אתמול (ג'), שנה ושמונה חודשים לאחר שהומלך, המלך צ'רלס קיבל את הדיוקן הראשון שלו כמלך אנגליה. את הדיוקן צייר אמן הפורטרטים ג'ונתן יאו, שסיפר על הזכות הגדולה לצייר את הוד מלכותו: "אני עושה כמיטב יכולתי ללכוד את חווית החיים והאנושיות שנחרטו על פניו של כל מי שאני מצייר, ואני מקווה שזה מה שהשגתי בדיוקן הזה", אמר.
לכבוד החשיפה הגיע המלך לארמון בקינגהאם, מלווה באשתו המלכה רעיה קמילה, לטקס חשיפת הדיוקן - ולא לקח זמן רב מהרגע שהוא הסיר את הבד העוטף את הדיוקן ועד שהרשת התמלאה בממים ותגובות על הצבע המאוד דומיננטי שלו. או במילים אחרות - תכינו את עצמכם: אזעקת צבע אדום.
4 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס פורטרט
המלך צ'רלס פורטרט
בחירת צבעים מעט מלחיצה
(צילום: Aaron Chown-WPA Pool/Getty Images)
"אני מצטער, אבל הדיוקן שלו נראה כאילו הוא בגיהינום", צייץ מעריץ מלכותי ואחר הכריז: "חשיפה: המלך צ'רלס הוא השטן". עוקבת נוספת הצהירה שהציור מלחיץ אותה ואחר תהה: "האם הייתה הנחה מיוחדת על הצבע האדום?".
"אומנות היא סובייקטיבית אבל אני מתקשה להתמודד עם הדיוקן החדש של המלך צ'רלס, אחד הציורים המפחידים ביותר שראיתי אי פעם", אמרו באתר The Cut ואספו כמה ביקורות: "פניו של צ'רלס מוצגים בתוך ים גועש של צבע אדום. ה-BBC כינה זאת 'אדום חי' וה-Daily Mail תיארו את זה כ'אדום לוהט'. אלו שמות תואר נהדרים אבל בעיניי הצבע הזה נותן אווירה ברורה של דם".
4 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס פורטרט
המלך צ'רלס פורטרט
מבצע על הצבע האדום? המלך צ'רלס והאמן ג'ונתן יאו
(צילום: Aaron Chown-WPA Pool/Getty Images)
את רגע חשיפת הדיוקן תיעדו בחשבון האינסטגרם הרשמי של ארמון בקינגהאם, וצפייה ברגע שבו צ'רלס רואה אותו לראשונה תבהיר שגם המלך עצמו קצת נבהל ממראה עיניו.
אחרי שתיקה קצרה - שנראתה מאוד ארוכה, המלכה רעיה קמילה ניסתה להרגיע: "כן, תפסת אותו היטב", ובכך נרשמה הקלה משמעותית בקרב המלך, הנוכחים וכנראה בעיקר אצל יאו.
הדיוקן הראשון של המלך צ'רלס
מלבד בחירת הצבעים שהזכירו לחלק מהציבור את אש הגיהינום, סוגייה אחרת בכל הנוגע לפורטרט הטרידה את הציבור. "בתור משלם מיסים, כמה שילמתי על הדבר הזה?", תהה אזרח בריטי בשם ג'ון, והוא לא היחיד. "אני מקווה מאוד שמשלמי המיסים לא משלמים על זה", צייץ אזרח נוסף, ומישהי ענתה לו: "בוודאי שכן. אנחנו תמיד אלה שמשלמים".
נציין כי באפריל 2023 ממשלת בריטניה הציעה לכל גוף ציבורי במדינה את ההזדמנות להציג דיוקן רשמי של המלך צ'רלס השלישי, בתוכנית שעלתה למשלמי המיסים שמונה מיליון ליש"ט. כחלק מהתוכנית נמסר כי לכל המעוניינים, החל מרשויות מקומיות, בתי משפט, בתי ספר ועד שירותי ההצלה, יש עד שני בפברואר להגיש בקשה לדיוקן החדש. "ממשלת בריטניה רואה לנכון שלרשויות הציבוריות, כחלק מהמרקם של האומה שלנו, תהיה הזדמנות להנציח את הרגע הזה, לחזק את הגאווה האזרחית ולשקף את העידן החדש בהיסטוריה שלנו".
היוזמה, שאומנם ניסתה להיות מבורכת, עוררה זעם רב בקרב האזרחים שטענו כי מדובר בבזבוז כסף. "נוראי שכל כך הרבה אנשים חיים על קו העוני, והכסף הולך לדברים כאלה", צייצה מורה בריטית. "מדובר בבזבוז כסף נוראי", הכריז גרהם סמית', מנכ"ל קבוצת האנטי-מונרכיה בבריטניה.
4 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס פורטרט
המלך צ'רלס פורטרט
אז 8 מיליון הליש"ט עברו לחשבון שלך? ג'ונתן יאו
(צילום: Aaron Chown-WPA Pool/Getty Images)
ובכל זאת, לא כל התגובות היו נוראיות: "אני חושב שזה מאוד יפה והפסקה מבורכת מהפורטרטים המסורתיים", צייץ אזרח, ואחרת המשיכה: "ג'ונתן באמת תפס את המהות של צ'רלס בפניו אבל הקשיחות של הצבע האדום לא תואמת את הרכות בהבעה שלו". ובכן, הצבע האדום לא מעביר את הרכות - אבל בהחלט מעביר את מבוכתו של המלך.
4 צפייה בגלריה
המלך צ'רלס פורטרט
המלך צ'רלס פורטרט
זה צחוק של לחץ?
(צילום: Aaron Chown-WPA Pool/Getty Images)