11 צפייה בגלריה
הנסיך הארי הנסיך וויליאם
הנסיך הארי הנסיך וויליאם
מלווים את המלכה בדרכה הכמעט אחרונה
(צילום: Gettyimages)
ארונה של המלכה אליזבת המנוחה הועבר אתמול (ד') מארמון בקינגהאם לארמון ווסטמינסטר, שם יישאר עד ליום הלווייתה ביום שני הקרוב, ה-19 בספטמבר. התהלוכה הייתה האירוע הגדול ביותר מבין כל הטקסים שנערכו עד כה לזכרה של המלכה. מאחורי הארון צעדו ארבעת ילדיה של אליזבת - המלך צ'רלס ואחיו, הנסיכים אן, אנדרו ואדוארד, יחד עם שני בניו של צ'רלס, הנסיכים וויליאם והארי. קמילה - המלכה רעיה, יחד עם הנסיכה מווילס קייט מידלטון, הדוכסית מסאסקס מייגן מרקל והרוזנת סופי, ליוו את הארון במכונית.
קמילה ומידלטון נסעו ברכב אחד ובשני היו מייגן מרקל והרוזנת סופי. כמובן שמיד אחרי החלו לצוץ שמועות כי הסכסוך בין מרקל למידלטון היה הסיבה לכך שהשתיים נסעו ברכבים נפרדים, ולכן נסביר כי המעמד החדש של קמילה וקייט הוא זה שקבע את חלוקת הישיבה אל עבר ארמון ווסטמינסטר. כאמור, עם מותה של אליזבת הפכה קמילה למלכה רעיה ואילו קייט מידלטון ירשה את התואר נסיכת וויילס.
העיניים שלהן היו אדומות - אבל שפת הגוף דיברה רבות: העיניים של כולם היו נשואות אתמול לבני המלוכה שליוו את המלכה אליזבת בדרכה האחרונה, ולנשות המלוכה בפרט. נזכיר כי על משפחת המלוכה להתנהג באיפוק גם ברגעים הכי קשים. "עיניה של סופי ווסקס, אשתו של הנסיך אדוארד, היו אדומות. היא נשכה את שפתה התחתונה לא פעם על מנת למנוע ממנה לרעוד - וזה אמר הכל", הסבירה רבקה אינגליש, מומחית לבית המלוכה ולשפת גוף. "כשנשמעה הקריאה 'פנה שמאלה' סופי הציצה בעצבנות דרך הדלת הפתוחה, כאילו היא לא ממש מאמינה שזה תחילת הסוף".
הנסיך הארי צולם כשהוא תופס את ראשו בידיו ומסתיר את עיניו, הנסיכה יוג'יני ניגבה דמעות ונשכה את השפה התחתונה, וילדיו של הנסיך אדוארד, ליידי לואיז בת ה-18 וג'יימס בן ה-14 התקשו גם כן לעצור את הדמעות.
11 צפייה בגלריה
הנסיך הארי הנסיך וויליאם
הנסיך הארי הנסיך וויליאם
הנסיך הארי ברגע של שבירה
(צילום: Gettyimages)
11 צפייה בגלריה
קמילה המלך צ'רלס
קמילה המלך צ'רלס
ממוקדת. קמילה המלכה בת הזוג לצידו של המלך צ'רלס
(צילום: Gettyimages )
11 צפייה בגלריה
קייט מידלטון סופי
קייט מידלטון סופי
מתקשות לעצור את הדמעות. סופי וקייט מידלטון
(צילום: Gettyimages)
11 צפייה בגלריה
הנסיכה יוג'יני
הנסיכה יוג'יני
שומרת על איפוק. הנסיכה יוג'יני
(צילום: Gettyimages)
11 צפייה בגלריה
ליידי לואיז
ליידי לואיז
ליידי לואיז וג'יימס, ילדיהם של הנסיך אדוארד וסופי
(צילום: Gettyimages)
המקהלה של כנסיית סנט ג'יימס בישרה על הגעתו של הארון לאולם ווסטמינסטר. ארון הקבורה של אליזבת עוטר בכתר לצד זר ורדים בצבע לבן, פרחי לבנדר ורוזמרין מהגנים שאליזבת כה אהבה. "הארון היה קטן אבל זה היה עוצר נשימה לראות אותו באופן אישי", סיפרה אינגליש. קמילה, קייט, מייגן וסופי השתחוו הפני הארון, בעוד קמילה לא הצליחה להסיר ממנו את עיניה. את הטקס הוביל הארכיבישוף מקנטרברי לצידו של הדיקן מווסטמינסטר. "זה חיבר היטב בין שני הדברים החשובים ביותר למלכה - האמונה והמשפחה", הסבירה המומחית.
11 צפייה בגלריה
ארון הקבורה של המלכה אליזבת
ארון הקבורה של המלכה אליזבת
ארונה של המלכה אליזבת
(צילום: Gettyimages )
עם הגעתו של הארון, המלך צ'רלס, הנסיכה אן והנסיך אדוארד, שהיו לבושים במדי צבא, הצדיעו לארונה של המלכה ואילו הנסיך הארי ודודו הנסיך אנדרו, עליהם נאסר ללבוש את המדים - הארי בעקבות פרישתו מהמלוכה ואנדרו לאחר שהסתבך בפרשיית אונס - הרכינו את ראשם במקום. רגע לפני, עלה גל של מחאה בעקבות ה"השוואה" בין הארי לאנדרו, אך דוברו של הנסיך מיהר להפריך את הטענות: "הנסיך הארי ילבש חליפה במקום מדים במהלך האירועים לזכר סבתו. העשור בו שירת בצבא לא מוגדר לפי המדים שהוא לובש ואנחנו מבקשים בכבוד כי הפוקוס יהיה על חייה ומורשתה של הוד המלוכה המלכה אליזבת".
11 צפייה בגלריה
הנסיך צ'רלס
הנסיך צ'רלס
הזכות להצדיע. המלך צ'רלס
(צילום: Gettyimages)
הטקס נמשך 20 דקות בדיוק והיה מצומצם ואינטימי במיוחד - למרות המצלמות הרבות שמוקמו ברחבי האולם וחשפו כל פרט וכל מחווה מהאירוע.
מייגן מרקל ענדה את עגילי הפנינה שהמלכה אליזבת העניקה לה בשנת 2018, רגע לפני שהופיעה מול הציבור בפעם הראשונה לבדה ואילו מידלטון ענדה את עגילי הפנינה שהמלכה אליזבת העניקה לנסיכה דיאנה לפני החתונה, עגילים שהפכו למזוהים מאוד עם הנסיכה המנוחה. שתיהן חבשו כובע שחור עם רשת קצרה המסמל אבל. "המסורת של רעלת אבלות התחילה לפני כמה מאות שנים", הסבירה ההיסטוריונית המלכותית ג'סיקה סטורושוק לאתר Page Six. "לעיתים הרעלה נחשבה לשריון - משהו שיגן על הצער הפרטי שלהם מפני הציבור. עם השנים האורך והסגנון של הרעלה השתנו, הרעלה של נסיכת וויילס, למשל, היה די קצר ועשוי מרשת שחורה".
לאחר הטקס הנסיך הארי ומייגן מרקל אחזו ידיים, אך מומחים למלוכה מציינים כי הם אינם שברו את הפרוטוקול המלכותי - מכיוון שהם אינם בני מלוכה יותר. "הארי ומייגן הם בני משפחה אבלים אך אינם מחוייבים לציית לפרוטוקול המלכותי", הסבירה ענבל הוניגמן, מומחית לשפת גוף, לאתר ה"דיילי אקספרס". "הידיים שלהם שולבו כדי לתמוך זה בזו רגשית במהלך האובדן הגדול הזה".
עם זאת, את מעריצי בני המלוכה זה לא בדיוק עניין: "הם חלק מהתהלוכה. האם זה באמת יותר מדי לצפות מהם ללכת בטור שלהם? אבל סוס יכול להישאר במקומו למשך 20 דקות, אבל הארי ומייגן לא יכלו לשמור על הסדר לפחות עד שיגיעו לדלת?" צייץ אזרח מוטרד, ואחד אחר עקץ: "אני רואה שמייגן לא הצליחה לעבור את כל הטקס מבלי להיאחז בהארי".
11 צפייה בגלריה
מייגן מרקל קייט מידלטון
מייגן מרקל קייט מידלטון
עגילי הפנינה כמחווה למלכה. קייט מידלטון ומייגן מרקל
(צילום: Gettyimages)
נעבור לאחים, הנסיכים וויליאם והארי. בריטניה כולה נזכרה אתמול במסע הלוויה של אימם המנוחה, הנסיכה דיאנה, אז צעדו וויליאם והארי לצד אביהם צ'רלס, אחיה של דיאנה וסבם המנוח, הנסיך פיליפ. במהלך מסע הלוויה ובניגוד למקובל במלוכה קיבלו השניים את תמיכתם, הפיזית, של אביהם וסבם. צ'רלס ליטף מספר פעמים את גבו של הארי ואילו פיליפ ליטף גם הוא את וויליאם. הפעם, כשאביהם צועד בראש כמלך וסבם כבר לא שם כדי לתמוך עמדו השניים לבדם, כתף לכתף - ובניגוד ללוויה של הנסיך פיליפ - בלי אף אחד שיחצוץ ביניהם. "אם קיימת הזדמנות אמיתית לריפוי הקרע שנוצר בין האחים - זו הייתה בוודאי ההזדמנות הזו", טען ריצ'רד קיי, מומחה לענייני בית המלוכה.
"אתמול נותר רק הצער ההדדי על פטירתה של המלכה", הוסיף קיי. "לא היה מחסום אנושי להפריד ביניהם כמו בלוויה של הנסיך פיליפ, ובלוויה של אימם הם היו שני נערים שבקושי הצליחו להרים את המבט שלהם מהקרקע. אתמול הם בהו בנוקשות קדימה. הארי בבגדי האבל, וויליאם במדים. שניהם נשאו את עצמם בכבוד אך אטומים לחלוטין בפני המתבוננים הרבים שקיוו לאיזה סימן קטן של פיוס".
11 צפייה בגלריה
הנסיך הארי הנסיך וויליאם
הנסיך הארי הנסיך וויליאם
שימו לב לאגרופים הקמוצים
(צילום: Gettyimages)
לאחר הטקס, הנסיך הארי ומייגן מרקל הצטרפו לשאר בני המשפחה לארוחת ערב אינטימית בארמון בקינגהאם. בארוחה נכחו המלך צ'רלס וקמילה המלכה רעיה, הנסיך וויליאם ואשתו הנסיכה קייט מידלטון. קשה להתעלם מהעובדה כי מותה של המלכה אליזבת קצת פינה את המכשולים בדרך לפיוס בין הארי ומייגן לשאר בני המשפחה. "כולנו אסירי תודה, שני הצדדים שמים את כל המחלוקות בצד עבור המלכה", מסר מקור מהארמון.
למרות ההזדמנות לפיוס, מקורות יודעי דבר חשפו כי אין בכוונתה של מרקל לדחות או חלילה לבטל את ההוצאה לאור של הספר שהיא כותבת על היחס האיום שקיבלה ממשפחת המלוכה. גם הנסיך הארי, שספר אוטוביוגרפי שלו היה אמור לצאת לאור בחודש נובמבר הקרוב עדיין מתוכנן להתפרסם - אך ככל הנראה יידחה בשנה, כך פורסם אמש ב"דיילי מייל". "מותה של המלכה אליזבת שינה את התוכניות של הוצאת הספר כדי שזה לא ייראה כחוסר כבוד למלכה המנוחה", הסביר מקור ל"טלגרף". כמובן שדחיית הספר תאפשר לנסיך הארי לערוך הגהה קלה וכמו כן להוסיף כמה פרקים חדשים לאחר מות סבתו. מנגד, טום באוור, סופר שפרסם ביוגרפיה על מרקל מוקדם יותר השנה, מתעקש כי הגיעה אליו שמועה שהארי מתעקש שהספר ייצא במועד המתוכנן. "הארי טוען שבמידה והספר לא יפורסם זו תהיה הפרת חוזה. זה מאוד לא מקובל אך מצד שני זה מתאים לדוכסים, שתלויים לחלוטין בכסף עבור הספר וכמו כן עבור הדוקו שלהם בנטפליקס".
11 צפייה בגלריה
הנסיך הארי הנסיך וויליאם
הנסיך הארי הנסיך וויליאם
"ארבעת המופלאים"
(צילום: Gettyimages)