שנתיים חלפו מאז יום מותה של המלכה אליזבת השנייה ב-8 בספטמבר 2022. בחודשים האחרונים לחייה מהארמון התעקשו שמצבה הבריאותי טוב והיא פשוט "סובלת מתשישות ועייפות" - כיאה לאישה בגילה (96), וגם בדו"ח שלאחר המוות נקבע כי אליזבת הלכה לעולמה כתוצאה מ"זקנה", אך הסימנים הראו אחרת.
יומיים לפני מותה, ב-6 בספטמבר 2022, המלכה אליזבת פגשה את ליז טראס - שנבחרה להיות ראש ממשלת הממלכה המאוחדת ה־56 (וכיהנה למשך 50 ימים בלבד). אליזבת אירחה את טראס בטירת בלמורל - שם שהתה בחודשים האחרונים לחייה ושם גם נשמה את נשימתה המלכותית האחרונה.
בתמונות שפורסמו בסוכנויות ניתן היה לראות בבירור את ידה של אליזבת, שהכחילה ונראה שהייתה מלאה בחבורות.
4 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
יומיים לפני מותה. המלכה אליזבת וליז טראס
(צילום: Jane Barlow - WPA Pool/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
חבורות מטרידות על ידיה של המלכה
(צילום: Jane Barlow - WPA Pool/Getty Images)
כעת, ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון חושף את מה שכולנו חשבנו אך לא העזנו לומר בקול רם - וטוען כי המלכה אליזבת סבלה מסוג של סרטן עצמות קטלני לפני מותה, בספר זיכרונותיו החדש Unleashed.
בספרו נזכר ג'ונסון בפגישה האחרונה עם אליזבת, וסיפר כי ידע על מצבה הבריאותי למעלה משנה. "ידעתי במשך שנה או יותר שהיא סובלת מסוג של סרטן העצמות והרופאים שלה חששו שמצבה יכול להתדרדר משמעותית בכל רגע", כתב. "היא נראתה חיוורת וכפופה יותר והיו לה חבורות כהות בידיים, כנראה בגלל הזריקות". למרות זאת, ג'ונסון סיפר עד כמה אליזבת הייתה חדה ועניינית באותה פגישה אחרונה.
4 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
לא החתימו אותך על הסכם סודיות? אליזבת ובוריס ג'ונסון
(צילום: Victoria Jones - WPA Pool/Getty Images)
נציין כי ג'ונסון לא הראשון שטוען כי אליזבת נאבקה במחלת הסרטן לקראת סוף חייה. גיילס ברנדרת', חבר של הנסיך פיליפ שכתב את הביוגרפיה Elizabeth: An Intimate Portrait, סיפר בעבר ל"דיילי מייל" שלמלכה אליזבת היה סוג של סרטן מח העצם. "שמעתי שלמלכה יש סוג של מיאלומה - סרטן מח העצם, מה שיסביר את העייפות והירידה החדה שלה במשקל וכמו כן את אותן בעיות 'ניידות' שסיפרו לנו עליהן לעיתים קרובות".
ברנדרת' הוסיף: "התסמין השכיח ביותר של מיאלומה הוא כאבי עצמות - במיוחד באגן ובגב התחתון. בנוסף, מיאלומה נפוצה היא מחלה שפוגעת לעיתים קרובות בקשישים".
כאמור, במסמך הרשמי שנחתם על ידי הנסיכה אן, בתה של המלכה אליזבת, נכתב כי סיבת המוות של אליזבת היא "זקנה". על המסמך חתום גם ד"ר דאגלס ג'יימס אלן גלאס, הרופא הסקוטי שעבד עבור המלכה למעלה מ-30 שנה.
4 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת
המלכה אליזבת
באמת שאנחנו מתגעגעים. המלכה אליזבת
(צילום: Gettyimages)