5 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
(צילום: AP)
העולם כולו עקב בדריכות אחר מצבה הבריאותי של המלכה אליזבת, לאחר ההודעה החריגה מארמון בקינגהאם בה עלה חשש ממשי למצבה, ואף נודע כי ילדיה ונכדיה הוזעקו לטירל בלמורל בסקוטלנד, בה היא שוהה. מוקדם יותר הערב הודיע ארמון בקינגהאם על מותה של אליזבת, שכיהנה כמלכת בריטניה במשך 70 שנה. "המלכה מתה בשלווה בבלמורל אחר הצהריים. המלך והמלכה בת הזוג יישארו הערב בבלמורל ויחזרו מחר ללונדון".
בבריטניה חששו מהיום שבו יסתיים שלטונה של אליזבת, אבל לפחות במובן אחד אפשר להרגע – יש תוכנית מסודרת לעשרת הימים שבין מותה של המלכה ועד ללוויה המתוכננת. כזכור, המלכה בת ה-96 סבלה באחרונה מבעיות בריאותיות ובממלכה הכינו תסריט מדויק שזכה לשם "גשר לונדון" ומתאר בפרוטרוט את התנהלות כל הגופים הרלוונטים ברגעים שאחרי מותה. אתר "פוליטיקו" השיג את מסמכי התוכנית וחושף את כל הפרטים – ההכרחיים והמגוחכים כאחד – בעידן שאחרי המלכה אליזבת.

יום המוות עצמו

בשעות שאחרי מותה של המלכה, תתבצע שרשרת טלפונים לעדכן את ראש הממשלה, מזכיר המדינה ומספר מצומצם של שרים ובעלי משרות בכירים. ראש הממשלה תקבל את העדכון ישירות מהמזכיר האישי של המלכה. אם זה יהיה בשעת לילה - הוא יעיר אותה. ההודעה תהיה "גשר לונדון נפל", והיא תעבור בקווים מאובטחים. המזכיר יהיה בקשר מול המשרד שמתאם את עבודת הממשלה עם המונרכיה בשוטף והחדשות יצאו גם ל-15 הממשלות מחוץ לבריטניה שבהן המלכה היא ראש המדינה ול-36 המדינות של חבר העמים שעבורן היא דמות סמלית.
רגע לפני שהארמון יוציא הודעה רשמית שמבשרת לציבור את החדשות, יעודכנו השרים ואנשי מפתח. במסמכים שהשיג האתר "פוליטיקו" יש תיאור מדוקדק על הדרך בה צריכים הבכירים לבשר על מות המלכה. "הרגע נודע לנו על מותה של הוד מעלתה המלכה", ייכתב במייל והנמענים יתבקשו לשמור על דיסקרטיות. בשלב הבא, כל משרדי הממשלה יקבלו מייל ממזכיר הקבינט בו ייכתב: "קולגות יקרות, בצער רב אני נאלץ להודיע לכם על מותה של הוד מעלתה המלכה".
ברגע שהמייל הזה יתקבל, הדגלים סביב ווייט הול אמורים לרדת לחצי התורן. המטרה, כך לפי התוכנית, היא שהכל יקרה תוך עשר דקות מרגע הידיעה.
בתרגיל שנערך לפני מספר שנים המדמה את הסיטואציה, העלו ברח' דאונינג חששות שזה לא יהיה אפשרי לביצוע תוך עשר דקות, היות שאין איש שתפקידו הוא להוריד את הדגלים לחצי התורן והם לא בטוחים שתמיד יהיה מישהו שיאייש את האזור. אחד הפקידים בדאונינג אף הזהיר את אנשי ראש הממשלה כי הם מסתכנים בזעם ציבורי אם יהיה צורך בקבלן חיצוני שיקרא לדגל (מילולית) ואם הדגל לא יורד מהר מספיק. לפי בכירים בממשלה, הנושא לא נפתר.
5 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת הנסיך צ'רלס
המלכה אליזבת הנסיך צ'רלס
יהפוך למלך. צ'רלס עם אימו
(צילום: GettyImages)
ההכרזה על מותה של המלכה יצאה כמבזק חדשות לאיגוד העיתונאים ולשאר כלי התקשורת בעולם בו זמנית.
ב-BBC תופעל מערכת התראה שקטה ברדיו אותה מכנים "חולדות". מזכרת מתקופת המלחמה הקרה בצורת אזעקה שנועדה לעמוד בפני מתקפה על תשתיות המדינה.
באתר ה"גרדיאן" פורסם כי לסגן העורך יש רשימה של כתבות מוכנות המוצמדות לקיר שלו. במקביל מספרים כי ל"טיימס" יש 11 ימי סיקור מוכנים לצאת לדרך וב"סקיי ניוז" וב-ITN, שעל פי השמועות נערכים ליום מותה של המלכה במשך שנים, יצאו בקריאה למומחים מלכותיים שחתמו על חוזה לדבר באופן בלעדי בערוצים אלה בלבד. "אני הולך לשבת מחוץ לדלת ווינדזור ולספר על כך ל-300 מיליון אמריקאים", אמר אחד המומחים.
לתחנות הרדיו המסחריות של בריטניה יש אורות חירום כחולים הנבדקים אחת לשבוע ואמורים להידלק במקרה של אסון לאומי. האורות יתחילו להבהב כדי להתריע לשדרנים לעבור לחדשות בדקות הקרובות ולשנות את המוזיקה עד אז למשהו שקט. כל התחנות בבריטניה הכינו רשימות מוזיקה המורכבות משירים עצובים המקוטלגים לפי - מצב רוח 2 (עצוב) ומצב רוח 1 (עצוב מאוד) אליהם ניתן לעבור במקרים של אבל פתאומי. "אם אי פעם תשמעו את השיר Sabres of Paradise - Haunted Dancehall (In the Nursery Mix) ברדיו בשעות היום - תדליקו מיד את הטלוויזיה. משהו נורא כנראה קרה", הזהיר כריס פרייס - מפיק רדיו של ה-BBC בריאיון ל"הפינגטון פוסט".
מגישי החדשות ילבשו חליפות שחורות ועניבות שחורות והתוכניות ייפסקו והרשתות יתמזגו. בתחנות הרדיו ישמיעו נוסח ספציפי של מילים "זהו ה-BBC מלונדון. בצער הגדול ביותר אנו נאלצים לפרסם את הידיעה הבאה", כך צפויה להפתח ההצהרה. עם תום ההצהרה ההמנון הלאומי יתנגן.
5 צפייה בגלריה
יש פרוטוקולים מדוקדקים!
יש פרוטוקולים מדוקדקים!
יש פרוטוקולים מדוקדקים!
(צילום: Gettyimage)
בהמשך היום הפרלמנט של בריטניה ובתי המחוקקים המשולבים בסקוטלנד, ווילס וצפון אירלנד יידחו. אם הפרלמנט לא מכונס, יקראו להם בחזרה.
בנוסף, בהתאמה לעת הנוכחית, רבות מהתוכניות המיידיות נוגעות ברשתות החברתיות: האתר של משפחת המלוכה ישתנה לדף שחור עם הצהרה קצרה המאשרת את מות המלכה. אתר ממשלת בריטניה יציג כרזה שחורה בחלקו העליון וכל הרשתות החברתיות של המחלקות הממשלתיות יוסיפו באנר שחור וישנו את תמונת הפרופיל שלהם לסמל המחלקה.
תוכן לא דחוף יידחה ולא יפורסם וציוצים מחדש אסורים אלא אם אושרו על ידי ראש מחלקת התקשורת בממשלה.
המשפחה המלכותית תודיע על התוכנית להלוויית המלכה שאמורה להתקיים כאמור עשרה ימים לאחר מותה. ראש ממשלת בריטניה תהיה הראשונה שתוציא הצהרה, וכל השאר קיבלו הוראה לא להגיב עד שתסיים לדבר. שר ההגנה יארגן מטחי כבוד ודקת דומייה לאומית תוכרז.
לאחר מכן ראש הממשלה תוציא הצהרה על המלך החדש ובשעה שש בערב המלך צ'רלס יישא דברים לאומה.
במקביל יהיה טקס זכרון בקתדרלת סיינט פול במרכז לונדון. ראש הממשלה ומספר מצומצם של שרים בכירים ישתתפו בה. הטקס אמור להיראות ספונטני, כך לפי המסמכים שהושגו על ידי "פוליטיקו".

ביום שאחרי מותה

בשעה עשר בבוקר בדיוק ביום שאחרי מותה, תתכנס הקונסוליה בארמון סנט ג'יימס כדי להכריז באופן רשמי על המלך החדש. מאות יועצים, ראש הממשלה ושרים בכירים יתבקשו להשתתף כשעל הנשים יהיה ללבוש שמלות כהות והגברים בחליפות עם עניבות שחורות. אסור יהיה להתאבזר באקססוריז. הנסיך צ'רלס יישבע אמונים לפרלמנט ולכנסיית אנגליה בפני המועצה ולאחר מכן יוכרז בארמון ובבורסה המלכותית בעיר לונדון על צ'רלס כמלך. הפרלמנט ייפגש כדי להסכים על הודעת תנחומים רשמית וכל שאר העסקים הפרלמנטריים יושעו למשך עשרה ימים. בשעה 15:30 יערכו ראש הממשלה והקבינט הכרזה עם המלך החדש.

ביום השני למותה

ארונה של המלכה אליזבת יחזור לארמון בקינגהאם. מכיוון שהמלכה הלכה לעולמה כשהיא נמצאת בבלמורל שבסקוטלנד יופעל מבצע "חד קרן" - כלומר, ארונה של המלכה יועבר ללונדון ברכבת המלכותית במידה וזה יתאפשר. אם לא מבצע OVERSTUDY יופעל - ואז ארונה יועבר במטוס. ראש הממשלה והשרים ישתתפו בטקס קבלת הארון והכרוזים יקראו בממשלות המשולבות. סביר להניח שיהיו עוד מחוות בפרלמנט.

ביום השלישי למותה

בבוקר היום השלישי למותה של המלכה, המלך צ'רלס יקבל תנחומים באולם ווסטמינסטר ואחר הצהריים ייצא לסיור בממלכה המאוחדת. הסיור יתחיל בביקור בפרלמנט הסקוטי ולאחר מגן בכנסיית סנט ג'יילס באדינבורו.

ביום הרביעי למותה

ביום הרביעי למותה של המלכה המלך צ'רלס יגיע לצפון אירלנד, שם יקבל עוד תנחומים בטירת הילסבורו וישתתף בטקס בכנסיית סנט אן בבלפסט. באותו היום תתקיים חזרה ל"מבצע אריה" - תהלוכת הארון מארמון בקינגהאם לארמון ווסטמינסטר.

ביום החמישי למותה

ביום החמישי למותה תתקיים התהלוכה מארמון בקינגהאם לארמון ווסטמינסטר - דרך לונדון. לאחר הגעת הארון לכנסיית ווסטמינסטר יתקיים טקס באולם.
5 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת הנסיך צ'רלס
המלכה אליזבת הנסיך צ'רלס
צ'רלס מחכה לרגע הזה שנים
(צילום: GettyImages)
מהיום השישי ועד היום התשיעי ארונה של המלכה אליזבת יוצב בארמון ווסטמינסטר תחת מבצע שקיבל את השם FEATHER. ארונה של המלכה יהיה מונח על סטנד מוגבה בצורה מלבנית המכונה catafalque אשר יונח באמצע האולם ויהיה פתוח לציבור במשך 23 שעות ביממה. כרטיסים יונפקו במסגרת VIP על מנת לתזמן את הביקורים. ביום השישי תתקיים בנוסף חזרה למסע הלוויה הממלכתי.
ביום השביעי המלך צ'רלס ייסע לוויילס כדי לקבל בקשות תנחומים מהפרלמנט הוולשי ובנוסף ישתתף בטקס בכנסיית Liandaff שבקארדיף.
בימים האלה יתרגלו משרדי הממשלה את ההכנות להלוויה. מסמכים שהגיעו ל"פוליטיקו" הראו שלמרות שהממשלה מאמינה שיש לה את היכולת להעביר את מסע הלוויה בהצלחה - העבודה הנדרשת תהיה עצומה וישנם חששות ספציפיים לגבי אתגרים פוטנציאליים. המחלקות שיתמודדו עם הקושי הגדול ביותר הן משרד החוץ, משרד הפנים ומשרד התחבורה.
על משרד החוץ מוטלת האחריות לארכן את הגעתם של ראשי מדינות ואנשים חשובים מעבר לים - עם חששות לגבי אופן הסדרת כניסתם של מספר משמעותי של תיירים למדינה. משרד הפנים אחראי על סידורי האבטחה והמזכירות לביטחון לאומי ושירותי המודיעין של הממשלה יהיו בכוננות גבוהה לכל איום טרור מוגבר.
כמו כן, משרד התחבורה העלה חששות שמספר האנשים שאולי ירצו להגיע ללונדון עלולים לגרום לבעיות חמורות בתחבורה ולהוביל לצפיפות יתר בבירה. אפשרות אחת מכל התרחישים שהועלו ועלולות להתרחש היא האפשרות שלונדון תתמלא במאות אלפי אנשים שינסו לעשות את דרכם לארמון - חשש מבחינת לינה, תחבורה ציבורית, שיטור, מזון ושירותים בסיסיים נוספים.
ביום העשירי למותה של המלכה הלוויה תתקיים במנזר ווסטמינסטר. בצהריים יהיו שתי דקות דומיה ברחבי המדינה ותהלוכות יתקיימו בלונדון ובווינדזור. בנוסף יתקיים טקס בכנסיית סנט ג'ורג' בטירת ווינדזור, שם תיקבר המלכה.
בממשלה סוכם יחד עם המלכה כי יום הלוויה יוכרז כיום אבל לאומי - מה שהוביל לבעיות תכנוניות. היום עצמו יהיה יום חג - אך לא ייקרא כך. אם הלוויה תחול בסוף השבוע או בחג קיים - לא תינתן חופשה נוספת. אם הלוויה תחול ביום חול, הממשלה לא מתכוונת להורות למעסיקים לתת לעובדים יום חופש - זה יסוכם בין כל עובד למעביד שלו.
5 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
גשר לונדון נפל
(צילום: GettyImages)