"במידה והנסיך הארי שיקר לגבי השימוש שלו בסמים - נצטרך לנקוט בצעדים המתאימים", הכריז דונלד טראמפ, נשיא ארצות הברית לשעבר שמקווה לחזור לתפקיד, בחודש מרץ האחרון במהלך ריאיון ל-GB News, ואיים שהנסיך עלול למצוא את עצמו מגורש מארצות הברית.
מאז הספיק הארי להגיש את כל הטפסים הנדרשים ולהפוך לתושב אמריקני מן המניין. האם זה מה שיעזור לו לשכנע את טראמפ להשאיר אותו בארצות הברית? כנראה שלא. וכנראה שטראמפ לא באמת ישקיע מאמצים בלגרש נסיך, אבל במידה וזה כן יעבור בראשו המטורלל - אנחנו כאן כדי להזכיר שהדוכס מסאסקס הוא לא היחיד שהתמודד עם בעיות התמכרות בארמון.
11 צפייה בגלריה
הנסיך הארי
הנסיך הארי
השאיר את הסמים מאחור. הנסיך הארי
(צילום: רויטרס)
הנסיכה מרגרט הייתה בת 22 כשאיבדה את אביה, המלך ג'ורג' השישי. אחותה הגדולה אליזבת הפכה למלכה וכל תשומת הלב עברה אליה, בזמן שמרגרט התאהבה יותר ויותר בקצין הבריטי פיטר טאונסנד.
בשנת 1954, כשעוד היה נשוי לאישה אחרת ושימש כעוזרו האישי של המלך, פיטר ומרגרט החלו לנהל רומן סוער והיא אף שיתפה את אליזבת ברצונה להתחתן עם פיטר, שבינתיים הספיק להתגרש מאשתו עבורה.
11 צפייה בגלריה
האחד שהוטס ולא חזר. פיטר טאונסנד
האחד שהוטס ולא חזר. פיטר טאונסנד
האחד שהוטס ולא חזר. פיטר טאונסנד
(צילום: Gettyimages)
בתחילה אליזבת לא הביעה התנגדות לקשר, אך המצב השתנה לאחר שהתקשורת החלה לספק כותרות על הזוג המאוהב והבריטים הביעו כעס על הזוגיות שנולדה בחטא (כאמור, פיטר היה נשוי). אליזבת, שמאז ומתמיד הייתה ידועה בכך שהיא פותרת בעיות נפלאה, הבינה שעליה לקרר את המצב והבטיחה לאחותה הצעירה שבמידה ותסכים לחכות שנתיים - במהלכן טאונסנד ימלא תפקיד בבריסל, השניים יקבלו את אישורה להינשא.
מרגרט הסכימה אך מה שהיא לא לקחה בחשבון זה שאחותה המלכה עלולה לשנות את דעתה - וזה מה שקרה. במשך שנים ארוכות המתינה מרגרט לפיטר, שמעולם לא חזר והשניים לא זכו לממש את אהבתם.
מרגרט נאלצה לוותר על אהבת חייה ונישאה לצלם אנתוני (טוני) ארמסטרונג-ג'ונס בשנת 1960. שנה לאחר מכן נולד בנם הבכור דיוויד, ושלוש שנים לאחר מכן, במאי 1964 נולדה בתם השנייה, ליידי שרה. במהלך השנים האלה, מרגרט שקעה בדיכאון עמוק. היא נהגה להטביע את יגונה באלכוהול ופיזרה עקיצות כלפי אמה – המלכה האם וכמובן כלפי בעלה, עד שהשניים לא יכלו לסבול זה את זו יותר. (הערה חשובה שיש להבהיר - בעלה של מרגרט בגד בה במשך שנים ארוכות).
11 צפייה בגלריה
בני המלוכה המקופחים הנסיכה מרגרט
בני המלוכה המקופחים הנסיכה מרגרט
חתונה מכורח הנסיבות. הנסיכה מרגרט ואנתוני ארמסטרונג ג'ונס
(צילום: AP)
למרות שאביה מת כתוצאה מסרטן ריאות בעקבות העישון המוגזם, זה לא מנע ממרגרט לעשן למעלה משישים סיגריות ביום ולשתות אלכוהול בכמויות גדולות. לטענתה, זו הייתה הדרך היחידה שלה להתמודד עם הדיכאון הכבד. "הנסיכה מלנכולית ומיואשת", כתב הביוגרף אנדרו מורטון בדצמבר 1966. "היא נוהגת לצלצל לחבריה הטובים באמצע הלילה כדי לשתף בתלונותיה".
סיפור מוכר ומטריד נוסף התרחש חודש לאחר מכן, בזמן מסיבה שארגנה הנסיכה, שבמהלכה צלצלה לחבר קרוב שלה בשעות הקטנות של הלילה ואיימה כי במידה ולא יגיע, היא תקפוץ מהחלון. "אותו חבר צלצל למלכה אליזבת, שאמרה לו שהוא יכול להמשיך בעיסוקיו מאחר וחדר השינה של מרגרט נמצא בקומת הקרקע".
התגובה הקרה של אליזבת התאימה מאוד לאווירה המנוכרת בארמון, הרי בני המלוכה מאז ומתמיד נהגו להסתיר מחלות, להתעלם מדיכאונות ולצאת לטיולים ארוכים בכל פעם שקרה משבר חמור. "זה בדיוק כמו הגישה שהייתה למלכה בנוגע לחימום המרכזי בארמון: 'אם קר לך - תלבש סוודר', ובדיוק כך היא הגיבה לדיכאון של אחותה, היא ראתה בזה חוסר היגיון".
11 צפייה בגלריה
הנסיכה מרגרט
הנסיכה מרגרט
"איזה דיכאון, מה את מקשקשת". האחיות מרגרט ואליזבת
(צילום: Tim Graham/Getty Images)
בשנת 1974 הנסיכה מרגרט נטלה כמות גדולה מאוד של תרופות הרגעה. מקורות מהארמון טענו כי היא ניסתה להתאבד, אך מרגרט הכחישה בתוקף וטענה שכל מה שהיא רצתה זה לישון. "הייתי כל כך מותשת. וזה הצליח, ישנתי במשך כול אחר הצהריים שלמחרת", אמרה לכריסטופר וורוויק, שהיה הביוגרף הרשמי שלה.
מרגרט המשיכה לשתות וליטול כדורים עד יומה האחרון, שהיה בשנת 2002, בגיל 71.
11 צפייה בגלריה
הנסיכה מרגרט הנסיך הארי
הנסיכה מרגרט הנסיך הארי
הנסיכה מרגרט על כסא גלגלים ולצידה שאר המשפחה
(צילום: Tony Harris - PA Images/Getty Images)
בספטמבר 2017 הנסיך וויליאם, אחיו הגדול של הארי וכמובן - יורש העצר, ניסה להקדים תרופה למכת הסמים ובדיון עם מכורי סמים לשעבר שאל אם לדעתם יש להפוך סמים לחוקיים. "ההתערבויות של הנסיך וויליאם הן נדירות אבל תמיד מאוד מטומטמות", נכתב ב"דיילי מייל" לאור דבריו של הנסיך שעוררו סערה.
עם זאת, להגנתו ייאמר שהוא עשה זאת על מנת להגן על אחיו הצעיר ועל שאר בני משפחתו ששמם נקשר בפרשיות סמים ואלכוהול. "דבריו של וויליאם מבוססים על החוויה הלא נעימה של חבריו הקרובים ובני משפחתו. קללת ההתמכרות והשימוש בסמים הגיעה למשפחת המלוכה ולחוג החברים האריסטוקרטים שלה", נכתב.
11 צפייה בגלריה
הנסיך וויליאם
הנסיך וויליאם
נטייה לדבר שטויות? הנסיך וויליאם
(צילום: Max Mumby/Getty Image)
ואכן, ההתמכרויות המשיכו לפקוד את בית המלוכה. אחרי מרגרט הגיע תורו של הארי, שבדיוק כמו דודתו המנוחה - פנה לסמים ולאלכוהול כדי להתמודד עם דיכאון ועצב. בינואר 2023 יצא לאוויר ספרו האוטוביוגרפי SPARE, שבו התייחס לכך: "הייתי מוכן לשתות, לקחת סמים, לעשות את כל הדברים שגרמו לי להרגיש פחות אני, הכול כדי לא לסבול", סיפר.
הפעם הראשונה שהארי השתמש בחומרים אסורים, לפחות עד כמה שידוע לעולם שמחוץ לארמון, הייתה בשנת 2002, כשהיה בן 17. הפרשייה לוותה בדיווחים על הצטרפותו לחבורה מפוקפקת של צעירים, איתם נהג לשתות (למרות שהיו קטינים) ולעשן קנאביס.
על פי הדיווחים, הארי וחבריו עישנו ביחד במחסן שבחלק האחורי של הפאב Rattlebone, לא רחוק מהייגרואוב, ביתו של אביו המלך צ'רלס, שם נהגו להאסף אנשים - לעיתים קרובות למטרת שימוש בסמים קשים.
11 צפייה בגלריה
הנסיך הארי
הנסיך הארי
הנסיך החוגג!
(צילום: Dave Benett/Getty Images)
מקורות יודעי דבר מספרים כי וויליאם והארי הקימו במרתף ביתו של צ'ארלס חדר בילויים, שכלל מערכת הגברה ובר עמוס בכל טוב. עוד נטען כי הארי ניצל את הפרטיות כדי להשתמש שם בסמים ונהג להביא אליו בנות לעיתים קרובות. "לצ'רלס לקח זמן רב להבין שהמאורה המדוברת נמצאת ממש מתחת לחדר העבודה שלו והוא לא חשב שזה מה שבניו יעשו עם המרתף שהוקצה להם", נכתב ב"דיילי מייל". למעשה, צ'רלס חשב שהמקום ישמש אותם למפגשים שקטים ורגועים עם חבריהם - ולא מעבר.
את המועדון הסודי הוא גילה כשרצפת חדר העבודה שלו החלה לרעוד בעקבות המוזיקה החזקה שהארי השמיע - וגרמה למלך צ'רלס לקושי להתרכז ולעבוד. "צ'רלס מעולם לא חלם שמועדון H יהיה מגנט חברתי שיכניס סמים לבית הייגרואוב", אמר מקורב יודע דבר.
למרות הנטייה של הארמון לטפל במקרים מסוג זה בדלתיים סגורות, צ'רלס ארגן להארי ביקור במרפאת שיקום למכורי סמים בלונדון - רעיון שהגה וויליאם. "הארי מצא את עצמו פנים אל מול פנים עם מכורים להרואין וקוקאין שהיו על סף מוות".
11 צפייה בגלריה
הנסיך הארי
הנסיך הארי
סיגריה בכל יד
(צילום: Dave Benett/Getty Images)
בריאיון לקידום הספר ששודר ברשת CBS, הסביר הארי כי נטילת סמים פסיכדליים עזרו לו להתמודד עם האבל והטראומה לאחר מות אימו. "לעולם לא אמליץ לאנשים לעשות את זה בשעות הפנאי", הבהיר. "אך לעשות את זה עם האנשים הנכונים במקרה שאתה סובל מאובדן עצום או טראומה - לדברים האלה יש יכולת לעבוד כתרופה".
הארי סיפר שבמשך שנים לא הצליח לבכות, למרות המועקה העצומה שישבה עליו, ועשה הכל כדי לגרום לעצמו להזיל דמעה: "אפילו ישבתי על הספה שלי, עברתי על כמה שיותר זיכרונות ולפעמים גם צפיתי בסרטונים באינטרנט. הרגשתי אבוד", אמר והודה שמבחינתו הסמים "הוציאו לי מהראש את הרעיון שהייתי צריך לבכות כדי להוכיח לאמא שלי שאני מתגעגע אליה - כשלמעשה, כל מה שהיא רצתה זה שאהיה מאושר".
11 צפייה בגלריה
הנסיך הארי
הנסיך הארי
"נשבע שסיימתי עם השטויות"
(צילום: רויטרס)
ניקולס קנאצ'בול, הנין של הרוזן מאונטבאטן מבורמה ובן סנדקות של המלך צ'רלס, היה מכור גם הוא לסמים ובאתרי הרכילות טענו שוב ושוב שמדובר ב"עוד ילד קרנות נאמנות שנפל קורבן". חיי החברה הפרועים של ניקולס השפיעו במהרה על לימודיו ויודעי דבר מספרים כי בילוי שגרתי שלו כלל נטילת סמים, מועדוני לילה וכמעט תמיד הסתיים בנהיגה מסוכנת במכוניות היוקרה שקיבל מאביו.
תוך שישה חודשים מהיום שבו החל את לימודיו באוניברסיטת אדינבורו, ניקולס נשר כתוצאה משימוש אינטנסיבי בסמים קשים ונעצר אין ספור פעמים בגין אחזקת חשיש. "הוריו היו הרוסים", כתב ריצ'רד קיי, מומחה לבית המלוכה.
תחילה ניסו הוריו לשמור עליו בבית המפשייר אך לבסוף השכילו להבין שאין ברירה אחרת אלא לשלוח אותו למוסד גמילה בעלות של 10,000 ליש"ט. לאחר שנמלט מהמוסד, ניקולס לא הותיר להוריו ברירה אחרת אלא לאשפז אותו במוסד לבריאות הנפש.
סוף טוב הכל (כמעט) טוב: ביוני 2022 הביא לעולם ניקולס, ביחד עם אשתו אמבר פוזט, בן ראשון. "משפחתו של ניק מאושרת", מסר מקורב ל"דיילי מייל". "לניקולס היו חיים קשים וכולם מקווים שהאבהות תעשה לו טוב".
11 צפייה בגלריה
ניקולס קנאצ'בול
ניקולס קנאצ'בול
חזר לתלם. ניקולס קנאצ'בול
(צילום: NOBLE/DRAPER/Splashnews)
וגם מצידה של קמילה לא הכל עבר בשקט: השנה הייתה 1999 וטום פרקר בולס, בנה של המלכה רעיה, נתפס על חם כשהציע לספק קוקאין לכתב סמוי. למרות שטום מבוגר מוויליאם בשמונה שנים, אנשי החצר חששו כי הוא יהווה השפעה רעה על יורש העצר הצעיר - וכנראה שדי בצדק.
עוד בזמן לימודיו באוניברסיטת אוקספורד, פרקר בולס השובב היה חלק ממועדון ידוע לשמצה, "המתנקשים", ואף קיבל מספר אזהרות על אחזקת חשיש ואקסטזי. טום המובך התנצל שוב ושוב בפניו הוריו וכמובן הבטיח לצ'רלס, שלימים הפך להיות אביו החורג, שמעולם לא לקח סמים מול וויליאם.
11 צפייה בגלריה
טום פרקר בולס
טום פרקר בולס
אמא שלך בטוח גאה. טום פרקר בולס
(צילום: Tony Harris - PA Images/Getty Images)