בדיוק לפני 27 שנה, הנסיכה דיאנה ובן זוגה דודי אל פאייד נשמו את נשימתם האחרונה. השניים נהרגו בתאונת דרכים קטלנית כשניסו לחמוק מצלמי הפפראצי שרדפו אחריהם ברחובות פריז.
"לאחר התאונה כולם דיברו על הנסיכה דיאנה. הייתה תחושת אבל אדירה ברחבי העולם סביב מותה, ודודי הלך לאיבוד איפשהו", כך סיפרה בת זוגו לשעבר של אל פאייד אנני קארדון בסרט התיעודי "דיאנה ודודי: הנסיכה והפלייבוי" (yes). "כולם דיברו על דיאנה ואף אחד לא הזכיר אותו", הוסיף רנה אלרום, משרתו האישי של דודי.
קארדון ואלרום לא טועים. מיד לאחר שהתפרסמה בשורת המוות של דיאנה - אל פאייד נדחק החוצה. אביו, המיליארדר מוחמד אל-פאייד, עשה כל שביכולתו על מנת להשאיר את בנו המנוח בכותרות, אך גם זה לא היה בהכרח מהסיבות הנכונות.
כעת, כאמור 27 שנים לאחר שהלכו לעולמם, הגיע הרגע להכיר יותר לעומק את מי שהיה עם דיאנה ברגעיה האחרונים, מי שעל פי מקורבים הספיק להציע לה נישואים דקות ספורות לפני מותם. האם הייתה זו אהבת אמת או משימה שטנית שבראשה עמד אביו של דודי, מוחמד?
8 צפייה בגלריה
מוחמד אל פאייד המלכה אליזבת
מוחמד אל פאייד המלכה אליזבת
דודי אל פאייד והנסיכה דיאנה
(צילום: EMPICS Entertainment באדיבות yes דוקו)

"ילד בודד עם תחושת נטישה"

דודי אל פאייד נולד באלכסנדריה שבמצרים למוחמד, שהיה אז סוחר ולסופרת סמירה ח'אשוקג'י, בת למשפחה מאוד עשירה. דודי היה בנו הבכור של מוחמד - מה שהוביל לכך שלאביו היו ציפיות גדולות מאוד ממנו. ברגע שמוחמד התחיל להרוויח כסף, בזכות עסקים שעשה בעיקר עם אחיה של אשתו, הוא עבר להתגורר בז'נבה – וסמירה ודודי נשארו במצרים, מה שלבסוף הוביל לפירוק נישואיהם.
זמן קצר לאחר מכן, סמירה נישאה בשנית ועזבה את מצרים – מה שפגע כמובן בדודי. "בפעם היחידה ששמעתי את דודי מדבר על הפרידה של הוריו ועל כך שאמא שלו לא הייתה נוכחת בחייו הוא התחיל לבכות מיד. היה ברור שזה השפיע עליו ושלא הצליח להתאושש מזה", נזכר חברו של דודי פיטר ריבה.
"דודי סיפר שבילדותו הוא היה בודד, מבודד, ולמרות שהיה להם הרבה כסף - לא היה הרבה חום במשפחה", סיפרה קארדון. "הוא תמיד היה צריך להיות עם מישהו ושנא להיות לבד. תחושת הנטישה הכניסה אותו לפאניקה". מוחמד מצידו, התחתן בשנית והביא לעולם חמישה ילדים נוספים.
"מי שטיפל בדודי בילדותו היה דודו, סוחר הנשק המיליארדר הסעודי עדנאן ח'אשוקג'י. דודי היה עד לסגנון החיים הראוותני של דודו. לעדנאן היה מטוס בוינג, בתים בכל מקום והוא פינק מאוד את דודי", סיפר הסופר טום באוור. "זה גרם למוחמד להבין שלא רק שאין לו מערכת יחסים עם בנו - אלא שבנו הולך בכיוון לא טוב. הוא התעקש שינתק את הקשרים שלו עם דודו ויבוא לגור איתו".
8 צפייה בגלריה
דודי אל פאיי
דודי אל פאיי
פחד להיות לבד. דודי אל פאייד
(צילום: Aaron Rapoport/CORBIS OUTLINE/Corbis via Getty Images)

"אדם מתוק עם לב טוב - ההפך הגמור מאבא שלו"

אביו של דודי היה נחוש בדעתו לוודא שבנו לא יהיה בטלן ושלח אותו לאקדמיה הצבאית סנדהרסט. "הוא רצה נואשות להנחיל משמעת כלשהי בחיים שלו", הסביר באוור. למרות אהבתו למדים וצבא - דודי לא החזיק מעמד באקדמיה ועזב תוך חצי שנה. "הרעיון לקחת מישהו כמו דודי, שהיה אדם מתוק עם לב טוב, ולנסות להפוך אותו למשהו שלא דורש את התכונות האלה היה מגוחך", סיכם ריבה.
במבט ראשון, הדמיון בין דודי למוחמד מורגש היטב. אך אם מסתכלים פנימה, מגלים שדודי היה שונה לחלוטין מאביו - איש חדור מטרה שראה בעיקר כסף לנגד עיניו. "הוא היה ההפך הגמור ממוחמד. הוא היה אדם כן, אכפתי והגון", סיפר ריבה. "הפחד שלו לאכזב את אביו ליווה אותו כל הזמן, הוא ממש פחד ממנו", נזכרה קארדון.
בתחילת שנות ה-80 מוחמד הפך למיליונר. הוא היה הבעלים של מלון ריץ בפריז - אותו הוא רכש בעלות של 30 מיליון דולר. דודי ואביו אהבו שניהם את אור הזרקורים ובעיקר את האפשרות להתחכך במפורסמים. הם שמעו על סרטים רבים שמחפשים מימון כספי, ומבחינתם זו הייתה השקעה טובה ביחד עם כרטיס כניסה למעגלים החברתיים הכי נוצצים.
דודי היה המפיק בפועל של הסרט "מרכבות האש" בשנת 1981, שזכה בארבעה פרסי אוסקר. להקרנת הסרט הגיעה אליזבת המלכה האם ולמעשה הסרט הזה ביסס את מעמדו של דודי בהוליווד.
"'מרכבות האש' סיפק לדודי הזדמנות לבדל את עצמו מאביו. דודי היה יכול לומר שהוא עזר לממן ולהפיק סרט מעולה", נזכר ריבה. "הוא היה יכול להיות מפיק מעולה - כי היה לו איכפת. הוא היה גאה מאוד בסרט הזה".
8 צפייה בגלריה
דודי אל פאייד ג'וליה רוברטס
דודי אל פאייד ג'וליה רוברטס
דודי, מנהל שיחת חולין עם ג'וליה רוברטס
(צילום: Dave Benett/Getty Images)

נער פלייבוי נחשק

בשנת 1986 התחתן דודי עם הדוגמנית סוזאן גרגארד, אך השניים התגרשו לאחר שמונה חודשי נישואים בלבד. "מעולם לא שמעתי את דודי מדבר על אישה בהקשר של אהבה, מחויבות או תשוקה", אומר ריבה. "לדעתי מעולם לא היה לו מזל עם נשים", הוסיף משרתו האישי של דודי. "אולי הוא היה קצת חסר ביטחון בתחום הזה".
למרות זאת, דודי היה במספר מערכות יחסים, גם אם לא הוגדרו כרציניות. "היינו יזיזים", הכריזה דניס ד' לואיס. "דודי היה גבר עשיר, רווק ונאה - כל הנשים רצו אותו". קארדון הוסיפה: "אני חושבת שהוא אהב את תדמית הפלייבוי, זה גרם לו להרגיש גבר. אבל הוא היה ביישן מכדי להיות כזה".
קארדון הוסיפה: "הוא היה אדם אמפתי מאוד. הוא שמע כל מה שאמרו לו וידע להקשיב. אבל הוא היה גם מושיע". בכך התכוונה לעובדה שהיה לו המון כסף ולא חשב פעמיים לפני שהוציא אותו על "נשים במצוקה" - מה שסיבך אותו.
"אני בטוחה שהיו הרבה מאוד נשים שהיו עם דודי בגלל הכסף שלו, אבל במקרה שלי היה לי כסף שלי, אז לא הייתי צריכה אותו", הבהירה דניס. "הייתי אחת הדוגמניות המצליחות באותם הזמנים. אני מניחה שאנשים חושבים שהוא פינק אותי בלי הפסקה, ואני מניחה שבמובן מסוים זה היה ככה - בכל זאת טסנו במסוק לבית הכפר והתארחתי בספינה שלו כשהיינו בדרום צרפת. דודי היה אדם עם שתי רגליים על הקרקע, מאוד נחמד ומאוד חם. תמיד היה לו ניצוץ בעיניים", נזכרה.
"הוא היה בודד. הוא היה גבר שהיה לו הכל - אבל במקביל לא היה לו כלום", סיפר אלרום. "זה יכול להפוך מישהו לחסר ביטחון".
8 צפייה בגלריה
מוחמד אל פאייד המלכה אליזבת
מוחמד אל פאייד המלכה אליזבת
לא הייתה איתו בשביל הכסף. דניס ד' לואיס
(צילום: EMPICS Entertainment באדיבות yes דוקו)

דודי נהנה מהוליווד, אביו ניסה להשתחל למשפחת המלוכה

בזמן שדודי היה בלוס אנג'לס ונהנה מכל מה שיש להוליווד להציע (החל מזוהר ועד סמים), אביו היה בלונדון וניסה לרכוש את מותג היוקרה הרודס. מוחמד רצה להיות בריטי, נמאס לו להיות הסוחר ממצרים, והוא ידע שאם יצליח לרכוש את הרודס, הוא יהיה בעלים של ממסד - ובכך ישתייך לבריטניה כמו כל אחד אחר.
מוחמד הגיש פעמיים בקשה לאזרחות בריטית - ב-1994 וב-1999, ונדחה בשתיהן. "אני כאן כדי להישאר", אמר מוחמד הזועם לאחר הסירוב השני. "אני לא עוזב, אני פה לנצח".
עיתון ה"מירור" ציטט מקור ממשלתי שאמר ש"מוחמד אל פאייד אינו אדם ראוי ואינו זכאי לקבל אזרחות", ויודעי דבר מספרים כי בקשתו לאזרחות סורבה בגלל מעורבותו בשורה של מחלוקות מתוקשרות.
"שום דבר לא היה חשוב למוחמד יותר מלקבל את ההכרה ממשפחת המלוכה - וזה מה שהוא רצה", סיפר באוור. "בהרודס היו ההרשאות המלכותיות, הרודס הייתה החנות לאנשי החברה הגבוהה של בריטניה. הרודס היה כרטיס הכניסה שלו לממסד הבריטי".
מוחמד סלל את מקומו למשפחת המלוכה דרך חיבתה הגדולה של המלכה אליזבת והיה אחד מנותני החסות העיקריים של תערוכת הסוסים המלכותית של ווינדזור. "מבחינתו של מוחמד זה נראה היה שחלומו התגשם. הוא הצליח להשתחל לתוך משפחת המלוכה", אמר הסופר המלכותי ריצ'רד קיי.
בשנת 1986 מוחמד פגש לראשונה את הנסיכה דיאנה, שהייתה נשואה אז לנסיך צ'רלס, באירוע פולו מלכותי והציג לה את בנו. דיאנה חיבבה את מוחמד ובעיקר אהבה את חוש ההומור שלו. "הוא היה גס רוח בהערותיו על אנשים ודיאנה אהבה את הבוטות שלו", סיפר קיי.
8 צפייה בגלריה
מומוחמד אל פאייד המלכה אליזבת
מומוחמד אל פאייד המלכה אליזבת
בדרך לארמון עוצרים בחוות הסוסים. אליזבת ומוחמד אל פאייד
(צילום: Tim Graham Photo Library via Getty Images)

"תסריט שהשטן היה יכול לכתוב"

בשנת 1997, שנתיים אחרי שהגירושים של דיאנה וצ'רלס הפכו לסופיים ובזמן שהיא השתוקקה לקצת שקט, מוחמד יצר איתה קשר והציע לה להתארח בווילה שלו בסן טרופה שבדרום צרפת. דיאנה נענתה להצעה. "אנשים חשבו שאם דיאנה מוכנה להיות בחברתו של מוחמד - הוא כנראה בסדר", אמר באוור.
"דיאנה שאלה אותי מה אני חושב על זה ואמרתי לה שהוא אדם שמסוכן עבורה להיראות איתו. אני חושב שהיא קצת פחדה ממנו כי הוא היה דמות שנויה במחלוקת", נזכר קיי. "אבל היא אהבה אנשים שעשו בעיות, היא הייתה כזו בעצמה ואני חושב שזה מה שמשך אותה במוחמד".
"השלב הראשון בתוכנית של מוחמד היה לגייס את האישה המפורסמת ביותר בעולם לצאת איתו לחופשה. השלב השני היה להפגיש בינה לבין בנו, דודי", הבהיר באוור.
באותם ימים דודי שהה בפריז. משרתו האישי מספר שהוא קיבל שיחת טלפון מאביו, שדרש ממנו להגיע לסן טרופה. "דודי התרגש ואני התרגשתי בשבילו", נזכר אלרום. הוא נסע לפגוש את דיאנה - בזמן שארוסתו קלי פישר עדיין הייתה בתמונה.
"מוחמד יצר בכוונה מערכת יחסים בין בנו לבין דיאנה. הוא השקיע את כל מרצו ביחסים האלה כדי לוודא שיצליחו", אמר באוור. "כשהנסיכה דיאנה נכנסה למשפחה זה היה כאילו מישהו הדליק את האור. דודי חייך, הוא היה מאושר. כל המשפחה הייתה מאושרת. האהבה שלה לחיים הייתה מדבקת וידענו שזה ישנה את כללי המשחק", נזכר שומר הראש שלו לי סאנסם.
8 צפייה בגלריה
הנסיכה דיאנה דודי אל פאייד
הנסיכה דיאנה דודי אל פאייד
"האהבה שלה לחיים הייתה מדבקת"
(צילום: AbacaPress/Splashnews)
למרות שהאחוזה שבה התארחה הייתה ממוקמת באי יחסית מבודד, תוך 24 שעות השמועה על נוכחותה של דיאנה התפשטה וצלמי הפפראצי פקדו את המקום. הם המתינו שעות עד שלסוף תפסו תמונת נשיקה של השניים - שכיכבה יום למחרת בכול העיתונים. דיאנה סירבה להתייחס לרומן עם דודי והדבר היחיד שאמרה היה: "אני רווקה. הוא רווק. אז למה לא? הגיע הזמן שגם אני אהנה".
ביחד עם העולם כולו, שהחסיר פעימה מהרומן החדש של הנסיכה, הייתה גם פישר, שגילתה דרך העיתונים שארוסה מנהל רומן מהצד. כנקמה, היא תבעה אותו בטענה שהבטיח להתחתן איתה ואף העניק לה טבעת אירוסים. "גברת פישר אהבה את מר פאייד, סמכה עליו והאמינה בו, והוא רמז לה שהם יתחתנו", נמסר מטעמה.
"מבחינת מוחמד, העובדה שדודי עזב את הארוסה שלו הייתה צעד עסקי. מה שחשוב היה לצרף את דיאנה למשפחה. קלי הייתה הסחת דעת. היא הייתה מכשול שחייבים להפטר ממנו", אמר באוור. "זה היה תסריט שהשטן היה יכול לכתוב", סיכם ריבה.
8 צפייה בגלריה
דיאנה - קלי פישר
דיאנה - קלי פישר
עורכת הדין גלוריה אלרד וקלי פישר
(צילום: ASSOCIATED PRESS)
למרות מזימותיו ועקשנותו של מוחמד, ולמרות שדודי רכש טבעת אירוסים ואף הספיק להציע נישואים לדיאנה - לנסיכה היה ברור שנישואים נוספים הם לא אופציה והדבר היחיד שרצתה היה לחזור הביתה ללונדון, לילדים שלה.
החופשה של דיאנה ודודי הסתיימה בסוף אוגוסט 1997. "הרבה אנשים שוכחים שהיחסים בין דודי לדיאנה נמשכו בסך הכל חמישה שבועות", מזכיר קיי.
דודי שיכנע את דיאנה לעצור בפריז לארוחת ערב ומשם לנסוע ללונדון. מחוץ למלון ריץ היה כאוס מוחלט שגרמו מאות צלמים שחיכו לשניים, והצוות של דודי נאלץ להחליט איך לחמוק מההמולה. לבסוף החליטו לשלוח "רכב פיתוי" כדי לנסות לתעתע בצלמים. הנרי פול, הנהג של דודי, נקרא לחזור למלון ולהסיע את השניים - בזמן שרמת האלכוהול בדמו הייתה גבוהה הרבה מעבר למותר בחוק.
פול, דודי ודיאנה נקלעו לתאונת הדרכים הקטלנית בעודם מנסים לחמוק מהתקשורת. דודי נהרג במקום ואילו דיאנה חולצה מהרכב כשהיא עדיין בחיים. היא נלקחה באמבולנס לבית החולים הקרוב, שם בוצעו ניסיונות להציל את חייה אך הפציעות הפנימיות החמורות שסבלה מהן הביאו למותה.
במשך שנים טען מוחמד אל פאייד שדודי ודיאנה נרצחו. הוא נאבק והעיד שוב ושוב בבתי המשפט. מוחמד הלך לעולמו לפני שנה, בספטמבר 2023.
מתוך הסרט "דיאנה ודודי - הנסיכה והפלייבוי"
(באדיבות yes)
8 צפייה בגלריה
מוחמד אל פאייד
מוחמד אל פאייד
מוחמד אל פאייד בהלוויה של דיאנה
(צילום: ASSOCIATED PRESS)
סרט הדוקו "דיאנה ודודי: הנסיכה והפלייבוי" זמין לצפיה ב-yes דוקו וב- STINGTV