מוחמד אל-פאייד נולד בינואר 1929 במצרים - ואת המילים האלה כתבנו אחרי שבמשך שנים היה סימן שאלה גדול סביב שנת הלידה שלו, שאותה הוא ניסה להסתיר. בצעירותו היה בחור עני והחל את דרכו כסוחר בשוק. "חייו הם סיפור של צמיחה מעוני לעושר. מוחמד היה בנו של מפקח בית ספר עני. הוא מכר קוקה קולה ברחובות אלכסנדריה שבמצרים ובסופו של דבר היה הבעלים של הרודס ונכסים נוספים", סיפר המומחה המלכותי טום באוור בסרט "דיאנה ודודי: הנסיכה והפלייבוי" (yes).
"מוחמד היה סוחר", מחזק פיטר ריבה, חבר ילדות של דודי אל-פאייד, בנו הבכור של מוחמד. "מדובר באנשים שעבדו בדוכנים בשוק, והם אנשים קשוחים וכאלה שנחושים להרוויח מכול רכישה".
מזלו הכלכלי של מוחמד השתנה בשנת 1954, כשהיה בן 25, אז נשא את סמירה ח'אשוקג'י לאישה. סמירה הגיעה ממשפחה עשירה מאוד ומוחמד הפך לחברו הטוב ביותר של אחיה הגדול, סוחר הנשק הסעודי ואיש העסקים עדנאן ח'אשוקג'י. "עדנאן היה מתווך בין ערב הסעודית לארצות הברית בעסקאות נשק. הוא הרוויח מיליארדי דולרים ומשפחת ח'אשוקג'י נתנה למוחמד כסף כדי שיקים את העסק שלו", סיפר באוור.
"אני חושב שמוחמד חשב שהוא יוכל לרמות אנשים ואם הוא האמין שהם חלשים - הוא אכן עשה זאת", אמר ריבה.
דודי אל-פאייד, בנם הבכור של סמירה ומוחמד, נולד בשנת 1955, אך כמה שנים לאחר מכן - ברגע שהיה למוחמד מספיק כסף, הוא עזב את מצרים ועבר להתגורר בז'נבה. נישואיו לסמירה הסתיימו והיא התחתנה בשנית. מי שטיפח וגידל את דודי היה אחיה עדנאן - וזה הציק מאוד למוחמד, שדרש שדודי יעבור לגור איתו.
7 צפייה בגלריה
מוחמד אל פאייד
מוחמד אל פאייד
התחיל כסוחר קוקה קולה. מוחמד אל-פאייד
(צילום: Peter Macdiarmid/Getty Images)
בשנת 1980 מוחמד כבר נחשב למולטי מיליונר: הוא היה הבעלים של מלון ריץ בפריז ועשה עסקאות בשווי מיליונים בדובאי. חמש שנים מאוחר יותר, הוא גם היה נחוש לקנות את חנות הכולבו הרודס שבלונדון. "מוחמד רצה להיות בריטי. הוא לא רצה להיות יותר הסוחר ממצרים", הסביר ריבה. "הוא חשב שאם יהיה הבעלים של הרודס אז הוא יהיה בעלים של ממסד - וכפועל יוצא יהיה שייך לבריטניה כמו כל אחד אחר".
לצערו, הדרך לרכישת הרודס הייתה רצופת מכשולים - בעיקר כאלה שהגיעו מצידו של איש העסקים טייני רולנד, שרצה גם הוא לרכוש את המקום. "ברוב טיפשותו, טייני היה משוכנע שלמוחמד אין כסף לקנות את הרודס. אבל הוא כן קנה את החנות - בכסף שהוא קיבל מסולטאן ברוניי", סיפר באוור.
לאחר הרכישה, מוחמד השקיע 200 מיליון ליש"ט כדי להפוך את הרודס למה שהוא כינה "ארמון של רומנטיקה, פנטזיה והיסטוריה". "הרודס היא החנות הטובה ביותר בעולם, זו חובתי להחזיר את החנות לימי הזוהר שלה לאחר שהיא הוזנחה במשך שנים רבות", אמר מוחמד בריאיון לאחר הרכישה.
7 צפייה בגלריה
מוחמד אל פאייד דיאנה
מוחמד אל פאייד דיאנה
הרודס
(צילום: Ian Gavan/Getty Images)
למרות הכסף הרב, חנות הכולבו המצליחה והמפורסמים שהקיפו אותו מכל הכיוונים, למוחמד הייתה מטרה אחת גדולה ועיקרית - להשתלב במשפחת המלוכה. "הדבר הכי חשוב למוחמד היה לזכות בהכרה ממשפחת המלוכה. זה מה שהוא כל כך רצה ובהרודס היו ההרשאות המלכותיות. הרודס היא החנות לאנשי החברה הגבוהה של בריטניה והרודס הייתה כרטיס הכניסה של מוחמד לממסד הבריטי", הסביר באוור.
כאחד ששאף להיכנס ולהיות חלק מהקליקה המלכותית, מוחמד ידע היטב איך לפלס את דרכו למלכה אליזבת - ועשה זאת דרך אהבתה הגדולה לסוסים. תערוכת הסוסים המלכותית נחשבה לאחד האירועים החשובים והאהובים ביותר על המלכה המנוחה, ומוחמד ניצל זאת והפך להיות אחד מנותני החסות העיקריים של האירוע, מה שאפשר לו לקבל גישה ישירה למלכה. "בילדותו הוא שמע סיפורים על המונרכיה, עוד כשהיה במצרים, והוא שאף לכך שהם יקבלו אותו", הסביר המומחה המלכותי ריצ'רד קיי. "מבחינתו של מוחמד - נראה היה שחלומו התגשם. הוא הצליח להשתחל לתוך משפחת המלוכה".
בשנת 1986 מוחמד פגש לראשונה את הנסיכה דיאנה, שהייתה נשואה אז לנסיך צ'רלס, באירוע פולו מלכותי והציג לה את בנו דודי. "דיאנה חיבבה את מוחמד ובעיקר אהבה את חוש ההומור שלו. הוא היה גס רוח בהערותיו על אנשים ודיאנה אהבה את הבוטות שלו", סיפר קיי.
7 צפייה בגלריה
מוחמד אל פאייד דיאנה
מוחמד אל פאייד דיאנה
פילס את דרכו למלוכה. מוחמד, דיאנה וצ'רלס
(צילום: Jayne Fincher/Princess Diana Archive/Getty Images)
למרות ההצלחה של הרודס ולמרות החסות שהעניק לתחרות הסוסים המלכותית, מוחמד לא הצליח לזכות בהכרה שרצה ולהפוך לחלק מהחברה הגבוהה בבריטניה. אחת הבעיות הגדולות ביותר שנתקל בה, הייתה שסירבו להעניק לו דרכון בריטי. "אתה חושב שעבור מישהו כמוני, שחי במדינה הזו 30 שנה ומשקיע מאות מיליוני ליש"ט - אתה חושב שזה הוגן?", שאל מוחמד את אחד הכתבים שהגיעו לסקר את הניסיון החוזר שלו לקבל דרכון.
וזו לא הייתה הצרה היחידה שלו. אותו טייני רולנד, שרצה לרכוש את הרודס, היה נחוש בדעתו לחשוף את פרצופו האמיתי של מוחמד. "טייני ניצל את העובדה שהוא היה הבעלים של העיתון 'אובזרבר', ולראשונה בתולדות העיתון הוא הוציא גיליון באמצע השבוע שעסק בחקירה מעמיקה סביב העסקים של מוחמד", סיפר קיי. "ברגע שהאמת התגלתה, ניצת הקרב הענק שזיעזע את לונדון במשך כמעט עשר שנים והפך לשערורייה פרלמנטרית שנקראת 'כסף בתמורה לשאלות'", סיפר באוור.
מהדורה מיוחדת של ה-BBC דיווחה: "שני שרים זוטרים סיבכו את הממשלה בשערורייה חדשה סביב הסטנדרטים המוסריים של החיים הציבוריים. הם קיבלו כסף מהרודס בתמורה לשאילתות".
באוור הסביר שלמוחמד לא היה מה להפסיד מכיוון שהוא כבר נחשף: "מוחמד העביר לשרים חפיסות שטרות של 50 ליש"ט כדי שיעשו עבורו את העבודה. הוא הוכיח שניתן לשחד פוליטיקאים בבריטניה וזה הייתה תגלית מזעזעת. הוא הצליח להוריד את הממשלה של מייג'ור ועזר לממשלת הלייבור להיבחר בשנת 1997".
"זה היה תחילתו של נרטיב שלם של שחיתויות וכמובן שהייתה לזה השפעה גדולה על המוניטין של מוחמד - מה שחיבל במאמציו לקבל את הדרכון הבריטי שהוא כל כך השתוקק אליו", סיכם קיי.
7 צפייה בגלריה
מוחמד אל פאייד
מוחמד אל פאייד
שילם שוחד לשרים בממשלה
(צילום: Ian Walton/Getty Images)
אחרי היכרות קצרצרה עם מי שהתגלה כאיש מושחת ביותר, הסיפור של הנסיכה דיאנה ודודי אל-פאייד החל להשתלב.
מוחמד, שכאמור ניסה לפלס את דרכו למשפחת המלוכה בכל צורה אפשרית, זיהה את נקודת החולשה - שהייתה דיאנה, וידע להזיז את כלי המשחק ולהוביל לניצחון מוחלט - לשחמט. "כשמוחמד הצליח להביא את דיאנה לדרום צרפת בקיץ 1997, הוא הבטיח את השיקום של הגינותו ושמו הטוב", הסביר באוור.
באותם הימים דודי שהה בפריז. משרתו האישי רנה אלרום מספר שהוא קיבל שיחת טלפון מאביו, שדרש ממנו להגיע לסן טרופה. "דודי התרגש ואני התרגשתי בשבילו". הוא נסע לפגוש את דיאנה - בזמן שארוסתו קלי פישר עדיין הייתה בתמונה - אבל את מוחמד, כאמור, זה ממש לא עניין. "מוחמד יצר בכוונה מערכת יחסים בין בנו לבין דיאנה. הוא השקיע את כל מרצו ביחסים האלה כדי לוודא שיצליחו", אמר באוור.
"מבחינת מוחמד, העובדה שדודי עזב את הארוסה שלו הייתה צעד עסקי. מה שחשוב היה לצרף את דיאנה למשפחה. קלי הייתה הסחת דעת. היא הייתה מכשול שחייבים להיפטר ממנו", אמר באוור. "זה היה תסריט שהשטן היה יכול לכתוב", סיכם ריבה.
החופשה של דיאנה ודודי הסתיימה בסוף אוגוסט 1997. "הרבה אנשים שוכחים שהיחסים בין דודי לדיאנה נמשכו בסך הכל חמישה שבועות", מזכיר קיי. דודי, שהיה נתון ללחץ אדיר מאביו, שכנע את דיאנה, שרצתה לקצר את החופשה כדי לחזור לילדיה וויליאם והארי, לעצור בפריז, שם כרע ברך והציע לה נישואים - אך הסוף ידוע לכל.
מחוץ למלון ריץ היה כאוס מוחלט שנגרם על ידי מאות צלמים שחיכו לשניים, והצוות של דודי נאלץ להחליט איך לחמוק מההמולה. לבסוף החליטו לשלוח "רכב פיתוי" כדי לנסות לתעתע בצלמים. הנרי פול, הנהג של דודי, נקרא לחזור למלון ולהסיע את השניים - בזמן שרמת האלכוהול בדמו הייתה גבוהה הרבה מעבר למותר בחוק.
פול, דודי ודיאנה נקלעו לתאונת הדרכים הקטלנית בעודם מנסים לחמוק מהתקשורת. דודי נהרג במקום ואילו דיאנה חולצה מהרכב כשהיא עדיין בחיים. היא נלקחה באמבולנס לבית החולים הקרוב, שם בוצעו ניסיונות להציל את חייה אך הפציעות הפנימיות החמורות שסבלה מהן הביאו למותה.
7 צפייה בגלריה
הנסיכה דיאנה דודי אל פאייד
הנסיכה דיאנה דודי אל פאייד
הרכב שבו היו דודי ודיאנה
(צילום: AbacaPress/Splashnews)
"דיאנה הייתה בסך הכול פיתיון במשחק המעוות של מוחמד אל-פאייד. אם הממסד היה פועל בנוגע לפשעיו המושחתים - היא הייתה היום בחיים", קבעה המומחית המלכותית אמנדה פלאטל. "אם דיאנה הייתה שומעת ולו מילה אחת קטנה על כל ההאשמות המחרידות נגד מוחמד, האיש שנחשף כתוקף מיני סדרתי - אני חוזרת ואומרת, היא הייתה בחיים היום".
כנראה שפלאטל לא טועה. מאז שהפציעה בציבור בתחילת שנות ה-80 ועד יומה האחרון, הנסיכה דיאנה, שזכתה לכינוי "נסיכת הלבבות", פעלה תמיד למען החלש ולמען הצדק. אין סיכוי, ולו הקלוש ביותר, שהיא ידעה על מעלליו של מוחמד. היא לא הייתה מעזה לפגוע במשפחת המלוכה ובטח שלא בבנה, יורש העצר הנסיך וויליאם. "אין סיכוי שהיא הייתה נענית להזמנה של מוחמד לנפוש בווילה הצרפתית שלה ביחד עם בניה".
פלאטל המשיכה: "נואש להטמיע את עצמו ואת משפחתו בחוגים המלכותיים, מוחמד הכריח את בנו לחזר אחרי הנסיכה דיאנה - למרות העובדה שהיה מאורס. דיאנה מצידה חיפשה נחמה בעקבות הפרידה ממי שנחשב לאהבת חייה, ד"ר הסנט חאן". לדברי מקורביה של הנסיכה, המחשבה שעמדה בעיקרה מאחורי ההחלטה של דיאנה לצאת לחופשה היתה לדגמן פוזות לפפראצי, ו"להראות לחאן מה הוא פיספס".
לאחר תאונת הדרכים הטראגית ומותם של דודי ודיאנה, מוחמד המשיך בשלו. תחילה טען שהנסיכה ובנו התארסו, בהמשך הוסיף כי דיאנה הייתה בהיריון מדודי ולבסוף טען שדיאנה ודודי נרצחו. מוחמד ליווה את בנו בדרכו האחרונה. דובר מטעמו של מוחמד אמר ש"ליבו של מוחמד בבריטניה ולכן מן הראוי שבנו ייקבר שם".
"הבן שלי והנסיכה דיאנה נרצחו על ידי משפחת המלוכה", הכריז מוחמד לאחר מותם. "מהר מאוד מוחמד התחיל להמציא תרחישים שונים שלפיהם דיאנה ודודי נרצחו", אמר באוור. "ובאמצעות כסף, עקשנות, עיתונאים תמימים וציבור תמים - הוא הצליח לקדם את הסיפור הזה".
7 צפייה בגלריה
מוחמד אל פאייד דיאנה
מוחמד אל פאייד דיאנה
האשים את משפחת המלוכה ברצח של דיאנה
(צילום: David Cheskin - PA Images/PA Images via Getty Images)
מוחמד אל-פאייד הלך לעולמו באוגוסט 2023. בשבוע שעבר, סרט תיעודי של ה-BBC - "אל-פאייד: טורף בהרודס" חשף שמוחמד תקף עשרות נשים ואנס חמש מהן - כשעבדו תחתיו ב"הרודס".
תוך שעות ספורות מספר המתלוננות נגד מוחמד זינק ל-150, ועורכי הדין שלקחו את המקרה השוו אותו לעברייני המין הגדולים ביותר שידעה האנושות - בהם ג'פרי אפשטיין והארווי ויינשטיין. "נגיד את זה בפשטות - מוחמד אל-פאייד היה מפלצת", קבע עורך הדין דין ארמסטרונג.
7 צפייה בגלריה
מוחמד אל פאייד
מוחמד אל פאייד
"מוחמד אל-פאייד היה מפלצת"
(צילום: Peter Macdiarmid/Getty Images)
פורסם לראשונה: 07:00, 28.09.24