כשהמלך צ'ארלס השלישי היה נער, הוא נסע יום אחד במכונית שהובילה אותו מארמון בקינגהם לאחת מהפנימיות היוקרתיות בבריטניה שאליה שלחו אותו הוריו. בדרך הוא ראה את ההמונים המתגודדים כדי להריע לאמו, המלכה אליזבת. ''הם אף פעם לא יצאו לרחובות עבורי'', הוא אמר בצער. המשפט הזה טומן בחובו את הדרמה של המלך החדש של בריטניה. ילדותו הייתה בודדה, ובמשך 73 שנים חי בצל אמו, אליזבת השנייה אהובת העם, שמלכה יותר מכל שליט אחר בבריטניה, והוא יודע שלעולם לא יהיה אהוב כמוה.
בעוכריו גם נמצא היעדר הכריזמה שלו, למרות היותו, על פי המקורבים, הרבה יותר לבבי מהדימוי שדבק בו. אבל לאחר שהפך למלך בספטמבר האחרון, ההמונים דווקא כן יצאו לרחובות כדי להריע לו. אישה אחת אפילו ביקשה ממנו רשות לנשק אותו על הלחי, גילוי חיבה שאף אחד לא היה מעלה בדעתו להציע למלכה אליזבת. אחרי שבמשך שנים היה מדורג רק שביעי ברשימת בני המלוכה האהובים ביותר על הבריטים, הם מגלים אותו עכשיו מחדש. הדירוג הנוכחי: ראשונה קייט, אחריה ויליאם, וצ'ארלס השלישי.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לפני עלייתו על כס המלכות הוא עורר ספקות רבים באשר לכישוריו לשאת את הכתר. הסקרים שנערכו בשנתיים שהובילו להכתרתו הראו שלדעת הבריטים הוא לא יהיה מלך מוצלח. באחד הסקרים 77 אחוז העדיפו את בנו, הנסיך ויליאם. בסקר אחר רק 57 אחוז העדיפו את צ'ארלס. אחרי מותה של אמו, שני שלישים מהם כבר חשבו ש''צ'ארלס עשה עבודה טובה בהנהגת העם אחרי מותה של המלכה'', ו־63 אחוז השתכנעו שיוכל לכהן בהצלחה (על פי תוצאות מכון הסקרים YouGov).
7 צפייה בגלריה
המלך צ'ארלס
המלך צ'ארלס
המלך צ'ארלס. יודע שלעולם לא יהיה אהוב כמו אמו
( צילום: AFP)
''אף אחד לא יודע איזה גיהינום זה להיות הנסיך מוויילס'', צוטט צ'ארלס ב-2018 בביוגרפיה הלא-רשמית שלו, מאת תום באואר. אבל שמה של הביוגרפיה, אולי באופן מפתיע, הוא ''הנסיך המורד'', כי לא רק בנו הארי, הדוכס מסאסקס, הוא נסיך מורד. גם צ'ארלס לא נכנס בדיוק לתבנית הקלאסית של יורש העצר, ולפי כל הסימנים עד כה, יש סיכוי שלמרות אפרוריותו הידועה, דווקא הוא יהיה זה שיחולל מהפכה בתפקידו ובמעמדו המתערער של בית המלוכה. הוא לפחות ינסה.
צ'ארלס פיליפ ארתור ג'ורג' נולד בארמון בקינגהם ב-14 בנובמבר 1948. את רוב זמנו הוא בילה בחברת סבתא שלו, המלכה האם אליזבת, אשתו של ג'ורג' השישי. היא זו שנטעה בו את האהבה לספרות. האישה האחרת שטיפלה בו, ושהוא עדיין קשור אליה מאוד, היא האומנת שלו, מייבל אנדרסון. היא עדיין בחיים, בת גילה של המלכה אליזבת השנייה. אנדרסון מכירה אותו מאז שהיה בן שנה, והפכה גם לחברה קרובה של המלכה. על חשיבותה אפשר ללמוד גם מהתפקיד האחראי שהוטל עליה: ''היא הייתה האדם היחיד שהורשה לתקן את הדובי של צ'ארלס, טדי. בכל פעם שצריך היה לתפור אותו, אפשר היה לחשוב שאחד מילדיו עובר ניתוח'', הלשין משרת לשעבר למחבר של עוד ביוגרפיה של צ'ארלס. הדובי טדי נסע עם יורש העצר לכל מקום עד שהיה בערך בן 40. הוא היה שם עבורו בתקופה האיומה שעבר בפנימייה הקשוחה בסקוטלנד שאליה שלח אותו אביו בגיל 14, ובנו הארי השווה את הדובי לאביו כשהיה ילד באותה פנימייה: ''הוא היה מעורר רחמים, עם ידיים שבורות וחוטים שביצבצו ממנו, והמון טלאים שכיסו חורים. תמיד דמיינתי שכך נראה אבא כשהילדים האכזריים סיימו להתעלל בו. הוא ביטא טוב יותר מאבא כמה בודדה הייתה ילדותו''.
צ'ארלס, הנער הרגיש והמופנם שלא הצטיין בספורט או בלימודים, אכן נפל קורבן להתעללות מצד חבריו לכיתה. ''הם היו זורקים עליי נעלי בית כל הלילה, מכים אותי עם כריות או רצים במהירות לאורך החדר ומרביצים לי'', כתב להוריו מבית הספר. אבל הם השאירו אותו שם והמשיכו במסעותיהם. המלכה אליזבת נפגעה כשצ'ארלס סיפר שהוריו היו מרוחקים מאוד ולא הרעיפו עליו חיבה. רק בשנים האחרונות לחייה הם התקרבו והוא בילה רבות במחיצתה.
7 צפייה בגלריה
הנסיך בצעירותו עם המלכה אליזבת. הסתובב עם הדובי טדי עד גיל 40
הנסיך בצעירותו עם המלכה אליזבת. הסתובב עם הדובי טדי עד גיל 40
הנסיך בצעירותו עם המלכה אליזבת. הסתובב עם הדובי טדי עד גיל 40
(צילום: gettyimages)
מסורת הקור המלכותי עברה בירושה: גם בנו של צ'ארלס, הארי, האשים אותו בהיותו אבא קריר. ''בילדותי אבא שלי אמר לי: ככה זה היה עבורי, אז ככה זה יהיה גם עבורך'', סיפר בראיון המפורסם עם אופרה ווינפרי, ''זה לא הגיוני. הילדים שלך צריכים לסבול כי אתה סבלת? זה אמור להיות בדיוק ההפך. עשה כל שביכולתך כדי שהילדוּת שלנו תהיה חיובית''.
חייו של צ'ארלס השתפרו פלאים כשהגיע לאוניברסיטת קיימברידג', ובעיקר בשירותו בחיל האוויר ובחיל הים הבריטי, במשך שבע שנים. הוא הגיח משם בוגר יותר ודון ז'ואן של האצולה הבריטית, שרצתה להפוך את בנותיה למלכות, אלא שליבו כבר היה תפוס. הייתה זו קמילה שאנד, הבלונדינית עם הצחוק המתגלגל, שאהבה ציד, עישנה ושתתה, ולפני הקשר עם צ'ארלס החליפה מאהבים כמו גרביונים. למרות הייחוס האריסטוקרטי שלה, משפחת המלוכה הטילה וטו על החתונה. היא לא נראתה להם קרוצה מהחומר של מלכה לעתיד. נסו לדמיין כמה אסונות היו נחסכים לו נשא הנסיך את קמילה כבר אז. מצד שני, אנגליה לא הייתה זוכה בדיאנה, מלכת הלבבות, ובכל הדרמה סביבה.
צ'ארלס ודיאנה נישאו ב-1981, התגרשו ב-1996, וב-1997 היא נהרגה בתאונת דרכים בפריז. צילה הענק והאהוב עדיין מרחף מעל צ'ארלס וקמילה. את המשפט ''היינו שלושה בנישואים האלו, היה קצת צפוף'', שאמרה דיאנה בריאיון, איש לא שכח. צ'ארלס התחתן עם קמילה פרקר-בולס ב-2005, אחרי רומן שנמשך מאז 1971.
7 צפייה בגלריה
הנסיך צ'רלס הנסיכה דיאנה
הנסיך צ'רלס הנסיכה דיאנה
בחתונה עם דיאנה. ניסה לעשות את הדבר הנכון
(צילום: AP)
אחת המשימות הבולטות שהמלך החדש הציב לעצמו היא צמצום בהוצאות בית המלוכה, שסופג ביקורת נמשכת על כמות הכסף האסטרונומית שהוא עולה למשלמי המסים, ועל העובדה שבכל דור נוספים אליו עוד ועוד צאצאים אריסטוקרטים שממומנים מכיסי הבריטים. עלות האחזקה של המשפחה המלכותית היא לא פחות מ-500 מיליון ליש"ט בשנה. הבריטים לא תמיד זוכרים שההכנסה מהתיירות שבית המלוכה מושך לארצו ומהמסים שהוא משלם על הונו העצום מוערכת ב-2.5 מיליארד ליש"ט בשנה (על פי סוכנות "בראנד פייננס").
צ'ארלס כבר רמז שהוא מעוניין "לשחרר" חלק גדול מהמשפחה מחובותיהם הציבוריות, וכך להפחית את הקצבה שניתנת להם. המדינה עדיין תשלם להם קצבה והוצאות אבטחה, אבל הסכום יירד באופן משמעותי. שלושה כבר יצאו לגמלאות בתקופתה של אמו: הארי ומייגן עברו לקליפורניה, אחיו אנדרו איבד את זכותו להשתתף באירועים לאחר הסקנדל שקשר את שמו בשערוריית המין של ג'פרי אפשטיין. לאחרונה גם הודיע צ'ארלס להארי ולמייגן שעליהם להתפנות מהווילה בפרוגמור האוס בארמון ווינדזור לטובת אנדרו, שיעבור מארמון גדול יותר לווילה ה"צנועה" שבה עשרה חדרים בלבד.
בפעם הבאה שתראו את משפחת המלוכה מנופפת מעל המרפסת, היא תהיה די ריקה: צ'ארלס וקמילה, ויליאם וקייט ושלושת ילדיהם, וזהו. הבעיה בהחלטה הזו היא כמות העבודה שתיפול על המשפחה המצומצמת, שתידרש לקפץ לבדה ברחבי הממלכה בין אירועים של גזירת סרטים וחנוכת מתנ''סים
אלא שצ'ארלס רוצה עוד צמצומים. המשימה הקשה תהיה להסתכל בעיניים לאחותו אן, שהתרוצצה במשך שנים כדי לייצג את הכתר, ולאחיו הצעיר אדוארד ואשתו סופי, שהייתה קרובה מאוד למלכה, ולהגיד להם שהמסיבה (כמעט) נגמרה. הוא גם לא מבין למה בריטניה צריכה לממן את הנסיכות ביאטריס ויוג'יני, בנותיו של אנדרו. את הדור הבא, של הנכדים, הוא בכלל לא מוכן לתחזק.
וכך, בפעם הבאה שתראו את משפחת המלוכה מנופפת מעל המרפסת, היא תהיה די ריקה: צ'ארלס וקמילה, ויליאם וקייט ושלושת ילדיהם, וזהו. הבעיה בהחלטה הזו היא כמות העבודה שתיפול על המשפחה המצומצמת, שתידרש לקפץ לבדה ברחבי הממלכה בין אירועים של גזירת סרטים, חנוכת מתנ''סים על שמם ופעילויות במאות עמותות הצדקה של הכתר. הנתינים הרי מצפים ללחוץ ידיים ולצלם את הרויאלס. בשביל מה צריך משפחת מלוכה אם לא רואים אותה מקרוב?
7 צפייה בגלריה
המלכה אליזבת מרפסת
המלכה אליזבת מרפסת
אל תצפו לכזו נוכחות בפעם הבאה
(צילום: Gettyimage)
הקיצוצים בהוצאות החלו ביום קבורתה של המלכה. במהלך ההלוויה קיבלו מאה מהעובדים שהועסקו בטיפול במלכה בווינדזור הודעת פיטורים בסמס. השערורייה הייתה כה גדולה, שצ'ארלס נאלץ להכריז שלחלק מהם יימצאו משרות חדשות.
כדי לאזן עוד יותר בין ההוצאות וההכנסות של בית המלוכה, מתכוון צ'ארלס גם לפתוח את ארמון בקינגהם לביקורים במשך כל השנה, לא רק בקיץ, ולהפוך את טירת בלמורל וחלק מהמעונות הפרטיים שבבעלות המשפחה למוזיאונים, שיכניסו הרבה כסף. כבר היום הביקורים בנכסי המשפחה הפתוחים לקהל מכניסים כ-50 מיליון ליש"ט בשנה. מאותה סיבה, גם טקס ההכתרה שלו ושל קמילה, שייערך ב-6 במאי, יהיה הרבה יותר צנוע מזה של אמו ב-1953, וכך גם החגיגות.
7 צפייה בגלריה
הנסיך ויליאם והנסיכה קייט
הנסיך ויליאם והנסיכה קייט
הנסיך ויליאם והנסיכה קייט. הכי מקובלים
( צילום: GettyImages)
הבעיה עם הטקס הזה: המלך מתקשה למצוא כוכבים שיסכימו להופיע בקונצרט המסורתי שלאחריו. סר אלטון ג'ון, שהיה מקורב לדיאנה, כבר סירב. אד שרידן ואדל חברים של הארי ומייגן, ולספייס גירלס נמאס להתאחד. גם הארי סטיילס ורובי ויליאמס באמצע סיבובי הופעות, או שזה התירוץ שלהם. הקושי הזה הוא בין היתר תוצאה של הפגיעה בתדמית בית המלוכה, שנגרמה בעקבות הספר והריאיונות שנתנו הארי ומייגן. גם העונה האחרונה של הסדרה "הכתר" לא עוזרת. "'בית המלוכה' הוא צירוף גס בעיניו של הדור הצעיר", הסבירה בעילום שם לסי-אן-אן בכירה במחלקת המוזיקה בחברת יחסי ציבור גדולה המייצגת אמנים.
עוד אינפלציה שהמלך מבקש לבלום היא של תוארי הכבוד המחולקים בנדיבות והופכים כאלף עד אלפיים איש בכל שנה לחברי מסדר האימפריה הבריטית, ובדרגות הגבוהות ביותר של העיטור - לאבירים. השינוי הראשון יהיה סמלי: החלפת השם ל"מסדר המצוינות הבריטית" - בהתאם לרצון שהביע צ'ארלס לכבד את הפסיפס התרבותי והאתני שממנו בנויה בריטניה ולהוקיע את עברה הקולוניאלי.
יש להניח שנושא הגיוון החברתי יהיה עוד אחד מצירי הפעילות של צ'רלס. בנאום שנשא ב-2021 הדגיש כי התקופה הקולוניאלית הייתה ''האפלה ביותר בעברנו, וזוועות העבדות המחרידות תמיד תהיינה כתם בהיסטוריה שלנו''
יש להניח שנושא הגיוון החברתי והתרבותי יהיה עוד אחד מצירי הפעילות של צ'ארלס. ב-2021 הוא נשא נאום ובו הדגיש כי התקופה הקולוניאלית הייתה ''האפלה ביותר בעברנו, וזוועות העבדות המחרידות תמיד תהיינה כתם בהיסטוריה שלנו''. לפני כמה חודשים הודלפה ביקורת שלו על הצעתו של ראש הממשלה דאז, בוריס ג'ונסון, לשלוח את מבקשי המקלט במדינה לרואנדה - הוא קרא לרעיון ''מזעזע''. עמדתו זו של המלך החדש עומדת בסתירה לגרסתם של הארי ומייגן על נטייה גזענית בלתי מודעת ששוררת במשפחת המלוכה - ודעת הקהל חלוקה בעניין.
אגב, בעבר גם גרם צ'ארלס, שלמד והתעניין בדתות, להרמת גבות כשהגדיר עצמו ''מגינם של האמונות'', ולא רק, כנהוג, מגינה של הכנסייה האנגליקנית. לפני שנים אף רמז כי ישמח לערוך טקס הכתרה אקומני (בו משתתפים כל נציגי הדתות). הוא חזר בו מאז מהרעיון (המהפכני בקנה מידה בריטי), ואף הבהיר כי הוא אנגליקני מאמין. ולמי שמעניינת אותו הנקודה הישראלית: השמן שבו יימשחו המלך והמלכה-הרעיה במאי הקרוב קוּדש בכנסיית הקבר בירושלים, על ידי הפטריארך האורתודוקסי וראש הכנסייה האנגליקנית בירושלים.
בניגוד לדימוי העצי-משהו שלו, במפגשים עם הציבור צ'ארלס מגלה לבביות בקהל המגיע לפגוש אותו. "הצוות שלו תמיד אומר שהטקסים שבהם הוא משתתף הרבה יותר ארוכים מאלו של המלכה, כי כשהוא לוחץ ידיים הוא נעצר לשוחח עם האנשים'', סיפר עיתונאי המסקר את בית המלוכה. ''הוא גם טוב בלצחוק על עצמו, מה שממיס את הקרח בהרבה אירועים''. אפילו המלכה-הרעיה קמילה, שהייתה שנואת נפשם של הבריטים במשך שנים, הצליחה בעבודה קשה לשנות את תדמיתה. שניהם יזדקקו לנקודות הזכות האלו לצורך המהפכה האמיתית שצ'ארלס מתכנן לבצע בתפקידו, שתושפע מהיותו פעיל חברתי ואקולוגי מאז שנות ה-70.
המלך בבריטניה אמור להסתפק בגזירת סרטים ופעם בשנה להגיע לפרלמנט ולקרוא את נאום המדיניות שמוכתב על ידי הממשלה. הוא פוגש את ראש הממשלה מדי שבוע, אבל אלו שיחות סגורות. מותר לו לדון איתו באקטואליה, לייעץ, אבל בשום פנים ואופן אסור לו להתערב. המלכה אליזבת השנייה בנתה את מעמדה המלכותי על יכולתה לשדר ניטרליות מרשימה. המקסימום שהרשתה לעצמה הוא הערה קטנה ב-2014, שזרקה לקראת משאל העם בסקוטלנד על היפרדות מהממלכה המאוחדת. ''הסקוטים צריכים לשקול בקפידה'', אמרה לפני ההצבעה, והסקוטים אכן העדיפו אותה על האיחוד האירופי.
7 צפייה בגלריה
המלך צ'ארלס עם זוגתו קמילה
המלך צ'ארלס עם זוגתו קמילה
עם זוגתו קמילה. אפילו אותה הבריטים מתחילים לחבב
( צילום: AP)
צ'ארלס, לעומת זאת, עורר סערה כאשר ה"גארדיאן" פירסם ב-2015 את מה שכונה ''מכתבי העכביש השחור'': כתריסר מכתבים ששלח הנסיך בשנים 2005-2004 לראש ממשלת בריטניה טוני בלייר ולשרים בממשלה, על מגוון נושאים הקרובים לליבו, כמו המלחמה בעיראק, צמחי מרפא, אקולוגיה, אדריכלות ושוויון חברתי. המכתבים נקראו כך לא משום תוכנם, אלא בגלל שנכתבו בדיו שחורה בכתב היד הצפוף של צ'ארלס. בעקבות פרסומם הוא זכה לכינוי ''הנסיך המתערב'', למרות ששרים רבים העידו כי שאלותיו ובקשותיו לא חרגו מגבולות תפקידו, מכיוון שרק הביע את דעתו. הנסיך גם כתב טורי דעות, ואף פירסם ב-2012 ספר בשם "הרמוניה — דרך חדשה להתבונן בעולמנו דרך קיימות ואקולוגיה".
לנו כל זה נשמע טריוויאלי, אך לשמרנים בממלכה ההתבטאויות הללו הן "שוקינג". מלך שהוא מין שתדלן ושאמור להביע את דעתו רק בפני ראש הממשלה פעם בשבוע. ועם זאת, בסקר שנערך מיד אחרי שהפך למלך, שבו נשאלו הבריטים אם הם חושבים שיהיה זה לגיטימי אם צ'ארלס השלישי ימשיך בפעילותו למען האקולוגיה, 53% השיבו שכן, והתמיכה עולה עם הירידה בגיל: בני 24-18 גילו 70 אחוז תמיכה, ורק 36 אחוז מבני 65 ומעלה חשבו שזה רעיון טוב.
דרך ארוכה עשה המלך מהזלזול שספג בתחילת דרכו ועד הלום. אין ספק שהוא הקדים את זמנו בכך. העיתונים כינו אותו ''מחבק עצים'', וצחקו כשהצטלם בתלבושות עממיות שכללו חצאיות עשב על חליפות הטוויד המחויטות שלו, כדי לכבד מנהגים של שבטים המאוימים בהכחדה ברחבי העולם. כבר בשנות ה-70 הוא כתב: ''אנחנו מתמודדים עם נזקי הזיהום האיום בכל צורותיו המסרטנות'', ונאם נגד הפגיעה באוקיינוסים. ''לא אוכל לחיות עם עצמי בשלום כשאני רואה את המתרחש ולא עושה כלום בנידון'', הוא צוטט על ידי ידידו הקרוב, ג'ונתן דימבלי, ב"גרדיאן" לפני עשר שנים. בעבר הוא גם כינס פעמים רבות בעלי הון, פעילים חברתיים וגורמים רשמיים סביב שולחן אחד, כדי למצוא פתרונות מעשיים בנושא. הוא בעד מתן תמריצים כלכליים וכיבודים רשמיים לחברות התורמות בעין יפה למען הסביבה, ואף הסתבך כשיד ימינו, מייקל פוסאט, צולם כשהוא מקבל תרומה גדולה במזומן, בתוך שקית פלסטיק, מאיש עסקים סעודי. הסכום אומנם הוצהר, אבל הנזק לתדמית נשאר ופוסאט פוטר.
7 צפייה בגלריה
המלך צ'ארלס
המלך צ'ארלס
מושקע בפעילויות צדקה ובקיימות
( צילום: AP)
היום חולש צ'ארלס על אימפריה של מוצרי מזון בשם "דאצ'י אורגניק", הפועלת בעיקר באזור קורנוול ומוכרת מוצרים על פי העיקרון של "מהשדה לצלחת". החברה מניבה רווחים של 3.6 מיליון ליש"ט בשנה, והסכום כולו מושקע בפעילויות צדקה ובקיימות וחינוך לאקולוגיה. בין היתר, הוא מימן הקמת יישוב של 6,000 תושבים ו-180 עסקים, שנבנה על עקרונות אדריכליים של קיימות. על גגות הבניינים מותקנים פאנלים סולאריים, כמו גם בכל המעונות שבהם המלך מתגורר. ואיך אפשר לשכוח את מכונית האסטון מרטין שבבעלותו כבר 50 שנה, ושכיום נעה, לדבריו, ''על יין בריטי לבן וגבינה'', או יותר נכון על אתנול שמופק מהם, ועל 15 אחוז בנזין נטול עופרת. את הביקורת הוא חוטף על זיהום האוויר שמייצרים המסוקים והטיסות הפרטיות שמשמשים להתניידות משפחת המלוכה, אבל הוא נשבע שבפעילותו למען הסביבה הוא מפצה לחלוטין על טביעת הרגל הפחמנית שלו. בוועידת האקלים COP-26 שהתקיימה בגלזגו בדצמבר 2021 הוא הוכר כדמות מפתח משפיעה בנושא האקולוגי, ואף נפגש עם נשיא ארה''ב ועם פעילת האקלים גרטה טונברג, שהעלו על נס את יוזמותיו. בנאומו לפני ראשי המדינות הוא דחק בהם ''למצוא פתרונות מעשיים כדי להגיע להחלטות המאפשרות לכולנו להתחיל לפעול באמת למען הצלת כוכב הלכת שלנו".
דבר נוסף שיכול לסייע לו בשימור הרלוונטיות של מוסד המלוכה, בבריטניה כמו גם בחבר העמים הבריטי כולו, הוא עסקנותו הנרחבת. אם לשפוט על פי 400 ארגוני הצדקה שבהם הוא חבר, נראה שמלבד האקולוגיה, גם הסיוע לשכבות החלשות מעסיק אותו. מכספי הפרישה שלו מחיל הים ב-1976 הוא ייסד את "קרן הנסיך", שסייעה למיליון צעירים מהאזורים העניים ביותר ברחבי חבר העמים.
בינתיים, מאז שהתיישב על כס המלוכה, צ'ארלס לא עשה הרבה. המלך, כמו אמו, דובר צרפתית שוטפת ותמיד היה פרו-אירופי במעשיו, גם אם מעולם לא התבטא רשמית בנושא הברקזיט. אבל המלך צ'ארלס השלישי, הנראה במבט ראשון כה משעמם, עוד עשוי להפתיע אותנו בלהט שבו יפעל למען הדברים שהוא מאמין בהם, ואפשר בהחלט להתכונן למהפכה שקטה שיחולל.
פורסם לראשונה: 08:07, 11.04.23