד מאחר והמלך מופיע לעיתים בפני ציבור תומכיו, ובכך מצליח להרגיע את חרושת השמועות - לפחות בכל הנוגע למצבו.
לשאלה האם הארמון ילמד הפעם לקח חשוב ויבין שהאמת עדיפה על תאוריות אכזריות? ספק גדול, אך כל שנשאר הוא לעקוב בדריכות ולקוות לטוב.
8 צפייה בגלריה
קייט מידלטון המלך צ'רלס
קייט מידלטון המלך צ'רלס
רק בריאות. קייט מידלטון והמלך צ'רלס
(צילום: Chris Jackson - WPA Pool/Getty Images)