הכל התחיל בינואר 1936, אז אדוארד אלברט כריסטיאן ג'ורג' אנדרו פטריק דייוויד וינדזור או בקיצור, המלך אדוארד השמיני, אחיו של המלך ג'ורג' השישי - אבי המלכה אליזבת, ירש את הכתר מאביו, ג'ורג' החמישי.
אחרי 11 חודשים בהם כיהן כמלך, החליט אדוארד לוותר על הכתר - אבל לא לפני שהספיק לזעזע את בריטניה כשהתאהב בגרושה אמריקנית, הגברת ווליס סימפסון, והודיע שהוא עומד להתחתן איתה.
הממלכה הבריטית התנגדה בכל תוקף לנישואיהם של השניים, שיצרו סערה שהחמירה משמעותית אחרי שנודע כי לגברת סימפסון יש "נטיות" נאציות וכי כיהנה בעברה כסוכנת גרמנית שהייתה ביחסים טובים (מדי) עם שגרירו של אדולף היטלר.
7 צפייה בגלריה
וואליס סימספון המלך אדוארד השמיני
וואליס סימספון המלך אדוארד השמיני
וואליס סימספון והמלך אדוארד השמיני
(צילום: Ron Galella/Getty Images)
87 שנים בדיוק חלפו מאז שלישי ביוני, היום שבו המלך אדוארד השמיני נשא לאישה את וואליס סימפסון בשאטו דה קנד המפואר שבצרפת. אף אחד מבני משפחת המלוכה לא נכח באירוע - והחתן-כלה לא ממש נראו כמו זוג מאושר.
החתונה של השניים התקיימה חודש בדיוק לאחר שסימפסון סיימה את הליך הגירושים שלה מבעלה השני - סוכן הספינות ארנסט אולדריך סימפסון.
ססיל ביטון, הצלם המלכותי שצילם את התמונות הרשמיות של בני הזוג, סיפר ש"בתמונות ניתן לראות איך הבעת פניו של אדוארד עצובה - העיניים שלו היו כבויות".
בנוגע לסימפסון, אמר: "היא אישה חזקה ואינטליגנטית מאוד. ברור שיש לה הערצה עצומה לאדוארד. היא רואה בו את אחד המוחות הגדולים ביותר. היא מעריצה את האופי שלו, החיוניות שלו והיא נחושה לאהוב אותו - למרות שאני מרגיש שהיא לא מאוהבת בו".
7 צפייה בגלריה
המלך אדוארד השמיני וואליס סימפסון
המלך אדוארד השמיני וואליס סימפסון
הדוכסים מווינדזור ביום חתונתם
(צילום: Cecil Beaton/Underwood Archives/Getty Images)
יודעי דבר סיפרו כי אדוארד רצה שכומר מלכותי ינהל את הטקס אך רצונו טורפד במהירות על ידי אחיו המלך. האופציה השניה מבחינתו של אדוארד הייתה הכומר מרטין אנדרוז - שעמד בראש הקהילה בדוכסות קורנוול - אך לאחר שגם זה לא אושר לחתן המאוכזב, לא נותרה ברירה אלא לפנות לכומר י.א ג'ארדין, שכיהן בניגוד לכללי הכנסייה האנגלית והפר את חוקיה בכל הנוגע לגרושות (ובהמשך הודח מתפקידו).
הארכיבישוף מקנטרברי קוסמו לאנג תיאר את ג'ארדין כ"רודף פרסום", ושאל בקול איך יכול להיות שאדוארד, שהיה מלך אנגליה עד לפני כמה חודשים, יכול לאבד מכבודו עד כדי כך שביקש מ"אדם מהסוג הזה לחתן אותו".
אדוארד מצידו האמין שבחר נכון כשהחליט מג'ארדין לנהל את הטקס, אך הבין את טעותו לאחר שבמהלך סיור של ג'ארדין בארצות הברית - הוא חשף כל פרט ופרט מהטקס.
בין האורחים היו מייג'ור אדוארד 'פרויטי' מטקאלף, שהיה השושבין של אדוארד, ואיש העסקים הרמן רוג'רס - שבו התאהבה הכלה הטרייה וקיוותה שיהיה בעלה.
13 שנים מאוחר יותר, בחתונתו של רוג'רס, וואליס ניגשה לכלתו לוסי וואן ואמרה לה: "אני אראה בך אשמה אם משהו יקרה להרמן. הוא הגבר היחיד שאי פעם אהבתי". תגובתה של וואן הייתה: "כמה נחמד לדוכס".
7 צפייה בגלריה
וואליס סימספון המלך אדוארד השמיני
וואליס סימספון המלך אדוארד השמיני
מציגים אהבה - אבל זה לא מה שהיה שם
(צילום: Bettmann / Contributor)
מקורות יודעי דבר טענו כי סימפסון מעולם לא אהבה את אדוארד, שכזכור ויתר על משפחתו ועל המלוכה בשבילה.
אדוארד זעם מאוד על כך שאחיו הצעיר, שהחליף אותו על כס המלכות, סירב להעניק לסימפסון תואר מלכותי. "הוא התבדח במרירות ברורה על כך שזו עשויה להיות מתנת חתונה נחמדה", סיפר מקורב. לבסוף קיבלו השניים את התארים הדוכס והדוכסית מווינדזור.
אכזבו של אדוארד התעצמה לאחר שאימו, המלכה מרי, לא שלחה לו מתנת חתונה ואמר שהוא "כואב מאוד ומאוכזב מכך שהיא התעלמה מהאירוע החשוב והגדול בחייו". בניגוד לאמם, המלך ג'ורג' השישי דווקא שלח מתנה - קופסת פברז'ה, אך אדוארד דחה אותה בטענה שאחיו הצעיר לא הסכים לסטות מהפרוטוקול המלכותי עבורו.
7 צפייה בגלריה
וואליס סימספון המלך אדוארד השמיני
וואליס סימספון המלך אדוארד השמיני
זעם על אחיו הקטן
(צילום: Bettmann / Contributor)
ליום החתונה סימפסון לבשה שמלת כלה כחולה ולהשלמת המראה התאבזרה בכפפות משי וכובע קש. את שמלתה קישטה סיכת יהלומים עם אבן ספיר, ענדה עגילים עם אותה האבן והתקשטה גם בצמיד ספיר נוצץ.
סימן שמשהו בזוגיות הזו כנראה לא עבד, היה כשאדוארד לא הצליח לנשק את כלתו - לא בטקס האזרחי ולא בטקס הדתי - למרות שיודעי דבר סיפרו כי היו לו דמעות בעיניים כשענד את הטבעת על אצבעה.
לאחר הטקס הנשואים הטריים התייצבו להצטלם בפני מעט מאוד צלמים שהגיעו לסקר את החתונה - ומיד לאחר מכן ניגשו לנשנש מהאוכל הרב שהוגש.
את עוגת החתונה שלהם, שהורכבה משש קומות שנישאו לגובה של שלושה מטרים, הם חתכו ביחד - אך גם במקרה הזה, ולמרות שניסו לשדר קרבה, לא הצליחו לשכנע את הנוכחים. "לאחר שוואליס הבינה שאדוארד ויתר על האימפריה הגדולה ביותר כדי להתחתן עם אמריקנית גרושה פעמיים - היא הבינה שעשתה חתיכת מעשה", סיפר הביוגרף של הכלה אנדרו מורטון. "אם תחליט לעזוב אותו - היא תהפוך לאישה המושמצת ביותר בהיסטוריה הבריטית".
לאחר החתונה קיבל הזוג הטרי למעלה מ-3,000 מברקים ו-30 אלף מכתבי ברכה. "הדוכסית ואני רוצים להודות לכל אלה ששלחו לנו באדיבות כה גדולה מתנות ואיחולים לרגל חתונתנו", מסר אדוארד בהצהרה רשמית לאחר האירוע.
7 צפייה בגלריה
וואליס סימספון המלך אדוארד השמיני
וואליס סימספון המלך אדוארד השמיני
"אם היא תחליט לבעוט - היא תהיה האישה המושמצת ביותר בהיסטוריה הבריטית"
(צילום: Ivan Dmitri/Michael Ochs Archives/Getty Images)
ההיסטוריון אנדרו לוני, שכתב את הספר Traitor King: The Scandalous Exile of the Duke and Duchess of Windsor, סיפר כי מתחת לפני השטח חייהם של השניים היו רחוקים מלהיות מאושרים.
בספר הרחיב לוני על הרומן של סימפסון עם שגריר ארצות הברית בצרפת, וויליאם בוליט, שהחל זמן קצר מאוד לאחר חתונתה. אלינור טיידינדס סימן, בתם של חבריהם הטובים של אדוארד ואשתו, טענה כי שירותי הביטחון הבריטיים ידעו על הרומן אך לא סיפרו לאדוארד.
"אדוארד נהג ללוות את אשתו לאחד ממעצבי השמלות לצורך אבזור והיה חוזר אחרי שעתיים", סיפר ההיסטוריון. "בזמן הזה וואליס נהגה לחמוק מהדלת האחורית כדי להיפגש עם השגריר. כשהשירות החשאי הבריטי גילה זאת, הפרשה דווחה לממשלה. הבריטים פחדו שאדוארד יגלה זאת ותפרוץ שוב שערורייה גדולה, ולכן החליטו לשמור בסוד על הרומן".
לוני הוסיף כי הוא מטיל ספק גדול מאוד בכך שוואליס אכן אהבה את אדוארד. "אני מאמין שהיא רצתה לסיים את מערכת היחסים שלה איתו ברגע שהפך למלך - אבל הוא היה כל כך אובססיבי אליה שהוא איים להתאבד במידה ותעזוב אותו".
את נאום הפרישה שלו נאם אדוארד בשידור חי ברדיו. מקורות מספרים שוואליס האזינה לנאום ואת היום שאחרי בילתה במיטה - בדיכאון. "האם ניתן לדמיין גורל נורא יותר מאשר לחיות בפומבי אהבה אגדית שאת בכלל לא מרגישה?", אמרה חברתה של סימפסון קונסטנס קולידג'. "יש נורא יותר מלהתמודד, בוקר, צהריים וערב עם ילד בגיל העמידה שאין לו שום מטרה בחיים מלבד תשוקה רכושנית כלפייך?".
בשנת 1938 ניהלה סימפסון רומן נוסף, הפעם עם מוכר מכוניות משומשות בשם גיא טראנדל. הרומן השלישי והארוך מכולם של סימפסון היה עם ג'ימי דונהיו, היורש של הון וולוורת'. אדוארד נהג להצטרף לסימפסון למועדונים אליהם יצאה עם דונהיו, אך היא נהגה "לחפף" אותו בחצות.
הרומן של השניים הסתיים בשנת 1954, כשדונהיו הצטרף לוואליס ואדוארד כדי לחפש יאכטות. דונהיו מזמז את רגלה של סימפסון מתחת לשולחן - מה שגרם לאדוארד להתעצבן. "די, היה לנו מספיק ממך. ג'ימי, צא החוצה", הטיח בו.
"האם וואליס אי פעם אהבה את אדוארד?", תהה קנת דה קורסי - איש סודו של המלך לשעבר, והוסיף: "אני חושש שהתשובה העצובה היא שלא. אני חושב שהוא ידע את זה וקיווה שהאהבה תגיע".
7 צפייה בגלריה
המלך אדוארד
המלך אדוארד
קיווה שתבוא האהבה
(GettyImages)
קווי הדמיון לסיפור הזוגיות והסערה הציבורית סביב הנסיך הארי ומייגן מרקל זועקים: ויתור על מעמד מלכותי, ניתוק מכל המשפחה, בדידות וגחמנות. לזה נוסיף את העובדה כי חברותיה הקרובות של מרקל סיפרו בעבר ש"הארי היה רק מטרה" והוסיפו כי הסיפור שלהם "בוודאות יסתיים בגירושים". לא סתם ישנם רבים שמקווים עבור הארי שהפעם זה ייגמר אחרת, כי אם יש מישהו שמגיע לו סוף טוב - זה הנסיך המיוסר, שעבר באמת הרבה.
7 צפייה בגלריה
הנסיך הארי מייגן מרקל
הנסיך הארי מייגן מרקל
קווי דימיון ברורים מדי. הארי ומייגן
(צילום: Emmanuel Osodi/Anadolu via Getty Images)